Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Drogi wodne i porty:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Drogi wodne i porty | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy hydrologi i hydrauliki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o projektowaniu dróg wodnych i portów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych) | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja | 1 |
T-W-2 | Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek | 1 |
T-W-3 | Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu | 1 |
T-W-4 | Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe. | 1 |
T-W-5 | Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym | 1 |
T-W-6 | Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania | 1 |
T-W-7 | Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego | 1 |
T-W-8 | Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży | 1 |
T-W-9 | Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 18 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego. | 27 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Analiza literatury w zakresie przedmiotu | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 14 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny) |
M-2 | Metody praktyczne (metoda projektów) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/B/D/02_W01 Ma poszerzoną wiedzę związaną z projektowaniem dróg wodnych i portów. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności. | B_2A_W06, B_2A_W12 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/B/D/02_U01 Potrafi opracować projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych) | B_2A_U15, B_2A_U18, B_2A_U20, B_2A_U21 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/B/D/02_K01 Przedmiot kształtuje świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie wodnym. | B_2A_K01, B_2A_K04 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/B/D/02_W01 Ma poszerzoną wiedzę związaną z projektowaniem dróg wodnych i portów. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności. | 2,0 | Nie ma wiedzy dotyczącej projektowania dróg wodnych i portów. |
3,0 | Ma wiedzę dotyczącą projektowania dróg wodnych i portów w dostatecznym stopniu. Rozwiązuje test w granicach 50%. Projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/B/D/02_U01 Potrafi opracować projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych) | 2,0 | Nie potrafi opracować projektu wstępnego śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych). |
3,0 | Potrafi opracować projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych) w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/B/D/02_K01 Przedmiot kształtuje świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie wodnym. | 2,0 | Student nie ma ukształtowanej świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie wodnym. |
3,0 | Student ma ukształtowaną świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie wodnym w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hueckel S., Budowle morskie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1972
- Praca zbiorowa, Technologia i organizacja robót w budownictwie wodnym, Arkady, Warszawa, 1977
- Jan Kulczyk, Jan Winter, Śródlądowy transport wodny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2003
Literatura dodatkowa
- Boretti Z., Bogucki Wł., Gajowniczek S., Hryniewiecka W., Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1997
- Kobiak J., Stachurski W., Konstrukcje żelbetowe, Arkady, Warszawa, 1984
- Czetwertyński E., Hydrologia i hydraulika, Państwowe Wydawnictwo Szkolnictwa Zawodowego, Warszawa, 1971
- Praca zbiorowa, Tablice inżynierskie Tom V Budownictwo wodne, PWN, Poznań, 1958
- Jarocki W., Śródlądowe drogi wodne, Wydawnictwo Komunikacyjne, Warszawa, 1954
- Mazurkiewicz B., Śródlądowe drogi wodne i budowle hydrotechniczne, Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 2002
- Moliński S. i inni, Ochrona przed korozją. Poradnik, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1986
- Rossiński B., Fundamentowanie, Arkady, Warszawa, 1978
- Żylicz A., Statki śródlądowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979
- Obowiązujące przepisy prawne, 2019
- D. Libront, Mosty szczecińskie wRegionalne problemy gospodarki wodnej i hydrotechniki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2011