Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Mechanika ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Maryniak <Agata.Maryniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka, matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami w mechanice oraz zasadami statyki. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach belkowych, ramowych i kratowych. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic. |
C-4 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych. Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych. | 2 |
T-A-2 | Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w płaskich układach trzech sił zbieżnych. | 2 |
T-A-3 | Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrzych. Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach prostych i przegubowych. | 2 |
T-A-4 | Wznaczanie reakcji podporowych w ramach prostych i złożonych (przegubowych). | 2 |
T-A-5 | Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów. | 2 |
T-A-6 | Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera. | 2 |
T-A-7 | Kolokwium - 3 x 2 godz. | 6 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona. Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało. Równania równowagi dla płaskiego układu sił zbieżnych. | 3 |
T-W-2 | Moment siły względem punktu. Wypadkowa dwóch sił równoległych. Para sił. Redukcja dowolnej liczby par sił do wypadkowej pary sił. Redukcja siły do dowolnego punktu. Redukcja dowolnej liczby sił do danego punktu. Warunki równowagi dla dowolnego płaskiego układu sił. | 3 |
T-W-3 | Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny). Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych. Wyznaczanie reakcji podporowych dla układów prętowych - belki proste. | 3 |
T-W-4 | Wyznaczanie wartości reakcji podporowych dla belek przegubowych. | 3 |
T-W-5 | Wyznaczanie wartości reakcji podoprowych dla ram prostych i przegubowych. | 3 |
T-W-6 | Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą równoważenia węzłów. | 3 |
T-W-7 | Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przekrojów (metodą Rittera). | 3 |
T-W-8 | Tarcie. Tarcie ślizgowe. Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych. | 3 |
T-W-9 | Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory predkości i przyspieszenia punktu. Ruch punktu po okręgu. Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny. | 3 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 18 |
A-A-2 | Przygotowanie teoretyczne do zajęć | 12 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 26 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwiów | 25 |
81 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 27 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie materiału | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 19 |
A-W-4 | Egzamin | 3 |
69 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z przykładami |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie semestru z 3 kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/B/03_W01 Wie jak wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych | B_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
B_1A_N1/B/03_W02 Wie jak wyznaczać siły wewnetrzne w prętach kratownic. | B_1A_W04 | — | — | C-3 | T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2 |
B_1A_N1/B/03_W03 Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki i dynamiki | B_1A_W04 | — | — | C-4 | T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/B/03_U01 Potrafi wyznaczać reakcje w podporach ukladów belkowych, ramowych i kratowych | B_1A_U05 | — | — | C-2 | T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
B_1A_N1/B/03_U02 Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic | B_1A_U05 | — | — | C-3 | T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/B/03_K01 Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń. | B_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-W-9, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/B/03_W01 Wie jak wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych | 2,0 | Nie wie jak wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych |
3,0 | Wie jak wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/B/03_W02 Wie jak wyznaczać siły wewnetrzne w prętach kratownic. | 2,0 | Student nie wie w jaki sposób wyznaczyć siły wewnętrzne w prętach kratownic. |
3,0 | Student wie w jaki sposób wyznaczyć siły wewnętrzne w prętach kratownic. Może popełniać niewielkie błędy merytoryczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/B/03_W03 Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki i dynamiki | 2,0 | Nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z dziedziny kinematyki i dynamiki |
3,0 | Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki i dynamiki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/B/03_U01 Potrafi wyznaczać reakcje w podporach ukladów belkowych, ramowych i kratowych | 2,0 | Nie potrafi wyznaczać reakcji w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych. |
3,0 | Potrafi wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych. Może popełniać drobne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/B/03_U02 Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic | 2,0 | Nie potrafi obliczać sił wewnętrznych w prętach kratownic płaskich metodą rownoważenia węzłów i przekrojów (Ritera) |
3,0 | Potrafi obliczać siły wewnętrzne w prętach kratownic płaskich metodą wycinania węzłów i przekrojów Ritera. Może popełniać drobne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/B/03_K01 Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń. | 2,0 | |
3,0 | Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN
- Misiak J., Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN
- Engel Z., Giergiel J., Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN
- Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN
- Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, Tom I-II, PWN
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, PWN
- Misiak J., Zadania z mechaniki ogólnej, Tom I-III, WNT, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- A.Maryniak, Zastosowanie aplikacji MODO do optymalizacji kratownicy przestrzennej, Pod red. A. Wawrzynka, Gliwice, 2009, s. 199-206, X JUBILEUSZOWA KONFERENCJA NAUKOWA DOKTORANTÓW I MŁODYCH DOKTORÓW WYDZIAŁÓW BUDOWNICTWA Gliwice-Szczyrk 4-6 listopada 2009