Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Hydraulika i hydrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydraulika i hydrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 9 1,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 9 1,00,30zaliczenie
wykładyW4 18 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z matematyki
W-2Wymagana wiedza z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-2Umier rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
C-3Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
C-4Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Własności fizyczne cieczy1
T-A-2Ciśnienie hydrostatyczne1
T-A-3Parcie cieczy na powierzchnie płaskie i dowolne2
T-A-4Kolokwium z hydrostatyki1
T-A-5Przepływ pod ciśnieniem1
T-A-6Ruch cieczy w korytach otwartych, podstawy hydrologii2
T-A-7Obieg i bilans wody1
9
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium1
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa oraz strat ciśnienia w przewodach pod ciśnieniem2
T-L-3Wyznaczanie współczynnika filtracji oraz elementów ruchu w korytach otwartych2
T-L-4Zaliczenie wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych4
9
wykłady
T-W-1Własności fizyczne cieczy, ciśnienie hydrostatyczne1
T-W-2Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie1
T-W-3Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne1
T-W-4Ogólne pojecia w hydrodynamice. rodzaje ruchów1
T-W-5Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny2
T-W-6Równanie Bernoulli1
T-W-7Straty lokalne i na długości1
T-W-8Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych1
T-W-9Wzór Chezy, zastosowanie1
T-W-10Ruch wód gruntowych, filtracja2
T-W-11Budowle zwiazane z wodami gruntowymi1
T-W-12Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki1
T-W-13Zakres i podział hydrologii, przykłady zastosowania wiedzy hydrologicznej w praktyce1
T-W-14Cykl hydrologiczny, równanie bilansu wodnego, bilans wodny Polski1
T-W-15Podstawowe informacje o krzywych hydrograficznych - stanów i przepływów codziennych, związku wodowskazów, związku stan-przepływ1
T-W-16Informacja nt. potrzeby poznania wiedzy z hydrologii1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrauliki5
A-A-2Przygotowanie do tematu: hydrostatyka3
A-A-3Przygotowanie do tematu: ruch cieczy pod ciśnieniem2
A-A-4Przygotowanie do tematu: ruch cieczy w korytach otwartych2
A-A-5Przygotowanie do tematu: ruch wód gruntowych2
A-A-6Przygotowanie do kolokwium z hydrauliki3
A-A-7Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii4
A-A-8Przygotowanie do opracowania operatu hydrologicznego4
A-A-9Opracowanie operatu hydrologicznego3
A-A-10Przygotowanie do zaliczenia operatu1
A-A-11Zaliczenie operatu1
30
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach informacyjnych1
A-L-2Wykonanie ćwiczeń w laboratorium wodnym4
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4Udział w konsultacjach3
A-L-5Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń10
A-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach z zakresu hydrauliki13
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z zadanych tematów hydrostatyki6
A-W-3Pogłębienie wiedzy z ruchu cieczy pod ciśnieniem5
A-W-4Uzupełnienie teorii nt. ruchu cieczy w korytach otwartych6
A-W-5Uczestnictwo w konsultacjach z zakresu hydrauliki4
A-W-6Przygotowanie do sprawdzenia wiedzy z hydrauliki10
A-W-7Uczestnictwo w wykładach z zakresu hydrologii5
A-W-8Pogłębienie wiedzy z hydrologii7
A-W-9Uczestnictwo w konsultacjach z zakresu hydrologii3
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnienie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
M-4Demonstracja żródeł informacji meteorologicznej i hydrologicznej z objaśnieniami zawartości

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
S-2Ocena formująca: Zaliczenie dwóch kolokwiów
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń w laboratorium
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/14_W01
Ma wiedzę z zakresu hydrauliki i hydrologii
B_1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/14_U01
Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
B_1A_U10C-1, C-3, C-4, C-2T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/14_K01
Ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie
B_1A_K03, B_1A_K04C-1, C-2T-W-12, T-W-16M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/14_W01
Ma wiedzę z zakresu hydrauliki i hydrologii
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii
3,0Rozwiązuje test w 60% i zalicza połowę zadań na kolokwium
3,5Rozwiązuje test w 70% i zalicza ponad połowę zadań na kolokwium
4,0Rozwiązuje test w 80% i zalicza 2/3 zadań na kolokwium
4,5Rozwiązuje test w 90% i zalicza 3/4 zadań na kolokwium
5,0Rozwiązuje test w 100% i zalicza wszystkie zadania na kolokwium

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/14_U01
Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
2,0Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,0Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,5Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,0Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,5Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
5,0Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/14_K01
Ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie
2,0Nie potrafi współpracować z innymi studentami
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy, ale nie przykłada się do nauki
3,5Ma świadomość posiadania wiedzy, ale w niewielkim stopniu przykłada się do nauki
4,0Jest chętny i zdolny
4,5Jest zainteresowany i świadomy wiedzy, z niewielkimi problemami
5,0Jest zdolny i zdeterminowany do posiada jak największej wiedzy

Literatura podstawowa

  1. Czetwertyńska E., Utrysko B., Hydraulika i hydrodynamika, PWN, Warszawa, 1975
  2. Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszaw, 1998
  3. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
  4. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
  5. Mańko Robert, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, Kalisz, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, PWN, Warszawa, 2004
  2. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Własności fizyczne cieczy1
T-A-2Ciśnienie hydrostatyczne1
T-A-3Parcie cieczy na powierzchnie płaskie i dowolne2
T-A-4Kolokwium z hydrostatyki1
T-A-5Przepływ pod ciśnieniem1
T-A-6Ruch cieczy w korytach otwartych, podstawy hydrologii2
T-A-7Obieg i bilans wody1
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium1
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa oraz strat ciśnienia w przewodach pod ciśnieniem2
T-L-3Wyznaczanie współczynnika filtracji oraz elementów ruchu w korytach otwartych2
T-L-4Zaliczenie wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Własności fizyczne cieczy, ciśnienie hydrostatyczne1
T-W-2Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie1
T-W-3Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne1
T-W-4Ogólne pojecia w hydrodynamice. rodzaje ruchów1
T-W-5Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny2
T-W-6Równanie Bernoulli1
T-W-7Straty lokalne i na długości1
T-W-8Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych1
T-W-9Wzór Chezy, zastosowanie1
T-W-10Ruch wód gruntowych, filtracja2
T-W-11Budowle zwiazane z wodami gruntowymi1
T-W-12Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki1
T-W-13Zakres i podział hydrologii, przykłady zastosowania wiedzy hydrologicznej w praktyce1
T-W-14Cykl hydrologiczny, równanie bilansu wodnego, bilans wodny Polski1
T-W-15Podstawowe informacje o krzywych hydrograficznych - stanów i przepływów codziennych, związku wodowskazów, związku stan-przepływ1
T-W-16Informacja nt. potrzeby poznania wiedzy z hydrologii1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrauliki5
A-A-2Przygotowanie do tematu: hydrostatyka3
A-A-3Przygotowanie do tematu: ruch cieczy pod ciśnieniem2
A-A-4Przygotowanie do tematu: ruch cieczy w korytach otwartych2
A-A-5Przygotowanie do tematu: ruch wód gruntowych2
A-A-6Przygotowanie do kolokwium z hydrauliki3
A-A-7Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii4
A-A-8Przygotowanie do opracowania operatu hydrologicznego4
A-A-9Opracowanie operatu hydrologicznego3
A-A-10Przygotowanie do zaliczenia operatu1
A-A-11Zaliczenie operatu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach informacyjnych1
A-L-2Wykonanie ćwiczeń w laboratorium wodnym4
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4Udział w konsultacjach3
A-L-5Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń10
A-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach z zakresu hydrauliki13
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z zadanych tematów hydrostatyki6
A-W-3Pogłębienie wiedzy z ruchu cieczy pod ciśnieniem5
A-W-4Uzupełnienie teorii nt. ruchu cieczy w korytach otwartych6
A-W-5Uczestnictwo w konsultacjach z zakresu hydrauliki4
A-W-6Przygotowanie do sprawdzenia wiedzy z hydrauliki10
A-W-7Uczestnictwo w wykładach z zakresu hydrologii5
A-W-8Pogłębienie wiedzy z hydrologii7
A-W-9Uczestnictwo w konsultacjach z zakresu hydrologii3
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/14_W01Ma wiedzę z zakresu hydrauliki i hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W05Ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-2Umier rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
Treści programoweT-W-1Własności fizyczne cieczy, ciśnienie hydrostatyczne
T-W-2Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie
T-W-3Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne
T-W-4Ogólne pojecia w hydrodynamice. rodzaje ruchów
T-W-5Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny
T-W-6Równanie Bernoulli
T-W-7Straty lokalne i na długości
T-W-8Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych
T-W-9Wzór Chezy, zastosowanie
T-W-10Ruch wód gruntowych, filtracja
T-W-11Budowle zwiazane z wodami gruntowymi
T-W-12Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki
T-W-13Zakres i podział hydrologii, przykłady zastosowania wiedzy hydrologicznej w praktyce
T-W-14Cykl hydrologiczny, równanie bilansu wodnego, bilans wodny Polski
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnienie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
S-2Ocena formująca: Zaliczenie dwóch kolokwiów
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii
3,0Rozwiązuje test w 60% i zalicza połowę zadań na kolokwium
3,5Rozwiązuje test w 70% i zalicza ponad połowę zadań na kolokwium
4,0Rozwiązuje test w 80% i zalicza 2/3 zadań na kolokwium
4,5Rozwiązuje test w 90% i zalicza 3/4 zadań na kolokwium
5,0Rozwiązuje test w 100% i zalicza wszystkie zadania na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/14_U01Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-3Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
C-4Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej
C-2Umier rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
Treści programoweT-L-4Zaliczenie wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa oraz strat ciśnienia w przewodach pod ciśnieniem
T-L-3Wyznaczanie współczynnika filtracji oraz elementów ruchu w korytach otwartych
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium
T-A-1Własności fizyczne cieczy
T-A-2Ciśnienie hydrostatyczne
T-A-3Parcie cieczy na powierzchnie płaskie i dowolne
T-A-4Kolokwium z hydrostatyki
T-A-5Przepływ pod ciśnieniem
T-A-6Ruch cieczy w korytach otwartych, podstawy hydrologii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnienie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
S-2Ocena formująca: Zaliczenie dwóch kolokwiów
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,0Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,5Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,0Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,5Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
5,0Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/14_K01Ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-2Umier rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
Treści programoweT-W-12Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki
T-W-16Informacja nt. potrzeby poznania wiedzy z hydrologii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnienie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współpracować z innymi studentami
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy, ale nie przykłada się do nauki
3,5Ma świadomość posiadania wiedzy, ale w niewielkim stopniu przykłada się do nauki
4,0Jest chętny i zdolny
4,5Jest zainteresowany i świadomy wiedzy, z niewielkimi problemami
5,0Jest zdolny i zdeterminowany do posiada jak największej wiedzy