Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Roboty ziemne w budownictwie wodnym i drogowym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Roboty ziemne w budownictwie wodnym i drogowym | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs geologii inżynierskiej |
W-2 | Ukończony kurs mechaniki gruntów |
W-3 | Ukończony kurs fundamentowania I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie zasad współpracy budowli ziemnej z podłożem |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projektowania nasypów budowlanych w prostych warunkach gruntowo-wodnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania laboratoryjne gruntów pod względem przydatności do konstrukcji nasypów budowlanych | 5 |
T-L-2 | Badania współczynnika filtracji materiałów budujących nasypy | 2 |
T-L-3 | Analiza mapy hydrogeologicznej i geologicznej w ocenie podłoża pod budowle ziemne | 2 |
9 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt nasypu i wykopu jako element konstrukcji hydrotechnicznej z wykorzystaniem technologii obudowy wykopu i oceną osiadania nasypu | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja budowli ziemnych | 1 |
T-W-2 | Budowle ziemne w budownictwie wodnym i drogowe budowle ziemne | 1 |
T-W-3 | Nasypy budowlane w konstrukcjach budownictwa wodnego i drogowego | 3 |
T-W-4 | Elementy budowli ziemnej w nasypie i wykopie | 1 |
T-W-5 | Dokumentacja projektowa w robotach ziemnych | 1 |
T-W-6 | Roboty pomiarowe i przygotowawcze | 1 |
T-W-7 | Wody powierzchniowe i gruntowe - odprowadzenie wód, odwodnienie podłoża | 3 |
T-W-8 | Podłoże budowli ziemnej, wymagania, badania terenowe i laboratoryjne | 2 |
T-W-9 | Skład nasypów budowlanych, właściwości mieszanin | 2 |
T-W-10 | Wzmacnianie podłoża pod budowlę ziemną, zastosowanie geosyntetyków | 3 |
T-W-11 | Osiadanie, konsolidacja nasypów | 2 |
T-W-12 | Zasypki obiektów inżynierskich, materiały filtracyjne | 2 |
T-W-13 | Metody sprawdzania zgodności wykonawstwa robót ziemnych z dokumentacją techniczną | 1 |
T-W-14 | Obudowy wykopów, analiza obciążeń i warunków geotechnicznych | 2 |
T-W-15 | Podstawy geotechniki środowiska w budowlach ziemnych | 2 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych - praca studialna | 9 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych | 6 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-L-5 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 18 |
A-P-2 | Samodzielne wykonanie zadania projektowego | 27 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczenia projektowego | 7 |
A-P-5 | Zaliczenie ćwiczeń projektowych | 2 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 27 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 7 |
A-W-3 | Opracowywanie materiału - studia literaturowe | 35 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 17 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 3 |
89 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | ćwiczenia projektowe |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena sprawozdań laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: ocena postępu ćwiczenia projektowego |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/06_W01 Zna podstawowe normy z zakresu robót ziemnych | B_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-5, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_W02 Zna zasady analizy i konstruowania budowli ziemnych | B_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-7 | M-2, M-1 | S-2, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_W03 Ma wiedzę związaną z technologią robót ziemnych | B_1A_W13 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-6, T-W-10, T-W-7 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-5, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_W04 Zna typowe technologie zagęszczania i wzmacniania nasypów | B_1A_W17 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-3, M-2, M-1 | S-5, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_W05 Ma wiedzę na temat wpływu robót ziemnych na środowisko | B_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-12, T-W-15, T-W-7 | M-3, M-2, M-1 | S-5, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_W06 Ma podstawową wiedzę o możliwościach stosowania nowych technologii budowy nasypów | B_1A_W23 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-12 | M-2, M-1 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/06_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji budowli ziemnych | B_1A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-7 | M-2, M-1 | S-4 |
B_1A_N1/BW/D/06_U02 Potrafi zestawić obciążenia od nasypu na podłoże | B_1A_U02 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-11, T-W-14 | M-2, M-1 | S-2, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_U03 Potrafi zaprojektować jednorodny nasyp na podłożu gruntowym | B_1A_U07 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-P-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-7 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1, S-5, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_U04 Potrafi dobrać odpowiednie nachylenie skarp nasypu w zależności od dostępnych materiałów | B_1A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-14 | M-3, M-2, M-1 | S-5, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_U05 Ma umiejętność poszukiwania metod wspomagających projektowanie robót ziemnych | B_1A_U22 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-2, T-W-5, T-W-10, T-W-13 | M-2, M-1 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/06_K01 Rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy o technologiach związanych z robotami ziemnymi | B_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-10, T-W-7 | M-1 | S-4 |
B_1A_N1/BW/D/06_K02 Rozumie skutki procesu wznoszenia budowli ziemnej | B_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-13, T-W-15 | M-1 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/06_W01 Zna podstawowe normy z zakresu robót ziemnych | 2,0 | |
3,0 | Student zna zestaw podstawowych norm do robót ziemnych. Popełnia błedy w interpretacji zapisów i wymagań normatywnych. Student nie ma pełnej świadomości co do ograniczeń stosowania tych norm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_W02 Zna zasady analizy i konstruowania budowli ziemnych | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym stopniu rozumie zasady projektowania i konstruowania budowli ziemnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_W03 Ma wiedzę związaną z technologią robót ziemnych | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu technologii robót ziemnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_W04 Zna typowe technologie zagęszczania i wzmacniania nasypów | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym zna technologie zagęszczania i wzmacniania nasypów. Tylko niektóre technologie zna w stopniu wystarczającym do projektu nasypu i wzmacniania podłoża. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_W05 Ma wiedzę na temat wpływu robót ziemnych na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat wpływu robót ziemnych na środowisko. Nie ma wystarczającej wiedzy, żeby prawidłowo zidentyfikować i opisać procesy technologiczne wpływające na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_W06 Ma podstawową wiedzę o możliwościach stosowania nowych technologii budowy nasypów | 2,0 | |
3,0 | Student zna tylko wybrane i podstawowe technologie budowy nasypów bez zastosowania nowych materiałów do budowy nasypów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/06_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji budowli ziemnych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić prawie wszystkie rodzaje budowli ziemnych. Popełnia pojedyncze błędy w ocenie kryteriów klasyfikacyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_U02 Potrafi zestawić obciążenia od nasypu na podłoże | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zestawić podstawowe obciążenia od nasypu na podłoże z nielicznymi błędami merytorycznymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_U03 Potrafi zaprojektować jednorodny nasyp na podłożu gruntowym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dla uproszczonych warunków geotechnicznych zaprojektować jednporodny nasyp. Student popełnia błędy w ocenie parametrów geotechnicznych decydujących o jakości zaprojektowanego nasypu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_U04 Potrafi dobrać odpowiednie nachylenie skarp nasypu w zależności od dostępnych materiałów | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym i uproszczonym zakresie potrafi ocenić materiał nasypowy przez właściwości mechaniczne tego materiału. Student potrafi ocenić prawidłowość wyboru nachylenia skarp, ale nie potrafi przeanalizować przydatności wszystkich dostępnych materiałów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_U05 Ma umiejętność poszukiwania metod wspomagających projektowanie robót ziemnych | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym zakresie potrafi posługiwać się metodami wspomagającymi projektowanie robót ziemnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/06_K01 Rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy o technologiach związanych z robotami ziemnymi | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy o technologiach robót ziemnych. Nie ma pełnej świadomości złożoności technologii stosowanych w robotach ziemnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_K02 Rozumie skutki procesu wznoszenia budowli ziemnej | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym stopniu rozumie zależności między procesem budowlanym, w tym wznoszenia budowli ziemnej, a środowiskiem zewnętrznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gradkowski K., Budowle i roboty ziemne. Materiały do wykładów i ćwiczeń, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
- Jarominiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, WKŁ, Warszawa, 1999
- Pisarczyk St., Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
- Pisarczyk St., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
- R. Bednarek, C. Seul, Przyczyny osiadania budynków mieszkalnych po wzmocnieniu podłoża, ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2015, XXVII konf. nauk.-techn. AWARIE BUDOWLANE (red M.Kaszyńska), s. 313 - 318
Literatura dodatkowa
- PKN, Geotechnika. Roboty ziemne. Wymagania ogólne. PN-B-06050:1999, PKN, Warszawa, 1999
- PKN, Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania. PN-S-02205:1998, PKN, Warszawa, 1998
- Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Rozporządzenie z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego, Dziennik Ustaw RP, Poz. 462, Warszawa, 2012
- Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Rozporządzenie z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych, Dziennik Ustaw RP, Poz. 463, Warszawa, 2012
- Smith I., Smith's Elements of Soil Mechanics. Design to Eurocode 7, Blackwell Publishing, Oxford, 2006, 8, VIII-114
- S. Majer, C. Seul, Wpływ podłoża gruntowego na zagęszczenie mieszanki mineralno-asfaltowej na przykładzie drogi Cerkwica - Przybiernówko, Wyd. Uczel. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004, XII Seminarium z cyklu Region. Problemy Ochrony Środowiska, s. 65 - 70