Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Regulacja stosunków wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Regulacja stosunków wodnych
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 27 2,90,44zaliczenie
wykładyW8 27 3,10,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony przedmiot Hydraulika i hydrologia
W-2Wykorzystanie wiadomości z równolegle prowadzonego w sem. 6 przedmiotu Hydraulika lub Mechanika Cieczy i Gazów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej - dla celów żeglugowych (Odra - III kl.)27
27
wykłady
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe6
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej6
T-W-3Systemy regulacji5
T-W-4Typy budowli regulacyjnych5
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa5
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych27
A-P-2Udział w konsultacjach10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego24
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu9
A-P-5Zaliczenie projektu5
A-P-6Szczegółowe opracowanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej12
87
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Udział w konsultacjach10
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe24
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Udział w egzaminie4
A-W-6Analiza literatury w zakresie przedmiotu16
93

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/05_W01
student ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
B_1A_W22, B_1A_W13C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/05_U01
student potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U07C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/05_K01
student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K02C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/05_W01
student ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
2,0
3,0ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z realizacji stosunków wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/05_U01
student potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
2,0
3,0potrafi wykonać projekt regulacji odcinka rzeki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/05_K01
student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
2,0
3,0student rozumie jaki ma wpływ regulacja rzek na zabezpieczenie terenów przed zalewam
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wołoszyn J., Czamara W., Eliasiewicz R., Krężel J., Regulacje rzek i potoków, Akademia Rolnicza we Wrocławiu, Wrocław, 1994, wydanie II zmienione

Literatura dodatkowa

  1. Mamak W., Regulacja rzek i potoków, Arkady, Warszawa, 1958
  2. Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy transport wodny, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2003

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej - dla celów żeglugowych (Odra - III kl.)27
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe6
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej6
T-W-3Systemy regulacji5
T-W-4Typy budowli regulacyjnych5
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa5
27

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych27
A-P-2Udział w konsultacjach10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego24
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu9
A-P-5Zaliczenie projektu5
A-P-6Szczegółowe opracowanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej12
87
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Udział w konsultacjach10
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe24
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Udział w egzaminie4
A-W-6Analiza literatury w zakresie przedmiotu16
93
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/BW/D/05_W01student ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W22Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej - dla celów żeglugowych (Odra - III kl.)
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej
T-W-3Systemy regulacji
T-W-4Typy budowli regulacyjnych
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z realizacji stosunków wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/BW/D/05_U01student potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Cel przedmiotuC-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej - dla celów żeglugowych (Odra - III kl.)
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej
T-W-3Systemy regulacji
T-W-4Typy budowli regulacyjnych
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wykonać projekt regulacji odcinka rzeki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/BW/D/05_K01student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej - dla celów żeglugowych (Odra - III kl.)
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej
T-W-3Systemy regulacji
T-W-4Typy budowli regulacyjnych
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozumie jaki ma wpływ regulacja rzek na zabezpieczenie terenów przed zalewam
3,5
4,0
4,5
5,0