Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne specjalistyczne -2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczne specjalistyczne -2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 45 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu programowania obiektów oświaty i wychowania, opieki nad dziećmi w różnym wieku – przedszkolnym i szkolnym, znajomość zagadnień dotyczących kształtowania przestrzeni w aspekcie ergonomii; potrzeby osób niepełnosprawnych ruchowo, niedowidzących i niedosłyszących. Znajomość w stopniu dobrym warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.42
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Student powinien wykonać na uczelni i/lub w domu szkice koncepcyjne, projektowe opracowania wariantowe w stopniu umozliwiającym wybór optymalnego rozwiązania architektonicznego, urbanistycznego oraz pod względem technicznym i technologicznym. W każdym wypadku powinny być to rysunki w skali i technice umożliwiające dokonywanie na nich korekt i poprawek tak aby dało się ocenić zamysł pierwotny i następny.35
A-P-2Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu.40
A-P-3Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia.40
A-P-4Student powinien czynnie uczestnictniczyć w wykładach szczególnie w wypadku zainicjowanej przez wykładowcę dyskusji.5
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-III/2_W01
Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
AU_2A_W01C-1T-P-2, T-P-1M-1S-1
AU_2A_CS2-III/2_W02
Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
AU_2A_W03C-1T-P-2, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-III/2_U01
Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
AU_2A_U01C-1T-P-2, T-P-1M-1S-1
AU_2A_CS2-III/2_U02
Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
AU_2A_U04C-1T-P-2, T-P-1M-1S-1
AU_2A_CS2-III/2_U03
Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
AU_2A_U06C-1T-P-2, T-P-1M-1S-1
AU_2A_CS2-III/2_U04
Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
AU_2A_U09C-1T-P-2, T-P-1M-1S-1
AU_2A_CS2-III/2_U05
Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
AU_2A_U10C-1T-P-2, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-III/2_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
AU_2A_K01C-1T-P-2, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-III/2_W01
Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CS2-III/2_W02
Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
2,0
3,0Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-III/2_U01
Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stworzyć opracowanie projektowe, w którym do dokonał właściwego doboru elementów funkcjonalnych w programie użytkowym oraz kształtowania układów funkcjonalnych sprzężonych z konstrukcją (60% wagi). W celu osiągnięcia pożądanej wartości estetycznej opracowania projektowego powinien umieć zastosować techniki graficzne odpowiednie pod względem kolorystycznym i kompozycyjnym do zadanego tematu (5%). Powinien dążyć do zastosowania rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych o cehcach nowatorskich. Polega to na zastosowaniu układów przestrzennych, technologicznych itp., które odbiegają na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań (30%). Student powinien umieć osiągnąć wartość estetyczno-kompozycyjną bryły budynku i elewacji przez komponowanie materiałowe i kolorystyczne odzwierciedlające strukturę funkcjonalną i konstrukcyjną budynku (5%).
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CS2-III/2_U02
Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć projektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowawcze w ujęciu holistycznym. Zatem układy funkcjonalne obiektów ich rozwiązania przestrzenne oraz program powinny odzwierciedlać mozliwie najpełniejsze spektrum problemów życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CS2-III/2_U03
Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w społeczności (osiedle, dzielnica i miasto), a w szczegolnosci opracować program i w razie uzasadnionej konieczności dokonać jego modyfikacji w sposób, który nie przyczyni się do pozbawienia rozwiązania możliwości prawidłowego funkcjonowania w rzeczywistości.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CS2-III/2_U04
Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować oryginalne układy funkcjonalne i przestrzenne, a nawet nowoatorskie, to znaczy odbiegające na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań. W szczególności powinien posiąść umiejętność powiązania układów funkcjonalnych z wyposażeniem technologicznym (oddziały przedszkolne, stołówki, izby lekcyjne, pracownie specjalistyczne itp.)
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CS2-III/2_U05
Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oprojektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowacze zarówno jako wolno stojące jak i powstałe w wyniki adaptacji. Powinien umieć powiązać budynki pod względem funkcjonalnym, konstrukcyjnym i technologicznym zgodnie z wymogami postawionymi w aktach prawnych wykonawczych do ustaw. Student powinien umieć dokonać obliczeń zapotrzebowania surowców i wyposażenia w pawilonach żywnieniowych, a także przepustowości pomieszczeń zapleczowych w pawilonach sportowych. Powinien również umieć zatosować rozwiazania wymagane przepisami pożarowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-III/2_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w zadanej lokalizacji, w szczególnosci jego społeczną użyteczność. Powinien również umieć przyjąć rozwiązania nie będące uciążliwymi dla sąsiedztwa, a w szczególności nie wprowadzając rozwiązań kolizyjnych (komunikacja kołowa dojazdowa i dostaw), pozwalających na nadmierną emisję hałasu, dysharmonijnych pod względem kompozycji bryłowej i kolorystyki oraz powodujących nadmierną ingerencję w środowisko naturalne bez zapewnienia ekwiwalentu (wycinka drzew itp.).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Minister Oświaty i Wychowania, Zarządzenie w sprawie wprowadzenia wytycznych programowo-funkcjonalnych projektowania obiektów oświaty i wychowania, Warszawa, 1979, IW1-2115-9/79, Akt prawny nieobowiązujący
  2. Przedszkole 2-oddziałowe, 1964, KP-5/40, KB4-2.2.1.2/2/, OB-1302/S/64, Karta projektu; materiał poglądowy
  3. Przedszkole 4-oddziałowe, COIB, Warszawa, 1979, KB4-2.2.1.4.(4), Projekt typowy. Katalog budownictwa; materiał poglądowy
  4. Przedszkole 6-oddziałowe, COIB, Warszawa, 1979, KB4-2.2.1.6.(2), Projekt typowy. Katalog budownictwa; materiał poglądowy
  5. Szkoła podstawowa o 9 pomieszczeniach do nauki dla osiedli wiejskich w technologii wielkoblokowej, COIB, Warszawa, 1989, KB4-2.2.2.(3), Materiał poglądowy
  6. Korzeniewski W., Budownictwo mieszkaniowe. Poradnik projektanta, Arkady, Warszawa, 1989, 1
  7. Minister Edukacji Narodowej i Sportu, Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, 2002, Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69

Literatura dodatkowa

  1. Prawo budowlane, warunki techniczne i inne akty prawne, Oficyna Wolters Kluwer Polska, 2007, Stan prawny na dzień 20.06.2007
  2. Bordwell R., Perkins B., Building type basic for elementary and secondary schools, John Wiley & Sons, New Jersey, 2010, II

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.42
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.3
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Student powinien wykonać na uczelni i/lub w domu szkice koncepcyjne, projektowe opracowania wariantowe w stopniu umozliwiającym wybór optymalnego rozwiązania architektonicznego, urbanistycznego oraz pod względem technicznym i technologicznym. W każdym wypadku powinny być to rysunki w skali i technice umożliwiające dokonywanie na nich korekt i poprawek tak aby dało się ocenić zamysł pierwotny i następny.35
A-P-2Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu.40
A-P-3Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia.40
A-P-4Student powinien czynnie uczestnictniczyć w wykładach szczególnie w wypadku zainicjowanej przez wykładowcę dyskusji.5
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-III/2_W01Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W01zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
T-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-III/2_W02Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W03zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
T-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-III/2_U01Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
T-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stworzyć opracowanie projektowe, w którym do dokonał właściwego doboru elementów funkcjonalnych w programie użytkowym oraz kształtowania układów funkcjonalnych sprzężonych z konstrukcją (60% wagi). W celu osiągnięcia pożądanej wartości estetycznej opracowania projektowego powinien umieć zastosować techniki graficzne odpowiednie pod względem kolorystycznym i kompozycyjnym do zadanego tematu (5%). Powinien dążyć do zastosowania rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych o cehcach nowatorskich. Polega to na zastosowaniu układów przestrzennych, technologicznych itp., które odbiegają na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań (30%). Student powinien umieć osiągnąć wartość estetyczno-kompozycyjną bryły budynku i elewacji przez komponowanie materiałowe i kolorystyczne odzwierciedlające strukturę funkcjonalną i konstrukcyjną budynku (5%).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-III/2_U02Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U04projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzi-nami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
T-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć projektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowawcze w ujęciu holistycznym. Zatem układy funkcjonalne obiektów ich rozwiązania przestrzenne oraz program powinny odzwierciedlać mozliwie najpełniejsze spektrum problemów życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-III/2_U03Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U06w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
T-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w społeczności (osiedle, dzielnica i miasto), a w szczegolnosci opracować program i w razie uzasadnionej konieczności dokonać jego modyfikacji w sposób, który nie przyczyni się do pozbawienia rozwiązania możliwości prawidłowego funkcjonowania w rzeczywistości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-III/2_U04Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U09potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
T-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować oryginalne układy funkcjonalne i przestrzenne, a nawet nowoatorskie, to znaczy odbiegające na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań. W szczególności powinien posiąść umiejętność powiązania układów funkcjonalnych z wyposażeniem technologicznym (oddziały przedszkolne, stołówki, izby lekcyjne, pracownie specjalistyczne itp.)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-III/2_U05Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U10potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
T-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oprojektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowacze zarówno jako wolno stojące jak i powstałe w wyniki adaptacji. Powinien umieć powiązać budynki pod względem funkcjonalnym, konstrukcyjnym i technologicznym zgodnie z wymogami postawionymi w aktach prawnych wykonawczych do ustaw. Student powinien umieć dokonać obliczeń zapotrzebowania surowców i wyposażenia w pawilonach żywnieniowych, a także przepustowości pomieszczeń zapleczowych w pawilonach sportowych. Powinien również umieć zatosować rozwiazania wymagane przepisami pożarowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-III/2_K01Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
T-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w zadanej lokalizacji, w szczególnosci jego społeczną użyteczność. Powinien również umieć przyjąć rozwiązania nie będące uciążliwymi dla sąsiedztwa, a w szczególności nie wprowadzając rozwiązań kolizyjnych (komunikacja kołowa dojazdowa i dostaw), pozwalających na nadmierną emisję hałasu, dysharmonijnych pod względem kompozycji bryłowej i kolorystyki oraz powodujących nadmierną ingerencję w środowisko naturalne bez zapewnienia ekwiwalentu (wycinka drzew itp.).
3,5
4,0
4,5
5,0