Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie specjalistyczne-7:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie specjalistyczne-7 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Ostrowski <mostrowski@zut.edu.pl>, Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotów: ergonomia, antropologia architektury i urbanistyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie potrzeb ludzi chorych, starych, niepełnosprawnych oraz zadań architektury w zakresie profilaktyki, rehabilitacji oraz opieki leczniczej i społecznej. |
C-2 | Pogłębienie wiedzy na temat terapeutycznych właściwości architektury oraz jej wpływu na zdrowie, samopoczucie oraz interakcje społeczne użytkowników (kuracjuszy, pacjentów, pensjonariuszy). |
C-3 | Poznanie technologii funkcjonowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, ambulatoryjnego oraz rehabilitacji i opieki społecznej |
C-4 | Nabycie umiejętności kształtowania przyjaznej osobom chorym, niepełnosprawnym, starym przestrzeni architektonicznej, wpisanej w sposób harmonijny w kontekst przyrodniczy, społeczny i kulturowy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych. | 3 |
T-P-2 | Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne. | 9 |
T-P-3 | I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500. | 3 |
T-P-4 | Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne. | 9 |
T-P-5 | II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200 | 3 |
T-P-6 | Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne. | 9 |
T-P-7 | III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20 | 3 |
T-P-8 | Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu. | 6 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Studia literatury, zbieranie/kopiowania materiałów wejściowych | 5 |
A-P-3 | Wizja w terenie,opracowanie dokumentacji fotograficznej | 5 |
A-P-4 | Prace projektowe koncepcyjne | 50 |
A-P-5 | Prace graficzne i techniczne | 45 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej |
M-2 | Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych |
M-3 | Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12) |
S-2 | Ocena formująca: Kolektywna ocena prezentacji ideii i koncepcji projektowych (skala punktowa 0 - 6). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_DS1-V/7_W01 ma wiedzę na temat wpływu architektury i środowiska przestrzennego na ludzkie zachowania i relacje społeczne | AU_1A_W11, AU_1A_W14 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3 |
AU_1A_DS1-V/7_W02 zna potrzeby przestrzenne, psychologiczne i społeczne osób chorych, starych, niepełnosprawnych | AU_1A_W15 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3 |
AU_1A_DS1-V/7_W03 zna rodzaje terapii i technologii leczniczych oraz wymagania i wytyczne dotyczące obiektów lecznictwa i opieki społecznej | AU_1A_W16 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-7 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_DS1-V/7_U01 kształtuje odpowiednie do uwarunkowań lokalizacji oraz funkcji obiektu rozwiązania architektoniczne | AU_1A_U06 | — | — | C-3, C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
AU_1A_DS1-V/7_U02 umiejętnie dostosowuje detal architektoniczny do funkcji obiektu i wrażliwości użytkowników | AU_1A_U15 | — | — | C-2, C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_DS1-V/7_K01 nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka | AU_1A_K05 | — | — | C-1, C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
AU_1A_DS1-V/7_K02 działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka | AU_1A_K07 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-8 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_DS1-V/7_W01 ma wiedzę na temat wpływu architektury i środowiska przestrzennego na ludzkie zachowania i relacje społeczne | 2,0 | Ma szczątkową wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej. |
3,0 | Ma pobieżną wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się potocznym językiem. | |
3,5 | Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Ma podstawowy zakres wiedzy z zkresu proksemiki i antropologii architektury; ma wiedzę zarówno na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się poprawnym językiem. | |
4,5 | Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Ma wiedzę będącą wynikiem samodzielnych studiów w zakresie antropologii, proksemiki i psychologii środowiskowej; ma szeroką wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się ugruntowanymi w nauce znaczeniami pojęć. | |
AU_1A_DS1-V/7_W02 zna potrzeby przestrzenne, psychologiczne i społeczne osób chorych, starych, niepełnosprawnych | 2,0 | Nie ma wiedzy ergonomicznej o potrzebach użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz nie zna zasad projektowania przestrzeni zabiegowych, mieszkalnych i pobytowych. |
3,0 | Ma pobieżną wiedzę ergonomiczną o potrzebach wybranej kategorii użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych lub mieszkalnych i pobytowych. | |
3,5 | Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Ma podstawową wiedzę ergonomiczną o potrzebach wybranej kategorii użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych i/lub mieszkalnych, pobytowych. | |
4,5 | Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Ma ponadstandardową wiedzę ergonomiczną na temat szerokiego spectrum potrzeb różnych kategorii użytkowników (pacjentów/ kuracjuszy/ osób starych/ niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych, mieszkalnych i pobytowych. | |
AU_1A_DS1-V/7_W03 zna rodzaje terapii i technologii leczniczych oraz wymagania i wytyczne dotyczące obiektów lecznictwa i opieki społecznej | 2,0 | Nie ma wiedzy o podstawowych rodzajach zabiegów leczniczych i terapii; nie zna technologii funkcjonowania wybranych zakładów, poradni, obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; nie zna wymagań jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej. |
3,0 | Ma pobieżną wiedzę o podstawowych rodzajach zabiegów leczniczych i terapii; zna niektóre technologie funkcjonowania wybranych zakładów, poradni, obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna niektóre wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej. | |
3,5 | Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Zna podstawowe rodzaje zabiegów leczniczych i terapii; zna technologie funkcjonowania wybranych zakładów, poradni oraz obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej. | |
4,5 | Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Zna wszystkie rodzaje zabiegów leczniczych i terapii; zna technologie funkcjonowania zakładów, poradni oraz obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna wszystkie wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_DS1-V/7_U01 kształtuje odpowiednie do uwarunkowań lokalizacji oraz funkcji obiektu rozwiązania architektoniczne | 2,0 | Brak umiejętności kształtowania struktury przestrzennej obiektu oraz dostosowania jej do kontekstu lokalizacji; wadliwe kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca. |
3,0 | Właściwie kształtuje strukturę przestrzenną obiektu i nie potrafi jej dostosować do kontekstu lokalizacji; wadliwie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca. | |
3,5 | Poprawnie kształtuje strukturę przestrzenną obiektu i dostosowuje ją do kontekstu lokalizacji; wadliwie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca. | |
4,0 | Umie ukształtować włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu i w sposób harmonijny dostosowuję ją do kontekstu lokalizacji; dobrze kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca. | |
4,5 | Umie ukształtować włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu i w sposób harmonijny dostosowuję ją do kontekstu lokalizacji; dobrze kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; szanuje zastane wartości przestrzenne i kulturowe miejsca. | |
5,0 | Umie ukształtować oryginalną, włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu, a jednocześnie w sposób harmonijny dostosować ją do kontekstu lokalizacji; oryginalnie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; szanuje zastane wartości przestrzenne i kulturowe miejsca oraz wzbogaca je o nowe wartości. | |
AU_1A_DS1-V/7_U02 umiejętnie dostosowuje detal architektoniczny do funkcji obiektu i wrażliwości użytkowników | 2,0 | Nie potrafi operować detalem architektonicznym, myli go ze szczegółem budowlanym; dokonuje przypadkowych wyborów materiałów i technologii budowlanych; elewację budynku traktuje jak abstrakcyjną kompozycję kolorystyczną, a użytkownika jako widza; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni. |
3,0 | Stosuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne nie są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych;nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni. | |
3,5 | Stosuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; nie stosuje materiałów i technologii budowlanych adekwatnie do funkcji obiektu; nie dobiera rozwiązań fakturowych i kolorystycznych do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni. | |
4,0 | Projektuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; nie stosuje materiałów i technologii budowlanych adekwatnych do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni. | |
4,5 | Projektuje detale elewacji obiektu, będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni. | |
5,0 | Projektuje oryginalne detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; w sposób oryginalny wykorzystuje zieleń w architekturze obiektu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_DS1-V/7_K01 nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka | 2,0 | Brak zainteresowania; bariera psychologiczna. |
3,0 | Wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem i problematyką społeczną; jest pasywny w kontaktach z prowadzącym zajęcia, niesamodzielny, mało kreatywny i niewrażliwy na problematykę osób niepełnosprawnych. | |
3,5 | Ocena pośrednia miedzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | W sposób obowiązkowy podchodzi do przedmiotu; jest samodzielny, kreatywny i otwarty na poznawanie nowych treści programowych; dobrze współpracuje z prowadzącym i innymi członkami grupy. | |
4,5 | Ocena pośrednia miedzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Wykazuje się społeczną aktywnością w grupie studenckiej, ew. organizacjach pozarządowych, czy w studenckim kole bio-architektury, jest zaangażowany w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych; jego zainteresowania wykraczają poza ramy przedmiotu; potrafi godzić kreatywność projektanta z empatią i gotowością poznawania doświadczeń innych osób; potrafi zainspirować prowadzącego. | |
AU_1A_DS1-V/7_K02 działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka | 2,0 | Brak poczucia odpowiedzialności, technokratyczne i merkantylne podejście do zawodu architekta. |
3,0 | Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1 | |
3,5 | Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1 | |
4,0 | Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1 | |
4,5 | Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1 | |
5,0 | Poczuwa się do odpowiedzialności za stan środowiska życia człowieka oraz standardy jego najbliższego otoczenia; architekturę traktuje jako drogę do poprawy tego stanu, a ergonomię jako wiedzę i umiejętności niezbędne do poprawy jakości architektury. |
Literatura podstawowa
- Bielak M., Optymalne środowisko życia i zamieszkania w ośrodkach pobytu stałego dla osób starszych, Wyd. PŚląskiej Gliwice 2011, Gliwice, 2011
- Cama R., Evidence-Based Healthcare Design, John Wiley & Sons Ltd, 2009
- Czyński M., Projektowanie specjalistyczne obiektów lecznictwa i opieki, www: maczynski.ps.pl, 2009, Skrypt wykładów
- Idem R., Architektura słuzby zdrowia. Wybór przepisów i literatury przedmiotu, wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2014
- Kuldschun H., Rossman E., Budownictwo dla upośledzonych fizycznie, Arkady, Warszawa, 1980
- Madeyski A., Podstawy inżynierii uzdrowiskowej, Arkady, Warszawa, 1979
- Meyer – Bohe W., Budownictwo dla osób starszych i niepełnosprawnych, Arkady, Warszawa, 1998
- Rozporządzenie MZ z 26.06.2012 w sprawie szczegółowych wymagań jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, Dziennik Ustaw, 2012, nr 123.poz.408
- Rozporządzenie MZ z dnia 2.04.2012 w sprawie określenia wymagań jakim powinny odpowiadać zakłady i urzadzenia lecznictwa uzdrowiskowego, 2012, Dz.U.poz.452
Literatura dodatkowa
- Bell, P.A., Greene T.C., Fisher J.D., Baum A., Psychologia środowiskowa, GWP, Gdańsk, 2004, Rozdział 12.3: Środowiska instytucjonalne
- Błądek Z., Hotele bez barier, Wyd. Albus, Poznań, 2003
- Monz, A., Monz, J., Design als Therapie: Raumgestaltung in Krankenhaeusern, Kliniken, Sanatorien, A. Koch Verlag, Leinfelden-Echterdingen, 2001
- Ponikowska, I, Ferson D., Ponikowska, I, Ferson D., Nowoczesna medycyna uzdrowiskowa, Medi Press, Warszawa, 2009
- Rozporządzenie MPiPS z dnia 19.10.2005 w sprawie domów pomocy społecznej Dz. U., nr 217, poz.1837, Dziennik Ustaw, 2005, nr 217, poz.1837