Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie dyplomowe KPA:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie dyplomowe KPA | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl>, Jarosław Bondar <Jaroslaw.Bondar@zut.edu.pl>, Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl>, Leszek Świątek <lswiatek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W-1: zaliczenie przedmiotów określonych programem studiów. |
W-2 | W-2: wybór tematu pracy dyplomowej i przygotowanie materiałów wyjściowych do realizacji pracy dyplomowej. Problematyka przedmiotu wiąże się z opracowaniem koncepcji w ramach tematu pracy dyplomowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | C-1: Samodzielne przygotowanie pracy inżynierskiej dyplomowej. Stosowne przygotowanie do wykonywania pracy zawodowej na poziomie inżyniera. |
C-2 | C-2: Złożenie projektu dyplomowego zgodnie z wytycznymi RW i doprecyzowanymi indywidualnie w KPA co do formy i zakresu pracy dyplomowej inżynierskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, ustalenie celów i programu zajęć, rozpoznanie tematyki i zakresu problemowego zagadnienia ujmowanego w pracy dyplomowej. | 2 |
T-P-2 | Określenie głównych założeń pracy dyplomowej w zakresach: ideowym, formalnym, strukturalnym i użytkowym oraz określenie podstawowych kryteriów samooceny powiązanych kontekstowo z tematem. | 2 |
T-P-3 | Określenie struktury opracowania dyplomu – wybór metod pracy, technik opracowania oraz niezbędnego instrumentarium w kontekście tematyki, ustalenie referencji dla pracy dyplomowej: źródeł literaturowych, archiwaliów, rozpoznań własnych, źródeł internetowych, aktów prawnych. | 3 |
T-P-4 | Ustalenie zakresu kontekstowych analiz na potrzeby projektu dyplomowego. | 2 |
T-P-5 | Opracowanie wariantowych koncepcji dyplomu wraz z ich porównaniem. | 2 |
T-P-6 | Proces wielokryterialnej oceny projektu dyplomowego. | 2 |
T-P-7 | Opracowanie techniczne i graficzne projektu, ewentualne inne media. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach / konsultacje indywidualne na ćwiczeniach projektowych | 15 |
A-P-2 | Praca własna w domu - opracowywanie projektu dyplomowego i praca z danymi zależnymi | 165 |
180 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | M-1 Indywidualne korekty projektów dyplomowych |
M-2 | M-2 Prezentacja projektu dyplomowego przez studenta połączona z ewentualną dyskusją |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-IV/8b_W01 Student poznał ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i procesy powstawania miejscowego prawa przestrzennego. | AU_1A_W10 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-1 |
AU_1A_AS1-IV/8b_W02 Student poznał znaczenie wytycznych przed projektowych, przebieg procesu inwestycyjnego wraz z towarzyszącymi aspektami ekonomicznymi | AU_1A_W11 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-1 |
AU_1A_AS1-IV/8b_W03 Student poznał w zakresie podstawowym prawne aspekty projektowania. | AU_1A_W12 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-1 |
AU_1A_AS1-IV/8b_W04 Student poznał podstawowe ekologiczne uwarunkowania projektowe. | AU_1A_W13 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-1 |
AU_1A_AS1-IV/8b_W05 Student poznał podstawowe uwarunkowania projektowania architektoniczno-urbanistycznego w aspekcie społeczno-psychologicznym. | AU_1A_W14 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-1 |
AU_1A_AS1-IV/8b_W06 Student poznał antropologiczne i zdrowotne uwarunkowania projektowe. | AU_1A_W15 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-1 |
AU_1A_AS1-IV/8b_W07 Student poznał zasady sztuki budowlanej, normy, wymagania i normatywy dotyczące projektowania architektonicznego. | AU_1A_W16 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-IV/8b_U01 Student potrafi przedstawić swoje rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji. | AU_1A_U11 | — | — | C-1 | T-P-7 | M-1 | S-1 |
AU_1A_AS1-IV/8b_U02 Student potrafi ukazać zamieżony efekt architektoniczny stosując materiały o określonych własnościach plastycznych: fakturze, kolorze itd. | AU_1A_U14 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-7 | M-1 | S-1 |
AU_1A_AS1-IV/8b_U03 Student potrafi zastosować detal architektoniczny zgodnie z jego rolą. | AU_1A_U15 | — | — | C-1 | T-P-7 | M-1 | S-1 |
AU_1A_AS1-IV/8b_U04 Student potrafi projektować obiekty złożone i zespoły kilku obiektów powiązanych funkcją. | AU_1A_U18 | — | — | C-1 | T-P-2 | M-1 | S-1 |
AU_1A_AS1-IV/8b_U05 Student potrafi odczytać przestrzenne powiązania funkcjonalne i formalne. Oprócz tego student potrafi odczytać relacje między obiektem, a otoczeniem oraz harmonijnie włącza własne, autorskie rozwiązania w istniejące struktury. | AU_1A_U21 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-IV/8b_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko. | AU_1A_K05 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-IV/8b_W01 Student poznał ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i procesy powstawania miejscowego prawa przestrzennego. | 2,0 | |
3,0 | Zna ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_AS1-IV/8b_W02 Student poznał znaczenie wytycznych przed projektowych, przebieg procesu inwestycyjnego wraz z towarzyszącymi aspektami ekonomicznymi | 2,0 | |
3,0 | Zna znaczenie wytycznych przed projektowych i przebieg procesu inwestycyjnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_AS1-IV/8b_W03 Student poznał w zakresie podstawowym prawne aspekty projektowania. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe aspekty prawne w projektowaniu architektonicznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_AS1-IV/8b_W04 Student poznał podstawowe ekologiczne uwarunkowania projektowe. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe uwarunkowania ekologiczne w projektowaniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_AS1-IV/8b_W05 Student poznał podstawowe uwarunkowania projektowania architektoniczno-urbanistycznego w aspekcie społeczno-psychologicznym. | 2,0 | |
3,0 | Zna uwarunkowania projektowe architektoniczno-urbanistyczne w aspekcie społeczno-psychologicznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_AS1-IV/8b_W06 Student poznał antropologiczne i zdrowotne uwarunkowania projektowe. | 2,0 | |
3,0 | Zna antropologiczne i zdrowotne uwarunkowania projektowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_AS1-IV/8b_W07 Student poznał zasady sztuki budowlanej, normy, wymagania i normatywy dotyczące projektowania architektonicznego. | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady sztuki budowlanej i normy dotyczące projektowania architektonicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-IV/8b_U01 Student potrafi przedstawić swoje rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przedstawić swoje rozwiązanie w formie graficznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_AS1-IV/8b_U02 Student potrafi ukazać zamieżony efekt architektoniczny stosując materiały o określonych własnościach plastycznych: fakturze, kolorze itd. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ukazać zamieżony efekt architektonicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_AS1-IV/8b_U03 Student potrafi zastosować detal architektoniczny zgodnie z jego rolą. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zastosować detal architektoniczny zgodnie z jego rolą. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_AS1-IV/8b_U04 Student potrafi projektować obiekty złożone i zespoły kilku obiektów powiązanych funkcją. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi projektować obiekty złożone. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_AS1-IV/8b_U05 Student potrafi odczytać przestrzenne powiązania funkcjonalne i formalne. Oprócz tego student potrafi odczytać relacje między obiektem, a otoczeniem oraz harmonijnie włącza własne, autorskie rozwiązania w istniejące struktury. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi odczytać przestrzenne powiązania funkcjonalno formalne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-IV/8b_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Rozumie pozatechniczne aspekty działaności projektowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dostosowana do specyfiki wybranego tematu pracy dyplomowej.
- Korzeniewski W., Projektowanie mieszkań, Polcen, Warszawa, 2011, wyd. 1
- Mori T., Immaterial/Ultramaterial: Architecture, Design and Materials, George Braziller Inc, New York, 2010
- Schmitz-Gunther T., Living Spaces. Ecological Building and Design, Konemann;, Cologne, 1998
- Alexander, C., Notes on the Synthesis of Form, Harvard University Press, Cambridge, 1964
- Alexander, C., A Timeless Way of Building, Oxford University Press, New York, 1979
- Alexander, C., New Concepts in Complexity Theory. Arising from the Studies in the Field of Architecture, Cardiff, 2003, pp. 23
- Alexander, C. Ishikawa, S., Silverstein, M., Jacobson, M., Fiksdahl-King, I., Angel, S., A Pattern Language. Towns, Buildings, Construction, Oxford University Press, New York, 1977
Literatura dodatkowa
- Urban St., Ładoński W., "Jak napisać dobrą pracę dyplomową", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Lanego we Wrocławiu, Wrocław, 1997
- Gambarelli G., Łucki Z., "Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską", Universitas, Kraków, 1996
- Korzeniewski W., Poradnik projektanta. Budownictwo mieszkaniowe, Arkady, Warszawa, 1989