Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne-6B:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie urbanistyczne-6B
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Rubinowicz <Pawel.Rubinowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Cykalewicz <Tomasz.Cykalewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,23zaliczenie
projektyP6 45 4,00,77zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie kursu „Podstawy projektowania urbanistycznego”, sem. 3
W-2Zaliczenie kursu „Projektowanie urbanistyczne”, sem. 4
W-3Zaliczenie kursu „Projektowanie urbanistyczne”, sem. 5
W-4Umiejętność obsługi programów komputerowych do modelowania i wizualizacji 3D

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstaw teorii budowy i funkcjonowania miasta oraz rozpoznanie współczesnej problematyki przekształceń strukturalnych miast i współczesnych trendów w planowaniu
C-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta oraz wizualizacji wyników analiz i założeń koncepcji projektowej w modelu
C-3Opanowanie podstawowych umiejętności analizowania struktur funkcjonalno-przestrzennych miasta
C-4Opanowanie podstawowych umiejętności planowania przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie, omówienie tematyki ćwiczeń i wymaganego zakresu opracowania. Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych.6
T-P-2Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej.12
T-P-3Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, analiza warunków fizjograficznych, analiza etapów rozwoju historycznego, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologia form zabudowy i zagospodarowania terenu, delimitacja jednostek urbanistycznych.9
T-P-4Diagnoza stanu miasta, ocena procesów urbanistycznych, określenie potrzeby i celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wybór metody planowania właściwej dla założonego celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego oraz wariantów rozwoju miasta.12
T-P-5Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego. Prezentacja prac i dyskusja na temat projektów6
45
wykłady
T-W-1Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast, obejmujący następujące zagadnienia: a) Fenomen miasta, kanony miasta historycznego i współczesnego; b) Rozwój miast i działanie czynników urbanistycznych; c) Rozwój małych miast Polski północno-zachodniej na tle procesów urbanizacji na świecie; d) Studia specjalistyczne dla potrzeb planowania miast – przegląd rodzajów i zakresów opracowań; e) Metodyka planowania urbanistycznego – przegląd metod i kryteria ich wyboru w zależności od celu i specyfiki projektu; f) Techniczne systemy obsługi miasta; g) Systemy komunikacyjne w strukturze miasta; h) Systemy komunikacji publicznej i ich znaczenie w mieście; i) Systemy przestrzeni publicznych i centra miejskie; j) Kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania w strukturze miasta; k) Systemy zieleni miejskiej; l) Podstawy percepcji przestrzeni miasta; m) Procesy rozwojowe w mieście i ich programowanie; n) Modele planowania miejscowego i administrowania przestrzenią miasta; o) Metody i narzędzia planowania i realizacji planów urbanistycznych.12
T-W-2Cykl wykładów poświęcony zastosowaniu wirtualnych modeli miast w urbanistyce i planowaniu obejmujący następujące zagadnienia: a) podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast (techniki modelowania, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej); b) współczesne zastosowania wirtualnych modeli wirtualnych do zaawansowanych analiz urbanistycznych; c) zastosowania modeli dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo na zajęciach45
A-P-2Praca nad przygotowaniem ćwiczenia projektowego100
A-P-3Seminarium poświęcone prezentacji projektów5
150
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach15
A-W-2Praca nad przyswojeniem materiału teoretycznego45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda projektów
M-4Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obecność na zajęciach oraz bieżąca kontrola przyswajania wiedzy
S-2Ocena formująca: Kontrola aktywności na ćwiczeniach oraz postępów w realizacji zadania projektowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności prezentacji projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIV/6B_W01
Zna podstawy budowy i funkcjonowania miast oraz potrafi scharakteryzować wybrane współczesne przykłady rewitalizacji struktur miejskich.
AU_1A_W17, AU_1A_W20, AU_1A_W23C-1T-W-1M-2, M-1S-3, S-1
AU_1A_CS1-XIV/6B_W02
Zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miast oraz ich zastosowania do analiz urbanistycznych i planowania przestrzennego.
AU_1A_W09, AU_1A_W23C-2T-W-2M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIV/6B_U01
Potrafi przygotować koncepcję rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań.
AU_1A_U13, AU_1A_U20, AU_1A_U21C-4, C-3T-P-1, T-P-4, T-P-3, T-W-1M-3S-3
AU_1A_CS1-XIV/6B_U02
Potrafi opracować uproszczony wirtualny model miasta lub fragmentu miasta oraz zastosować go do wizualizacji analiz urbanistycznych i prezentacji projektu.
AU_1A_U10, AU_1A_U11, AU_1A_U27C-2T-P-5, T-P-2, T-W-2M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIV/6B_K01
Jest gotowy do pracy zespołowej nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję w środowisku branżowym.
AU_1A_K01, AU_1A_K03C-2, C-4, C-1, C-3T-P-5, T-P-1, T-P-4, T-P-3, T-P-2M-3, M-4S-2, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIV/6B_W01
Zna podstawy budowy i funkcjonowania miast oraz potrafi scharakteryzować wybrane współczesne przykłady rewitalizacji struktur miejskich.
2,0Student nie zna czynników urbanistycznych powstawania i rozwoju miasta. Nie orientuje się w pro-blematyce przedmiotu, nie zna współczesnych przykładów przekształceń funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe czynniki urbanistyczne powstawania i rozwoju miasta oraz omówić niektóre współczesne przykłady zmian funkcjonalno-przestrzennych struktur miejskich pod wpływem zmian działania czynników urbanistycznych.
3,5Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komu-nikacji. Potrafi dokonać wieloczynnikowej analizy wybranych współczesnych procesów urbanistycz-nych.
4,0Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komu-nikacji, terenów zielonych oraz przestrzeni publicznych/ Potrafi poprawie analizować zmiany wybra-nych struktur funkcjonalno-przestrzennych.
4,5Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi szerzej omówić zasady kształtowania systemów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych. Potrafi analizować i pro-gnozować zmiany wybranych struktur funkcjonalno-przestrzennych o znacznym stopniu złożoności.
5,0Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi analizować problemy współczesnych miast i tendencje w planowaniu. Umie interpretować zagadnienia kształtowania sys-temów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych w odniesieniu do wybranych realizacji urbani-stycznych w Europie. Potrafi analizować i prognozować zmiany wybranych struktur funkcjonalno-przestrzennych o znacznym stopniu złożoności oraz wykazuje kreatywność w stosowaniu zdobytej wiedzy.
AU_1A_CS1-XIV/6B_W02
Zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miast oraz ich zastosowania do analiz urbanistycznych i planowania przestrzennego.
2,0Student nie zna metod tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz nie zna możliwości ich wykorzystania w urbanistyce i w planowaniu.
3,0Student potrafi wymienić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz wskazać przykłady ich zastosowania do analiz urbanistycznych.
3,5Student zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu oraz zabudowy. Potrafi wskazać kilka przykładów zastosowania modeli wirtualnych do analiz urbanistycznych.
4,0Student potrafi szerzej omówić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu, zabudowy, obszarów zielonych oraz elementów infrastruktury. Potrafi wskazać i omówić kilka przykładów zastosowania modeli.
4,5Student potrafi interpretować różnice między metodami tworzenia wirtualnych modeli miasta. Potrafi dostosować stopień dokładności modelu do określonego profilu analiz urbanistycznych. Potrafi szerzej omówić możliwości stosowania wirtualnych modeli miast w planowaniu.
5,0Student zna standardy tworzenia modeli wirtualnych miast oraz dostępne techniki ich generowania. Umie określać stopień dokładności modelu do profilu analiz. Zna istniejące i proponuje własne sposoby wykorzystania modeli w urbanistyce i planowaniu przestrzennym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIV/6B_U01
Potrafi przygotować koncepcję rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań.
2,0Student nie potrafi podjąć opracowania koncepcji przekształceń struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta o niewielkim stopniu złożoności.
3,0Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne oraz przygotować poprawną prostą koncepcję projektową i w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje
3,5Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, interpretować procesy urbanistyczne, wykonać podstawowe analizy urbanistyczne oraz przygotować poprawną kon-cepcję projektową i w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje.
4,0Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, interpretować procesy urbanistyczne, wykonać w sposób usystematyzowany analizy urbanistyczne oraz przygoto-wać poprawną, spójną koncepcję projektową i uzasadnić podjęte decyzje
4,5Student potrafi opracować oryginalną koncepcję projektową oraz dobrze uzasadnić podjęte decyzje w oparciu o usystematyzowane analizy stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi opracować oryginalną koncepcje przekształceń struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta lub jego części, rozpoznać istotne procesy urbanistyczne i trafnie wykreować ideę urbanistycz-ną oraz dobrze uzasadnić decyzje projektowe i wykazać ich poprawność.
AU_1A_CS1-XIV/6B_U02
Potrafi opracować uproszczony wirtualny model miasta lub fragmentu miasta oraz zastosować go do wizualizacji analiz urbanistycznych i prezentacji projektu.
2,0Student nie potrafi modelować przestrzeni miasta za pomocą komputera.
3,0Student potrafi wykonać uproszczony komputerowy model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy oraz zarysu topografii terenu.
3,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy, terenów zielonych i topografii terenu.
4,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, uwzględniając niezbędne elementy oraz umiejętnie zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
4,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz stosować model do wizualizacji koncepcji i do prezentacji wyników analiz urbanistycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIV/6B_K01
Jest gotowy do pracy zespołowej nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję w środowisku branżowym.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję.
3,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać poglądy i dyskutować, potrafi ocenić własne kompetencje.
4,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyraża poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia własne kompetencje oraz kompetencje członków zespołu.
4,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyrażać poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia kompetencje, wykazuje się aktywnością w organizacji pracy zespołowej.
5,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, potrafi prawidłowo oceniać kompetencje, inicjuje dyskusje, umie bronić własnych poglądów, wykazuje się kreatywnością w organizacji pracy zespołowej.

Literatura podstawowa

  1. Bagiński E., Preferencje ludności miejskiej dotyczące wielkości miast i dostępności przestrzennej miejsc pracy, usług i wypoczynku, 1979
  2. Benevolo L., Miasto w dziejach Europy, Warszawa, 1979
  3. Chmielewski J. M., Teoria Urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Politechnika Warszawska, 2001
  4. Czarnecki W., Planowanie miast i osiedli, Wydawnictwo PWN, 1968
  5. Longley P. A. i inni, GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
  6. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, 1999
  7. Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Universitas, 2011
  8. Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, Arkady, 1999
  9. Wallis A., Miasto i przestrzeń, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Alexander Ch., Język wzorców, GWP, Gdańsk, 2008
  2. Batty M., “Model Cities”, CASA Working Paper 113, UCL, CASA, 2007
  3. Batty M., Cities and Complexity, The MIT Press, 2005
  4. Batty M., Longley P., Fractal Cities, Academic Press Limited, 1994
  5. Benenson I., Torrens P.M., Geosimulation: Automata-Based Modeling of Urban Phenomena, John Wiley & Sons, 2004
  6. Czyńska K., Metody kształtowania współczesnej sylwety miasta na przykładzie panoram Szczecina – dysertacja, Politechnika Wrocławska, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie, omówienie tematyki ćwiczeń i wymaganego zakresu opracowania. Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych.6
T-P-2Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej.12
T-P-3Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, analiza warunków fizjograficznych, analiza etapów rozwoju historycznego, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologia form zabudowy i zagospodarowania terenu, delimitacja jednostek urbanistycznych.9
T-P-4Diagnoza stanu miasta, ocena procesów urbanistycznych, określenie potrzeby i celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wybór metody planowania właściwej dla założonego celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego oraz wariantów rozwoju miasta.12
T-P-5Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego. Prezentacja prac i dyskusja na temat projektów6
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast, obejmujący następujące zagadnienia: a) Fenomen miasta, kanony miasta historycznego i współczesnego; b) Rozwój miast i działanie czynników urbanistycznych; c) Rozwój małych miast Polski północno-zachodniej na tle procesów urbanizacji na świecie; d) Studia specjalistyczne dla potrzeb planowania miast – przegląd rodzajów i zakresów opracowań; e) Metodyka planowania urbanistycznego – przegląd metod i kryteria ich wyboru w zależności od celu i specyfiki projektu; f) Techniczne systemy obsługi miasta; g) Systemy komunikacyjne w strukturze miasta; h) Systemy komunikacji publicznej i ich znaczenie w mieście; i) Systemy przestrzeni publicznych i centra miejskie; j) Kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania w strukturze miasta; k) Systemy zieleni miejskiej; l) Podstawy percepcji przestrzeni miasta; m) Procesy rozwojowe w mieście i ich programowanie; n) Modele planowania miejscowego i administrowania przestrzenią miasta; o) Metody i narzędzia planowania i realizacji planów urbanistycznych.12
T-W-2Cykl wykładów poświęcony zastosowaniu wirtualnych modeli miast w urbanistyce i planowaniu obejmujący następujące zagadnienia: a) podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast (techniki modelowania, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej); b) współczesne zastosowania wirtualnych modeli wirtualnych do zaawansowanych analiz urbanistycznych; c) zastosowania modeli dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo na zajęciach45
A-P-2Praca nad przygotowaniem ćwiczenia projektowego100
A-P-3Seminarium poświęcone prezentacji projektów5
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach15
A-W-2Praca nad przyswojeniem materiału teoretycznego45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/6B_W01Zna podstawy budowy i funkcjonowania miast oraz potrafi scharakteryzować wybrane współczesne przykłady rewitalizacji struktur miejskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W17zna podstawy historii architektury i urbanistyki europejskiej oraz wybrane obiekty architektury światowej
AU_1A_W20zna zasady projektowania urbanistycznego i teorie kształtowania układów przestrzennych
AU_1A_W23zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw teorii budowy i funkcjonowania miasta oraz rozpoznanie współczesnej problematyki przekształceń strukturalnych miast i współczesnych trendów w planowaniu
Treści programoweT-W-1Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast, obejmujący następujące zagadnienia: a) Fenomen miasta, kanony miasta historycznego i współczesnego; b) Rozwój miast i działanie czynników urbanistycznych; c) Rozwój małych miast Polski północno-zachodniej na tle procesów urbanizacji na świecie; d) Studia specjalistyczne dla potrzeb planowania miast – przegląd rodzajów i zakresów opracowań; e) Metodyka planowania urbanistycznego – przegląd metod i kryteria ich wyboru w zależności od celu i specyfiki projektu; f) Techniczne systemy obsługi miasta; g) Systemy komunikacyjne w strukturze miasta; h) Systemy komunikacji publicznej i ich znaczenie w mieście; i) Systemy przestrzeni publicznych i centra miejskie; j) Kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania w strukturze miasta; k) Systemy zieleni miejskiej; l) Podstawy percepcji przestrzeni miasta; m) Procesy rozwojowe w mieście i ich programowanie; n) Modele planowania miejscowego i administrowania przestrzenią miasta; o) Metody i narzędzia planowania i realizacji planów urbanistycznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
S-1Ocena formująca: Obecność na zajęciach oraz bieżąca kontrola przyswajania wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna czynników urbanistycznych powstawania i rozwoju miasta. Nie orientuje się w pro-blematyce przedmiotu, nie zna współczesnych przykładów przekształceń funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe czynniki urbanistyczne powstawania i rozwoju miasta oraz omówić niektóre współczesne przykłady zmian funkcjonalno-przestrzennych struktur miejskich pod wpływem zmian działania czynników urbanistycznych.
3,5Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komu-nikacji. Potrafi dokonać wieloczynnikowej analizy wybranych współczesnych procesów urbanistycz-nych.
4,0Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komu-nikacji, terenów zielonych oraz przestrzeni publicznych/ Potrafi poprawie analizować zmiany wybra-nych struktur funkcjonalno-przestrzennych.
4,5Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi szerzej omówić zasady kształtowania systemów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych. Potrafi analizować i pro-gnozować zmiany wybranych struktur funkcjonalno-przestrzennych o znacznym stopniu złożoności.
5,0Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi analizować problemy współczesnych miast i tendencje w planowaniu. Umie interpretować zagadnienia kształtowania sys-temów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych w odniesieniu do wybranych realizacji urbani-stycznych w Europie. Potrafi analizować i prognozować zmiany wybranych struktur funkcjonalno-przestrzennych o znacznym stopniu złożoności oraz wykazuje kreatywność w stosowaniu zdobytej wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/6B_W02Zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miast oraz ich zastosowania do analiz urbanistycznych i planowania przestrzennego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W09zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
AU_1A_W23zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta oraz wizualizacji wyników analiz i założeń koncepcji projektowej w modelu
Treści programoweT-W-2Cykl wykładów poświęcony zastosowaniu wirtualnych modeli miast w urbanistyce i planowaniu obejmujący następujące zagadnienia: a) podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast (techniki modelowania, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej); b) współczesne zastosowania wirtualnych modeli wirtualnych do zaawansowanych analiz urbanistycznych; c) zastosowania modeli dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
S-1Ocena formująca: Obecność na zajęciach oraz bieżąca kontrola przyswajania wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz nie zna możliwości ich wykorzystania w urbanistyce i w planowaniu.
3,0Student potrafi wymienić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz wskazać przykłady ich zastosowania do analiz urbanistycznych.
3,5Student zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu oraz zabudowy. Potrafi wskazać kilka przykładów zastosowania modeli wirtualnych do analiz urbanistycznych.
4,0Student potrafi szerzej omówić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu, zabudowy, obszarów zielonych oraz elementów infrastruktury. Potrafi wskazać i omówić kilka przykładów zastosowania modeli.
4,5Student potrafi interpretować różnice między metodami tworzenia wirtualnych modeli miasta. Potrafi dostosować stopień dokładności modelu do określonego profilu analiz urbanistycznych. Potrafi szerzej omówić możliwości stosowania wirtualnych modeli miast w planowaniu.
5,0Student zna standardy tworzenia modeli wirtualnych miast oraz dostępne techniki ich generowania. Umie określać stopień dokładności modelu do profilu analiz. Zna istniejące i proponuje własne sposoby wykorzystania modeli w urbanistyce i planowaniu przestrzennym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/6B_U01Potrafi przygotować koncepcję rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U13potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów (posadzka, mała architektura, zieleń…)
AU_1A_U20potrafi projektować wielofunkcyjne zespoły urbanistyczne w skali miejskiej z uwzględnieniem złożonych uwarunkowań
AU_1A_U21odczytuje w przestrzeni powiązania funkcjonalne i formalne, relacje między obiektem a otoczeniem, harmonijnie włącza własne, autorskie rozwiązania w istniejące struktury
Cel przedmiotuC-4Opanowanie podstawowych umiejętności planowania przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta
C-3Opanowanie podstawowych umiejętności analizowania struktur funkcjonalno-przestrzennych miasta
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie, omówienie tematyki ćwiczeń i wymaganego zakresu opracowania. Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych.
T-P-4Diagnoza stanu miasta, ocena procesów urbanistycznych, określenie potrzeby i celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wybór metody planowania właściwej dla założonego celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego oraz wariantów rozwoju miasta.
T-P-3Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, analiza warunków fizjograficznych, analiza etapów rozwoju historycznego, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologia form zabudowy i zagospodarowania terenu, delimitacja jednostek urbanistycznych.
T-W-1Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast, obejmujący następujące zagadnienia: a) Fenomen miasta, kanony miasta historycznego i współczesnego; b) Rozwój miast i działanie czynników urbanistycznych; c) Rozwój małych miast Polski północno-zachodniej na tle procesów urbanizacji na świecie; d) Studia specjalistyczne dla potrzeb planowania miast – przegląd rodzajów i zakresów opracowań; e) Metodyka planowania urbanistycznego – przegląd metod i kryteria ich wyboru w zależności od celu i specyfiki projektu; f) Techniczne systemy obsługi miasta; g) Systemy komunikacyjne w strukturze miasta; h) Systemy komunikacji publicznej i ich znaczenie w mieście; i) Systemy przestrzeni publicznych i centra miejskie; j) Kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania w strukturze miasta; k) Systemy zieleni miejskiej; l) Podstawy percepcji przestrzeni miasta; m) Procesy rozwojowe w mieście i ich programowanie; n) Modele planowania miejscowego i administrowania przestrzenią miasta; o) Metody i narzędzia planowania i realizacji planów urbanistycznych.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podjąć opracowania koncepcji przekształceń struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta o niewielkim stopniu złożoności.
3,0Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne oraz przygotować poprawną prostą koncepcję projektową i w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje
3,5Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, interpretować procesy urbanistyczne, wykonać podstawowe analizy urbanistyczne oraz przygotować poprawną kon-cepcję projektową i w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje.
4,0Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, interpretować procesy urbanistyczne, wykonać w sposób usystematyzowany analizy urbanistyczne oraz przygoto-wać poprawną, spójną koncepcję projektową i uzasadnić podjęte decyzje
4,5Student potrafi opracować oryginalną koncepcję projektową oraz dobrze uzasadnić podjęte decyzje w oparciu o usystematyzowane analizy stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi opracować oryginalną koncepcje przekształceń struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta lub jego części, rozpoznać istotne procesy urbanistyczne i trafnie wykreować ideę urbanistycz-ną oraz dobrze uzasadnić decyzje projektowe i wykazać ich poprawność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/6B_U02Potrafi opracować uproszczony wirtualny model miasta lub fragmentu miasta oraz zastosować go do wizualizacji analiz urbanistycznych i prezentacji projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U10obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną
AU_1A_U11potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
AU_1A_U27potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta oraz wizualizacji wyników analiz i założeń koncepcji projektowej w modelu
Treści programoweT-P-5Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego. Prezentacja prac i dyskusja na temat projektów
T-P-2Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej.
T-W-2Cykl wykładów poświęcony zastosowaniu wirtualnych modeli miast w urbanistyce i planowaniu obejmujący następujące zagadnienia: a) podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast (techniki modelowania, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej); b) współczesne zastosowania wirtualnych modeli wirtualnych do zaawansowanych analiz urbanistycznych; c) zastosowania modeli dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi modelować przestrzeni miasta za pomocą komputera.
3,0Student potrafi wykonać uproszczony komputerowy model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy oraz zarysu topografii terenu.
3,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy, terenów zielonych i topografii terenu.
4,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, uwzględniając niezbędne elementy oraz umiejętnie zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
4,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz stosować model do wizualizacji koncepcji i do prezentacji wyników analiz urbanistycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/6B_K01Jest gotowy do pracy zespołowej nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję w środowisku branżowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K01jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
AU_1A_K03jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta oraz wizualizacji wyników analiz i założeń koncepcji projektowej w modelu
C-4Opanowanie podstawowych umiejętności planowania przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta
C-1Opanowanie podstaw teorii budowy i funkcjonowania miasta oraz rozpoznanie współczesnej problematyki przekształceń strukturalnych miast i współczesnych trendów w planowaniu
C-3Opanowanie podstawowych umiejętności analizowania struktur funkcjonalno-przestrzennych miasta
Treści programoweT-P-5Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego. Prezentacja prac i dyskusja na temat projektów
T-P-1Wprowadzenie, omówienie tematyki ćwiczeń i wymaganego zakresu opracowania. Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych.
T-P-4Diagnoza stanu miasta, ocena procesów urbanistycznych, określenie potrzeby i celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wybór metody planowania właściwej dla założonego celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego oraz wariantów rozwoju miasta.
T-P-3Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, analiza warunków fizjograficznych, analiza etapów rozwoju historycznego, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologia form zabudowy i zagospodarowania terenu, delimitacja jednostek urbanistycznych.
T-P-2Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-4Seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kontrola aktywności na ćwiczeniach oraz postępów w realizacji zadania projektowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności prezentacji projektu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję.
3,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać poglądy i dyskutować, potrafi ocenić własne kompetencje.
4,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyraża poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia własne kompetencje oraz kompetencje członków zespołu.
4,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyrażać poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia kompetencje, wykazuje się aktywnością w organizacji pracy zespołowej.
5,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, potrafi prawidłowo oceniać kompetencje, inicjuje dyskusje, umie bronić własnych poglądów, wykazuje się kreatywnością w organizacji pracy zespołowej.