Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Historia architektury i urbanistyki-4-5:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia architektury i urbanistyki-4-5
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,62egzamin
laboratoriaL5 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11. Wymagane są podstawowe wiadomości z historii, historii sztuki na poziomie programu szkoły średniej
W-2Znajomość podstawowych stylów, porządków i detalu architektonicznego od starożytności do gotyku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie renesansu. Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech.
C-2Prowadzenie szkicownika prezentującego najważniejsze obiekty i założenia urbanistyczne
C-3Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie w tematykę zajęć, określenie wymagań i warunków zaliczenia przedmiotu. Wczesny renesans we Florencji - przyczyny powstania, tło epoki, budowa kopuły katedry Santa Maria del Fiore, Ospedale degli Innocenti z placem św. Anuncjaty2
T-L-2Twórczość Filippo Brunelleschiego: K. San Lorenzo, Kaplica Pazzich, Palazzo Pittich, Santa Maria degli Angeli, nowożytny detal architektoniczny2
T-L-3Palazzo Vecchio, wczesnorenesanswe pałace florenckie: Medici-Ricardi, Rucellai, Strozzich, willa Reale w Poggio a Caiano pałace rzymskie: Cancellaria, Farnese Pałac wenecki-Vendramin-Calergi2
T-L-4Architektura sakralna kościoły L.B. Albertiego: św. Franciszka w Rimini, Santa Maria Novella, św. Andrzeja w Mantui, kościoły D. Bramantego: Santa Maria della Grazie w Mediolanie, Tempietto i Bazylika św. Piotra w Rzymie kościoły A. Palladia: San Giorgio Maggiore i Il Redentore w Wenecji2
T-L-5Architektura i urbanistyka Wenecji. Twórczość J. Sansovina i A. Palladia Miasta idealne: Sforzinda, Palma Nuova Rola proporcji w architekturze renesansu2
T-L-6Wczesny renesans francuski: grupa zamków nad Loarą, twórczość Domenico Cortony Szkoła Fontainebleau - cechy i przedstawiciele2
T-L-7Dojrzały renesans francuski i jego cechy Rozbudowa Luwru - P. Lescot i Jean Goujon. Twórczość S. Serlia i Ph. Delorma Pałac Luksemburski - S.de Brosse, Plac des Vosges w Paryżu2
T-L-8Architetura niemieckiego i niderlandzkiego renesansu. Stosowany ornament, wpływ wzorników na architekturę europejską2
T-L-9Kolokwium z włoskiego i francuskiego renesansu2
T-L-10Architektura renesansu hiszpańskiego: styl plateresco - fasada Uniwersytetu w Salamance, greco-romano - pałac Karola V, desornamentado - Eskurial Architektura renesansu angielskiego: - styl elżbietański Twórczość Inigo Jonesa - nurt palladiański2
T-L-11Wczesny renesans w Polsce, mecenat króla Zygmunta Starego Renesansowa przebudowa Zamku Królewskiego na Wawelu, Kaplica Zygmuntowska, Zamek Królewski w Piotrkowie2
T-L-12Rezydencje renesansowe w Polsce: na planie zwartym: dwór obronny w Szymbarku, Mirów w Książu Wielkim z dziedzińcem wewnętrznym zamki w: Niepołomicach, Brzegu, Pieskowej Skale, Książąt Pomorskich w Szczecinie, Baranowie Sandomierskim, Krasiczynie palazzo in forezza: Wiśnicz Nowy, Żółkiew, Zbaraż, Krzysztopór w Ujeździe2
T-L-13Architektura mieszczańska renesansu polskiego, rozwój attyki polskiej rynek i Sukiennice w Krakowie, rynek i ratusz w Poznaniu ratusze małopolskie, wybrane kamienice mieszczańskie założenie Zamościa - mecenat Jana Zamoyskiego, manieryzm Gdańska2
T-L-14Architektura sakralna: grupa kościołów mazowieckich i grupa kościołów lubelskich wybrane kaplice grobowe, wiodące warsztaty kamieniarskie i ich główne dzieła2
T-L-15Kolowium z renesansu niemieckiego niderlandzkiego, hiszpańskiego, angielskiego i polskiego2
30
laboratoria
T-L-1Przesłanki powstania baroku. Tło historyczne, wytyczne Soboru Trydenckiego, podział na okresy Twórczość G.Vignoli: Il Gesu w Rzymie, kolejne fazy budowy Bazyliki św. Piotra w Rzymie2
T-L-2Urbanistyka nowożytnego Rzymu: Plac na Kapitolu, Plac del Popolo, Plac Navona, Schody Hiszpańskie, Fontanna di Trevi. Rola papieża Sykstusa V i D. Fontany2
T-L-3Architektura sakralna włoskiego baroku: kościoły: Vignoli, C. Maderny, D. da Cortony, F. Borrominiego, G. Berniniego, G. Guariniego, F. Juvarry - założenia podłużne, centralne i centralno-podłużne2
T-L-4Architektura rezydencjonalna w Italii i we Francji rozwój rezydencji "między dziedzińcem a ogrodem": Palazzo Barberini w Rzymie, Maisons-Laffitte, Vaux-le-Vicomte, Wersal Wschodnia ściana Luwru jako symbol baroku klasycyzującego2
T-L-5Architektura sakralna baroku francuskiego: kościoły: św. Gerwazego, Sorbony, Val-de-Grace, Kolegium Czterech Narodów, Tum Inwalidów, San Sulpice2
T-L-6Styl Ludwika XIV, XV, XVI, dyrektoriat, styl empire Urbanistyka Paryża, Zespół Placów w Nancy2
T-L-7Rezydencjonalna architektura barokowa Austrii i Niemiec2
T-L-8Kolokwium z baroku włoskiego i francuskiego2
T-L-9Sakralna architektura barokowa w Austrii i Niemczech2
T-L-10Barokowa architektura Hiszpanii, nurt palladiański w architekturze angielskiej twórczość Ch. Wrena2
T-L-11Barok w Polsce, tło epoki architektura sakralna baroku polskiego: k. św.św. Piotra i Pawła w Krakowie, Klasztor kamedułów na Bielanach w Krakowie, Klasztor w Rytwianach, w Czernej, K. bernardynów na Czerniakowie, sakramentek na Nowym Mieście w Warszawie, św. Anny w Krakowie, k. filipinów w Gostyniu, cystersów w Ladzie, jezuitów w Poznaniu2
T-L-12Barok w Polsce, architektura rezydencjonalna: Zamek Królewski w Warszawie, Ujazdów, Zamek Biskupi w Kielcach, Pałac w Wilanowie, Pałac Krasińskich, Nieborów, Białystok, Rydzyna2
T-L-13Klasycyzm we Francji, Niemczech, Anglii i Rosji, Panteon, k. św. Magdaleny w Paryżu, teatr w Bordeaux, twórczość: C.N. Ledoux, K. F. Schinkla, British Museum, Cristal Palace w Londynie, założenie Petersburga2
T-L-14Klasycyzm w Polsce, twórczość: D. Merliniego, E. Szregera, B. Zuga, P. Aignera, A. Corazziego, nurt palladiański i nurt romantyczny2
T-L-15Klokwium z baroku i klasycyzmu austriackiego, niemieckiego, hiszpańskiego, angielskiego i polskiego2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do architektury renesansu, tło epoki twórczość Filippo Brunelleschiego1
T-W-2Wczesny renesans we Florencji, twórczość Filippo Brunelleschiego1
T-W-3Prace teoretyczne i realizacje Leo Battisty Albertiego oraz wybranych teoretyków architektury epoki renesansu1
T-W-4Twórczość Donato Bramantego i jego uczniów, początki budowy Bazyliki św. Piotra w Rzymie oraz działalność Michała Anioła1
T-W-5Urbanistyka i architektura Wenecji,twórczość Jacoppo Sansovina i Andrea Palladia1
T-W-6Plane teoretyczne miast, rozwój fortyfikacji1
T-W-7Renesans wczesny we Francji -zamki nad Loarą, Szkoła Fontainbleau1
T-W-8Renesans dojrzały we Francji, rozbudowa Luwru, twórczość Sebastiana Serlia i Philiberta Delorma1
T-W-9Architektura renesasowa w Niemczech i Niderlandach1
T-W-10Specyfka renesansowej architektury Hiszpanii, styl elżbietański i twórczość Inigo Jonesa w Anglii1
T-W-11Początki renesansu w Polsce, działalność Franciszka Florentczyka i Bartłomieja Berrecciego1
T-W-12Polskie rezydencje: na planie zwartym, z dziedzińcem wewntrznym, typu palazzo in fortezza1
T-W-13Architektura mieszczańska, rozwój attyki polskiej, Zamość, manieryzm Gdańska1
T-W-14Architektura sakralna i kaplice grobowe w renesansie polskim1
T-W-15Wiodące warsztaty rzeźbiarskie i rzeźba nagrobna1
15
wykłady
T-W-1Przesłanki zapowiadające barok, tło epoki, twórczość Giacoma da Vignoli1
T-W-2Urbanistyka nowożytnego Rzymu, działalność papieża Sykstusa V, place: del Popolo, Navona, Kolumnada Berniniego, Schody Hiszpańskie1
T-W-3Dojrzały barok, twórczość G. Berniniego, F. Borrominiego, D.da Cortony, G. Guariniego1
T-W-4Założenia rezydencjonalne "między dziedzińcem a ogrodem": Palazzo Barberini w Rzymie, Vaux-le-Vicomte, Wersal. Twórczość F. Mansarda i L. Le Vau1
T-W-5Urbanistyka Paryża i Nancy, twórczość J.H. Mansarda1
T-W-6Nowożytna architektura francuska style: Ludwika XIV, Ludwika XV, Ludwika XVI, empire1
T-W-7Architektura rezydencjonalna Niemiec i Austrii: Belweder w Wiedniu, Wurzburg, Zwinger w Dreźnie, Sanssouci w Poczdamie1
T-W-8Architektura sakralna południowych Niemiec i Austrii, założenie klasztorne w Melku, kościoły św. Piotra i św. Karola Boromeusza w Wiedniu, kościół Vierzehneiligen, kościół w Wies1
T-W-9Barokowa architektura Hiszpanii, nurt palladiański w architekturze angielskiej, twórczość Ch. Wrena1
T-W-10Wczesny barok w Polsce, założenia klasztorne, twórczość Jana Trevano: kościół św.św. Piotra i Pawła w Krakowie, Zamek Królewski i Ujazdowski w Warszawie, Pałac Biskupi w Kielcach.1
T-W-11Dojrzały barok w Polsce, rozbudowa pałacu w Wilanowie, twórczość Tylmana z Gameren: k. sakramentek na Nowym Mieściw w Warszawie, k. bernardynów na Czerniakowie, k. św. Anny w Krakwie, Maryvil i pałac Krasińskich w Warszawie1
T-W-12Architektura późnego baroku w Polsce, kościoły: filipinów w Gostyniu, cystersów w Lądzie, twórczość Pompeo Ferrariego, pałac Branickich w Białymstoku, założenie urbanistyczne Rydzyny1
T-W-13Neoklasycyzm we Francji, tło epoki: k. St. Sulpice, Petit Trianon, Panteon, teatr w Bordeaux, twórczość C. Ledoux1
T-W-14Neoklasycyzm niemiecki i rosyjski, początki klasycyzmu w Polsce, Twórczość D. Merliniego, Sz. B. Zuga, E. Szregera1
T-W-15Klasycyzm w Polsce, twórczość P. Aignera, A. Corazziego, założenia urbanistyczne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Obowiązkowa obecność na zajęciach30
A-L-2Przygotowanie dwóch prezentacji w semestrze na zadany temat, jeden dotyczący architektury europejskiej, drugi architektury polskiej12
A-L-3Systematyczne i staranne prowadzenie szkicownika20
A-L-4Przygotowanie studenta do kolejnych zajęć16
A-L-5Powtórzenie wiadomości do dwóch kolokwiów sprawdzających w semestrze12
90
laboratoria
A-L-1Obecność studenta na ćwiczeniach30
A-L-2Przygotowanie jednej prezentacji z wybranych obiektów architektury europejskiej5
A-L-3Przygotowanie drugiej prezentacji z wybranych obiektów architektury polskiej5
A-L-4Systematyczne i staranne wykonywanie szkicownika, o szczegółowo podanym zakresie10
A-L-5Przygotowanie do dwóch kolokwiów sprawdzających w semestrze5
A-L-6Przygotowanie się do kolejnych zajęć5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w prowadzonych zajęciach15
A-W-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej. Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu, baz danych i ich interpretacja. Powtórzenie wiadomości z zakresu semestru.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej. Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu, baz danych i ich interpretacja. Powtórzenie wiadomości z zakresu semestru.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Ćwiczenia laboratoryjne są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje i przedstawia studentom odpowiednio dobrany zakres materiału. Studenci podczas ćwiczeń przedstawiają opracowane przez siebie prezentacje. Prowadzona jest także dyskusja, której moderatorem jest prowadzący. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia dwóch prezentacji multimedialnych na wybrany temat. Jednej z zakresu historii architektury i urbanistyki europejskiej, drugiej z polskiej
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia pisemne w semestrze
S-3Ocena formująca: Prowadzenie szkicownika z wybranymi obiektami architektonicznymi i założeniami urbanistycznymi.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-V/4-5_W01
Zna podstawy historii architektury i urbanistyki renesansu europejskiego, w tym polskiego. Zna najwybitniejszych achitektów epoki, ich ważne z punktu widzenia rozwoju myśli architektonicznej dzieła oraz prace teoretyczne i poglądy estetyczne.
AU_1A_W17, AU_1A_W20, AU_1A_W22C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-V/4-5_U01
Student prowadząc systematycznie szkicownik nabiera sprawności rysunkowej, przygotowując prezentacje stosuje różne techniki komputerowe.
AU_1A_U07C-3, C-1, C-2T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-13, T-L-10, T-L-12, T-L-11, T-L-9, T-L-15, T-L-14M-1, M-2S-1, S-2, S-3
AU_1A_CS1-V/4-5_U02
Student podczas ćwiczeń nabywa umiejętności przedstawiania prezentacji w sposób spójny i syntetyczny. Dyskutuje na tematy z zakresu historii architektury i urbanistyki, przytaczając merytoryczne argumenty. Potrafi zaprezentować poglądy estetyczne zarówno własne jak i charakterystyczne dla omawianej epoki, bądź twórcy.
AU_1A_U09C-3, C-1, C-2T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-13, T-L-10, T-L-12, T-L-11, T-L-9, T-L-15, T-L-14M-1, M-2S-1, S-2, S-3
AU_1A_CS1-V/4-5_U03
Potrafi pozyskiwać informacje z właściwie dobranych źródeł: literatury, baz danych, w tym Internetu, a następnie je interpretować i syntetycznie zaprezentować.
AU_1A_U25C-3, C-1, C-2T-W-8, T-W-11, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-14, T-W-15, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-6, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-12, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-15, T-L-7, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-13, T-L-10, T-L-12, T-L-11, T-L-9, T-L-15, T-L-14M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-V/4-5_K01
Rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować. Posiada wiedzę teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce.
C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-V/4-5_W01
Zna podstawy historii architektury i urbanistyki renesansu europejskiego, w tym polskiego. Zna najwybitniejszych achitektów epoki, ich ważne z punktu widzenia rozwoju myśli architektonicznej dzieła oraz prace teoretyczne i poglądy estetyczne.
2,0Nie rozpoznaje dzieła architektonicznego lub urbanistycznego, nie zna autora, obcy jest też kontekst historyczny dzieła.
3,0Rozpoznaje dzieło architektoniczne lub czas i miejsce jego powstania. Naprowadzony potrafi rozpoznać autora. Zna podstawowe cechy stylów. Graficzny obraz dzieła architektonicznego przypomina oryginał.
3,5Rozpoznaje dzieło architektoniczne lub czas i miejsce jego powstania, rozpoznaje autora. Zna podstawowe cechy stylów. Potrafi graficznie przedstawić schemat określonych rzutów lub elewacji obiektów.
4,0Rozpoznaje dzieło architektoniczne i urbanistyczne, zna twórcę lub twórców. Zna cechy panujących stylów. Potrafi graficznie przedstawić schemat określonych rzutów lub elewacji. Potrafi przedstawić kontekst historyczny dzieła.
4,5Rozpoznaje dzieło architektoniczne lub urbanistyczne, zna jego twórcę lub twórców. Zna cechy panujących stylów. Potrafi graficznie przedstawić określone rzuty lub elewacje. Potrafi przedstawić ogólny kontekst historyczny dzieła, sywetkę twórcy, i poglądy estetyczne.
5,0Potrafi trafnie rozpoznać dzieło, twórcę i styl. Potrafi przedstawić sylwetkę twórcy, jego osiągnięcia i poglądy estetyczne. Potrafi graficznie przedstawić określone rzuty lub elewacje. Zna ogólny kontekst historyczny oraz panujące teorie kształtowania układów przestrzennych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-V/4-5_U01
Student prowadząc systematycznie szkicownik nabiera sprawności rysunkowej, przygotowując prezentacje stosuje różne techniki komputerowe.
2,0Nie posiada wystarczającej sprawności rysunkowej.Prowadzi szkicownik niestarannie i niesystematycznie.
3,0Posiada wystarczającą sprawność rysunkową.Prowadzi szkicownik systematycznie.
3,5Posiada wystarczającą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik starannie i systematycznie.
4,0Posiada dobrą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik starannie i systematycznie.
4,5Posiada bardz dobrą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik starannie i systematycznie.
5,0Posiada bardzo dobrą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik bardzo starannie i systematycznie.
AU_1A_CS1-V/4-5_U02
Student podczas ćwiczeń nabywa umiejętności przedstawiania prezentacji w sposób spójny i syntetyczny. Dyskutuje na tematy z zakresu historii architektury i urbanistyki, przytaczając merytoryczne argumenty. Potrafi zaprezentować poglądy estetyczne zarówno własne jak i charakterystyczne dla omawianej epoki, bądź twórcy.
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.
AU_1A_CS1-V/4-5_U03
Potrafi pozyskiwać informacje z właściwie dobranych źródeł: literatury, baz danych, w tym Internetu, a następnie je interpretować i syntetycznie zaprezentować.
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić.
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-V/4-5_K01
Rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować. Posiada wiedzę teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce.
2,0Student nieaktywny, nieobowiązkowy.
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,0Student obowiązkowy, sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,5Student ambitny, obowiązkowy, sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
5,0Student ambitny, obowiązkowy, sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem.

Literatura podstawowa

  1. Koch Wilfried, Style w architekturze, Klub "Świat Książki", Warszawa, 1996, ISBN 83-7129-288-0, sem.4 i 5
  2. Watkin David, Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001, ISBN 83-213-4178-0, sem. 4 i 5
  3. Wróbel Tadeusz, Zarys historii budowy miast, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków- Gdańsk, 1971, sem. 4 i 5
  4. Karpowicz M., Barok w Polsce, Arkady, Warszawa, 1988, ISBN 83-213-3197-1, sem. 5
  5. Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Arkady, Warszawa, 1980, ISBN 83-213-2983-7, sem. 4 i 5
  6. Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa, 1987, ISBN 83-213-3146-7, sem. 4 i 5
  7. Murray P., Architektura włoskiego renesansu, VIA, 2011, sem. 4
  8. Kozakiewiczowie H.i S., Renesans w Polsce, Arkady, Warszawa, 2007, ISBN 83-213-3000-2, sem. 4
  9. Kunińska I.- redakcja, Sztuka świata tom VII, Arkady, Warszawa, 1994, ISBN 83-213 3680-9, sem. 5

Literatura dodatkowa

  1. Krassowski W., Dzieje budownictwa i architektury na ziemiach Polski, Arkady, Warszawa, 1995, ISBN 83-213-3633-7, Tom 4, sem. 4
  2. Tomkiewicz W., Piękno wielorakie, sztuka baroku, P.W. Wiedza Powszechna, Warszawa, 1971, sem. 5
  3. Toman R., Sztuka baroku, Konemann, Italy, 2000, ISBN 3-8290-1748-0, sem. 5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie w tematykę zajęć, określenie wymagań i warunków zaliczenia przedmiotu. Wczesny renesans we Florencji - przyczyny powstania, tło epoki, budowa kopuły katedry Santa Maria del Fiore, Ospedale degli Innocenti z placem św. Anuncjaty2
T-L-2Twórczość Filippo Brunelleschiego: K. San Lorenzo, Kaplica Pazzich, Palazzo Pittich, Santa Maria degli Angeli, nowożytny detal architektoniczny2
T-L-3Palazzo Vecchio, wczesnorenesanswe pałace florenckie: Medici-Ricardi, Rucellai, Strozzich, willa Reale w Poggio a Caiano pałace rzymskie: Cancellaria, Farnese Pałac wenecki-Vendramin-Calergi2
T-L-4Architektura sakralna kościoły L.B. Albertiego: św. Franciszka w Rimini, Santa Maria Novella, św. Andrzeja w Mantui, kościoły D. Bramantego: Santa Maria della Grazie w Mediolanie, Tempietto i Bazylika św. Piotra w Rzymie kościoły A. Palladia: San Giorgio Maggiore i Il Redentore w Wenecji2
T-L-5Architektura i urbanistyka Wenecji. Twórczość J. Sansovina i A. Palladia Miasta idealne: Sforzinda, Palma Nuova Rola proporcji w architekturze renesansu2
T-L-6Wczesny renesans francuski: grupa zamków nad Loarą, twórczość Domenico Cortony Szkoła Fontainebleau - cechy i przedstawiciele2
T-L-7Dojrzały renesans francuski i jego cechy Rozbudowa Luwru - P. Lescot i Jean Goujon. Twórczość S. Serlia i Ph. Delorma Pałac Luksemburski - S.de Brosse, Plac des Vosges w Paryżu2
T-L-8Architetura niemieckiego i niderlandzkiego renesansu. Stosowany ornament, wpływ wzorników na architekturę europejską2
T-L-9Kolokwium z włoskiego i francuskiego renesansu2
T-L-10Architektura renesansu hiszpańskiego: styl plateresco - fasada Uniwersytetu w Salamance, greco-romano - pałac Karola V, desornamentado - Eskurial Architektura renesansu angielskiego: - styl elżbietański Twórczość Inigo Jonesa - nurt palladiański2
T-L-11Wczesny renesans w Polsce, mecenat króla Zygmunta Starego Renesansowa przebudowa Zamku Królewskiego na Wawelu, Kaplica Zygmuntowska, Zamek Królewski w Piotrkowie2
T-L-12Rezydencje renesansowe w Polsce: na planie zwartym: dwór obronny w Szymbarku, Mirów w Książu Wielkim z dziedzińcem wewnętrznym zamki w: Niepołomicach, Brzegu, Pieskowej Skale, Książąt Pomorskich w Szczecinie, Baranowie Sandomierskim, Krasiczynie palazzo in forezza: Wiśnicz Nowy, Żółkiew, Zbaraż, Krzysztopór w Ujeździe2
T-L-13Architektura mieszczańska renesansu polskiego, rozwój attyki polskiej rynek i Sukiennice w Krakowie, rynek i ratusz w Poznaniu ratusze małopolskie, wybrane kamienice mieszczańskie założenie Zamościa - mecenat Jana Zamoyskiego, manieryzm Gdańska2
T-L-14Architektura sakralna: grupa kościołów mazowieckich i grupa kościołów lubelskich wybrane kaplice grobowe, wiodące warsztaty kamieniarskie i ich główne dzieła2
T-L-15Kolowium z renesansu niemieckiego niderlandzkiego, hiszpańskiego, angielskiego i polskiego2
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przesłanki powstania baroku. Tło historyczne, wytyczne Soboru Trydenckiego, podział na okresy Twórczość G.Vignoli: Il Gesu w Rzymie, kolejne fazy budowy Bazyliki św. Piotra w Rzymie2
T-L-2Urbanistyka nowożytnego Rzymu: Plac na Kapitolu, Plac del Popolo, Plac Navona, Schody Hiszpańskie, Fontanna di Trevi. Rola papieża Sykstusa V i D. Fontany2
T-L-3Architektura sakralna włoskiego baroku: kościoły: Vignoli, C. Maderny, D. da Cortony, F. Borrominiego, G. Berniniego, G. Guariniego, F. Juvarry - założenia podłużne, centralne i centralno-podłużne2
T-L-4Architektura rezydencjonalna w Italii i we Francji rozwój rezydencji "między dziedzińcem a ogrodem": Palazzo Barberini w Rzymie, Maisons-Laffitte, Vaux-le-Vicomte, Wersal Wschodnia ściana Luwru jako symbol baroku klasycyzującego2
T-L-5Architektura sakralna baroku francuskiego: kościoły: św. Gerwazego, Sorbony, Val-de-Grace, Kolegium Czterech Narodów, Tum Inwalidów, San Sulpice2
T-L-6Styl Ludwika XIV, XV, XVI, dyrektoriat, styl empire Urbanistyka Paryża, Zespół Placów w Nancy2
T-L-7Rezydencjonalna architektura barokowa Austrii i Niemiec2
T-L-8Kolokwium z baroku włoskiego i francuskiego2
T-L-9Sakralna architektura barokowa w Austrii i Niemczech2
T-L-10Barokowa architektura Hiszpanii, nurt palladiański w architekturze angielskiej twórczość Ch. Wrena2
T-L-11Barok w Polsce, tło epoki architektura sakralna baroku polskiego: k. św.św. Piotra i Pawła w Krakowie, Klasztor kamedułów na Bielanach w Krakowie, Klasztor w Rytwianach, w Czernej, K. bernardynów na Czerniakowie, sakramentek na Nowym Mieście w Warszawie, św. Anny w Krakowie, k. filipinów w Gostyniu, cystersów w Ladzie, jezuitów w Poznaniu2
T-L-12Barok w Polsce, architektura rezydencjonalna: Zamek Królewski w Warszawie, Ujazdów, Zamek Biskupi w Kielcach, Pałac w Wilanowie, Pałac Krasińskich, Nieborów, Białystok, Rydzyna2
T-L-13Klasycyzm we Francji, Niemczech, Anglii i Rosji, Panteon, k. św. Magdaleny w Paryżu, teatr w Bordeaux, twórczość: C.N. Ledoux, K. F. Schinkla, British Museum, Cristal Palace w Londynie, założenie Petersburga2
T-L-14Klasycyzm w Polsce, twórczość: D. Merliniego, E. Szregera, B. Zuga, P. Aignera, A. Corazziego, nurt palladiański i nurt romantyczny2
T-L-15Klokwium z baroku i klasycyzmu austriackiego, niemieckiego, hiszpańskiego, angielskiego i polskiego2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do architektury renesansu, tło epoki twórczość Filippo Brunelleschiego1
T-W-2Wczesny renesans we Florencji, twórczość Filippo Brunelleschiego1
T-W-3Prace teoretyczne i realizacje Leo Battisty Albertiego oraz wybranych teoretyków architektury epoki renesansu1
T-W-4Twórczość Donato Bramantego i jego uczniów, początki budowy Bazyliki św. Piotra w Rzymie oraz działalność Michała Anioła1
T-W-5Urbanistyka i architektura Wenecji,twórczość Jacoppo Sansovina i Andrea Palladia1
T-W-6Plane teoretyczne miast, rozwój fortyfikacji1
T-W-7Renesans wczesny we Francji -zamki nad Loarą, Szkoła Fontainbleau1
T-W-8Renesans dojrzały we Francji, rozbudowa Luwru, twórczość Sebastiana Serlia i Philiberta Delorma1
T-W-9Architektura renesasowa w Niemczech i Niderlandach1
T-W-10Specyfka renesansowej architektury Hiszpanii, styl elżbietański i twórczość Inigo Jonesa w Anglii1
T-W-11Początki renesansu w Polsce, działalność Franciszka Florentczyka i Bartłomieja Berrecciego1
T-W-12Polskie rezydencje: na planie zwartym, z dziedzińcem wewntrznym, typu palazzo in fortezza1
T-W-13Architektura mieszczańska, rozwój attyki polskiej, Zamość, manieryzm Gdańska1
T-W-14Architektura sakralna i kaplice grobowe w renesansie polskim1
T-W-15Wiodące warsztaty rzeźbiarskie i rzeźba nagrobna1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przesłanki zapowiadające barok, tło epoki, twórczość Giacoma da Vignoli1
T-W-2Urbanistyka nowożytnego Rzymu, działalność papieża Sykstusa V, place: del Popolo, Navona, Kolumnada Berniniego, Schody Hiszpańskie1
T-W-3Dojrzały barok, twórczość G. Berniniego, F. Borrominiego, D.da Cortony, G. Guariniego1
T-W-4Założenia rezydencjonalne "między dziedzińcem a ogrodem": Palazzo Barberini w Rzymie, Vaux-le-Vicomte, Wersal. Twórczość F. Mansarda i L. Le Vau1
T-W-5Urbanistyka Paryża i Nancy, twórczość J.H. Mansarda1
T-W-6Nowożytna architektura francuska style: Ludwika XIV, Ludwika XV, Ludwika XVI, empire1
T-W-7Architektura rezydencjonalna Niemiec i Austrii: Belweder w Wiedniu, Wurzburg, Zwinger w Dreźnie, Sanssouci w Poczdamie1
T-W-8Architektura sakralna południowych Niemiec i Austrii, założenie klasztorne w Melku, kościoły św. Piotra i św. Karola Boromeusza w Wiedniu, kościół Vierzehneiligen, kościół w Wies1
T-W-9Barokowa architektura Hiszpanii, nurt palladiański w architekturze angielskiej, twórczość Ch. Wrena1
T-W-10Wczesny barok w Polsce, założenia klasztorne, twórczość Jana Trevano: kościół św.św. Piotra i Pawła w Krakowie, Zamek Królewski i Ujazdowski w Warszawie, Pałac Biskupi w Kielcach.1
T-W-11Dojrzały barok w Polsce, rozbudowa pałacu w Wilanowie, twórczość Tylmana z Gameren: k. sakramentek na Nowym Mieściw w Warszawie, k. bernardynów na Czerniakowie, k. św. Anny w Krakwie, Maryvil i pałac Krasińskich w Warszawie1
T-W-12Architektura późnego baroku w Polsce, kościoły: filipinów w Gostyniu, cystersów w Lądzie, twórczość Pompeo Ferrariego, pałac Branickich w Białymstoku, założenie urbanistyczne Rydzyny1
T-W-13Neoklasycyzm we Francji, tło epoki: k. St. Sulpice, Petit Trianon, Panteon, teatr w Bordeaux, twórczość C. Ledoux1
T-W-14Neoklasycyzm niemiecki i rosyjski, początki klasycyzmu w Polsce, Twórczość D. Merliniego, Sz. B. Zuga, E. Szregera1
T-W-15Klasycyzm w Polsce, twórczość P. Aignera, A. Corazziego, założenia urbanistyczne1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obowiązkowa obecność na zajęciach30
A-L-2Przygotowanie dwóch prezentacji w semestrze na zadany temat, jeden dotyczący architektury europejskiej, drugi architektury polskiej12
A-L-3Systematyczne i staranne prowadzenie szkicownika20
A-L-4Przygotowanie studenta do kolejnych zajęć16
A-L-5Powtórzenie wiadomości do dwóch kolokwiów sprawdzających w semestrze12
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obecność studenta na ćwiczeniach30
A-L-2Przygotowanie jednej prezentacji z wybranych obiektów architektury europejskiej5
A-L-3Przygotowanie drugiej prezentacji z wybranych obiektów architektury polskiej5
A-L-4Systematyczne i staranne wykonywanie szkicownika, o szczegółowo podanym zakresie10
A-L-5Przygotowanie do dwóch kolokwiów sprawdzających w semestrze5
A-L-6Przygotowanie się do kolejnych zajęć5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w prowadzonych zajęciach15
A-W-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej. Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu, baz danych i ich interpretacja. Powtórzenie wiadomości z zakresu semestru.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej. Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu, baz danych i ich interpretacja. Powtórzenie wiadomości z zakresu semestru.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-V/4-5_W01Zna podstawy historii architektury i urbanistyki renesansu europejskiego, w tym polskiego. Zna najwybitniejszych achitektów epoki, ich ważne z punktu widzenia rozwoju myśli architektonicznej dzieła oraz prace teoretyczne i poglądy estetyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W17zna podstawy historii architektury i urbanistyki europejskiej oraz wybrane obiekty architektury światowej
AU_1A_W20zna zasady projektowania urbanistycznego i teorie kształtowania układów przestrzennych
AU_1A_W22zna w podstawowym zakresie sylwetki wybitnych twórców , dawnych i współczesnych, ich dokonania i poglądy estetyczne
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki.
C-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie renesansu. Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech.
C-2Prowadzenie szkicownika prezentującego najważniejsze obiekty i założenia urbanistyczne
Treści programoweT-W-2Wczesny renesans we Florencji, twórczość Filippo Brunelleschiego
T-W-3Prace teoretyczne i realizacje Leo Battisty Albertiego oraz wybranych teoretyków architektury epoki renesansu
T-W-1Wprowadzenie do architektury renesansu, tło epoki twórczość Filippo Brunelleschiego
T-W-4Twórczość Donato Bramantego i jego uczniów, początki budowy Bazyliki św. Piotra w Rzymie oraz działalność Michała Anioła
T-W-5Urbanistyka i architektura Wenecji,twórczość Jacoppo Sansovina i Andrea Palladia
T-W-13Architektura mieszczańska, rozwój attyki polskiej, Zamość, manieryzm Gdańska
T-W-14Architektura sakralna i kaplice grobowe w renesansie polskim
T-W-6Plane teoretyczne miast, rozwój fortyfikacji
T-W-7Renesans wczesny we Francji -zamki nad Loarą, Szkoła Fontainbleau
T-W-8Renesans dojrzały we Francji, rozbudowa Luwru, twórczość Sebastiana Serlia i Philiberta Delorma
T-W-9Architektura renesasowa w Niemczech i Niderlandach
T-W-10Specyfka renesansowej architektury Hiszpanii, styl elżbietański i twórczość Inigo Jonesa w Anglii
T-W-11Początki renesansu w Polsce, działalność Franciszka Florentczyka i Bartłomieja Berrecciego
T-W-12Polskie rezydencje: na planie zwartym, z dziedzińcem wewntrznym, typu palazzo in fortezza
T-W-15Wiodące warsztaty rzeźbiarskie i rzeźba nagrobna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Ćwiczenia laboratoryjne są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje i przedstawia studentom odpowiednio dobrany zakres materiału. Studenci podczas ćwiczeń przedstawiają opracowane przez siebie prezentacje. Prowadzona jest także dyskusja, której moderatorem jest prowadzący. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia dwóch prezentacji multimedialnych na wybrany temat. Jednej z zakresu historii architektury i urbanistyki europejskiej, drugiej z polskiej
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia pisemne w semestrze
S-3Ocena formująca: Prowadzenie szkicownika z wybranymi obiektami architektonicznymi i założeniami urbanistycznymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozpoznaje dzieła architektonicznego lub urbanistycznego, nie zna autora, obcy jest też kontekst historyczny dzieła.
3,0Rozpoznaje dzieło architektoniczne lub czas i miejsce jego powstania. Naprowadzony potrafi rozpoznać autora. Zna podstawowe cechy stylów. Graficzny obraz dzieła architektonicznego przypomina oryginał.
3,5Rozpoznaje dzieło architektoniczne lub czas i miejsce jego powstania, rozpoznaje autora. Zna podstawowe cechy stylów. Potrafi graficznie przedstawić schemat określonych rzutów lub elewacji obiektów.
4,0Rozpoznaje dzieło architektoniczne i urbanistyczne, zna twórcę lub twórców. Zna cechy panujących stylów. Potrafi graficznie przedstawić schemat określonych rzutów lub elewacji. Potrafi przedstawić kontekst historyczny dzieła.
4,5Rozpoznaje dzieło architektoniczne lub urbanistyczne, zna jego twórcę lub twórców. Zna cechy panujących stylów. Potrafi graficznie przedstawić określone rzuty lub elewacje. Potrafi przedstawić ogólny kontekst historyczny dzieła, sywetkę twórcy, i poglądy estetyczne.
5,0Potrafi trafnie rozpoznać dzieło, twórcę i styl. Potrafi przedstawić sylwetkę twórcy, jego osiągnięcia i poglądy estetyczne. Potrafi graficznie przedstawić określone rzuty lub elewacje. Zna ogólny kontekst historyczny oraz panujące teorie kształtowania układów przestrzennych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-V/4-5_U01Student prowadząc systematycznie szkicownik nabiera sprawności rysunkowej, przygotowując prezentacje stosuje różne techniki komputerowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U07sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki.
C-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie renesansu. Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech.
C-2Prowadzenie szkicownika prezentującego najważniejsze obiekty i założenia urbanistyczne
Treści programoweT-L-7Rezydencjonalna architektura barokowa Austrii i Niemiec
T-L-4Architektura rezydencjonalna w Italii i we Francji rozwój rezydencji "między dziedzińcem a ogrodem": Palazzo Barberini w Rzymie, Maisons-Laffitte, Vaux-le-Vicomte, Wersal Wschodnia ściana Luwru jako symbol baroku klasycyzującego
T-L-6Styl Ludwika XIV, XV, XVI, dyrektoriat, styl empire Urbanistyka Paryża, Zespół Placów w Nancy
T-L-5Architektura sakralna baroku francuskiego: kościoły: św. Gerwazego, Sorbony, Val-de-Grace, Kolegium Czterech Narodów, Tum Inwalidów, San Sulpice
T-L-8Kolokwium z baroku włoskiego i francuskiego
T-L-13Klasycyzm we Francji, Niemczech, Anglii i Rosji, Panteon, k. św. Magdaleny w Paryżu, teatr w Bordeaux, twórczość: C.N. Ledoux, K. F. Schinkla, British Museum, Cristal Palace w Londynie, założenie Petersburga
T-L-10Barokowa architektura Hiszpanii, nurt palladiański w architekturze angielskiej twórczość Ch. Wrena
T-L-12Barok w Polsce, architektura rezydencjonalna: Zamek Królewski w Warszawie, Ujazdów, Zamek Biskupi w Kielcach, Pałac w Wilanowie, Pałac Krasińskich, Nieborów, Białystok, Rydzyna
T-L-11Barok w Polsce, tło epoki architektura sakralna baroku polskiego: k. św.św. Piotra i Pawła w Krakowie, Klasztor kamedułów na Bielanach w Krakowie, Klasztor w Rytwianach, w Czernej, K. bernardynów na Czerniakowie, sakramentek na Nowym Mieście w Warszawie, św. Anny w Krakowie, k. filipinów w Gostyniu, cystersów w Ladzie, jezuitów w Poznaniu
T-L-9Sakralna architektura barokowa w Austrii i Niemczech
T-L-15Klokwium z baroku i klasycyzmu austriackiego, niemieckiego, hiszpańskiego, angielskiego i polskiego
T-L-14Klasycyzm w Polsce, twórczość: D. Merliniego, E. Szregera, B. Zuga, P. Aignera, A. Corazziego, nurt palladiański i nurt romantyczny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Ćwiczenia laboratoryjne są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje i przedstawia studentom odpowiednio dobrany zakres materiału. Studenci podczas ćwiczeń przedstawiają opracowane przez siebie prezentacje. Prowadzona jest także dyskusja, której moderatorem jest prowadzący. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia dwóch prezentacji multimedialnych na wybrany temat. Jednej z zakresu historii architektury i urbanistyki europejskiej, drugiej z polskiej
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia pisemne w semestrze
S-3Ocena formująca: Prowadzenie szkicownika z wybranymi obiektami architektonicznymi i założeniami urbanistycznymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wystarczającej sprawności rysunkowej.Prowadzi szkicownik niestarannie i niesystematycznie.
3,0Posiada wystarczającą sprawność rysunkową.Prowadzi szkicownik systematycznie.
3,5Posiada wystarczającą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik starannie i systematycznie.
4,0Posiada dobrą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik starannie i systematycznie.
4,5Posiada bardz dobrą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik starannie i systematycznie.
5,0Posiada bardzo dobrą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik bardzo starannie i systematycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-V/4-5_U02Student podczas ćwiczeń nabywa umiejętności przedstawiania prezentacji w sposób spójny i syntetyczny. Dyskutuje na tematy z zakresu historii architektury i urbanistyki, przytaczając merytoryczne argumenty. Potrafi zaprezentować poglądy estetyczne zarówno własne jak i charakterystyczne dla omawianej epoki, bądź twórcy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U09potrafi wyrażać poglądy i dyskutować na tematy estetyczne, merytoryczne i techniczne z zakresu architektury, urbanistyki i innych dziedzin sztuki
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki.
C-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie renesansu. Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech.
C-2Prowadzenie szkicownika prezentującego najważniejsze obiekty i założenia urbanistyczne
Treści programoweT-L-7Rezydencjonalna architektura barokowa Austrii i Niemiec
T-L-4Architektura rezydencjonalna w Italii i we Francji rozwój rezydencji "między dziedzińcem a ogrodem": Palazzo Barberini w Rzymie, Maisons-Laffitte, Vaux-le-Vicomte, Wersal Wschodnia ściana Luwru jako symbol baroku klasycyzującego
T-L-6Styl Ludwika XIV, XV, XVI, dyrektoriat, styl empire Urbanistyka Paryża, Zespół Placów w Nancy
T-L-5Architektura sakralna baroku francuskiego: kościoły: św. Gerwazego, Sorbony, Val-de-Grace, Kolegium Czterech Narodów, Tum Inwalidów, San Sulpice
T-L-8Kolokwium z baroku włoskiego i francuskiego
T-L-13Klasycyzm we Francji, Niemczech, Anglii i Rosji, Panteon, k. św. Magdaleny w Paryżu, teatr w Bordeaux, twórczość: C.N. Ledoux, K. F. Schinkla, British Museum, Cristal Palace w Londynie, założenie Petersburga
T-L-10Barokowa architektura Hiszpanii, nurt palladiański w architekturze angielskiej twórczość Ch. Wrena
T-L-12Barok w Polsce, architektura rezydencjonalna: Zamek Królewski w Warszawie, Ujazdów, Zamek Biskupi w Kielcach, Pałac w Wilanowie, Pałac Krasińskich, Nieborów, Białystok, Rydzyna
T-L-11Barok w Polsce, tło epoki architektura sakralna baroku polskiego: k. św.św. Piotra i Pawła w Krakowie, Klasztor kamedułów na Bielanach w Krakowie, Klasztor w Rytwianach, w Czernej, K. bernardynów na Czerniakowie, sakramentek na Nowym Mieście w Warszawie, św. Anny w Krakowie, k. filipinów w Gostyniu, cystersów w Ladzie, jezuitów w Poznaniu
T-L-9Sakralna architektura barokowa w Austrii i Niemczech
T-L-15Klokwium z baroku i klasycyzmu austriackiego, niemieckiego, hiszpańskiego, angielskiego i polskiego
T-L-14Klasycyzm w Polsce, twórczość: D. Merliniego, E. Szregera, B. Zuga, P. Aignera, A. Corazziego, nurt palladiański i nurt romantyczny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Ćwiczenia laboratoryjne są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje i przedstawia studentom odpowiednio dobrany zakres materiału. Studenci podczas ćwiczeń przedstawiają opracowane przez siebie prezentacje. Prowadzona jest także dyskusja, której moderatorem jest prowadzący. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia dwóch prezentacji multimedialnych na wybrany temat. Jednej z zakresu historii architektury i urbanistyki europejskiej, drugiej z polskiej
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia pisemne w semestrze
S-3Ocena formująca: Prowadzenie szkicownika z wybranymi obiektami architektonicznymi i założeniami urbanistycznymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-V/4-5_U03Potrafi pozyskiwać informacje z właściwie dobranych źródeł: literatury, baz danych, w tym Internetu, a następnie je interpretować i syntetycznie zaprezentować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U25ma umiejętność samokształcenia się, potrafi korzystać z różnego rodzaju informacji technicznej, baz danych, Internetu itd. Rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować.
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki.
C-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie renesansu. Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech.
C-2Prowadzenie szkicownika prezentującego najważniejsze obiekty i założenia urbanistyczne
Treści programoweT-W-8Architektura sakralna południowych Niemiec i Austrii, założenie klasztorne w Melku, kościoły św. Piotra i św. Karola Boromeusza w Wiedniu, kościół Vierzehneiligen, kościół w Wies
T-W-11Dojrzały barok w Polsce, rozbudowa pałacu w Wilanowie, twórczość Tylmana z Gameren: k. sakramentek na Nowym Mieściw w Warszawie, k. bernardynów na Czerniakowie, k. św. Anny w Krakwie, Maryvil i pałac Krasińskich w Warszawie
T-W-4Założenia rezydencjonalne "między dziedzińcem a ogrodem": Palazzo Barberini w Rzymie, Vaux-le-Vicomte, Wersal. Twórczość F. Mansarda i L. Le Vau
T-W-9Barokowa architektura Hiszpanii, nurt palladiański w architekturze angielskiej, twórczość Ch. Wrena
T-W-7Architektura rezydencjonalna Niemiec i Austrii: Belweder w Wiedniu, Wurzburg, Zwinger w Dreźnie, Sanssouci w Poczdamie
T-W-1Przesłanki zapowiadające barok, tło epoki, twórczość Giacoma da Vignoli
T-W-2Urbanistyka nowożytnego Rzymu, działalność papieża Sykstusa V, place: del Popolo, Navona, Kolumnada Berniniego, Schody Hiszpańskie
T-W-3Dojrzały barok, twórczość G. Berniniego, F. Borrominiego, D.da Cortony, G. Guariniego
T-W-14Neoklasycyzm niemiecki i rosyjski, początki klasycyzmu w Polsce, Twórczość D. Merliniego, Sz. B. Zuga, E. Szregera
T-W-15Klasycyzm w Polsce, twórczość P. Aignera, A. Corazziego, założenia urbanistyczne
T-W-10Wczesny barok w Polsce, założenia klasztorne, twórczość Jana Trevano: kościół św.św. Piotra i Pawła w Krakowie, Zamek Królewski i Ujazdowski w Warszawie, Pałac Biskupi w Kielcach.
T-W-12Architektura późnego baroku w Polsce, kościoły: filipinów w Gostyniu, cystersów w Lądzie, twórczość Pompeo Ferrariego, pałac Branickich w Białymstoku, założenie urbanistyczne Rydzyny
T-W-13Neoklasycyzm we Francji, tło epoki: k. St. Sulpice, Petit Trianon, Panteon, teatr w Bordeaux, twórczość C. Ledoux
T-W-6Nowożytna architektura francuska style: Ludwika XIV, Ludwika XV, Ludwika XVI, empire
T-W-5Urbanistyka Paryża i Nancy, twórczość J.H. Mansarda
T-L-3Palazzo Vecchio, wczesnorenesanswe pałace florenckie: Medici-Ricardi, Rucellai, Strozzich, willa Reale w Poggio a Caiano pałace rzymskie: Cancellaria, Farnese Pałac wenecki-Vendramin-Calergi
T-L-2Twórczość Filippo Brunelleschiego: K. San Lorenzo, Kaplica Pazzich, Palazzo Pittich, Santa Maria degli Angeli, nowożytny detal architektoniczny
T-L-5Architektura i urbanistyka Wenecji. Twórczość J. Sansovina i A. Palladia Miasta idealne: Sforzinda, Palma Nuova Rola proporcji w architekturze renesansu
T-L-6Wczesny renesans francuski: grupa zamków nad Loarą, twórczość Domenico Cortony Szkoła Fontainebleau - cechy i przedstawiciele
T-L-4Architektura sakralna kościoły L.B. Albertiego: św. Franciszka w Rimini, Santa Maria Novella, św. Andrzeja w Mantui, kościoły D. Bramantego: Santa Maria della Grazie w Mediolanie, Tempietto i Bazylika św. Piotra w Rzymie kościoły A. Palladia: San Giorgio Maggiore i Il Redentore w Wenecji
T-L-1Wprowadzenie w tematykę zajęć, określenie wymagań i warunków zaliczenia przedmiotu. Wczesny renesans we Florencji - przyczyny powstania, tło epoki, budowa kopuły katedry Santa Maria del Fiore, Ospedale degli Innocenti z placem św. Anuncjaty
T-L-7Dojrzały renesans francuski i jego cechy Rozbudowa Luwru - P. Lescot i Jean Goujon. Twórczość S. Serlia i Ph. Delorma Pałac Luksemburski - S.de Brosse, Plac des Vosges w Paryżu
T-L-8Architetura niemieckiego i niderlandzkiego renesansu. Stosowany ornament, wpływ wzorników na architekturę europejską
T-L-9Kolokwium z włoskiego i francuskiego renesansu
T-L-10Architektura renesansu hiszpańskiego: styl plateresco - fasada Uniwersytetu w Salamance, greco-romano - pałac Karola V, desornamentado - Eskurial Architektura renesansu angielskiego: - styl elżbietański Twórczość Inigo Jonesa - nurt palladiański
T-L-11Wczesny renesans w Polsce, mecenat króla Zygmunta Starego Renesansowa przebudowa Zamku Królewskiego na Wawelu, Kaplica Zygmuntowska, Zamek Królewski w Piotrkowie
T-L-13Architektura mieszczańska renesansu polskiego, rozwój attyki polskiej rynek i Sukiennice w Krakowie, rynek i ratusz w Poznaniu ratusze małopolskie, wybrane kamienice mieszczańskie założenie Zamościa - mecenat Jana Zamoyskiego, manieryzm Gdańska
T-L-14Architektura sakralna: grupa kościołów mazowieckich i grupa kościołów lubelskich wybrane kaplice grobowe, wiodące warsztaty kamieniarskie i ich główne dzieła
T-L-15Kolowium z renesansu niemieckiego niderlandzkiego, hiszpańskiego, angielskiego i polskiego
T-L-12Rezydencje renesansowe w Polsce: na planie zwartym: dwór obronny w Szymbarku, Mirów w Książu Wielkim z dziedzińcem wewnętrznym zamki w: Niepołomicach, Brzegu, Pieskowej Skale, Książąt Pomorskich w Szczecinie, Baranowie Sandomierskim, Krasiczynie palazzo in forezza: Wiśnicz Nowy, Żółkiew, Zbaraż, Krzysztopór w Ujeździe
T-W-2Wczesny renesans we Florencji, twórczość Filippo Brunelleschiego
T-W-3Prace teoretyczne i realizacje Leo Battisty Albertiego oraz wybranych teoretyków architektury epoki renesansu
T-W-1Wprowadzenie do architektury renesansu, tło epoki twórczość Filippo Brunelleschiego
T-W-4Twórczość Donato Bramantego i jego uczniów, początki budowy Bazyliki św. Piotra w Rzymie oraz działalność Michała Anioła
T-W-5Urbanistyka i architektura Wenecji,twórczość Jacoppo Sansovina i Andrea Palladia
T-W-13Architektura mieszczańska, rozwój attyki polskiej, Zamość, manieryzm Gdańska
T-W-14Architektura sakralna i kaplice grobowe w renesansie polskim
T-W-6Plane teoretyczne miast, rozwój fortyfikacji
T-W-7Renesans wczesny we Francji -zamki nad Loarą, Szkoła Fontainbleau
T-W-8Renesans dojrzały we Francji, rozbudowa Luwru, twórczość Sebastiana Serlia i Philiberta Delorma
T-W-9Architektura renesasowa w Niemczech i Niderlandach
T-W-10Specyfka renesansowej architektury Hiszpanii, styl elżbietański i twórczość Inigo Jonesa w Anglii
T-W-11Początki renesansu w Polsce, działalność Franciszka Florentczyka i Bartłomieja Berrecciego
T-W-12Polskie rezydencje: na planie zwartym, z dziedzińcem wewntrznym, typu palazzo in fortezza
T-W-15Wiodące warsztaty rzeźbiarskie i rzeźba nagrobna
T-L-7Rezydencjonalna architektura barokowa Austrii i Niemiec
T-L-2Urbanistyka nowożytnego Rzymu: Plac na Kapitolu, Plac del Popolo, Plac Navona, Schody Hiszpańskie, Fontanna di Trevi. Rola papieża Sykstusa V i D. Fontany
T-L-1Przesłanki powstania baroku. Tło historyczne, wytyczne Soboru Trydenckiego, podział na okresy Twórczość G.Vignoli: Il Gesu w Rzymie, kolejne fazy budowy Bazyliki św. Piotra w Rzymie
T-L-3Architektura sakralna włoskiego baroku: kościoły: Vignoli, C. Maderny, D. da Cortony, F. Borrominiego, G. Berniniego, G. Guariniego, F. Juvarry - założenia podłużne, centralne i centralno-podłużne
T-L-4Architektura rezydencjonalna w Italii i we Francji rozwój rezydencji "między dziedzińcem a ogrodem": Palazzo Barberini w Rzymie, Maisons-Laffitte, Vaux-le-Vicomte, Wersal Wschodnia ściana Luwru jako symbol baroku klasycyzującego
T-L-6Styl Ludwika XIV, XV, XVI, dyrektoriat, styl empire Urbanistyka Paryża, Zespół Placów w Nancy
T-L-5Architektura sakralna baroku francuskiego: kościoły: św. Gerwazego, Sorbony, Val-de-Grace, Kolegium Czterech Narodów, Tum Inwalidów, San Sulpice
T-L-8Kolokwium z baroku włoskiego i francuskiego
T-L-13Klasycyzm we Francji, Niemczech, Anglii i Rosji, Panteon, k. św. Magdaleny w Paryżu, teatr w Bordeaux, twórczość: C.N. Ledoux, K. F. Schinkla, British Museum, Cristal Palace w Londynie, założenie Petersburga
T-L-10Barokowa architektura Hiszpanii, nurt palladiański w architekturze angielskiej twórczość Ch. Wrena
T-L-12Barok w Polsce, architektura rezydencjonalna: Zamek Królewski w Warszawie, Ujazdów, Zamek Biskupi w Kielcach, Pałac w Wilanowie, Pałac Krasińskich, Nieborów, Białystok, Rydzyna
T-L-11Barok w Polsce, tło epoki architektura sakralna baroku polskiego: k. św.św. Piotra i Pawła w Krakowie, Klasztor kamedułów na Bielanach w Krakowie, Klasztor w Rytwianach, w Czernej, K. bernardynów na Czerniakowie, sakramentek na Nowym Mieście w Warszawie, św. Anny w Krakowie, k. filipinów w Gostyniu, cystersów w Ladzie, jezuitów w Poznaniu
T-L-9Sakralna architektura barokowa w Austrii i Niemczech
T-L-15Klokwium z baroku i klasycyzmu austriackiego, niemieckiego, hiszpańskiego, angielskiego i polskiego
T-L-14Klasycyzm w Polsce, twórczość: D. Merliniego, E. Szregera, B. Zuga, P. Aignera, A. Corazziego, nurt palladiański i nurt romantyczny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Ćwiczenia laboratoryjne są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje i przedstawia studentom odpowiednio dobrany zakres materiału. Studenci podczas ćwiczeń przedstawiają opracowane przez siebie prezentacje. Prowadzona jest także dyskusja, której moderatorem jest prowadzący. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia dwóch prezentacji multimedialnych na wybrany temat. Jednej z zakresu historii architektury i urbanistyki europejskiej, drugiej z polskiej
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia pisemne w semestrze
S-3Ocena formująca: Prowadzenie szkicownika z wybranymi obiektami architektonicznymi i założeniami urbanistycznymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić.
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-V/4-5_K01Rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować. Posiada wiedzę teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce.
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki.
C-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie renesansu. Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech.
C-2Prowadzenie szkicownika prezentującego najważniejsze obiekty i założenia urbanistyczne
Treści programoweT-W-2Wczesny renesans we Florencji, twórczość Filippo Brunelleschiego
T-W-3Prace teoretyczne i realizacje Leo Battisty Albertiego oraz wybranych teoretyków architektury epoki renesansu
T-W-1Wprowadzenie do architektury renesansu, tło epoki twórczość Filippo Brunelleschiego
T-W-4Twórczość Donato Bramantego i jego uczniów, początki budowy Bazyliki św. Piotra w Rzymie oraz działalność Michała Anioła
T-W-5Urbanistyka i architektura Wenecji,twórczość Jacoppo Sansovina i Andrea Palladia
T-W-13Architektura mieszczańska, rozwój attyki polskiej, Zamość, manieryzm Gdańska
T-W-14Architektura sakralna i kaplice grobowe w renesansie polskim
T-W-6Plane teoretyczne miast, rozwój fortyfikacji
T-W-7Renesans wczesny we Francji -zamki nad Loarą, Szkoła Fontainbleau
T-W-8Renesans dojrzały we Francji, rozbudowa Luwru, twórczość Sebastiana Serlia i Philiberta Delorma
T-W-9Architektura renesasowa w Niemczech i Niderlandach
T-W-10Specyfka renesansowej architektury Hiszpanii, styl elżbietański i twórczość Inigo Jonesa w Anglii
T-W-11Początki renesansu w Polsce, działalność Franciszka Florentczyka i Bartłomieja Berrecciego
T-W-12Polskie rezydencje: na planie zwartym, z dziedzińcem wewntrznym, typu palazzo in fortezza
T-W-15Wiodące warsztaty rzeźbiarskie i rzeźba nagrobna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Ćwiczenia laboratoryjne są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje i przedstawia studentom odpowiednio dobrany zakres materiału. Studenci podczas ćwiczeń przedstawiają opracowane przez siebie prezentacje. Prowadzona jest także dyskusja, której moderatorem jest prowadzący. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia dwóch prezentacji multimedialnych na wybrany temat. Jednej z zakresu historii architektury i urbanistyki europejskiej, drugiej z polskiej
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia pisemne w semestrze
S-3Ocena formująca: Prowadzenie szkicownika z wybranymi obiektami architektonicznymi i założeniami urbanistycznymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny, nieobowiązkowy.
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,0Student obowiązkowy, sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,5Student ambitny, obowiązkowy, sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
5,0Student ambitny, obowiązkowy, sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem.