Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Akustyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Akustyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Garbalińska <Halina.Garbalinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs - Materiały budowlane
W-2Ukończony kurs - Budownictwo ogólne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz, zdobycie umiejętności doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego,wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Podstawowe wiadomości o dźwięku i jego źródłach. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej. Odbicie, pochłanianie, załamanie, nakładanie fal dźwiękowych. Propagacja dźwięku w przestrzeni otwartej i pomieszczeniach zamkniętych.4
T-W-2Właściwości słuchu człowieka. Hałas ustalony i nieustalony. Poziom ciśnienia akustycznego, poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku. Dopuszczalne poziomy hałasu2
T-W-3Zjawiska akustyczne w pomieszczeniach. Pogłosowość i echo. Właściwości akustyczne materiałów i ustrojów dźwiękochłonnych.2
T-W-4Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Parametry opisujące izolacyjność akustyczną przegród budowlanych. Prawo masy. Boczne przenoszenie dźwięków. Wymagania w zakresie izolacyjności akustycznej przegród budowlanych. Przykłady konstruowania przegród o wymaganych parametrach akustycznych.4
T-W-5Pomieszczenia o akustyce kwalifikowanej. Kształtowanie jakości akustycznej sal. Kształtowanie przestrzeni urbanistycznych pod kątem akustycznym.2
T-W-6Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału i przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1/XX/4_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz
AU_1A_W03, AU_1A_W12, AU_1A_W15C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1/XX/4_U01
Student posiada umiejętność doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego wnętrz
AU_1A_U06C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1/XX/4_K01
Student ma świadomość i rozumie zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem
AU_1A_K05, AU_1A_K07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1/XX/4_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz lub posiada wiedzę nieuporządkowaną, myli pojecia i definicje
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1/XX/4_U01
Student posiada umiejętność doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego wnętrz
2,0Student nie potrafi wskazać rowiązań służących kształtowaniu środowiska akustycznego
3,0Student posiada umiejętność doboru podstawowych rozwiązań służących kształtowaniu środowiska akustycznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1/XX/4_K01
Student ma świadomość i rozumie zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem
2,0Student nie posiada świadomości i nie rozumie zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem
3,0Student ma świadomość i rozumie podstawowe zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Everest F. A., Podrecznik akustyki, Sonia Draga, Katowice, 2004
  2. Opracowanie zbiorowe, Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka budowli, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2006
  3. Aktualne normy przedmiotowe i akty prawne z zakresu akustyki budowlanej i urbanistycznej

Literatura dodatkowa

  1. Kulowski A., Akustyka sal. Zalecenia projektowe dla architektów, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2011
  2. Sadowski J., Podstawy akustyki urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1982
  3. Grehant B., Acoustucs in Buildings, Tomas Telford Publishing, London, 1996

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Podstawowe wiadomości o dźwięku i jego źródłach. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej. Odbicie, pochłanianie, załamanie, nakładanie fal dźwiękowych. Propagacja dźwięku w przestrzeni otwartej i pomieszczeniach zamkniętych.4
T-W-2Właściwości słuchu człowieka. Hałas ustalony i nieustalony. Poziom ciśnienia akustycznego, poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku. Dopuszczalne poziomy hałasu2
T-W-3Zjawiska akustyczne w pomieszczeniach. Pogłosowość i echo. Właściwości akustyczne materiałów i ustrojów dźwiękochłonnych.2
T-W-4Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Parametry opisujące izolacyjność akustyczną przegród budowlanych. Prawo masy. Boczne przenoszenie dźwięków. Wymagania w zakresie izolacyjności akustycznej przegród budowlanych. Przykłady konstruowania przegród o wymaganych parametrach akustycznych.4
T-W-5Pomieszczenia o akustyce kwalifikowanej. Kształtowanie jakości akustycznej sal. Kształtowanie przestrzeni urbanistycznych pod kątem akustycznym.2
T-W-6Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału i przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1/XX/4_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W03zna materiały budowlane (asortyment, charakterystyka, zastosowanie…) i właściwości wykonanych z nich przegród oraz innych ustrojów
AU_1A_W12zna w zakresie podstawowym prawne aspekty projektowania (prawo budowlane, zagadnienia prawa własności, ochrona praw autorskich…)
AU_1A_W15zna w zakresie podstawowym antropologiczne i zdrowotne uwarunkowania projektowania (percepcja, ergonomia, potrzeby osób niepełnosprawnych…)
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz, zdobycie umiejętności doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego,wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Podstawowe wiadomości o dźwięku i jego źródłach. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej. Odbicie, pochłanianie, załamanie, nakładanie fal dźwiękowych. Propagacja dźwięku w przestrzeni otwartej i pomieszczeniach zamkniętych.
T-W-3Zjawiska akustyczne w pomieszczeniach. Pogłosowość i echo. Właściwości akustyczne materiałów i ustrojów dźwiękochłonnych.
T-W-4Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Parametry opisujące izolacyjność akustyczną przegród budowlanych. Prawo masy. Boczne przenoszenie dźwięków. Wymagania w zakresie izolacyjności akustycznej przegród budowlanych. Przykłady konstruowania przegród o wymaganych parametrach akustycznych.
T-W-2Właściwości słuchu człowieka. Hałas ustalony i nieustalony. Poziom ciśnienia akustycznego, poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku. Dopuszczalne poziomy hałasu
T-W-5Pomieszczenia o akustyce kwalifikowanej. Kształtowanie jakości akustycznej sal. Kształtowanie przestrzeni urbanistycznych pod kątem akustycznym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz lub posiada wiedzę nieuporządkowaną, myli pojecia i definicje
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1/XX/4_U01Student posiada umiejętność doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego wnętrz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U06potrafi trafnie i ekonomicznie dobrać rozwiązania konstrukcyjne do zamierzonego efektu architektonicznego
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz, zdobycie umiejętności doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego,wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem.
Treści programoweT-W-3Zjawiska akustyczne w pomieszczeniach. Pogłosowość i echo. Właściwości akustyczne materiałów i ustrojów dźwiękochłonnych.
T-W-4Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Parametry opisujące izolacyjność akustyczną przegród budowlanych. Prawo masy. Boczne przenoszenie dźwięków. Wymagania w zakresie izolacyjności akustycznej przegród budowlanych. Przykłady konstruowania przegród o wymaganych parametrach akustycznych.
T-W-5Pomieszczenia o akustyce kwalifikowanej. Kształtowanie jakości akustycznej sal. Kształtowanie przestrzeni urbanistycznych pod kątem akustycznym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać rowiązań służących kształtowaniu środowiska akustycznego
3,0Student posiada umiejętność doboru podstawowych rozwiązań służących kształtowaniu środowiska akustycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1/XX/4_K01Student ma świadomość i rozumie zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K05rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne…) i jej wpływ na środowisko (przyrodnicze, kulturowe, krajobraz…)
AU_1A_K07działa na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (przyrodniczego, kulturowego, krajobrazu…)
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz, zdobycie umiejętności doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego,wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Podstawowe wiadomości o dźwięku i jego źródłach. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej. Odbicie, pochłanianie, załamanie, nakładanie fal dźwiękowych. Propagacja dźwięku w przestrzeni otwartej i pomieszczeniach zamkniętych.
T-W-3Zjawiska akustyczne w pomieszczeniach. Pogłosowość i echo. Właściwości akustyczne materiałów i ustrojów dźwiękochłonnych.
T-W-4Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Parametry opisujące izolacyjność akustyczną przegród budowlanych. Prawo masy. Boczne przenoszenie dźwięków. Wymagania w zakresie izolacyjności akustycznej przegród budowlanych. Przykłady konstruowania przegród o wymaganych parametrach akustycznych.
T-W-2Właściwości słuchu człowieka. Hałas ustalony i nieustalony. Poziom ciśnienia akustycznego, poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku. Dopuszczalne poziomy hałasu
T-W-5Pomieszczenia o akustyce kwalifikowanej. Kształtowanie jakości akustycznej sal. Kształtowanie przestrzeni urbanistycznych pod kątem akustycznym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości i nie rozumie zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem
3,0Student ma świadomość i rozumie podstawowe zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem
3,5
4,0
4,5
5,0