Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Historia architektury i urbanistyki-1-3:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia architektury i urbanistyki-1-3 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Agnieszka Lamprecht <ap_studio@wp.pl> | ||
ECTS (planowane) | 10,0 | ECTS (formy) | 10,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania wstępne - semestr II: zaliczenie laboratorium na semestrze 1, zdanie egzaminu po semestrze 1 |
W-2 | Wymagania wstępne - semestr III: zaliczenie laboratorium na semestrze 2. Posiadanie ugruntowanej wiedzy z zakresu historii architektury romańskiej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z dziejami urbanistyki i architektury na terenie Europy, basenu Morza Śródziemnego oraz Bliskiego Wschodu w okresie od III tys. p.n.e do schyłku zachodniego Cesarstwa Rzymskiego. (semestr 1) |
C-2 | Zapoznanie z dziejami urbanistyki i architektury na terenie Europy w okresie od IVw do schyłku XVw. (semestr 2 i semestr 3) |
C-3 | Zdolność przedstawienia procesów ewolucji w dziedzinie budowy miast i osiedli w świecie starożytnym. |
C-4 | Zdolność przedstawienia procesów ewolucji architektury w świecie starożytnym. |
C-5 | Zrozumienie cech estetycznych, funkcjonalno-przestrzennych oraz konstrukcyjnych architektury starożytności. |
C-6 | Znajomość wybranych przykładów miast i osiedli starożytności. |
C-7 | Znajomość wybranych przykładów architektury starożytności. |
C-8 | Zdolność przedstawienia procesów ewolucji w dziedzinie budowy miast i osiedli w okresie średniowiecza. |
C-9 | Zdolność przedstawienia procesów ewolucji architektury w okresie średniowiecza. |
C-10 | Zrozumienie cech estetycznych, funkcjonalno-przestrzennych oraz konstrukcyjnych architektury średniowiecza. |
C-11 | Znajomość wybranych przykładów miast i osiedli okresu średniowiecza ze szczególnym uwzględnieniem ziem polskich. |
C-12 | Znajomość wybranych przykładów architektury okresu średniowiecza. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Architektura gotycka w Europie. | 15 |
T-L-2 | Architektura gotycka w Polsce. | 15 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Architektura i urbanistyka starożytnego Egiptu i starożytnej Mezopotamii. | 10 |
T-L-2 | Architektura i urbanistyka starożytnej Grecji. | 10 |
T-L-3 | Architektura i urbanistyka starożytnego Rzymu. | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Architektura wczesnochrześcijańska i sztuka Islamu. | 10 |
T-L-2 | Architektura przedromańska i romańska w Europie. | 10 |
T-L-3 | Architektura Romańska w Polsce. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Architektura starożytnego Egiptu - Stare Państwo. Architektura sepulkralna. | 2 |
T-W-2 | Architektura starożytnego Egiptu. Architektura sakralna - Stare Państwo. Architektura sepulkralna i sakralna - Średnie Państwo. Osiedle i dom w Egipcie. | 1 |
T-W-3 | Architektura starożytnego Egiptu - Nowe Państwo. Architektura Sakralna. Kanon świątyni. Architektura sepulkralna. | 1 |
T-W-4 | Architektura starożytnego wschodu - Mezopotamia i Persja. Miasto. Pałac. Świątynia - ewolucja formy. | 1 |
T-W-5 | Rozwiązanie przestrzenne i architektura w okresie egejskim. | 1 |
T-W-6 | Urbanistyka starożytnej Grecji. | 1 |
T-W-7 | Architektura antycznej Grecji. Porządki architektoniczne. | 1 |
T-W-8 | Architektura sakralna antycznej Grecji. | 2 |
T-W-9 | Obiekty użyteczności publicznej w starożytnej Grecji. | 1 |
T-W-10 | Architektura i urbanistyka starożytnego Rzymu. Materiał budowlany i budowle inżynierskie. Obóz wojskowy - castrum romanum. | 1 |
T-W-11 | Urbanistyka i architektura starożytnego Rzymu. Fora Cesarskie. Świątynia. Bazylika. Łuk tryumfalny. Budowle użyteczności publicznej. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Od romanizmu do gotyku. | 2 |
T-W-2 | Katedralna architektura gotycka we Francji. | 2 |
T-W-3 | Architektura zakonna na terenie Europy. | 2 |
T-W-4 | Architektura gotycka w Anglii. | 1 |
T-W-5 | Architektura Gotycka w Niemczech. | 1 |
T-W-6 | Architektura gotycka we Włoszech. | 1 |
T-W-7 | Katedry gotyckie w Polsce. | 1 |
T-W-8 | Architektura gotycka w Polsce. | 3 |
T-W-9 | Urbanistyka miast średniowiecznych w Polsce. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Architektura wczesnochrześcijańska w Rzymie | 1 |
T-W-2 | Architektura wczesnochrześcijańska w Palestynie i Syrii. | 1 |
T-W-3 | Architektura wczesnochrześcijańska w Bizancjum i Rawennie. | 1 |
T-W-4 | Architektura chrześcijańska Armenii i Gruzji. | 1 |
T-W-5 | Architektura i sztuka Islamu. | 1 |
T-W-6 | Architektura przedromańska i renesans karoliński. | 1 |
T-W-7 | Romańska architektura zakonna. | 1 |
T-W-8 | Szkoły regionalne w romańskiej architekturze francuskiej. | 1 |
T-W-9 | Romanizm we Włoszech. | 1 |
T-W-10 | Romanizm w Niemczech. | 1 |
T-W-11 | Grody i budownictwo grodowe w Polsce. | 1 |
T-W-12 | Katedry i kolegiaty romańskie w Polsce. | 1 |
T-W-13 | Architektura zakonna w Polsce. | 1 |
T-W-14 | Urbanistyka miast średniowiecznych w Polsce. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach, aktywność w prowadzonej dyskusji dotyczącej tematyki zajęć, prezentowanie referatów dotyczących tematyki zajęć. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć: przyswojenie wiedzy, opracowanie referatów, przygotowanie do kolokwiów, opracowanie szkicowników. | 30 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach, aktywność w prowadzonej dyskusji dotyczącej tematyki zajęć, prezentowanie referatów dotyczących tematyki zajęć. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć: przyswojenie wiedzy, opracowanie referatów, przygotowanie do kolokwiów, opracowanie szkicowników. | 30 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach, aktywność w prowadzonej dyskusji dotyczącej tematyki zajęć, prezentowanie referatów dotyczących tematyki zajęć, opracowanie szkicownika. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć: przyswojenie wiedzy, opracowanie referatów, przygotowanie do kolokwiów, opracowanie szkicownika. | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | praca własna, studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu. | 45 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | praca samodzielna, studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | praca własna, studiowanie literatury. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje i przedstawia studentom odpowiednio dobrany zakres materiału. Studenci podczas ćwiczeń przedstawiają opracowane przez siebie prezentacje. Prowadzona jest także dyskusja, której moderatorem jest prowadzący. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia prezentacji multimedialnej na wybrany temat. |
S-2 | Ocena formująca: Dwa kolokwia pisemne w semestrze |
S-3 | Ocena formująca: Prowadzenie szkicownika z wybranymi obiektami architektonicznymi i założeniami urbanistycznymi. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-V/1-3_W01 Zna podstawy historii architektury i urbanistyki starożytnej i średniowiecznej (europejskiej, w tym polskiej). Zna najwybitniejszych achitektów, ich ważne z punktu widzenia rozwoju myśli architektonicznej dzieła oraz prace teoretyczne i poglądy estetyczne. | AU_1A_W06, AU_1A_W17, AU_1A_W19 | — | — | C-12, C-11, C-1, C-2, C-6, C-7 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-V/1-3_U01 Student podczas ćwiczeń nabywa umiejętności przedstawiania prezentacji w sposób spójny i syntetyczny. Dyskutuje na tematy z zakresu historii architektury i urbanistyki, przytaczając merytoryczne argumenty. Potrafi zaprezentować poglądy estetyczne zarówno własne jak i charakterystyczne dla omawianej epoki, bądź twórcy. | AU_1A_U09 | — | — | C-3, C-5, C-4, C-8, C-9, C-10 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-V/1-3_K01 Wyraża swoje poglądy na temat wartości historycznych obiektów architektury. | AU_1A_K03 | — | — | C-3, C-5, C-4, C-8, C-9, C-10 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-V/1-3_W01 Zna podstawy historii architektury i urbanistyki starożytnej i średniowiecznej (europejskiej, w tym polskiej). Zna najwybitniejszych achitektów, ich ważne z punktu widzenia rozwoju myśli architektonicznej dzieła oraz prace teoretyczne i poglądy estetyczne. | 2,0 | |
3,0 | Rozpoznaje dzieło architektoniczne lub czas i miejsce jego powstania. Naprowadzony potrafi rozpoznać autora. Zna podstawowe cechy stylów. Graficzny obraz dzieła architektonicznego przypomina oryginał. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-V/1-3_U01 Student podczas ćwiczeń nabywa umiejętności przedstawiania prezentacji w sposób spójny i syntetyczny. Dyskutuje na tematy z zakresu historii architektury i urbanistyki, przytaczając merytoryczne argumenty. Potrafi zaprezentować poglądy estetyczne zarówno własne jak i charakterystyczne dla omawianej epoki, bądź twórcy. | 2,0 | |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-V/1-3_K01 Wyraża swoje poglądy na temat wartości historycznych obiektów architektury. | 2,0 | |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lipińska J., Historia architektury starożytnego Egiptu, Warszawa, 1997
- Lipińska J., Sztuka egipska, Warszawa, 1982
- Mierzejewski A., Sztuka starożytnego wschodu, Warszawa, 1983
- Gawlikowski K., Sztuka Mezopotamii, Warszawa, 1980
- Ulatowski K., Architektura Starożytnej Grecji, Warszawa, 1970
- Parnicki-Pudełko S., Architektura starożytnej Grecji, Warszawa, 1975
- Bernhard M.L., Sztuka grecka, Warszawa, 1981
- Jastrzębowska E., Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 1988, 1988
- Filarska B., Początki architektury chrześcijańskiej, Lublin, 1983
- Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa, 1979
- Świechowski Z., Architektura romańska w Polsce, Warszawa, 2000
- Krassowski W., Dzieje budownictwa i architektury na ziemiach Polski, Warszawa, 1990
- Wróbel T., Zarys historii budowy miast, Gdańska, 1971
Literatura dodatkowa
- Fletcher B., A history of architecture, Londyn, 1996
- Michałowski K., Nie tylko piramidy. Sztuka dawnego Egiptu, Warszawa, 1969
- Michałowski K., Od Eufratu do Faras. Polskie odkrycia w archeologii śrudziemnomorskiej, Warszawa, 1974
- Michałowski K., Piramidy i mastaby, Warszawa, 1972
- Michałowski K., Karnak, Warszawa, 1969
- Michałowski K., Luksor, Warszawa, 1971