Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Ergonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ergonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Ostrowski <mostrowski@zut.edu.pl>, Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw projektowania architektonicznego, geometrii i materiałoznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie podstawowej wiedzy o człowieku, o ograniczeniach jego sprawności fizycznej i sensorycznej oraz o czynnikach wpływających na jakość życia w środowisku zbudowanym. |
C-2 | Nabycie umiejętności zastosowania wiedzy ergonomicznej oraz kryteriów analizy ergonomicznej w projektowaniu architektury, aranżacji wnętrz i przestrzeni publicznych. |
C-3 | Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie celu, tematu ćwiczeń, literatury przedmiotu oraz formy zaliczeń i kryteriów oceny. Prezentacja przykładowych rozwiązań. Wytyczne funkcjonalno-programowe. Omówienie norm ergonomicznych oraz zasad analizy zasięgów rąk człowieka przy wykorzystaniu siatki ergonomicznej. Skompletowanie norm i materiałów wyjściowych do ćwiczeń. | 3 |
T-P-2 | Ćwiczenie klauzurowe. Analiza ergonomiczna dosięgalności i swobody ruchu na stanowisku pracy dla wybranego fantomu. Skala 1:10. | 3 |
T-P-3 | Omówienie klauzury. Omówienie zasad pomiarów antropometrycznych. Szkice architektoniczne aranżacji stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe. | 3 |
T-P-4 | Ćwiczenia terenowe. Poruszanie się na wózku inwalidzkim wewnątrz i na zewnątrz budynku. Parametry sprzętu i przestrzeni ruchowej. Poruszanie się osób niewidomych. Omówienie doświadczeń i wniosków. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe. | 3 |
T-P-5 | Przykładowe aranżacje wnętrz i stanowisk recepcyjnych, meble, wyposażenie. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Okreslenie wielkości pola pracy na stanowisku komputerowym dla wybranych fantomów. Korekty grupowe. | 3 |
T-P-6 | Analiza pracy siedzącej i stojącej przy komputerze. Urządzenia i sprzęt komputerowy. Meble i sprzęt do siedzenia. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-7 | Analiza wysokości i profilu płaszczyzny pracy przy komputerze dla wybranych fantomów. Analiza pola i kątów widzenia. Przekroje stanowiska recepcyjnego, skala 1:10. Korekty indywidualne opracowań. | 3 |
T-P-8 | Aranżacja przestrzeni pracy na stanowisku recepcyjnym w skali 1:10. Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-9 | Rozwinięcia, przekroje, widoki stanowiska recepcyjnego. Rozwiązania materiałowe, konstrukcyjne i kolorystyczne, detale. Skala 1:10. Korekty opracowań. | 3 |
T-P-10 | Przegląd stanu zaawansowania. Korekty indywidualne opracowań. | 3 |
T-P-11 | Inwentaryzacja i dokumentacja problemów w wybranym fragmencie przestrzeni publicznej miasta lub obiekcie (nawierzchnia, mała architektura, urządzenia, wyposażenie). Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-12 | Analiza możliwości korekcji oraz przystosowania istniejących obiektów użyteczności publicznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo i sensorycznie. Wybór metody integracyjnej lub segregacyjnej. Wybór urządzeń technicznych. Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-13 | Ćwiczenie klauzurowe. Rozwiązanie problemu dostępności obiektu. | 3 |
T-P-14 | Propozycje rozwiązań korekcyjnych w zadaniu 2. Omówienie klauzury. Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-15 | Prezentacja zadania 2. Oddanie i ocena opracowań. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | ERGONOMIA - początki, cele i zadania; specjalizacje ergonomiczne i obszary zastosowań; ergonomia korekcyjna i koncepcyjna; ergonomia w projektowaniu architektonicznym i życiu codziennym użytkowników przestrzeni: ergonomia a BHP; nadzór nad warunkami pracy. | 1 |
T-W-2 | INŻYNIERSKA WIEDZA O LUDZKIM ORGANIŹMIE - endo- i egzogeniczne przyczyny zróznicowania cech budowy ludzkiego ciała; kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka; odwzorowania ludzkiego ciała - preracjonalne, klasyczne koncepcje piękna ludzkiego ciała; Modulor Le Corbusiera i jego krytyka. | 1 |
T-W-3 | ANTROPOMETRIA - Zasady pomiaru ludzkiego ciała; dane antropometryczne; atlasy polskie i europejskie; rozkład częstości występowania wymiarów i ich praktyczna interpretacja; fantomy; antropometria numeryczna. | 1 |
T-W-4 | BIOMECHANIKA - optymalne zakresy kątowe ruchów części ciała; rozkłady sił w pozycji stojącej i siedzącej; strefy podnoszenia przedmiotów; fizjologia pracy fizycznej i umysłowej - praca statyczna i dynamiczna; obciążenia pracą; zmęczenie fizyczne i psychiczne oraz jego objawy; czynniki wpływajace na zmęczenie. | 1 |
T-W-5 | FIZJOLOGIA NARZĄDÓW ZMYSŁOWYCH - fizjologia percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia w pozycji stojacej i siedzącej; organizacja stanowiska pracy w polu widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia. | 1 |
T-W-6 | DETERMINANTY SPRAWNOŚCI WIDZENIA - spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia. | 1 |
T-W-7 | POZYCJA SIEDZĄCA I SPRZĘT DO SIEDZENIA - biomechanika i fizjologia pozycji siedzącej przy pracy; warianty pozycji siedzącej; kryteria prawidłowej pozycji siedzącej; krzesło uniwersalne i fotel do pracy; kryteria ergonomiczne; specjalne i innowacyjne sprzęty do siedzenia. | 1 |
T-W-8 | OPTYMALIZACJA PRZESTRZENI PRACY - zakresy optymalizacji; optymalna pozycja pracy (8 kryteriów); zasady ergonomiczności przestrzeni pracy rąk; optymalizacja przestrzeni widzenia; optymalizacja wysokości płaszczyzny pracy w pozycji siedzącej i stojącej; pomieszczenia pracy, warunki oświetlenia, wentylacji, czunniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe. | 1 |
T-W-9 | STANOWISKO PRACY PRZY KOMPUTERZE - regulacje prawne; problemy zdrowotne; sposoby aranżacji stanowisk pracy; wytyczne ergonomiczne w projektowaniu stanowisk; zakresy regulacji parametrów sprzętów i mebli biurowych; tendencje w kształtowaniu środowiska pracy biurowej. | 1 |
T-W-10 | ŚRODOWISKO PRZESTRZENNE ŻYCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; 7 zasad projektowania dla wszystkich (design for all); bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępnosci przestrzeni, systemy informacji wizualnej. | 1 |
T-W-11 | DOSTĘPNOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNYCH DLA OSÓB NIEWIDOMYCH - projektowanie synestetyczne; uwarunkowania orientacji ibezpieczeństwa osób niewidomyxch i słabowidzących; przejścia przez jezdnię; kształtowanie nawierzchni ciągów pieszych; standardy przystosowania przestrzeni. | 1 |
T-W-12 | DOSTĘPNOŚĆ OBIEKTÓW - rozwiązania segregacyjne i integracyjne oraz zasady ich stosowania; schody zewnętrzne i pochylnie, warunki techniczne, detale konstrukcyjne; ukształtowanie wejść do budynków; konstrukcja i detale schodów wewnętrznych przystosowanych dla niepełnosprawnych; windy i urządzenia techniczne do pokonywania różnic poziomów. | 1 |
T-W-13 | KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W OBIEKTACH - parametry powierzchni komunikacyjnych (pasy ruchu, pow. manewrowe); przedsionki, otwory drzwiowe; klasyfikacja, konstrukcja i przystosowanie drzwi wewnętrznych do osób niepełnosprawnych. | 1 |
T-W-14 | ERGONOMIA W MIESZKANIU - strefy pracy w kuchni; układy przestrzenne zabudowy; optymalizacja przestrzeni pracy osóby sprawnej i niepełnosprawnej w kuchni; eliminacja uciążliwych czynności; kuchnia dla osoby niewidzącej; przykłady rozwiązań. | 1 |
T-W-15 | ERGONOMIA POMIESZCZEŃ HIGIENICZNO-SANITARNYCH - kryteria wygodnej i bezpiecznej łazienki dla osoby niepełnosprawnej ruchowo; sposoby przystosowania urzadzeń (ustęp. natrysk, umywalka, wanna); sprzęty i wyposażenie pomocnicze; przykładowe aranżacje; ustępy publiczne. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach, praca projektowa | 45 |
A-P-2 | Przygotowanie materiałów wejściowych do projektu | 1 |
A-P-3 | Przyswojenie podstawowych norm ergonomicznych, zrozumienie metod analizy ergonomicznej | 2 |
A-P-4 | Wizja terenowa | 2 |
A-P-5 | Opracowanie graficzne projektów | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach obowiązkowy | 15 |
A-W-2 | Studia literatury, przyswojenie wiedzy z wykładów (opracowanie referatu) | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych |
M-3 | Ćwiczenia klauzurowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu problemów ergonomicznych oraz omawianiu ich wyników |
M-4 | Zajęcia terenowe z wykorzystaniem wózków inwalidzkich i innych sprzętów pomocniczych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowe sprawdziany umiejętności kreatywnego wykorzystania wiedzy ergonomicznej przez studenta w formie klauzurowo wykonywanych zadań projektowych. |
S-2 | Ocena formująca: Przejściowa ocena stanu zaawansowania zadania projektowego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności oraz testu sprawdzajacego. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-I/3_W01 zna normy ergonomiczne, zasady pomiarów antropometrycznych oraz metody optymalizacji przestrzeni pracy, w tym stanowisk komputerowych | AU_1A_W16 | — | — | C-2 | T-P-7, T-P-5, T-P-2, T-P-8, T-P-6, T-P-9, T-P-3, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
AU_1A_AS1-I/3_W02 ma wiedzę o uwarunkowaniach sprawności ludzkiego organizmu, zna podstawowe kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka oraz sposoby i metody przystosowania obiektów i elementów zagospodarowania przestrzeni do potrzeb użytkowników | AU_1A_W15 | — | — | C-3 | T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-14, T-W-13, T-W-15 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-I/3_U01 potrafi posługiwać się fantomami i danymi antropometrycznymi oraz wykonać analizy ergonomiczne stanowiska pracy | AU_1A_U13 | — | — | C-2 | T-P-7, T-P-2, T-P-8, T-P-6, T-P-9, T-P-3, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-4 |
AU_1A_AS1-I/3_U02 potrafi przystosować przestrzeń publiczną dla wszystkich kategorii użytkowników zgodnie z zasadami design for all | AU_1A_U13 | — | — | C-3, C-1 | T-P-11, T-P-12, T-P-4, T-P-14, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-14, T-W-13, T-W-15 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-I/3_K01 nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka | AU_1A_K05 | — | — | C-3, C-1 | T-W-11, T-W-10, T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-4 |
AU_1A_AS1-I/3_K02 działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka | AU_1A_K07 | — | — | C-3 | T-P-5, T-W-11, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-12, T-W-14, T-W-13, T-W-15 | M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-I/3_W01 zna normy ergonomiczne, zasady pomiarów antropometrycznych oraz metody optymalizacji przestrzeni pracy, w tym stanowisk komputerowych | 2,0 | Zadanie 1- nie zna norm i podstawowych metod analizy ergonomicznej, nie zna zakresu i przedmiotu optymalizacji przestrzeni pracy biurowej na stanowisku recepcyjnym. |
3,0 | Zadanie 1 - zna pobieżnie normy i podstawowe metody analizy ergonomicznej, nie zna pełnego zakresu i przedmiotu optymalizacji przestrzeni pracy biurowej na stanowisku recepcyjnym. | |
3,5 | Zadanie 1- ocena pośrednia między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Zadanie 1 - zna normy i metody analizy ergonomicznej, zna pełny zakres i przedmiot optymalizacji przestrzeni pracy biurowej na stanowisku recepcyjnym; prawidłowo identyfikuje problemy ergonomiczne. | |
4,5 | Zadanie 1 - ocena pośrednia między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Zadanie 1 - zna normy i metody analizy ergonomicznej, zna pełny zakres i przedmiot optymalizacji przestrzeni pracy biurowej na stanowisku recepcyjnym; prawidłowo identyfikuje problemy ergonomiczne, rozważa rozwiązania wariantowe. | |
AU_1A_AS1-I/3_W02 ma wiedzę o uwarunkowaniach sprawności ludzkiego organizmu, zna podstawowe kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka oraz sposoby i metody przystosowania obiektów i elementów zagospodarowania przestrzeni do potrzeb użytkowników | 2,0 | Zadanie 2 - nie ma wiedzy o potrzebach osób niepełnosprawnych ruchowo i niewidomych; nie ma wiedzy o metodach i środkach korekcji stanu istniejacego oraz przystosowania środowiska dla wszystkich grup użytkowników. |
3,0 | Zadanie 2 - ma ograniczoną wiedzę o potrzebach osób niepełnosprawnych ruchowo i niewidomych; zna niektóre metody i środki korekcji stanu istniejacego oraz przystosowania środowiska dla wszystkich grup użytkowników. | |
3,5 | Zadanie 2 - ocena pośrednia między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Zadanie 2 - ma podstawową wiedzę o potrzebach osób niepełnosprawnych ruchowo i niewidomych; zna standardowe metody i środki korekcji stanu istniejacego oraz przystosowania środowiska dla wszystkich grup użytkowników. | |
4,5 | Zadanie 2 - ocena pośrednia między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Zadanie 2 - ma szeroką wiedzę o potrzebach osób niepełnosprawnych ruchowo i niewidomych; zna metody i innowacyjne środki korekcji stanu istniejacego oraz przystosowania środowiska dla wszystkich grup użytkowników. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-I/3_U01 potrafi posługiwać się fantomami i danymi antropometrycznymi oraz wykonać analizy ergonomiczne stanowiska pracy | 2,0 | Zadanie 1 - nie potrafi prawidłowo rozwiązać funkcji i architektury stanowiska recepcyjnego; posługuje się niewłaściwą skalą rysunków i/lub fantomów; analizy ergonomiczne pozycji pracy, dosięgalności oraz organizacji przestrzeni pracy w polu widzenia są wadliwe; nie potrafi skoordynować analiz dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej oraz przedstawić je w sposób czytelny i staranny. |
3,0 | Zadanie 1 - potrafi z błędami rozwiązać funkcję i architekturę stanowiska recepcyjnego; posługuje się właściwą skalą rysunków i fantomów; analizy ergonomiczne pozycji pracy, dosięgalności oraz organizacji przestrzeni pracy w polu widzenia mają pewne wady; koordynacja analiz dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej nie jest pełna oraz przedstawiona w sposób czytelny i staranny. | |
3,5 | Zadanie 1 - ocena pośrednia między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Zadanie 1 - potrafi prawidłowo rozwiązać funkcję i architekturę stanowiska recepcyjnego; posługuje się właściwą skalą rysunków i fantomów; analizy ergonomiczne pozycji pracy, dosięgalności oraz organizacji przestrzeni pracy w polu widzenia są prawidłowe; koordynacja analiz dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej jest pełna oraz przedstawiona w sposób czytelny i staranny. | |
4,5 | Zadanie 1 - ocena pośrednia między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Zadanie 1 - potrafi w sposób prawidłowy i oryginalny rozwiązać funkcję i architekturę stanowiska recepcyjnego; posługuje się właściwą skalą rysunków i fantomów; analizy ergonomiczne pozycji pracy, dosięgalności oraz organizacji przestrzeni pracy w polu widzenia są prawidłowe; koordynacja analiz dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej jest pełna oraz przedstawiona w sposób czytelny i staranny oraz innowacyjny. | |
AU_1A_AS1-I/3_U02 potrafi przystosować przestrzeń publiczną dla wszystkich kategorii użytkowników zgodnie z zasadami design for all | 2,0 | Zadanie 2 - nie zna zasad projektowania uniwersalnego i synestetycznego; nie rozpoznaje konfliktu interesów między różnymi kategoriami użytkowników przestrzeni i nie potrafi ich zrównoważyć; nie potrafi wykorzystać elementów zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa, orientacji przestrzennej; nie rozróżnia rozwiązań segregacyjnych i integracyjnych. |
3,0 | Zadanie 2 - zna zasady projektowania uniwersalnego; nie rozpoznaje konfliktu interesów między różnymi kategoriami użytkowników przestrzeni; potrafi wykorzystać niektóre elementy zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji jednego z bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa i orientacji przestrzennej; stosuje rozwiązania i urządzenia segregacyjne. | |
3,5 | Zadanie 2 - ocena pośrednia między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Zadanie 2 - zna zasady projektowania uniwersalnego i synestetycznego; potrafi zrównoważyć porzeby różnych kategorii użytkowników przestrzeni; potrafi wykorzystać elementy zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji niektórych bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa i orientacji przestrzennej; w projektach stosuje rozwiązania i urządzenia integracyjne. | |
4,5 | Zadanie 2 -ocena pośrednia między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Zadanie 2 - zna zasady projektowania uniwersalnego i synestetycznego; potrafi zrównoważyć porzeby różnych kategorii użytkowników przestrzeni; potrafi wykorzystać elementy zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa, orientacji przestrzennej; w projektach stosuje rozwiązania i urządzenia integracyjne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-I/3_K01 nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka | 2,0 | Brak zainteresowania. Bariera psychologiczna. |
3,0 | Wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem i problematyką społeczną architektury; jest pasywny w kontaktach z prowadzącym zajęcia i niesamodzielny; mało wrażliwy na problematykę osób niepełnosprawnych. | |
3,5 | Ocena pośrednia miedzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | W sposób obowiązkowy podchodzi do przedmiotu; jest samodzielny i otwarty na poznawanie nowych treści programowych; dobrze współpracuje z prowadzącym i innymi członkami grupy. | |
4,5 | Ocena pośrednia miedzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Jest aktywny, działa np. w organizacjach pozarządowych, czy w studenckim kole bio-architektury, jest zaangażowany w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych; jego zainteresowania wykraczają poza ramy przedmiotu; potrafi godzić kreatywność projektanta z empatią i gotowością poznawania doświadczeń innych osób; potrafi zainspirować prowadzącego. | |
AU_1A_AS1-I/3_K02 działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka | 2,0 | Brak poczucia odpowiedzialności, technokratyczne i merkantylne podejście do zawodu architekta. |
3,0 | Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Poczuwa sie do odpowiedzialności za stan środowiska życia człowieka oraz standardy jego najbliższego otoczenia; architekturę traktuje jako drogę do poprawy tego stanu, a ergonomię jako wiedzę i umiejetności niezbędne do poprawy jakości architektury. |
Literatura podstawowa
- Czyński M., Ergonomia, Skrypt wykładów, Szczecin, 2009, www.maczynski.ps.pl
- Dane ergonomiczne do projektowania stanowisk pracy. Sfery pracy kończyn górnych. Wymiary., PKN, 1991, PN-91/N-08018
- Dane ergonomiczne do projektowania. Granice zasięgu rąk, wymiary., PKN, 1980, PN-80/N-08001
- Gediczka, A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, COIP.PIB, 2001
- Kuldschun, H., Rossmann, E., Budownictwo dla upośledzonych fizycznie, Arkady, Warszawa, 1980
- Nauka o pracy – bezpieczeństwo, higiena, ergonomia. Pakiet edukacyjny dla szkół wyższych, CIOP.PIB, 2006, www: nauka.gov.pl
- Schwartz, L., Skaradzińska, M., Bola, T., Vademecum projektanta - problemy osób niepełnosprawnych, IWP, Warszawa, 1991, t:1,2,3,4
Literatura dodatkowa
- ABC...Mieszkanie bez barier, Fundacja Dom Dostepny, Warszawa, 2003
- Grandjean, E., Ergonomia mieszkania, Arkady, Warszawa, 1978
- Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne, CEBRON, Warszawa, 1996
- Tytyk E., Projektowanie ergonomiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań, 2001
- Złowodzki M., O ergonomii i architekturze, Wydawnictwo PK, Kraków, 2008