Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (N2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczno - urbanistyczne -2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczno - urbanistyczne -2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończone i zaliczone projektowanie urbanistyczne S1, sem V i VI. |
W-2 | Znajomość podstaw kompozycji urbanistycznej; opanowanie podstaw rysunku technicznego w skali architektonicznej i urbanistycznej; posiadanie podstawowej wiedzy ogólnej w zakresie rozwoju urbanistyki i historii architektury. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Faza wstępna: Wprowadzenie do zakresu przedmiotu. Prezentacja obszaru opracowania. Znaczenie kontekstu urbanistycznego, kluczowe aspekty procesu twórczego. | 2 |
T-P-2 | Wizja lokalna terenu opracowania. | 2 |
T-P-3 | Prezentacja wyników wizji lokalnej obszaru opracowania i rejestracji stanu istniejącego przestrzeni urbanistycznej. Inwentaryzacja urbanistyczna. Zrozumienie kontekstu miejsca (rola i cechy społeczności lokalnej, lokalizacja jako miejsce, walory naturalne, połączenia komunikacyjne, wykonalność oraz wizja ogólna) | 2 |
T-P-4 | Faza analityczna: Analizy urbanistyczne i architektoniczne obszaru i zabudowy istniejącej - kompozycja urbanistyczna, parametry zabudowy, analizy morfologii obszaru, analizy użytkowania przestrzeni itd. | 4 |
T-P-5 | Faza projektowa: Wnioski z części analitycznej. Wstępna koncepcja ideowa dla obszaru opracowania. Ustalenie tytułu przewodniego opracowania, hierarchii celów przestrzennych, funkcjonalnych, społecznych, projektowych dla odwzorowania ideii projektu urbanistyczno - architektonicznego. | 3 |
T-P-6 | Ogólna koncepcja fukncjonalno - przestrzenna obszaru opracowania. Typologia zabudowy - relacje z otoczeniem istniejącym. | 2 |
T-P-7 | Prace szczegółowe nad koncepcją projektową w skali urbanistycznej. Modelowanie fizyczne i trójwymiarowe proponowanego układu urbanistycznego zabudowy obszaru. Strefowanie ogólne i typologia zabudowy, organizacja przestrzeni ogólnodostępnych i struktury komunikacyjnej, szczegółowe rozwiązania projektowe w zakresie architektonicznym, indywidualne rozwiązania detali. | 4 |
T-P-8 | Prace szczegółowe nad koncepcją projektową w skali architektonicznej. Forma architektoniczna, skala i gabaryty zabudowy, wybrany detal architektoniczny koncepcji. | 2 |
T-P-9 | Faza końcowa: Model fizyczny i wizualizacje koncepcji projektowej. Część opisowa koncepcji projektowej. | 3 |
T-P-10 | Skład graficzny i redakcja ostatecznej koncepcji projektowej - część graficzna i opisowa. Prezentacja multimedialna koncepcji i prezentacja publiczna wyników pracy projektowej. | 3 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie zagadnień związanych z rewaloryzacją obszarów śródmiejskich, staromiejskich i poprzemysłowych we współczesnych miastach na podstawie wybranych przykładów polskich oraz zagranicznch. Wiedza ogólna z zakresu programowania obiektów oświaty i wychowania, opieki nad dziećmi w różnym wieku – przedszkolnym i szkolnym, znajomość zagadnień dotyczących kształtowania przestrzeni w aspekcie ergonomii; potrzeby osób niepełnosprawnych ruchowo, niedowidzących i niedosłyszących. Znajomość w stopniu dobrym warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Kulturotwórcza rola projektowania urbanistycznego. Analizy funkcjonalne i kompozycyjne przestrzeni urbanistycznej z wykorzystaniem tradycyjnych metod analitycznych i zaawansowanych technik komputerowych. Przedstawienie zagadnień związanych z rewaloryzacją obszarów śródmiejskich, staromiejskich i poprzemysłowych we współczesnych miastach na podstawie wybranych przykładów polskich oraz zagranicznch. Zagadnienia związane z budynkami użyteczności publicznej | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-P-2 | Wizja lokalna na terenie opracowania. | 5 |
A-P-3 | Analiza materiałów wyjściowych do analiz i projektowania: mapy, dokumentacja fotograficzna obszaru. | 3 |
A-P-4 | Opracowanie inwentaryzacji urbanistycznej i analiz w skali urbanistycznej i architektonicznej w zakresie odpowiednim dla przyjętej skali i koncepcji projektowej. | 5 |
A-P-5 | Przygotowanie prezentacji fazy analitycznej. | 5 |
A-P-6 | Prace konceptualne nad główną ideą projektu, tytułem, hierarchią celów dla koncepcji urbanistyczno - architektonicznej obszaru opracowania. | 5 |
A-P-7 | Opracowanie wstępnej koncepcji funkcjonalno - przestrzennej obszaru. | 5 |
A-P-8 | Przygotowanie modelu fizycznego i cyfrowego obszaru opracowania wraz z otoczeniem. | 9 |
A-P-9 | Przygotowanie szczegółowych opracowań projektowych w skali urbanistycznej. | 5 |
A-P-10 | Przygotowanie szczegółowych opracowań projektowych w skali architektonicznej. | 10 |
A-P-11 | Przygotowanie finalnej koncepcji projektowej, modeli przestrzennych, cześci opisowej oraz prezentacji multimedialnej. | 7 |
A-P-12 | Prezentacja publiczna koncepcji projektowej. | 3 |
89 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 21 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody ogólne: klasyczna metoda problemowa – wprowadzenie do zajęć w formie skróconego wykładu problemowego; |
M-2 | Metody aktywizujące: ogólna dyskusja problemowa na podstawie prezentowanych rozwiązań projektowych oraz prezentacja publiczna wybranych tzw. „best practices” o zasięgu lokalnym i międzynarodowym; symulacja określonych problemów do rozwiązania w grupach dyskusyjnych; |
M-3 | Metody autorskie: analiza użytkowania i deformacji przestrzeni publicznych (WPD) |
M-4 | Metody eksponujące: prezentacje multimedialne, film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jako wynikowa cząstkowych ocen (ważonych) z poszczególnych etapów opracowywania projektu oraz oceny z końcowej prezentacji projektu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Podstawa zaliczenia: przekazanie kompletu materiałów zgodnie z wytycznymi przedmiotu oraz uzyskanie pozytywnej oceny końcowej j.w. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CN2-V/2_W01 umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji. | AU_2A_W03, AU_2A_W01, AU_2A_W05 | — | — | C-1 | T-P-4, T-P-5, T-P-9, T-P-1 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CN2-V/2_U01 umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji. | AU_2A_U08, AU_2A_U13, AU_2A_U14, AU_2A_U02, AU_2A_U03, AU_2A_U06, AU_2A_U12 | — | — | C-1 | T-P-4, T-P-5, T-P-9, T-P-1 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CN2-V/2_K01 umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji. | AU_2A_K01, AU_2A_K05 | — | — | C-1 | T-P-4, T-P-5, T-P-9, T-P-1 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CN2-V/2_W01 umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji. | 2,0 | |
3,0 | zna tylko wybiórczo podstawowe zasady i elementy kompozycji urbanistycznej. zna tylko wybrane uwarunkowania procesu projektowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CN2-V/2_U01 umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji. | 2,0 | |
3,0 | potrafi określić problemy urbanistyczne bez ich hierarchizacji i interpretacji. prezentuje w sposób podstawowy swoją pracę projektową. korzysta z oprogramowania wspomagającego projektowanie na poziomie podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CN2-V/2_K01 umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji. | 2,0 | |
3,0 | potrafi w sposób podstawowy i wybiórczy stosować wyniki prac i badań w procesie projektowania zawodowego i uczestniczenia w kształtowaniu przestrzeni urbanistycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmielewski M.J., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast., Oficyna wydawnicza PW, Warszawa, 2004
- Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast., Arkady, Warszawa, 1999
- Ostrowski W., Urbanistyka współczesna., Arkady, Warszawa, 1975
- English Partnerships, Urban Design Compendium, Llewelyn-Davies, Londyn, 2000
- Jackson J., A sense of place, a sense of time., Yale University Press, Yale, 1994
Literatura dodatkowa
- Zwoliński A., Oblicza równowagi - od użytkowania przestrzeni publicznych, do zrównoważonego układu przestrzennego miasta., Wydawnictwo pokonferencyjne "Oblicza równowagi", Wrocław, 2005
- Badshah A., Our urban future., Oxford University Press, Londyn, 1996
- Gehl J., Life between buildings, Danish Architectural Press, Kopenhaga, 2001
- Goryński J., Urbanizacja, urbanistyka i architektura., PWN, Warszawa, 1966