Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (N2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne - użyteczność publiczna -3:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczne - użyteczność publiczna -3 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>, Marek Sietnicki <Marek.Sietnicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa znajomość warunków technicznych, podstawowa wiedza techniczna w zakresie budownictwa ogólnego, podstawowe umiejętności posługiwania się technikami CAD w zakresie 2D i 3D |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | nabycie umiejętności pracy indywidualnej i w zespole projektowym, nabycie umiejętności formułowania problemu projektowego i idei projektowej oraz przekazywania ich w formie diagramu |
C-2 | Nabycie umiejętności twórczego i konsekwentnego rozwiazywania złożonych problemów programowo przestrzennych w oparciu o własne poglądy estetyczne i więdzę z zakresu zasad i przepisów projektowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | 1. wprowadzenie do tematu, prezentacja programu i celów zajęć 2. analiza, rozpoznanie i definiowanie problemu projektowego 3. aspekt formalno przestrzenny 4. aspekt programowo funkcjonalny 5. sformułowanie idei projektu w kontekście postawionego problemu (diagram) 6. przegląd nr 1 prezentacja wstępnej koncepcji w oparciu o sformułowany problem i idee 7. praca nad koncepcją programowo przestrzenną z naciskiem na zagadnienia formalno przestrzenne, programowo funkcjonalne oraz aspekty techniczne i prawno normatywne wraz z bieżącą kontrolą zgodności koncepcji z ideą i postawionym problemem 8. praca nad koncepcją programowo przestrzenną z naciskiem na zagadnienia formalno przestrzenne, programowo funkcjonalne oraz aspekty techniczne i prawno normatywne wraz z bieżącą kontrolą zgodności koncepcji z ideą i postawionym problemem 9. praca nad koncepcją programowo przestrzenną z naciskiem na zagadnienia formalno przestrzenne, programowo funkcjonalne oraz aspekty techniczne i prawno normatywne wraz z bieżącą kontrolą zgodności koncepcji z ideą i postawionym problemem 10. praca nad koncepcją programowo przestrzenną z naciskiem na zagadnienia formalno przestrzenne, programowo funkcjonalne oraz aspekty techniczne i prawno normatywne wraz z bieżącą kontrolą zgodności koncepcji z ideą i postawionym problemem 11. przegląd nr 2 prezentacja gotowej koncepcji w oparciu o sformułowany problem i idee 12. praca nad prezentacją końcową projektu. Opracowanie rzutów, przekrojów elewacji z uwzględnieniem zagadnień techniczno konstrukcyjnych, fizyki budowli oraz zagadnień prawno normatywnych. Opracowanie końcowe prezentacji 3D makieta plus wizualizacje komputerowe. Opracowanie koncepcji graficznej prezentacji (plansze) 13. praca nad prezentacją końcową projektu. Opracowanie rzutów, przekrojów elewacji z uwzględnieniem zagadnień techniczno konstrukcyjnych, fizyki budowli oraz zagadnień prawno normatywnych. Opracowanie końcowe prezentacji 3D makieta plus wizualizacje komputerowe. Opracowanie koncepcji graficznej prezentacji (plansze) 14. praca nad prezentacją końcową projektu. Opracowanie rzutów, przekrojów elewacji z uwzględnieniem zagadnień techniczno konstrukcyjnych, fizyki budowli oraz zagadnień prawno normatywnych. Opracowanie końcowe prezentacji 3D makieta plus wizualizacje komputerowe. Opracowanie koncepcji graficznej prezentacji (plansze) 15. prezentacja końcowa projektu – plansze, makieta, opis, wypowiedź zespołu autorskiego | 27 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Praca własna studenta | 100 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 36 |
A-P-3 | prowadzenie kwerendy źródłowej | 15 |
151 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające : wykład, objaśnienia lub wyjaśnienia |
M-2 | metody problemowe : seminaria i dyskucje w trakcie zadań projektowych |
M-3 | metody aktywizujące / problemowe : praca na makiecie, analizy z wykorzystaniem technik CAD, indywidualne i grupowe dyskusje nad poszczególnymi fazami projektu, korekty z prowadzącym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu pod względem oryginalności projektu i zgodności z zasadami techniczno prawnymi projektowania. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CN2-IV/3_W01 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU | AU_2A_W01 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_W02 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wy-konywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich | AU_2A_W02 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_W03 zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania | AU_2A_W03 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_W04 posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury | AU_2A_W04 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_W05 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | AU_2A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_W06 rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | AU_2A_W06 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_W07 zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej | AU_2A_W18 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CN2-IV/3_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | AU_2A_U01 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_U02 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | AU_2A_U06 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_U03 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i kra-jobrazowe | AU_2A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_U04 potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypo-wych, specjalnego przeznaczenia | AU_2A_U09 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_U05 potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych | AU_2A_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_U06 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | AU_2A_U02 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_U07 potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | AU_2A_U03 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_U08 projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dzie-dzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej | AU_2A_U04 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_U09 do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach | AU_2A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CN2-IV/3_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne | AU_2A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_K02 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników | — | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CN2-IV/3_K03 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | AU_2A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CN2-IV/3_W01 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU | 2,0 | |
3,0 | w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_W02 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wy-konywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich | 2,0 | |
3,0 | w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_W03 zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania | 2,0 | |
3,0 | zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_W04 posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury | 2,0 | |
3,0 | posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_W05 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | 2,0 | |
3,0 | zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_W06 rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | 2,0 | |
3,0 | rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_W07 zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej | 2,0 | |
3,0 | zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CN2-IV/3_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | |
3,0 | przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_U02 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | 2,0 | |
3,0 | w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_U03 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i kra-jobrazowe | 2,0 | |
3,0 | potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i kra-jobrazowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_U04 potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypo-wych, specjalnego przeznaczenia | 2,0 | |
3,0 | potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypo-wych, specjalnego przeznaczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_U05 potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych | 2,0 | |
3,0 | potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_U06 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | 2,0 | |
3,0 | prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_U07 potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | 2,0 | |
3,0 | potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_U08 projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dzie-dzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej | 2,0 | |
3,0 | projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_U09 do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach | 2,0 | |
3,0 | do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CN2-IV/3_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne | 2,0 | |
3,0 | rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_K02 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników | 2,0 | |
3,0 | rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-IV/3_K03 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | 2,0 | |
3,0 | szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Construction and Design Manual, Architectural Diagrams, DOM publishers, Berlin, 2011
- Władysław Korzeniowski, Odległości w zabudowie i zagospodarowaniu terenu, wydawnictwo COIB, Warszawa, 2002
- Przemysław Markiewicz, Budownictwo ogólne dla architektów, Wydawnictwo archi plus, Kraków, 2006
- Zenon Błądek, Hotele. Programowanie, projektowanie, wyposażanie, Wydawnictwo Albus, Poznań, 2001
- Zenon Błądek, Hotele bez barier, Albus, Poznań, 2003
Literatura dodatkowa
- Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2012
- Przemysław Markiewicz, Detale projektowe dla architektów, Wydawnictwo archi plus, Kraków, 2010
- Philip Jodidio, seria: Architecture Now / Architektura dzisiaj, Taschen / TMC art, Kolonia / Warszawa, 2010
- Agata Losantos, Daniela Santos Quartino, Bridget Vrancx, Krajobraz miejski, TMC, Warszawa, 2008