Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Żywienie zwierząt i paszoznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie zwierząt i paszoznawstwo
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL3 7 1,00,41zaliczenie
laboratoriaL4 20 4,00,41zaliczenie
wykładyW4 12 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość z zakresu chemii fizjologicznej i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka pasz na podstawie uzyskanych wyników4
T-L-2Obliczanie bilansu materii i energii3
7
laboratoria
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.3
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.3
T-L-3Układanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA i wg DLG7
T-L-4Określenie zapotrzebowania pokarmowego oraz zasady bilansowania dawek pokarmowych dla trzody chlewnej3
T-L-5Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla zwierząt towarzyszących4
20
wykłady
T-W-1Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Trawienie, wchłanianie i wykorzystanie składników pokarmowych4
T-W-2Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych paszy. Bilans przemiany materii i energii w organizmie zwierząt4
T-W-3Systemy i mierniki wartościowania pasz2
10
wykłady
T-W-1Charakterystyka pasz objętościowych soczystych, metody ich konserwacji i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.2
T-W-2Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin bobowatych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.2
T-W-3Charakterystyka i wykorzystanie pasz pochodzenia zwierzęcego, produktów ubocznych przemysłu olejarskiego, browarniczego i fermentacyjnego.2
T-W-4Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe.2
T-W-5Podstawy żywienia przeżuwaczy. Analiza dawek pokarmowych w różnych okresach fizjologicznych krów.2
T-W-6Wymagania pokarmowe dla świń, zasady ustalania potrzeb i dawek pokarmowych dla tuczników.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach7
A-L-2Przygotowanie do przeprowadzenia ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach20
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach15
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń25
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia dawki DLG i INRA30
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia dawek22
A-L-6Zaliczenie dawek DLG, INRA i w systemie komputerowym8
120
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Egzamin z wykładów1
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemny egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Wykonywanie analiz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_W01
Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz.
ZO_1A_W13C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_U01
Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych.
ZO_1A_U16C-1T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-1M-4, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
ZO_1A_K01C-1T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-1M-4, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_W01
Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz.
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowwych składników pokarmowych oraz pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Nie tłumaczy podstawowych zasad żywienia i normowania pasz.
3,0Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich składników pokarmowych i pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
3,5Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz większość pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt i uzasadnić logicznie ich przydatność żywieniową. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_U01
Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych.
2,0student nie potrafi oszacować zapotrzebowania bytowego i produkcyjnego dla żadnego omawianego gatunku zwierząt
3,0student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych oraz oszacować wartość pokarmową pasz
3,5student potrafi ułożyć w 60% dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów
4,0student potrafi ułożyć w 80% dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów
4,5student potrafi ułożyć całkowitą dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów
5,0student potrafi ułożyć całkowitą dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów oraz zanalizować otrzymane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest kreatywny

Literatura podstawowa

  1. pod red. Jamroz D., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, PWN, Warszawa, 2015, cz.1 Fizjologiczne i biochemiczne podstawy żywienia zwierząt; cz. 2 Poidstawy szczegółowego żywienia zwierząt; cz.3 Paszoznawstwo
  2. Zarudzki R., Traczykowski A., Mroczko L., DLG - tabele wartości pokarmowej pasz i norm żywienia przeżuwaczy, PP-H VIT-TRA, Kusowo, 2000
  3. pod red. J. Strzetelskiego, Zalecenia żywieniowe dla przeżuwaczy i tabele wartości pokarmowej pasz, IZ PIB, Kraków, 2014
  4. pod red. E. Greli i J. Skomiała, Zalecenia żywieniowe i wartość pokarmowa pasz dla świń. Normy żywienia świń, PAN Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt, Jabłonnak/Warszawy, 2014
  5. Kamiński J. i in., Ćwiczenia z żywienia i paszoznawstwa, AR, Kraków, 1991, Skrypt dla studentów Wydziału Zootechnicznego i Rolniczego
  6. praca zbiorowa, Normy żywienia bydła, owiec i kóz. Wartość pokarmowa pasz dla przeżuwaczy. INRA, Instytut Zootechniki, Kraków, 2001

Literatura dodatkowa

  1. pod red. M. Dymnickiej i J.L. Sokoła, Podstawy żywienia zwierząt, SGGW, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka pasz na podstawie uzyskanych wyników4
T-L-2Obliczanie bilansu materii i energii3
7

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.3
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.3
T-L-3Układanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA i wg DLG7
T-L-4Określenie zapotrzebowania pokarmowego oraz zasady bilansowania dawek pokarmowych dla trzody chlewnej3
T-L-5Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla zwierząt towarzyszących4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Trawienie, wchłanianie i wykorzystanie składników pokarmowych4
T-W-2Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych paszy. Bilans przemiany materii i energii w organizmie zwierząt4
T-W-3Systemy i mierniki wartościowania pasz2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka pasz objętościowych soczystych, metody ich konserwacji i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.2
T-W-2Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin bobowatych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.2
T-W-3Charakterystyka i wykorzystanie pasz pochodzenia zwierzęcego, produktów ubocznych przemysłu olejarskiego, browarniczego i fermentacyjnego.2
T-W-4Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe.2
T-W-5Podstawy żywienia przeżuwaczy. Analiza dawek pokarmowych w różnych okresach fizjologicznych krów.2
T-W-6Wymagania pokarmowe dla świń, zasady ustalania potrzeb i dawek pokarmowych dla tuczników.2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach7
A-L-2Przygotowanie do przeprowadzenia ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach20
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach15
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń25
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia dawki DLG i INRA30
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia dawek22
A-L-6Zaliczenie dawek DLG, INRA i w systemie komputerowym8
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Egzamin z wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemny egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_W01Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka pasz objętościowych soczystych, metody ich konserwacji i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.
T-W-4Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe.
T-W-2Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin bobowatych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.
T-W-5Podstawy żywienia przeżuwaczy. Analiza dawek pokarmowych w różnych okresach fizjologicznych krów.
T-W-3Charakterystyka i wykorzystanie pasz pochodzenia zwierzęcego, produktów ubocznych przemysłu olejarskiego, browarniczego i fermentacyjnego.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowwych składników pokarmowych oraz pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Nie tłumaczy podstawowych zasad żywienia i normowania pasz.
3,0Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich składników pokarmowych i pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
3,5Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz większość pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt i uzasadnić logicznie ich przydatność żywieniową. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_U01Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U16Potrafi określić zapotrzebowanie zwierząt na składniki pokarmowe, ocenić jakość pasz, prawidłowo zbilansować dawki pokarmowe oraz nadzorować przygotowanie pasz
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.
Treści programoweT-L-3Układanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA i wg DLG
T-L-5Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla zwierząt towarzyszących
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.
Metody nauczaniaM-4Wykonywanie analiz
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi oszacować zapotrzebowania bytowego i produkcyjnego dla żadnego omawianego gatunku zwierząt
3,0student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych oraz oszacować wartość pokarmową pasz
3,5student potrafi ułożyć w 60% dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów
4,0student potrafi ułożyć w 80% dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów
4,5student potrafi ułożyć całkowitą dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów
5,0student potrafi ułożyć całkowitą dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów oraz zanalizować otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_K01Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.
Treści programoweT-L-3Układanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA i wg DLG
T-L-5Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla zwierząt towarzyszących
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.
Metody nauczaniaM-4Wykonywanie analiz
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest kreatywny