Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Biotechniki rozrodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechniki rozrodu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 8 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt, genetyki ogólnej i fizjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pozyskiwanie oocytów z pęcherzyków jajnikowych z zastosowaniem różnych metod. Kryteria oceny morfologicznej oocytów i przygotowanie do zapłodnienia in vitro.2
T-L-2Transplantacja zarodków u bydła - metody, opracowanie schematu synchronizacji dawczyń i biorczyń zarodków.2
T-L-3Przygotowanie nasienia do zapłodnienia in vitro, ocena nasienia przed i po kapacytacji.1
T-L-4Procesura postepowania przy regulacji cyklu rujowego u preżuwaczy - poszczególne etapy metody Cronogest u małych przeżuwaczy i protokołu Ovsynch u bydla.Metody regulacji cyklu rujowego u świń, synchronizacja rui i stymulacja owulacji - wybór metody i opracowanie schematu dla danej chlewni.2
T-L-5Badania i stosowanie biotechnik w rozrodzie -regulacje prawne w Polsce i na świecie1
8
wykłady
T-W-1Najważniejsze osiągniecia z zakresu biologii i innych nauk mające wpływ na obraz współczesnej biotechnologii rozrodu zwierząt. Najnowsze biotechniki stosowane w rozrodzie na tle osiągnięć ośrodków naukowych w kraju.2
T-W-2Techniki wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology – ART). Inseminancja i transplantacja zarodków jako podstawowe biotechniki rozrodu zwierząt -2
T-W-3Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas kriokonserwacji materiału biologicznego - nasienie, zarodki.2
T-W-4Biotechniki rozrodu u zwierząt domowych i nieudomowionych.2
T-W-5Klonowanie i transgeneza ssaków, metody i mozliwości wykorzystania. Możliwości regulacji płci u zwierząt.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2przygotowanie sie do dyskusji problemowej i zaliczenia końcowego10
A-L-3Konsultacje3
A-L-4Weryfikacja meteriałów przygotowanych do dyskusji3
A-L-5Pomoc w przygodowaniu pokazu2
A-L-6Pomoc w przygotowaniu prezentacji4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
S-2Ocena formująca: Prezentacja na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_3A_W01
Student zna biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt, potrafi objaśnić przebieg procesów rozrodczych oraz działanie wybranych związków biologicznie czynnych i preparatów mozliwych do zastosowania w celu ich regulacji.
ZOinz_2A_W01, ZOinz_2A_W11C-1T-W-4, T-L-1, T-L-3M-4, M-3, M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C1_U01
Student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi wskazać i przygotować podstawowy sprzęt do wybranych biotechnik.
ZOinz_2A_U01, ZOinz_2A_U14C-1M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_3A_K01
Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
ZOinz_2A_K02C-1T-L-5M-4, M-3, M-2, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_3A_W01
Student zna biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt, potrafi objaśnić przebieg procesów rozrodczych oraz działanie wybranych związków biologicznie czynnych i preparatów mozliwych do zastosowania w celu ich regulacji.
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jakim celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stosowane u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C1_U01
Student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi wskazać i przygotować podstawowy sprzęt do wybranych biotechnik.
2,0
3,0Student potrafi zastosować odpowiednią biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt do danej biotechniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_3A_K01
Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
2,0
3,0Student zna zalety i zagrożenia ze stosowania metod biotechnicznych w rozrodzie zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., M.Tischner, Biotechnologia w rozrodzie zwierząt, Universitas, 1993
  2. Modliński J.A., Karasiewicz J., Perspektywy klonowania somatycznego dla hodowli. farmacji i medycymy oraz zachowania ginących ras i gatunków ssaków, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 157-176

Literatura dodatkowa

  1. Papis K., Najnowsze osiągnięcia w kriokonserwacji oocytów ssaków oraz perspektywy ich wykorzystania w medycynie i weterynarii, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 189-200
  2. Niemann H., Ehling Ch., Falge R., ,Biotechnological methods for preservation and maintaince of farm animals genetic resources, Schriftenreihe des BML “Angewandte Wissenschaft”, 1997, 465, 65-76

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pozyskiwanie oocytów z pęcherzyków jajnikowych z zastosowaniem różnych metod. Kryteria oceny morfologicznej oocytów i przygotowanie do zapłodnienia in vitro.2
T-L-2Transplantacja zarodków u bydła - metody, opracowanie schematu synchronizacji dawczyń i biorczyń zarodków.2
T-L-3Przygotowanie nasienia do zapłodnienia in vitro, ocena nasienia przed i po kapacytacji.1
T-L-4Procesura postepowania przy regulacji cyklu rujowego u preżuwaczy - poszczególne etapy metody Cronogest u małych przeżuwaczy i protokołu Ovsynch u bydla.Metody regulacji cyklu rujowego u świń, synchronizacja rui i stymulacja owulacji - wybór metody i opracowanie schematu dla danej chlewni.2
T-L-5Badania i stosowanie biotechnik w rozrodzie -regulacje prawne w Polsce i na świecie1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Najważniejsze osiągniecia z zakresu biologii i innych nauk mające wpływ na obraz współczesnej biotechnologii rozrodu zwierząt. Najnowsze biotechniki stosowane w rozrodzie na tle osiągnięć ośrodków naukowych w kraju.2
T-W-2Techniki wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology – ART). Inseminancja i transplantacja zarodków jako podstawowe biotechniki rozrodu zwierząt -2
T-W-3Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas kriokonserwacji materiału biologicznego - nasienie, zarodki.2
T-W-4Biotechniki rozrodu u zwierząt domowych i nieudomowionych.2
T-W-5Klonowanie i transgeneza ssaków, metody i mozliwości wykorzystania. Możliwości regulacji płci u zwierząt.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2przygotowanie sie do dyskusji problemowej i zaliczenia końcowego10
A-L-3Konsultacje3
A-L-4Weryfikacja meteriałów przygotowanych do dyskusji3
A-L-5Pomoc w przygodowaniu pokazu2
A-L-6Pomoc w przygotowaniu prezentacji4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_3A_W01Student zna biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt, potrafi objaśnić przebieg procesów rozrodczych oraz działanie wybranych związków biologicznie czynnych i preparatów mozliwych do zastosowania w celu ich regulacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZOinz_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych, najczęściej występujących zaburzeń oraz biotechnik stosowanych w rozrodzie zwierząt
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Treści programoweT-W-4Biotechniki rozrodu u zwierząt domowych i nieudomowionych.
T-L-1Pozyskiwanie oocytów z pęcherzyków jajnikowych z zastosowaniem różnych metod. Kryteria oceny morfologicznej oocytów i przygotowanie do zapłodnienia in vitro.
T-L-3Przygotowanie nasienia do zapłodnienia in vitro, ocena nasienia przed i po kapacytacji.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja problemowa
M-3Prezentacja filmowa
M-2Pokaz
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jakim celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stosowane u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-C1_U01Student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi wskazać i przygotować podstawowy sprzęt do wybranych biotechnik.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZOinz_2A_U14Potrafi wybrać, opracować i zastosować odpowiednią metodykę działania w celu optymalizacji procesów rozrodczych u zwierząt
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacja filmowa
M-2Pokaz
M-4Dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować odpowiednią biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt do danej biotechniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_3A_K01Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Treści programoweT-L-5Badania i stosowanie biotechnik w rozrodzie -regulacje prawne w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-4Dyskusja problemowa
M-3Prezentacja filmowa
M-2Pokaz
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zalety i zagrożenia ze stosowania metod biotechnicznych w rozrodzie zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0