Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Ochrona przyrody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona przyrody | ||
Specjalność | Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu biologii, ochrony środowiska i geografii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych oraz działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i na świecie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Problemy obszarowej ochrony przyrody w Polsce (parki narodowe). | 4 |
T-A-2 | Rezerwat jako forma ochrony przyrody. | 1 |
T-A-3 | Ochrona krajobrazu w Polsce. | 1 |
T-A-4 | Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów. | 3 |
T-A-5 | Pozostałe formy ochrony przyrody w Polsce wyodrębnione w Ustawie o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004 roku. | 1 |
T-A-6 | Proekologiczna gospodarka leśna w Polsce. | 1 |
T-A-7 | Współczesne dylematy ochrony przyrody w Polsce i na świecie. | 1 |
T-A-8 | Wpływ czynników historyczno – kulturowych na współczesne formy krajobrazu przyrodniczego (zajęcia terenowe). | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rys historyczny ochrony przyrody na świecie. | 1 |
T-W-2 | Ochrona przyrody w Polsce w ujęciu historycznym. | 1 |
T-W-3 | Podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce. | 2 |
T-W-4 | Europejska Zielona Karta. Światowa Karta Przyrody. Światowa Deklaracja Praw Zwierzęcia. | 2 |
T-W-5 | Różnorodność biologiczna, żywe kolekcje i banki genów. | 2 |
T-W-6 | Ważniejsze organizacje, konwencje i programy ochrony przyrody. | 2 |
T-W-7 | Światowe dziedzictwo naturalne. | 2 |
T-W-8 | Europejskie i regionalne centra ekologiczne. | 1 |
T-W-9 | Liga Ochrony Przyrody i inne organizacje w Polsce i na świecie szerzące idee ochrony przyrody – powstanie, cele i formy działania. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń. | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie treści wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny). |
M-3 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna). |
M-4 | Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna). |
M-5 | Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O2.4_W01 Student zna podstawy prawne oraz formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju. | ZOinz_2A_W08, ZOinz_2A_W04 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-8 | M-2, M-4, M-1, M-5, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O2.4_U01 Student dostrzega i analizuje zależności występujące między stanem środowiska a różnymi formami antropopresji. | ZOinz_2A_U03, ZOinz_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-8 | M-2, M-4, M-1, M-5, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O2.4_K01 Student rozumie konieczność ochrony zasobów ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej oraz popularyzowania na ich temat wiedzy. | ZOinz_2A_K01, ZOinz_2A_K09 | — | — | C-1 | T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-5 | M-2, M-4, M-1, M-5, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O2.4_W01 Student zna podstawy prawne oraz formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie zajęć i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu ochrony przyrody. |
3,0 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. | |
4,5 | Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. | |
5,0 | Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie zajęć oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O2.4_U01 Student dostrzega i analizuje zależności występujące między stanem środowiska a różnymi formami antropopresji. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu ochrony przyrody i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki zajęć. |
3,0 | Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu ochrony przyrody, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu ochrony przyrody, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie zajęć i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w aspekcie lokalnym i regionalnym. | |
4,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie zajęć i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w aspekcie lokalnym i regionalnym. | |
5,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami omawianymi w trakcie zajęć oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w aspekcie lokalnym i regionalnym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O2.4_K01 Student rozumie konieczność ochrony zasobów ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej oraz popularyzowania na ich temat wiedzy. | 2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. | |
4,0 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
4,5 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
5,0 | Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. |
Literatura podstawowa
- Olaczek R. (red.), Ochrona przyrody w Polsce, Liga Ochrony Przyrody, Warszawa, 1996
- praca zbiorowa, Przyroda Pomorza Zachodniego, Wyd. OFICYNA, Szczecin, 2002
- Jędrzejczyk I., Ekologiczne uwarunkowania i funkcje turystyki, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, 1995
- Symonides E., Ochrona przyrody, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010