Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Fizjologiczne aspekty wysokiej produkcyjności zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologiczne aspekty wysokiej produkcyjności zwierząt
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizjologii zwierząt oraz przedmiotów obejmujących zagadnienia chowu i hodowli zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.2
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.3
T-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.3
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.2
T-L-5Intensywność produkcji a zdrowie zwierząt, stres jako czynnik wysokiego ryzyka w chowie zwierząt, rodzaje stresorów i stresu w wielkostadnym chowie i hodowli, rola hodowcy w zapobieganiu reakcjom stresowym.2
T-L-6Wykorzystanie nowoczesnych technik analitycznych w diagnozowaniu zaburzeń i prognozowaniu wysokiej wydajności zwierząt. Prewencja i profilaktyka najskuteczniejszą metodą zachowania zdrowia zwierząt i osiągania wysokiej produkcyjności. Biotechnologia w służbie zootechniki.2
T-L-7Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Mechanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem. Układ nerwowy i humoralny jako ogniwa kontroli i regulacji współdziałania organizmu i środowiska, najczęstsze zaburzenia neurohormonalne przy nadmiernym i długotrwałym oddziaływaniu niekorzystnych czynników środowiskowych, nietypowe zachowania motywacyjne i emocjonalne oraz agresja jako wyraz zaburzeń na poziomie regulacyjnym, behawior a produkcyjność.3
T-W-2Przemiany związków azotowych i zapotrzebowanie na białko w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego, wieku i produkcyjności zwierząt, przemiany cukrów i kwasów tłuszczowych w aspekcie wysokiej wydajności, skład dawki pokarmowej a czynność innych narządów, składniki mineralne i witaminy oraz inne biologicznie aktywne składniki diety jako stymulatory produkcyjności.3
T-W-3Rola wody w organizmie zwierząt, bilans wodny w różnych okresach życia i stanach fizjologicznych, przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody, mechanizm pragnienia, temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu, wpływ wybranych czynników na regulację metabolizmu wody2
T-W-4Przygotowanie zwierząt do rozrodu, fizjologia implantacji, najczęstsze zaburzenia w okresie rozwoju zarodkowego i płodowego, teoria i praktyka modyfikacji ilości i jakości odżywczych składników mleka, uwarunkowania syntezy białek mleka w gruczole mlekowym, geny białek mleka, wpływ hormonów na ich ekspresję, ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych, laktogeneza, utrzymanie i stymulowanie laktacji2
T-W-5Pośredni i bezpośredni wpływ zanieczyszczenia i skażenia środowiska na organizm, transport, wiązanie i wydalanie ksenobiotyków, biotransformacja, kinetyka przemian, efekty toksyczne, chemizacja rolnictwa a zdrowie i produkcyjność zwierząt, metale ciężkie, herbicydy, fungicydy, defolianty, korzystny i niekorzystny wpływ promieniowania nadfioletowego - ochronna rola powłoki ozonowej, działanie promieni nadfioletowych na białka, kwasy nukleinowe, procesy podziału komórek, promieniowanie nadfioletowe a czynność skóry, możliwości obronne organizmu.3
T-W-6Aktywność ruchowa zwierząt a wydajność. Pojęcie i etiologia chorób produkcyjnych, zaburzenia metaboliczne, zaburzenia w rozrodzie zwierząt, zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowe1
T-W-7Pisemne zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń7
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń5
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Uczesnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów7
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsyltacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O7.1_W01
Student posiada gruntowną wiedzę z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji
ZOinz_2A_W09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3
ZO_2A_HZG-O7.1_W02
Student ma pogłebioną wiedzę na temat wpływu czynników środowiska zewnętrznego na zdrowie i wysoką produkcyjność zwierząt
ZOinz_2A_W09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O7.1_U01
Student posiada pogłebioną umiejetnosc zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystania informacji pochodzacych z różnych żródeł i w róznych formach
ZOinz_2A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-4, M-5S-1
ZO_2A_HZG-O7.1_U02
Student posiada umiejętnosć analitycznego i właściwego opracowania materiałów oraz fomułowania samodzielnych wniosków
ZOinz_2A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-4, M-5S-1, S-2
ZO_2A_HZG-O7.1_U03
Student umie prowadzić w grupie rzeczową dyskusję, prowadzącą do rozwiązania problemu
ZOinz_2A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O7.1_K01
Student pracuje idywidualnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
ZOinz_2A_K09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-4, M-5S-1
ZO_2A_HZG-O7.1_K02
Student wykazuje świadomą potrzebę pogłębiania wiedzy na temat regulacji i funkcji organizmu w aspekcie zdrowia, wydajności zwierząt i sprawności produkcji
ZOinz_2A_K09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-4, M-5S-1
ZO_2A_HZG-O7.1_K03
Student potrafi wykorzystywać informację z literatury krajowej i zagranicznej w zakresie fizjologicznych aspektów wysokiej produkcyjności zwierząt
ZOinz_2A_K09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O7.1_W01
Student posiada gruntowną wiedzę z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
ZO_2A_HZG-O7.1_W02
Student ma pogłebioną wiedzę na temat wpływu czynników środowiska zewnętrznego na zdrowie i wysoką produkcyjność zwierząt
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O7.1_U01
Student posiada pogłebioną umiejetnosc zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystania informacji pochodzacych z różnych żródeł i w róznych formach
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
ZO_2A_HZG-O7.1_U02
Student posiada umiejętnosć analitycznego i właściwego opracowania materiałów oraz fomułowania samodzielnych wniosków
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
ZO_2A_HZG-O7.1_U03
Student umie prowadzić w grupie rzeczową dyskusję, prowadzącą do rozwiązania problemu
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Literatura podstawowa

  1. Janiak T, Diagnostyka kliniczna chorób wewnętrznych zwierząt domowych, PWN, Warszawa, 1989
  2. Tweedle D.E.F., Postępowanie w zaburzeniach metabolicznych, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1989
  3. Sagan Z., Śliwiński J., Diagnostyka laboratoryjna zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1
  4. Rutkowiak B, Zaburzenia trawienne i metaboliczne w stadach krów mlecznych, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1
  5. Barej W., Fizjologiczne podstawy użytkowania bydła, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne Warszawa, Warszawa, 1
  6. Staszyński L., Problemy zdrowotne w wielkostadnym chowie bydła, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1980
  7. Rzedzicki J., Gliński Z., Wernicki A., Profilaktyka ogólna w wielkostadnym chowie zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1
  8. Barej W., Fizjologiczne podstawy żywienia przeżuwaczy, SGGW -AR, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Kozłowski S., Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszwa, 1
  2. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska, PWN, Warszawa, 2008
  3. Gill J, Zarys fizjologii porównawczej zwierząt, cz. 1-3, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.2
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.3
T-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.3
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.2
T-L-5Intensywność produkcji a zdrowie zwierząt, stres jako czynnik wysokiego ryzyka w chowie zwierząt, rodzaje stresorów i stresu w wielkostadnym chowie i hodowli, rola hodowcy w zapobieganiu reakcjom stresowym.2
T-L-6Wykorzystanie nowoczesnych technik analitycznych w diagnozowaniu zaburzeń i prognozowaniu wysokiej wydajności zwierząt. Prewencja i profilaktyka najskuteczniejszą metodą zachowania zdrowia zwierząt i osiągania wysokiej produkcyjności. Biotechnologia w służbie zootechniki.2
T-L-7Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mechanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem. Układ nerwowy i humoralny jako ogniwa kontroli i regulacji współdziałania organizmu i środowiska, najczęstsze zaburzenia neurohormonalne przy nadmiernym i długotrwałym oddziaływaniu niekorzystnych czynników środowiskowych, nietypowe zachowania motywacyjne i emocjonalne oraz agresja jako wyraz zaburzeń na poziomie regulacyjnym, behawior a produkcyjność.3
T-W-2Przemiany związków azotowych i zapotrzebowanie na białko w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego, wieku i produkcyjności zwierząt, przemiany cukrów i kwasów tłuszczowych w aspekcie wysokiej wydajności, skład dawki pokarmowej a czynność innych narządów, składniki mineralne i witaminy oraz inne biologicznie aktywne składniki diety jako stymulatory produkcyjności.3
T-W-3Rola wody w organizmie zwierząt, bilans wodny w różnych okresach życia i stanach fizjologicznych, przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody, mechanizm pragnienia, temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu, wpływ wybranych czynników na regulację metabolizmu wody2
T-W-4Przygotowanie zwierząt do rozrodu, fizjologia implantacji, najczęstsze zaburzenia w okresie rozwoju zarodkowego i płodowego, teoria i praktyka modyfikacji ilości i jakości odżywczych składników mleka, uwarunkowania syntezy białek mleka w gruczole mlekowym, geny białek mleka, wpływ hormonów na ich ekspresję, ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych, laktogeneza, utrzymanie i stymulowanie laktacji2
T-W-5Pośredni i bezpośredni wpływ zanieczyszczenia i skażenia środowiska na organizm, transport, wiązanie i wydalanie ksenobiotyków, biotransformacja, kinetyka przemian, efekty toksyczne, chemizacja rolnictwa a zdrowie i produkcyjność zwierząt, metale ciężkie, herbicydy, fungicydy, defolianty, korzystny i niekorzystny wpływ promieniowania nadfioletowego - ochronna rola powłoki ozonowej, działanie promieni nadfioletowych na białka, kwasy nukleinowe, procesy podziału komórek, promieniowanie nadfioletowe a czynność skóry, możliwości obronne organizmu.3
T-W-6Aktywność ruchowa zwierząt a wydajność. Pojęcie i etiologia chorób produkcyjnych, zaburzenia metaboliczne, zaburzenia w rozrodzie zwierząt, zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowe1
T-W-7Pisemne zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń7
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń5
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczesnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów7
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsyltacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O7.1_W01Student posiada gruntowną wiedzę z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
T-L-5Intensywność produkcji a zdrowie zwierząt, stres jako czynnik wysokiego ryzyka w chowie zwierząt, rodzaje stresorów i stresu w wielkostadnym chowie i hodowli, rola hodowcy w zapobieganiu reakcjom stresowym.
T-L-6Wykorzystanie nowoczesnych technik analitycznych w diagnozowaniu zaburzeń i prognozowaniu wysokiej wydajności zwierząt. Prewencja i profilaktyka najskuteczniejszą metodą zachowania zdrowia zwierząt i osiągania wysokiej produkcyjności. Biotechnologia w służbie zootechniki.
T-W-1Mechanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem. Układ nerwowy i humoralny jako ogniwa kontroli i regulacji współdziałania organizmu i środowiska, najczęstsze zaburzenia neurohormonalne przy nadmiernym i długotrwałym oddziaływaniu niekorzystnych czynników środowiskowych, nietypowe zachowania motywacyjne i emocjonalne oraz agresja jako wyraz zaburzeń na poziomie regulacyjnym, behawior a produkcyjność.
T-W-2Przemiany związków azotowych i zapotrzebowanie na białko w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego, wieku i produkcyjności zwierząt, przemiany cukrów i kwasów tłuszczowych w aspekcie wysokiej wydajności, skład dawki pokarmowej a czynność innych narządów, składniki mineralne i witaminy oraz inne biologicznie aktywne składniki diety jako stymulatory produkcyjności.
T-W-6Aktywność ruchowa zwierząt a wydajność. Pojęcie i etiologia chorób produkcyjnych, zaburzenia metaboliczne, zaburzenia w rozrodzie zwierząt, zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowe
T-W-3Rola wody w organizmie zwierząt, bilans wodny w różnych okresach życia i stanach fizjologicznych, przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody, mechanizm pragnienia, temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu, wpływ wybranych czynników na regulację metabolizmu wody
T-W-4Przygotowanie zwierząt do rozrodu, fizjologia implantacji, najczęstsze zaburzenia w okresie rozwoju zarodkowego i płodowego, teoria i praktyka modyfikacji ilości i jakości odżywczych składników mleka, uwarunkowania syntezy białek mleka w gruczole mlekowym, geny białek mleka, wpływ hormonów na ich ekspresję, ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych, laktogeneza, utrzymanie i stymulowanie laktacji
T-W-5Pośredni i bezpośredni wpływ zanieczyszczenia i skażenia środowiska na organizm, transport, wiązanie i wydalanie ksenobiotyków, biotransformacja, kinetyka przemian, efekty toksyczne, chemizacja rolnictwa a zdrowie i produkcyjność zwierząt, metale ciężkie, herbicydy, fungicydy, defolianty, korzystny i niekorzystny wpływ promieniowania nadfioletowego - ochronna rola powłoki ozonowej, działanie promieni nadfioletowych na białka, kwasy nukleinowe, procesy podziału komórek, promieniowanie nadfioletowe a czynność skóry, możliwości obronne organizmu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O7.1_W02Student ma pogłebioną wiedzę na temat wpływu czynników środowiska zewnętrznego na zdrowie i wysoką produkcyjność zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
T-L-5Intensywność produkcji a zdrowie zwierząt, stres jako czynnik wysokiego ryzyka w chowie zwierząt, rodzaje stresorów i stresu w wielkostadnym chowie i hodowli, rola hodowcy w zapobieganiu reakcjom stresowym.
T-L-6Wykorzystanie nowoczesnych technik analitycznych w diagnozowaniu zaburzeń i prognozowaniu wysokiej wydajności zwierząt. Prewencja i profilaktyka najskuteczniejszą metodą zachowania zdrowia zwierząt i osiągania wysokiej produkcyjności. Biotechnologia w służbie zootechniki.
T-W-1Mechanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem. Układ nerwowy i humoralny jako ogniwa kontroli i regulacji współdziałania organizmu i środowiska, najczęstsze zaburzenia neurohormonalne przy nadmiernym i długotrwałym oddziaływaniu niekorzystnych czynników środowiskowych, nietypowe zachowania motywacyjne i emocjonalne oraz agresja jako wyraz zaburzeń na poziomie regulacyjnym, behawior a produkcyjność.
T-W-2Przemiany związków azotowych i zapotrzebowanie na białko w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego, wieku i produkcyjności zwierząt, przemiany cukrów i kwasów tłuszczowych w aspekcie wysokiej wydajności, skład dawki pokarmowej a czynność innych narządów, składniki mineralne i witaminy oraz inne biologicznie aktywne składniki diety jako stymulatory produkcyjności.
T-W-6Aktywność ruchowa zwierząt a wydajność. Pojęcie i etiologia chorób produkcyjnych, zaburzenia metaboliczne, zaburzenia w rozrodzie zwierząt, zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowe
T-W-3Rola wody w organizmie zwierząt, bilans wodny w różnych okresach życia i stanach fizjologicznych, przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody, mechanizm pragnienia, temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu, wpływ wybranych czynników na regulację metabolizmu wody
T-W-4Przygotowanie zwierząt do rozrodu, fizjologia implantacji, najczęstsze zaburzenia w okresie rozwoju zarodkowego i płodowego, teoria i praktyka modyfikacji ilości i jakości odżywczych składników mleka, uwarunkowania syntezy białek mleka w gruczole mlekowym, geny białek mleka, wpływ hormonów na ich ekspresję, ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych, laktogeneza, utrzymanie i stymulowanie laktacji
T-W-5Pośredni i bezpośredni wpływ zanieczyszczenia i skażenia środowiska na organizm, transport, wiązanie i wydalanie ksenobiotyków, biotransformacja, kinetyka przemian, efekty toksyczne, chemizacja rolnictwa a zdrowie i produkcyjność zwierząt, metale ciężkie, herbicydy, fungicydy, defolianty, korzystny i niekorzystny wpływ promieniowania nadfioletowego - ochronna rola powłoki ozonowej, działanie promieni nadfioletowych na białka, kwasy nukleinowe, procesy podziału komórek, promieniowanie nadfioletowe a czynność skóry, możliwości obronne organizmu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O7.1_U01Student posiada pogłebioną umiejetnosc zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystania informacji pochodzacych z różnych żródeł i w róznych formach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
T-L-5Intensywność produkcji a zdrowie zwierząt, stres jako czynnik wysokiego ryzyka w chowie zwierząt, rodzaje stresorów i stresu w wielkostadnym chowie i hodowli, rola hodowcy w zapobieganiu reakcjom stresowym.
T-L-6Wykorzystanie nowoczesnych technik analitycznych w diagnozowaniu zaburzeń i prognozowaniu wysokiej wydajności zwierząt. Prewencja i profilaktyka najskuteczniejszą metodą zachowania zdrowia zwierząt i osiągania wysokiej produkcyjności. Biotechnologia w służbie zootechniki.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O7.1_U02Student posiada umiejętnosć analitycznego i właściwego opracowania materiałów oraz fomułowania samodzielnych wniosków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
T-L-5Intensywność produkcji a zdrowie zwierząt, stres jako czynnik wysokiego ryzyka w chowie zwierząt, rodzaje stresorów i stresu w wielkostadnym chowie i hodowli, rola hodowcy w zapobieganiu reakcjom stresowym.
T-L-6Wykorzystanie nowoczesnych technik analitycznych w diagnozowaniu zaburzeń i prognozowaniu wysokiej wydajności zwierząt. Prewencja i profilaktyka najskuteczniejszą metodą zachowania zdrowia zwierząt i osiągania wysokiej produkcyjności. Biotechnologia w służbie zootechniki.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O7.1_U03Student umie prowadzić w grupie rzeczową dyskusję, prowadzącą do rozwiązania problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
T-L-5Intensywność produkcji a zdrowie zwierząt, stres jako czynnik wysokiego ryzyka w chowie zwierząt, rodzaje stresorów i stresu w wielkostadnym chowie i hodowli, rola hodowcy w zapobieganiu reakcjom stresowym.
T-L-6Wykorzystanie nowoczesnych technik analitycznych w diagnozowaniu zaburzeń i prognozowaniu wysokiej wydajności zwierząt. Prewencja i profilaktyka najskuteczniejszą metodą zachowania zdrowia zwierząt i osiągania wysokiej produkcyjności. Biotechnologia w służbie zootechniki.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O7.1_K01Student pracuje idywidualnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
T-L-5Intensywność produkcji a zdrowie zwierząt, stres jako czynnik wysokiego ryzyka w chowie zwierząt, rodzaje stresorów i stresu w wielkostadnym chowie i hodowli, rola hodowcy w zapobieganiu reakcjom stresowym.
T-L-6Wykorzystanie nowoczesnych technik analitycznych w diagnozowaniu zaburzeń i prognozowaniu wysokiej wydajności zwierząt. Prewencja i profilaktyka najskuteczniejszą metodą zachowania zdrowia zwierząt i osiągania wysokiej produkcyjności. Biotechnologia w służbie zootechniki.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O7.1_K02Student wykazuje świadomą potrzebę pogłębiania wiedzy na temat regulacji i funkcji organizmu w aspekcie zdrowia, wydajności zwierząt i sprawności produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
T-L-5Intensywność produkcji a zdrowie zwierząt, stres jako czynnik wysokiego ryzyka w chowie zwierząt, rodzaje stresorów i stresu w wielkostadnym chowie i hodowli, rola hodowcy w zapobieganiu reakcjom stresowym.
T-L-6Wykorzystanie nowoczesnych technik analitycznych w diagnozowaniu zaburzeń i prognozowaniu wysokiej wydajności zwierząt. Prewencja i profilaktyka najskuteczniejszą metodą zachowania zdrowia zwierząt i osiągania wysokiej produkcyjności. Biotechnologia w służbie zootechniki.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O7.1_K03Student potrafi wykorzystywać informację z literatury krajowej i zagranicznej w zakresie fizjologicznych aspektów wysokiej produkcyjności zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
T-L-5Intensywność produkcji a zdrowie zwierząt, stres jako czynnik wysokiego ryzyka w chowie zwierząt, rodzaje stresorów i stresu w wielkostadnym chowie i hodowli, rola hodowcy w zapobieganiu reakcjom stresowym.
T-L-6Wykorzystanie nowoczesnych technik analitycznych w diagnozowaniu zaburzeń i prognozowaniu wysokiej wydajności zwierząt. Prewencja i profilaktyka najskuteczniejszą metodą zachowania zdrowia zwierząt i osiągania wysokiej produkcyjności. Biotechnologia w służbie zootechniki.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych