Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>, Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 2,00,60zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, zoologii i botaniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem czynników zakaźnych oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP. Metody sterylizacji i dezynfekcji.2
T-L-2Podłoża hodowlane i izolacja czystych kultur mikroorganizmów.2
T-L-3Morfologia kolonii mikroorganizmów.2
T-L-4Morfologia komórek mikroorganizmów.2
T-L-5Metody barwienia bakterii.6
T-L-6Ocena aktywności biochemicznej bakterii.2
T-L-7Analiza lekowrażliwości bakterii.2
T-L-8Identyfikacja bakterii komensalnych i patogennych izolowanych od zwierząt.2
20
wykłady
T-W-1Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie.2
T-W-2Komórka prokariotyczna i jej budowa.2
T-W-3Genetyka bakterii, zmienność, rekombinacja i przekazywanie informacji genetycznej.2
T-W-4Bakteriologia szczegółowa.8
T-W-5Antybiotyki i chemioterapeutyki. Lekooporność bakterii.2
T-W-6Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów. Metody hodowli wirusów.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Studiowanie podanej literatury.15
A-L-3Przygotowanie się do "wejściówek".15
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów.10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.5
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Opis budowy i właściwości wybranych grup mikroorganizmów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (hodowla i izolacja, obserwacja i analiza właściwości wybranych mikroorganizmów; praca indywidualna i w grupach).
M-4Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
M-5Pokaz przykładowych gotowych preparatów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej.
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy sprawozdań.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B11_W01
W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy.
Kn_1P_W03, Kn_1P_W05, Kn_1P_W21C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4M-1, M-5, M-2, M-3, M-4S-4, S-3, S-5, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B11_U01
W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
Kn_1P_U06, Kn_1P_U02, Kn_1P_U11C-1T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-4M-5, M-2, M-3, M-4S-4, S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B11_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K04C-1T-L-1, T-L-8M-5, M-2, M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B11_W01
W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy.
2,0Student nie potrafi rozróżniać oraz charakteryzować różnych grup mikroorganizmów, a także nie zna podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu rozróżniania oraz charakteryzowania różnych grup mikroorganizmów, a także podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat rozróżniania oraz charakteryzowania różnych grup mikroorganizmów, a także podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B11_U01
W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
2,0Student nie potrafi odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowych metod badawczych służących do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
3,5Student potrafi na średnim poziomie odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
4,5Student potrafi dobrze odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
5,0Student potrafi bardzo dobrze odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B11_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
2,0Student nie jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz nie jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
3,0Student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.

Literatura podstawowa

  1. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  2. Tomaszewski J.J., Diagnostyka laboratoryjna, PZWL, Warszawa, 1993
  3. Zaremba M.L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
  4. Kunicki-Goldfinger W.J.H., Życie bakterii, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  5. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1996
  6. Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Wydaw. AR w Szczecinie, Szczecin, 2006
  7. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  8. Baj J., Markiewicz Z., Biologia molekularna bakterii, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  9. Collier L., Oxford J., Wirusologia, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Janowiec M., Mikrobiologia i serologia, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1988
  2. Markiewicz Z., Kwiatkowski Z.A., Bakterie, antybiotyki, lekooporność, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  3. Grzybowski J., Reiss J., Praktyczna bakteriologia lekarska i sanitarna, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001
  4. Krawczyk B., Kur J., Diagnostyka molekularna w mikrobiologii, Wydaw. PG, Gdańsk, 2008
  5. Nowak A., Marska B., Wronkowska H., Michalcewicz W., Przewodnik do ćwiczeń z mikrobiologii, Wydaw. AR w Szczecinie, Szczecin, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP. Metody sterylizacji i dezynfekcji.2
T-L-2Podłoża hodowlane i izolacja czystych kultur mikroorganizmów.2
T-L-3Morfologia kolonii mikroorganizmów.2
T-L-4Morfologia komórek mikroorganizmów.2
T-L-5Metody barwienia bakterii.6
T-L-6Ocena aktywności biochemicznej bakterii.2
T-L-7Analiza lekowrażliwości bakterii.2
T-L-8Identyfikacja bakterii komensalnych i patogennych izolowanych od zwierząt.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie.2
T-W-2Komórka prokariotyczna i jej budowa.2
T-W-3Genetyka bakterii, zmienność, rekombinacja i przekazywanie informacji genetycznej.2
T-W-4Bakteriologia szczegółowa.8
T-W-5Antybiotyki i chemioterapeutyki. Lekooporność bakterii.2
T-W-6Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów. Metody hodowli wirusów.4
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Studiowanie podanej literatury.15
A-L-3Przygotowanie się do "wejściówek".15
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.5
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B11_W01W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego
Kn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem czynników zakaźnych oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych.
Treści programoweT-W-5Antybiotyki i chemioterapeutyki. Lekooporność bakterii.
T-W-1Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie.
T-W-2Komórka prokariotyczna i jej budowa.
T-W-3Genetyka bakterii, zmienność, rekombinacja i przekazywanie informacji genetycznej.
T-W-6Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów. Metody hodowli wirusów.
T-W-4Bakteriologia szczegółowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-5Pokaz przykładowych gotowych preparatów.
M-2Opis budowy i właściwości wybranych grup mikroorganizmów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (hodowla i izolacja, obserwacja i analiza właściwości wybranych mikroorganizmów; praca indywidualna i w grupach).
M-4Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej.
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozróżniać oraz charakteryzować różnych grup mikroorganizmów, a także nie zna podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu rozróżniania oraz charakteryzowania różnych grup mikroorganizmów, a także podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat rozróżniania oraz charakteryzowania różnych grup mikroorganizmów, a także podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B11_U01W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U06Potrafi wykonywać podstawowe analizy surowców do produkcji karm i posługiwać się podstawowym sprzętem w laboratorium analitycznym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Kn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem czynników zakaźnych oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych.
Treści programoweT-L-2Podłoża hodowlane i izolacja czystych kultur mikroorganizmów.
T-L-5Metody barwienia bakterii.
T-L-6Ocena aktywności biochemicznej bakterii.
T-L-7Analiza lekowrażliwości bakterii.
T-L-3Morfologia kolonii mikroorganizmów.
T-L-4Morfologia komórek mikroorganizmów.
Metody nauczaniaM-5Pokaz przykładowych gotowych preparatów.
M-2Opis budowy i właściwości wybranych grup mikroorganizmów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (hodowla i izolacja, obserwacja i analiza właściwości wybranych mikroorganizmów; praca indywidualna i w grupach).
M-4Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej.
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowych metod badawczych służących do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
3,5Student potrafi na średnim poziomie odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
4,5Student potrafi dobrze odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
5,0Student potrafi bardzo dobrze odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B11_K01W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem czynników zakaźnych oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych.
Treści programoweT-L-1Zasady BHP. Metody sterylizacji i dezynfekcji.
T-L-8Identyfikacja bakterii komensalnych i patogennych izolowanych od zwierząt.
Metody nauczaniaM-5Pokaz przykładowych gotowych preparatów.
M-2Opis budowy i właściwości wybranych grup mikroorganizmów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (hodowla i izolacja, obserwacja i analiza właściwości wybranych mikroorganizmów; praca indywidualna i w grupach).
M-4Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej.
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz nie jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
3,0Student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.