Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Profilaktyka i patologia w rozrodzie psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Profilaktyka i patologia w rozrodzie psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu zaburzeń i chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym | 2 |
T-A-2 | Zaburzenia cyklu rujowego na tle higienicznym oraz profilaktyka tego okresu | 2 |
T-A-3 | Profilaktyka i patologia okresu poporodowego z uwzględnieniem schorzeń gruczołu mlekowego | 2 |
T-A-4 | Zespół endometritis-pyometra oraz inne schorzenia macicy - znaczenie, profilaktyka i postępowanie | 2 |
T-A-5 | Nowotwory narządów rozrodczych psa i suki | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych | 2 |
T-L-2 | Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów. | 3 |
T-L-3 | Diagnoza wybranych zaburzeń i schorzeń jajnika suki | 2 |
T-L-4 | Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt | 2 |
T-W-2 | Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych | 2 |
T-W-3 | Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny | 2 |
T-W-4 | Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym. | 2 |
T-W-5 | Wplyw drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic, ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanię sie do zaliczenia | 2 |
12 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 14 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia części laboratoryjnej | 10 |
A-L-4 | zaliczenie zajęć | 2 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia końcowego | 2 |
12 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja |
M-2 | Metody praktyczne - pokaz wybranych przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedzi na zadane pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajeciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: kontrola czastkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C21_W01 Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób psów związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania. | Kn_1P_W05, Kn_1P_W21, Kn_1P_W22 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C21_U01 Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem psów i innych zwierząt. Potrafi przygotowac dokumentację niezbędną w obrocie nasienia i zarodków. | Kn_1P_U09, Kn_1P_U10, Kn_1P_U13, Kn_1P_U11 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C21_K01 Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli psów i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym | Kn_1P_K02, Kn_1P_K03, Kn_1P_K04, Kn_1P_K01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C21_W01 Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób psów związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki w rozrodzie zwierząt, charakteryzuje objawy oraz zna zasady postepowania przy najważniejszych chorobach psów, przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C21_U01 Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem psów i innych zwierząt. Potrafi przygotowac dokumentację niezbędną w obrocie nasienia i zarodków. | 2,0 | |
3,0 | Student stosuje odpowiednie procedury zapobiegania rozprzestrzenianiu sie chorób, przygotowuje dokumentację związaną z obrotem nasienia i zarodków popełniając niewielkie błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C21_K01 Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli psów i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość roli profilaktyki w rozrodzie i hodowli zwierząt, wykazuje zdolność do pracy w grupie, aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wierzbowski S., Andrologia, Platan-Kryspinów, Kraków, 1996
- Baumgarther W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, I, Red. wyd. pol. J. Twardoń
- Zduńczyk s., Janowski T, Zaburzenia rozrodu psów i kotów, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2014, 4
Literatura dodatkowa
- Hoskins J., D., Pediatria weterynaryjna, psy i koty od urodzenia do sześciu miesięcy, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007, I, Red. I wyd. pol. R. Lechowski