Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Kierunki użytkowania psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kierunki użytkowania psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jędrzejczak <Malgorzata_Jedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii, w tym fizjologii, psów |
W-2 | Znajomość typów użytkowych i ras psów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przybliżenie praktycznych zagadnień związanych z szeroko pojętym użytkowaniem psów |
C-2 | Wskazanie możliwości wykorzystania psów w służbie człowieka, sporcie, rekreacji oraz rehabilitacji osób niepełnosprawnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wybrane elementy szkolenia psów użytkowych (praca psa zaganiającego i stróżującego, praca w sztucznej norze, na farbie, świeżym i zimnym tropie, w zagrodzie dziczej, w zaprzęgu, cani-crossie, agility, itp.) | 8 |
T-L-2 | Użytkowanie sportowe psów. Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH. | 8 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie psa użytkowego i pracującego Psy myśliwskie (gończe, wystawiające, płochacze, norowce, dzikarze, aportery) Psy pasterskie i owczarskie | 2 |
T-W-2 | Psy dla osób niepełnosprawnych (przewodnicy niewidomych, inwalidów, osób słabo słyszących, psy terapeuci) Psy ratownicze (psy lawinowe, ratujące z katastrof i ratownictwa wodnego) | 2 |
T-W-3 | Psy w służbach mundurowych. Psy w słuzbie więziennej, strazy granicznej, żandarmerii wojskowej i policji (psy patrolowe, psy do wykrywania materiałów wybuchowych i broni, tropiące, psy do wykrywania zwłok ludzkich i narkotyków) | 2 |
T-W-4 | Psy stróżujące i obronne Psy bojowe Psy zaprzęgowe Psy wyścigowe Psy towarzyszące Psy w sporcie i rekreakcji Psy wojny | 2 |
T-W-5 | Tytuły (CACIT i Res-CACIT), nagrody i wyróżnienia Asystenci i sędziowie prób pracy (zasady, organizacja, regulamin) | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie pismiennictwa | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie się do praktycznego zaliczenia ćwiczeń terenowych | 13 |
A-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie piśmiennictwa | 3 |
A-W-3 | Pisemne zaliczenie części wykładowej | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia terenowe z udziałem psów użytkowych |
M-3 | Zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian z części wykładowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy studenta w czasie trwania zajęć, jego zaangażowanie, stosunek do psa, dokładność i cierpliwość w wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian z z części teoretycznej i praktycznej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C05_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą kierunków użytkowania psów | Kn_1P_W03, Kn_1P_W19, Kn_1P_W13, Kn_1P_W05, Kn_1P_W08, Kn_1P_W20, Kn_1P_W22, Kn_1P_W23 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C05_U01 Dzięki poprawnej ocenie charakteru, temperamentu i usposobienia psa student potrafi określić predyspozycje psa do kierunku szkolenia; posiada podstawowe umiejętności szkolenia psów, potrafi prawidłowo wykorzystać metody werbalne i pozawerbalne, zna techniki szkolenia, potrafi dobrać i odpowiednio wykorzystać narzędzia i instrumenty szkoleniowe | Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09, Kn_1P_U13, Kn_1P_U12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C05_K01 Student nabędzie wrażliwości i empatii na potrzeby psa w czasie jego szkolenia oraz użytkowania | Kn_1P_K03, Kn_1P_K07, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C05_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą kierunków użytkowania psów | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą kierunków użytkowania psów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C05_U01 Dzięki poprawnej ocenie charakteru, temperamentu i usposobienia psa student potrafi określić predyspozycje psa do kierunku szkolenia; posiada podstawowe umiejętności szkolenia psów, potrafi prawidłowo wykorzystać metody werbalne i pozawerbalne, zna techniki szkolenia, potrafi dobrać i odpowiednio wykorzystać narzędzia i instrumenty szkoleniowe | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić predyspozycje psa do kierunku szkolenia; posiada podstawowe umiejętności szkolenia psów, potrafi prawidłowo wykorzystać metody werbalne i pozawerbalne, zna techniki szkolenia, potrafi dobrać i odpowiednio wykorzystać narzędzia i instrumenty szkoleniowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C05_K01 Student nabędzie wrażliwości i empatii na potrzeby psa w czasie jego szkolenia oraz użytkowania | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje wrażliwość i empatię na potrzeby psa w czasie jego szkolenia oraz użytkowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Miller Pat, Nasz wierny przyjaciel pies: metody wzmocnienia psów w treningu, Książka i Wiedza, Warszawa, 2005
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
- Horowitz Alexandra, Oczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, CZARNA OWCA, 2011
- Räber H., Encyklopedia psów rasowych, MULTICO, Warszawa, 2000
- Willis M.B., Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, Warszawa, 2000
- b.a., Regulamin Sędziów Kynologicznych, Regulamin Wystaw Psów Rasowych, Regulamin Wystaw Championów, Wydane nakładem Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2005
- Donaldson Jean, Pies i człowiek, GALAKTYKA, Łódź, 2007
- Mrzewińska Zofia, Po obu końcach smyczy, ERGOS, 2002
Literatura dodatkowa
- Coren Stanley, Jak rozmawiać z psem: doskonalenie sztuki porozumiewania się, GALAKTYKA, Łódź, 2004
- Morris D, Dlaczego pies merda ogonem, Książka i Wiedza, Warszawa, 1995
- Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, Łódź, 2010