Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Systemy zarzadzania jakością ze szczególnym uwzględnieniem żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarzadzania jakością ze szczególnym uwzględnieniem żywności
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 4 0,50,50zaliczenie
wykładyW3 6 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania jakością, znajomość podstawowych pojęć i terminów związanych z systemami zarządzania jakością.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze stosowanymi zasadami, metodami i narzędziami w organizacji (przedsiębiorstwo, firma) mającymi na celu ciągłe podnoszenia jakości w produkcji żywności.
C-2Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością wykorzystywanymi w przemyśle spożywczym oraz ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady, metody i narzędzia w systemach zarządzania jakością – zastosowanie na przykładach przemysłu spożywczego2
T-A-2Stan wdrożenia i wdrażania obligatoryjnych i nieobligatoryjnych systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego.2
4
wykłady
T-W-1Kompleksowe zarządzanie jakością – wprowadzenie, twórcy systemu. Pojęcia jakości. Doktryna jakości. Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000. Modele zarządzania.2
T-W-2Przegląd systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Analiza Zagrożenia i Krytyczne Punkty Kontroli (HACCP). System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności ISO 220002
T-W-3Systemy zarządzania środowiskowego. Strategia zarządzania środowiskowego. Charakterystyka normy (SZŚ) ISO 140012
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Przygotowanie opracowania pisemnego z zadanego zagadnienia.5
A-A-3Studiowanie wskazanej literatury6
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury4
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywnego udziału w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: ocena realizacji zadań
S-3Ocena podsumowująca: weryfikacja wiedzy za pomocą testu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_43_W01
Student jest w stanie objaśniać na czy polegaja systemy zarządzania jakoscią, w tym stosowane w produkcji żywności oraz w ochronie środowiska.
Kn_2A_W01C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_43_U01
Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
Kn_2A_U04C-2T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_43_K01
Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
Kn_2A_K02C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_43_W01
Student jest w stanie objaśniać na czy polegaja systemy zarządzania jakoscią, w tym stosowane w produkcji żywności oraz w ochronie środowiska.
2,0
3,0Student w niewielkim zakresie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji żywności i ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_43_U01
Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
2,0
3,0Student w niewielkim zakresie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale nie potrafi zweryfikować zgodności funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_43_K01
Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
2,0
3,0Student ma w niewielkim zakresie świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student w niewielkim zakresie jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wawak Sławomir, Zarządzanie jakością. Teoria i Praktyka, ONE Press, 2005
  2. Blikle Andrzej, Jacek, Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu, Helion, 2014
  3. Grudowski Piotr, Wybrane aspekty zarządzania jakością i towaroznawstwa żywności : systemy, metody, narzędzia, Difin, Warszawa, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady, metody i narzędzia w systemach zarządzania jakością – zastosowanie na przykładach przemysłu spożywczego2
T-A-2Stan wdrożenia i wdrażania obligatoryjnych i nieobligatoryjnych systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego.2
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kompleksowe zarządzanie jakością – wprowadzenie, twórcy systemu. Pojęcia jakości. Doktryna jakości. Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000. Modele zarządzania.2
T-W-2Przegląd systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Analiza Zagrożenia i Krytyczne Punkty Kontroli (HACCP). System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności ISO 220002
T-W-3Systemy zarządzania środowiskowego. Strategia zarządzania środowiskowego. Charakterystyka normy (SZŚ) ISO 140012
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Przygotowanie opracowania pisemnego z zadanego zagadnienia.5
A-A-3Studiowanie wskazanej literatury6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_43_W01Student jest w stanie objaśniać na czy polegaja systemy zarządzania jakoscią, w tym stosowane w produkcji żywności oraz w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W01Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych, etycznych i humanistycznych w kynologii
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością wykorzystywanymi w przemyśle spożywczym oraz ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-2Przegląd systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Analiza Zagrożenia i Krytyczne Punkty Kontroli (HACCP). System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności ISO 22000
T-W-1Kompleksowe zarządzanie jakością – wprowadzenie, twórcy systemu. Pojęcia jakości. Doktryna jakości. Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000. Modele zarządzania.
T-W-3Systemy zarządzania środowiskowego. Strategia zarządzania środowiskowego. Charakterystyka normy (SZŚ) ISO 14001
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: weryfikacja wiedzy za pomocą testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim zakresie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji żywności i ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_43_U01Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością wykorzystywanymi w przemyśle spożywczym oraz ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Zasady, metody i narzędzia w systemach zarządzania jakością – zastosowanie na przykładach przemysłu spożywczego
T-A-2Stan wdrożenia i wdrażania obligatoryjnych i nieobligatoryjnych systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywnego udziału w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: ocena realizacji zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim zakresie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale nie potrafi zweryfikować zgodności funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_43_K01Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stosowanymi zasadami, metodami i narzędziami w organizacji (przedsiębiorstwo, firma) mającymi na celu ciągłe podnoszenia jakości w produkcji żywności.
C-2Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością wykorzystywanymi w przemyśle spożywczym oraz ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Zasady, metody i narzędzia w systemach zarządzania jakością – zastosowanie na przykładach przemysłu spożywczego
T-A-2Stan wdrożenia i wdrażania obligatoryjnych i nieobligatoryjnych systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego.
T-W-2Przegląd systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Analiza Zagrożenia i Krytyczne Punkty Kontroli (HACCP). System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności ISO 22000
T-W-1Kompleksowe zarządzanie jakością – wprowadzenie, twórcy systemu. Pojęcia jakości. Doktryna jakości. Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000. Modele zarządzania.
T-W-3Systemy zarządzania środowiskowego. Strategia zarządzania środowiskowego. Charakterystyka normy (SZŚ) ISO 14001
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywnego udziału w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma w niewielkim zakresie świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student w niewielkim zakresie jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
3,5
4,0
4,5
5,0