Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Żywieniowe uwarunkowania procesów rozrodczych psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywieniowe uwarunkowania procesów rozrodczych psów | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza w zakresie rozrodu i podstaw żywienia psów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu czynników żywieniowych na przebieg procesów rozrodczych oraz możliwści oddziaływania na nie aby osiągnąć jak najleosze efekty w rozrodzie psów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wybrane schorzenia narządów rozrodczych psów będące następstwem nieprawidłowego ich żywienia - objawy i profilaktyka | 1 |
T-A-2 | Najczęstsze zaburzenia narządów rozrodczych u suk spo-wodowane nieprawidłowym żywieniem - możliwości roz-poznania i działania profilaktyczne | 2 |
T-A-3 | Znaczenie wybranych czynników zaburzających funkcje endokrynne „endocrine disruptors”w rozrodzie psów | 1 |
T-A-4 | Możliwości stymulacji przebiegu procesów rozrodczych u samców i samic psów za pomocą żywienia | 1 |
T-A-5 | Analiza najczęstszych zaburzeń i chorób narządów rozrod-czych wywołanych przez „endocrine disruptors” na przykładzie wybranego gabinetu weterynaryjnego | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ wybranych składników żywieniowych na czynność ośrodków sterujących przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt mięsożernych | 2 |
T-W-2 | Żywienie jako czynnik stresogenny - znaczenie w rozrodzie i możliwości przeciwdziałania | 1 |
T-W-3 | Wzrost i rozwój gonad w warunkach prawidłowego i zakłó-conego środowiska | 1 |
T-W-4 | Wpływ żywienia na rozwój zarodków i płodów u mięsożer-nych - przyczyny strat i działania profilaktyczne | 1 |
T-W-5 | Czynniki cywilizacyjne a przebieg procesów rozrodczych u psowatych | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia | 9 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda sytuacyjna |
M-4 | Symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedzi na pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kontrola cząstkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_39_W01 Student zna wpływ składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze zaburzenia i choroby wynikające z nieprawidłowego żywienia psów | Kn_2A_W08 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_39_U01 Student potrafi wskazać odpowiedni sposób żywienia psa i suki aby zapewnić właściwy przebieg procesów rozrodczych i nie dopuścić do obniżenia płodności zwierząt | Kn_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-5 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_39_K01 Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt i potrafi przekonać o tym inne osoby oraz wskazać im ewentualne następstwa niewłaściwego postępowania w tym względzie | Kn_2A_K02 | — | — | C-1 | T-A-3, T-W-2, T-W-5 | M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_39_W01 Student zna wpływ składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze zaburzenia i choroby wynikające z nieprawidłowego żywienia psów | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę o wpływie składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz objawach ich niedoboru | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_39_U01 Student potrafi wskazać odpowiedni sposób żywienia psa i suki aby zapewnić właściwy przebieg procesów rozrodczych i nie dopuścić do obniżenia płodności zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student wskazuje odpowiednie sposoby żywienia psa i suki w zależności od ich stanu fizjologicznego w celu zapewnienia właściwego przebiegu procesów rozrodczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_39_K01 Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt i potrafi przekonać o tym inne osoby oraz wskazać im ewentualne następstwa niewłaściwego postępowania w tym względzie | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt, wykazuje zdolność do pracy w grupie, aktywnie uczestnicząc w wykonaniu powierzonych zadań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zduńczyk Z., Janowski T., Zaburzenia rozrodu psów i kotów, UWM, Olsztyn, 2014
- Baumgarther W., Diagnostyka kliniczna zwierzat, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, I, Red. wyd. pol. J. Twardoń
- Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów. Diagnostyka i terapia, Galaktyka, Łódź, 2010, I, Red. nauk. wyd. pol. T. Janowski
- Dubiel A., Rozród psów, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010, III, praca zbiorowa
Literatura dodatkowa
- Hoskins J., D., Pediatria weterynaryjna, psy i koty od urodzenia do sześciu miesięcy, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007, I, Red. wyd. pol. R. Lechowski