Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Zachowania socjalne i rozrodcze wolno żyjących psowatych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zachowania socjalne i rozrodcze wolno żyjących psowatych | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zoologii, fizjologii i rozwoju ssaków |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem zwierząt oraz wybranymi aspektami zachowań socjalnych warunkującycmi sukces rozrodczy u wolno żyjących psowatych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cechy i systematyka psowatych; zasięg występowania gatunków na świecie i w Polsce. | 2 |
T-A-2 | Zmysły i komunikacja u psowatych. | 2 |
T-A-3 | Etogram psowatych; analiza wybranych kategorii zachowań; przykłady utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacja i konkurencja, porównanie zachowań rozrodczych u zwierząt wolno żyjących i udomowionych /analiza odruchów płciowych/. | 2 |
T-A-4 | Opieka macierzyńska u wybranych gatunków psowatych; porównanie rozwoju szczeniaka wilka i psa. | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nauki behawioralne – różne koncepcje badania zachowania zwierząt w podstawowych dziedzinach naukowych (etologia, ekologia behawioralna, behawioryzm, zoopsychologia). | 2 |
T-W-2 | Zachowania społeczne – cechy społeczności zwierzęcej; organizacja i struktura stada, stabilność czasowa i liczebna społeczności zwierzęcej; hierarchia społeczna, afiliacja, separacja; zachowania związane z dominacją i submisją, zachowania agonistyczne i terytorialne; mechanizmy zachowań instynktownych i popędów; wzorce zachowań związanych z żerowaniem; tropienie i polowanie. | 4 |
T-W-3 | Systemy i strategie rozrodcze; teoria dostosowania łącznego; dobór płciowy; wysiłek reprodukcyjny, konflikt płci i inwestycje rodzicielskie. | 2 |
T-W-4 | Neurohormonalne podłoże zachowań rozordczych (mechanizm działania czynników hormonalnych na ośrodki centralnego układu nerwowego regulujące zachowanie seksualne). | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zajęć | 6 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 14 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych) |
M-2 | Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna |
M-3 | Metody eksponujące: film |
M-4 | Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kontrola przygotowania się do zajęć i poprwaności pracy na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych ćwiczeń audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_34.4_W01 Student wymienia i charakteryzuje podstawowe wzorce zachowań socjalnych i rozrodczych u przedstawicieli wolno żyjących psowatych | Kn_2A_W08 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_34.4_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę pozyskaną z różnych źródeł informacji do zaprezentowania zagadnień związanych z zachowaniem przedstawicieli wolno żyjących psowatych. | Kn_2A_U02 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_34.4_K01 Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań zwierząt | Kn_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_34.4_W01 Student wymienia i charakteryzuje podstawowe wzorce zachowań socjalnych i rozrodczych u przedstawicieli wolno żyjących psowatych | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu wymienia i charakteryzuje podstwowe wzorce zachowań socjalnych i rozrodczych u przedstawicieli wolno żyjących psowatych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_34.4_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę pozyskaną z różnych źródeł informacji do zaprezentowania zagadnień związanych z zachowaniem przedstawicieli wolno żyjących psowatych. | 2,0 | |
3,0 | Student do zaprezentowania zagadnień wskazanych przez prowadzącego wykorzystuje różne źródła informacji; pozyskane informacje analizuje oraz w dostatecznym stopniu opracowuje i prezentuje. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_34.4_K01 Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu uzasadnia znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kuźniewicz J., Gulda D., Behawioryzm psowatych., Wyd. Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2014
- Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2007