Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Biologiczne bazy danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne bazy danych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej. |
W-2 | Wiedza z zakresu informatyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przegląd baz danych gromadzących informację biologiczną. |
C-2 | Zasady korzystania z baz danych, pozyskiwanie potrzebnych informacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Gromadzenie informacji biologicznej (NCBI, EBI). | 2 |
T-L-2 | Przeszukiwanie biologicznych baz danych. | 2 |
T-L-3 | Struktura rekordów (GenBank, UniProt). | 2 |
T-L-4 | Wyszukiwanie literatury naukowej (PubMed, PMC). | 2 |
T-L-5 | Analiza sekwencji nukleotydowych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura rekordów w biologicznych bazach danych - przykłady. | 1 |
T-W-2 | Bazy sekwencji nukleotydowych. Projekty sekwencjonowania DNA (bazy genomów). | 1 |
T-W-3 | Bazy ekspresji genów (w tym dane mikromacierzowe). | 1 |
T-W-4 | Bazy sekwencji białkowych oraz struktur. | 1 |
T-W-5 | Bazy proteomów, ścieżek metabolicznych i sygnałowych. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictow w ćwiczeniach. | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie projektu. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia treści ćwiczeń. | 15 |
A-L-4 | Samodzielna eksploracja biologicznych baz danych. | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 5 |
A-W-2 | Samodzielna eksploracja wskazanych baz danych. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Opis. |
M-3 | Objaśnienie lub wyjaśnienie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O12.3_W01 Wymienia typy biologicznych baz danych. | BT_1A_W09, BT_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1 |
BT_1A_BT-S-O12.3_W02 Definiuje strukturę rekordów wybranych baz danych. | BT_1A_W21 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O12.3_U01 Korzysta z najważniejszych baz danych w celu pozyskiwania informacji. | BT_1A_U13 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O12.3_K01 Ma świadomość istnienia baz danych gromadzących informacje biologiczną. | BT_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O12.3_W01 Wymienia typy biologicznych baz danych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_1A_BT-S-O12.3_W02 Definiuje strukturę rekordów wybranych baz danych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O12.3_U01 Korzysta z najważniejszych baz danych w celu pozyskiwania informacji. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O12.3_K01 Ma świadomość istnienia baz danych gromadzących informacje biologiczną. | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczną świadomość istnienia baz danych gromadzacych informację biologiczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Teresa Attwood, Paul G. Higgs, Bioinformatyka i ewolucja molekularna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Jo McEntyre, Jim Ostell, The NCBI Handbook, National Center for Biotechnology Information (US); 2002-., Bethesda (MD), 2010, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21101/
Literatura dodatkowa
- Terry A. Brown., Genomy., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012