Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej

Sylabus przedmiotu Monitoring of transgenic crops:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring of transgenic crops
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość genetyki i hodowli roślin. Znajomość podstaw inżynierii genetycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem realizowanych zajęć jest zapoznanie studentów z prawnymi oraz technicznymi możliwościami monitorowania upraw transgenicznych w świetle obowiązującego prawa i dostępnych metod badawczych
C-2Celem realizowanych zajęć jest zwrócenie uwagi na potencjał, jakim są genetycznie zmodyfikowane odmiany roślin uprawnych w kontekście ich wykorzystania, jako donorów genów dla innych odmian roślin uprawnych otrzymywanych na drodze krzyżowań i selekcji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Characteristics of methods used for genetic transformation in plants. The use of tissue cultures to induce and obtain new types of variability. Reasonableness and examples.2
T-A-2Rules for identifying and identifying gene construct elements or target genes in crops and selected food products - demonstration activities.4
T-A-3Reference laboratories. GMO records. The biosecurity system in Poland.1
7
wykłady
T-W-1Introduction to biotechnology. The importance of modern biotechnology. What is GMO? Objectives and methods obtaining of genetically modified organisms.1
T-W-2Genetically modified plants. Examples and directions of genetic modification.1
T-W-3Legal aspects of coexistence. Examples of legal regulations in selected EU countries. Nature and objectives of GMO monitoring.1
T-W-4Development, standardisation and examples of methods used to identify genetically modified organisms and products derived from them. Methodological aspects and legal regulations. Certified reference materials.2
T-W-5Legal regulations permitting the cultivation and sale of food products produced with or from GMOs.2
T-W-6Monitoring of transgenic crops on the example of legislation and practical applications of selected countries.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Attendance at lectures.7
A-A-2Studying recommended literature.25
A-A-3Consultation.11
A-A-4Test.2
45
wykłady
A-W-1Attendance at lectures.8
A-W-2Studying recommended literature.10
A-W-3Consultation.11
A-W-4Preparation for credit.14
A-W-5Test.2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacje studentów
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BTR-N-O5.4_W01
Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
BTinz_2A_W12, BTinz_2A_W14C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BTR-N-O5.4_U01
Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności
BTinz_2A_U06C-2T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BTR-N-O5.4_K01
Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt
BTinz_2A_K03C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BTR-N-O5.4_W01
Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu ochrony zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BTR-N-O5.4_U01
Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności
2,0
3,0w stopniu dostatecznym student potrafi wskazywać negatywne skutki zmniejszania się bioróżnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BTR-N-O5.4_K01
Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt
2,0
3,0w stopniu dostatecznym student potrafi wykazać negatywne znaczenia zmniejszania się bioróżnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Red. Z. Litwińczuk, Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i dziko żyjących, PWRiL, 2011
  2. Freeland J. R., Ekologia molekularna, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Hartl D. L., Clark A. G., Podstawy Genetyki Populacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Characteristics of methods used for genetic transformation in plants. The use of tissue cultures to induce and obtain new types of variability. Reasonableness and examples.2
T-A-2Rules for identifying and identifying gene construct elements or target genes in crops and selected food products - demonstration activities.4
T-A-3Reference laboratories. GMO records. The biosecurity system in Poland.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction to biotechnology. The importance of modern biotechnology. What is GMO? Objectives and methods obtaining of genetically modified organisms.1
T-W-2Genetically modified plants. Examples and directions of genetic modification.1
T-W-3Legal aspects of coexistence. Examples of legal regulations in selected EU countries. Nature and objectives of GMO monitoring.1
T-W-4Development, standardisation and examples of methods used to identify genetically modified organisms and products derived from them. Methodological aspects and legal regulations. Certified reference materials.2
T-W-5Legal regulations permitting the cultivation and sale of food products produced with or from GMOs.2
T-W-6Monitoring of transgenic crops on the example of legislation and practical applications of selected countries.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Attendance at lectures.7
A-A-2Studying recommended literature.25
A-A-3Consultation.11
A-A-4Test.2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attendance at lectures.8
A-W-2Studying recommended literature.10
A-W-3Consultation.11
A-W-4Preparation for credit.14
A-W-5Test.2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BTR-N-O5.4_W01Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W12wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
BTinz_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człowieka i środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-2Celem realizowanych zajęć jest zwrócenie uwagi na potencjał, jakim są genetycznie zmodyfikowane odmiany roślin uprawnych w kontekście ich wykorzystania, jako donorów genów dla innych odmian roślin uprawnych otrzymywanych na drodze krzyżowań i selekcji
Treści programoweT-W-1Introduction to biotechnology. The importance of modern biotechnology. What is GMO? Objectives and methods obtaining of genetically modified organisms.
T-W-2Genetically modified plants. Examples and directions of genetic modification.
T-W-3Legal aspects of coexistence. Examples of legal regulations in selected EU countries. Nature and objectives of GMO monitoring.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu ochrony zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BTR-N-O5.4_U01Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-2Celem realizowanych zajęć jest zwrócenie uwagi na potencjał, jakim są genetycznie zmodyfikowane odmiany roślin uprawnych w kontekście ich wykorzystania, jako donorów genów dla innych odmian roślin uprawnych otrzymywanych na drodze krzyżowań i selekcji
Treści programoweT-A-1Characteristics of methods used for genetic transformation in plants. The use of tissue cultures to induce and obtain new types of variability. Reasonableness and examples.
T-A-2Rules for identifying and identifying gene construct elements or target genes in crops and selected food products - demonstration activities.
T-W-4Development, standardisation and examples of methods used to identify genetically modified organisms and products derived from them. Methodological aspects and legal regulations. Certified reference materials.
T-W-5Legal regulations permitting the cultivation and sale of food products produced with or from GMOs.
T-W-6Monitoring of transgenic crops on the example of legislation and practical applications of selected countries.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu dostatecznym student potrafi wskazywać negatywne skutki zmniejszania się bioróżnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BTR-N-O5.4_K01Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-2Celem realizowanych zajęć jest zwrócenie uwagi na potencjał, jakim są genetycznie zmodyfikowane odmiany roślin uprawnych w kontekście ich wykorzystania, jako donorów genów dla innych odmian roślin uprawnych otrzymywanych na drodze krzyżowań i selekcji
Treści programoweT-A-1Characteristics of methods used for genetic transformation in plants. The use of tissue cultures to induce and obtain new types of variability. Reasonableness and examples.
T-A-2Rules for identifying and identifying gene construct elements or target genes in crops and selected food products - demonstration activities.
T-A-3Reference laboratories. GMO records. The biosecurity system in Poland.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu dostatecznym student potrafi wykazać negatywne znaczenia zmniejszania się bioróżnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0