Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Antropogeniczne czynniki a zmienność zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Antropogeniczne czynniki a zmienność zwierząt | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc anatomii i fizjologii zwierząt. |
W-2 | Znajomośc biologicznych podstaw produkcji zwierzęcej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z genezą i etapami udomowienia zwierząt. Wskazanie historycznych miejsc występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych, kolejnośc udomowienia gatunków i przyczyny, dla których doszło do udomowienia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Współczesne naświetlenie problemu pochodzenia zwierząt domowych. Epoka kamienia i wspólnota rodowa. | 7 |
T-A-2 | Rozwój hodowli zwierząt w kulturach rejonów subtropikalnych i subarktycznych. Starożytna hodowla zwierząt w Afryce i poczatkowa epoka hodowli w Azji i Ameryce. | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie. | 2 |
T-W-2 | Adaptacja zwierząt jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające udomowienie. Geneza i etapy udomowienia zwierząt w odniesieniu do okresów kultur pierwotnych społeczeństw ludzkich. Historyczne miejsca występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych oraz centra udomowienia. Pojęcie politopii i monotopii. Miejsca i czas udomowienia zwierząt, kolejność udomowiania gatunków i przyczyny, dla których zwierzęta udomowiono. | 3 |
T-W-3 | Udomowienie wybranych gatunków zwierząt: psa, renifera, kozy i owcy, bydła, świni, słonia, konia, wielbłąda, dzikiego osła, lam i alpak, a także wybranych gatunków mięsożernych i gryzoni oraz ryb, ptaków i owadów. | 2 |
T-W-4 | Cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia. | 2 |
T-W-5 | Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych zwierząt domowych. | 2 |
T-W-6 | Znaczenie udomowienia zwierząt w rozwoju kulturowym człowieka. | 2 |
T-W-7 | Zmiany udomowieniowe u różnych gatunków zwierząt. Rozpoznawanie gatunku, wieku i płci zwierząt na podstawie szczątków kostnych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w cwiczeniach. Przygotowanie do zajęc audytoryjnych z wykorzystaniem źródeł wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologicznych, językoznawczych, etnograficznych i antropologicznych, przekazów pisanych, z zakresu systematyki i filogenezy. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji opisującej pierwsze ośrodki starożytnej hodowli zwierząt w Afryce, Azji i Ameryce. | 20 |
A-A-3 | Indywidualna analiza faunistyczna zwierzęcych szczątków kostnych, sortowanie fragmentów kostnych szkieletu. | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne, cwiczenia przedmiotowe z pokazem. |
M-2 | Filmy - Neandertalczyk, Narodziny człowieka, Czlowiek istota myśląca, Początki hodowli roślin i zwierząt. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dyskusja ze studentami nt. przedstawionych treści określonego działu wiedzy. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Po zakończeniu wykładów ocena wiedzy polegająca na charakterystyce przebiegu procesu udomowienia zwierząt i roli człowieka w tym procesie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O4.3_W01 1 | BTinz_2A_W06, BTinz_2A_W15 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O4.3_U01 1 | BTinz_2A_U01, BTinz_2A_U06 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O4.3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student bedzie rozumiał zależności człowiek zwierzę | BTinz_2A_K07 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O4.3_W01 1 | 2,0 | Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia. |
3,0 | Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O4.3_U01 1 | 2,0 | Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia. |
3,0 | Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O4.3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student bedzie rozumiał zależności człowiek zwierzę | 2,0 | Nie potrafi wymienic definicji i podstawowych zagadnień procesu zmian w udomowieniu i wpływu na ten proces czynników zależnych od człowieka |
3,0 | Zna podstawowe czynniki antropogeniczne wpływające na zmiennośc zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bőkőnyi S., History of domestic mammals in central and eastern Europe., Akadémiai Kiadó, Budapest, 1974
- Davis S.J.M., The archeology of animals., B.T. Batsford Ltd., London, 1980
- Lasota-Moskalewska A., Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości., Uniwersytetu Warszawskiego, 2005
Literatura dodatkowa
- Baranowski P., Pochodzenie i udomowienie owiec. (W) Hodowla, chów i utrzymanie owiec., Wieś Jutra, Warszawa, 2011, praca zbiorowa pod red. Romana Niżnikowskiego
- Clutton-Brock J., A natural history of domesticated mammals., Cambridge, 1999
- Kozłowski J.K., Kozłowski S.K., Człowiek i środowisko w pradziejach., PWN, 1983