Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Biotechnologiczne podstawy ksenotransplantacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologiczne podstawy ksenotransplantacji | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu biologiii molekularnej, genetyki ogólnej oraz biologiii komórki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta wykorzystaniem narządów zwierząt do ksenotransplantacji. Przedstawienie najnowszych metod wykorzystywanych w przeszczepach. Przedstawienie dotychczasowych osiągnięc oraz planów na przyszłość w transplantacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody biotechnologiczne wykorzystywane w uzyskiwaniu transgenicznych zwierząt | 2 |
T-A-2 | Molekularne aspekty wykorzystywane w klonowaniu somatycznym zwierząt | 1 |
T-A-3 | Metody przechowywania narządów do transplantacji. Płyny słuzące do przechowywania narządów i tkanek oraz ocena ich skuteczności. | 2 |
T-A-4 | Metody wykrywania i mapowania transgenów. | 1 |
T-A-5 | Ograniczenia i wyzwania stojące przed ksenotransplantologią | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie, historia oraz wyzwania ksenotransplantacji | 1 |
T-W-2 | Zaczenie metod biotechnologicznych w ksenotransplantologii | 1 |
T-W-3 | Zwierzęce modele wykorzystywane w transplantologii różnych narządów | 1 |
T-W-4 | Wykorzystanie plemników jako wektory informacji genetycznej w uzyskiwaniu transgenicznych świn | 1 |
T-W-5 | Odpowiedź immunologiczna w reakcjach allogenicznego i ksenogenicznego odrzucania przeszczepu | 1 |
T-W-6 | Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji | 2 |
T-W-7 | Ksenotransplantacja - kwestie etyczne, prawne i religijne | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach ćwiczeniowych | 7 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 8 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematem ćwiczeń | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń | 13 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie materiału objętego programem ćwiczeń | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykladach | 8 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym wykłady | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury zagadnień omawianych na wykładach | 14 |
A-W-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści wykładów | 16 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna i problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej przgotowanej przez zespół studentów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z końcowego, pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów oraz ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O6.2_W01 Student ma wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ksenotransplantologii. | BT_2A_W06 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
BT_2A_BTZ-S-O6.2_W02 Student posiada wiedzę oraz potrafi sie wypowiadać o znaczeniu narządow ziwerząd we współczesnej medycynie | BT_2A_W06 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O6.2_U01 Student potrafi definiować zagadnienia związane badaniami biotechnologicznymi wykorzystywanymi w ksenotransplantologii. | BT_2A_U08, BT_2A_U01 | — | — | — | — | — | — |
BT_2A_BTZ-S-O6.2_U02 Student posiada umiejętności racjonalnego ocenienia znaczenia transplantacji we współczesnym świecie. | BT_2A_U08, BT_2A_U01 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O6.2_K01 Student jest świadomy o znaczeniu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w medycynie. Wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy z tego zakresu w związku z ciąłymi zmianami. | BT_2A_K02, BT_2A_K03, BT_2A_K01 | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O6.2_W01 Student ma wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ksenotransplantologii. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ksenotransplantologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BTZ-S-O6.2_W02 Student posiada wiedzę oraz potrafi sie wypowiadać o znaczeniu narządow ziwerząd we współczesnej medycynie | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę oraz potrafi sie wypowiadać o znaczeniu narządow ziwerząd we współczesnej medycynie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O6.2_U01 Student potrafi definiować zagadnienia związane badaniami biotechnologicznymi wykorzystywanymi w ksenotransplantologii. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi definiować zagadnienia związane badaniami biotechnologicznymi wykorzystywanymi w ksenotransplantologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BTZ-S-O6.2_U02 Student posiada umiejętności racjonalnego ocenienia znaczenia transplantacji we współczesnym świecie. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętności racjonalnego ocenienia znaczenia transplantacji we współczesnym świecie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O6.2_K01 Student jest świadomy o znaczeniu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w medycynie. Wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy z tego zakresu w związku z ciąłymi zmianami. | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadomy o znaczeniu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w medycynie. Wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy z tego zakresu w związku z ciąłymi zmianami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Smorąg Z., Słomski R., Cierpka L., Biotechnologiczne i medyczne podstawy ksenotransplantacji, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań, 2006
- Bal J, Biologia molekularna w medycynie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Bishop J., Ssaki transgeniczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001