Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Konsekwencje genetycznej modyfikacji czynności organizmu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konsekwencje genetycznej modyfikacji czynności organizmu | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu genetyki. |
W-3 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt. |
W-4 | Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii genetycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt. |
C-2 | Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji. |
C-3 | Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu. | 4 |
T-K-2 | Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.). | 4 |
T-K-3 | Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. | 3 |
T-K-4 | Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne. | 2 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział studenta w wykładach | 13 |
A-K-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 40 |
A-K-3 | Konsultacje | 22 |
A-K-4 | Czytanie wskazanej literatury | 15 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-2 | Praca w grupach. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-D7_W01 Student potrafi wskazać potencjalne kierunki wykorzystywania zwierząt transgenicznych we współczesnej biotechnologii. | BT_2A_W01, BT_2A_W14 | — | — | C-1 | T-K-1, T-K-4, T-K-2 | M-1, M-2, M-3 | S-5, S-4 |
BT_2A_BPŻ-S-D7_W02 Student jest świadomy zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji. | BT_2A_W06 | — | — | C-2 | T-K-3 | M-1, M-2, M-3 | S-5, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-D7_U01 Student potrafi ocenić negatywny wpływ manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego. | BT_2A_U04 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-K-4, T-K-3, T-K-2 | M-1, M-2, M-3 | S-5, S-4 |
BT_2A_BPŻ-S-D7_U02 Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów. | BT_2A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-K-4, T-K-3, T-K-2 | M-1, M-2, M-3 | S-5, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-D7_K01 Rozumie w jaki sposób manipulacje genetyczne mogą wpłynąć na procesy fizjologiczne organizmu. | BT_2A_K02 | — | — | C-3 | T-K-1, T-K-4, T-K-3, T-K-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
BT_2A_BPŻ-S-D7_K02 Student rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych. | BT_2A_K01, BT_2A_K07 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-K-1, T-K-4, T-K-3, T-K-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BT_2A_BPŻ-S-D7_K03 Wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie. | BT_2A_K05 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-K-1, T-K-4, T-K-3, T-K-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-D7_W01 Student potrafi wskazać potencjalne kierunki wykorzystywania zwierząt transgenicznych we współczesnej biotechnologii. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BT_2A_BPŻ-S-D7_W02 Student jest świadomy zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-D7_U01 Student potrafi ocenić negatywny wpływ manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe | |
BT_2A_BPŻ-S-D7_U02 Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-D7_K01 Rozumie w jaki sposób manipulacje genetyczne mogą wpłynąć na procesy fizjologiczne organizmu. | 2,0 | |
3,0 | student rozumie i ma świadomość w stopniu podstawowym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego i ich wpływu na organizm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BPŻ-S-D7_K02 Student rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych. | 2,0 | |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BPŻ-S-D7_K03 Wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie. | 2,0 | |
3,0 | planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmiel Aleksander, Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- Pod red. Marka Świtońskiego, Postępy genetyki molekularnej bydła i trzody chlewnej, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2004
- Pod red. Olivera Kaysera i Rainera H. Mullera, Biotechnologia farmaceutyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2003
- Pod red. Lecha Zwierzchowskiego, Kazimierza Jaszczaka, Jacka A. Modlińskiego, Biotechnologia zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997