Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Genetyka molekularna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka molekularna | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Genetyka ogólna |
W-2 | biologia molekularna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | nabycie wiedzy na temat metod identyfikacji polimorficznych miejsc w sekwencji DNA, warunkujących zmienność ważnych cech użytkowych roślin oraz sposobu wykorzystania tej wiedzy w praktycznej hodowli |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Polimorfizm funkcjonalny dla cechy zapach ryżu. Polimorfizm funkcjonalny dla cechy długość ziarniaka ryżu | 1 |
T-A-2 | Polimorfizm funkcjonalny syntazy fitoenu u pszenicy warunkujący żółte zabarwienie ziarniaka. Polimorfizmy funkcjonalne warunkujące wzrost plonu i zawartości skrobi w ziarnie pszenicy | 1 |
T-A-3 | Polimorfizm funkcjonalny warunkujący smak marchwi. Polimorfizm funkcjonalny warunkujący odporność na patogeny | 1 |
T-A-4 | Przykład analizy QTL prowadzącej do ustalenia liczby loci warunkujących odporność na porastanie. Przykład analizy QTL określającej liczbę loci warunkujących aktywność alfa-amylazy | 1 |
T-A-5 | Przykład analizy BSG ustalającej liczbę i klasyfikację loci warunkujących odporność na porastanie. Przykład analizy BSG ustalającej liczbę i klasyfikację loci warunkujących aktywność alfa-amylazy | 1 |
T-A-6 | Przykład zastosowania markerów molekularnych do selekcji nowych odmian uprawnych | 1 |
T-A-7 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody detekcji polimorfizmów w sekwencjach DNA | 1 |
T-W-2 | Polimorfizm jednego nukleotydu i haplotypy. Markery allelospecyficzne | 1 |
T-W-3 | Metody rozróżniania kopii genów i rodzin wielogenowych. Opracowywanie markerów dla polimorfizmów funkcjonalnych | 1 |
T-W-4 | Identyfikacja sekwencji promotorowej i sekwencji regulatorowych. Wpływ mutacji intronowych na alternatywny splicing | 1 |
T-W-5 | Identyfikacja genów warunkujących cechy złożone poprzez mapowanie QTL. Identyfikacja genów warunkujących cechy złożone poprzez analizę skrajnych grup rekombinantów (BSG) | 1 |
T-W-6 | Identyfikacja genów złożonych cech poprzez mapowanie asocjacyjne. Strategia genów kandydatów w wykrywaniu markerów funkcjonalnych | 1 |
T-W-7 | Metody hodowli molekularnej | 1 |
T-W-8 | Molekularne metody ustalania podobieństwa genetycznego | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 7 |
A-A-2 | przygotowywanie referatów | 10 |
A-A-3 | przygotowanie do tematyki ćwiczeń | 14 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne opanowanie materiału z wykładów poprzez lekturę literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-4 | Test zaliczeniowy | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | Prezentacja multimedialna |
M-3 | Dyskusja panelowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - test pisemny 10 pytań szczegółowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wystąpień referatowych studentów podczas ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O1.3_W01 opisuje sposoby identyfikacji polimorfizmów funkcjonalnych DNA i metody opracowania markerów dla wspomagania hodowli roślin uprawnych | BT_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O1.3_U01 student interpretuje wyniki badań naukowych (publikacje oryginalne angielskojęzyczne) w zakresie genetyki molekularnej roślin | BT_2A_U05, BT_2A_U06 | — | — | C-1 | T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-2 | M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O1.3_K01 Ma świadomość konieczności ciągłego kontaktu z literaturą światowa poświęconą genetyce molekularnej roślin dla nadążenia nad nowymi metodami i strategiami badań | BT_2A_K01 | — | — | C-1 | T-A-6, T-A-4, T-A-5 | M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O1.3_W01 opisuje sposoby identyfikacji polimorfizmów funkcjonalnych DNA i metody opracowania markerów dla wspomagania hodowli roślin uprawnych | 2,0 | nie zna metod identyfikacji polimorfizmów DNA |
3,0 | zna w stopniu podstawowym metody identyfikacji polimorfizmów w DNA | |
3,5 | zna w stopniu podstawowym metody identyfikacji polimorfizmów DNA i sposoby ich wykorzystania w hodowli roślin | |
4,0 | zna biegle większość metod identyfikacji polimorfizmów DNA i sposobów ich wykorzystania w hodowli roslin | |
4,5 | zna dogłębnie wiekszość metod identyfikacji polimorfizmów DNA i sposoby ich wykorzystania w hodowli | |
5,0 | zna dogłębnie wszystkie metody identyfikacji polimorfizmów DNA i sposoby ich wykorzystania w hodowli |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O1.3_U01 student interpretuje wyniki badań naukowych (publikacje oryginalne angielskojęzyczne) w zakresie genetyki molekularnej roślin | 2,0 | nie umie zinterpretować wyników publikacji z zakresu genetyki molekularnej roślin |
3,0 | interpretuje w stopniu podstawowym wyniki publikacji z genetyki molekularnej | |
3,5 | w zadowalającym stopniu interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej | |
4,0 | szczegółowo interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej | |
4,5 | w sposób dogłębny interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej | |
5,0 | w sposób pełny interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej oraz dostrzega ograniczenia stosowanych technik |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O1.3_K01 Ma świadomość konieczności ciągłego kontaktu z literaturą światowa poświęconą genetyce molekularnej roślin dla nadążenia nad nowymi metodami i strategiami badań | 2,0 | brak świadomości konieczności kontaktu z literaturą światową |
3,0 | świadomość konieczności kontaktu z literaturą przynajmniej krajową | |
3,5 | świadomość konieczności kontaktu z literaturą światową w postaci podręczników | |
4,0 | świadomość konieczności kontaktu z wybranymi publikacjami literatury światowej | |
4,5 | świadomośc konieczności kontaktu z najnowszą literaturą światową | |
5,0 | świadomość konieczności kontaktu z najnowszą i starszą literaturą światową |
Literatura podstawowa
- S. Malepszy, Biotechnologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- P. Węgleński, Genetyka molekularna, Państwowe Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Autorzy angielskojęzyczni, Publikacje naukowe oryginalne prezentujące współczesne osiagnięcia aplikacyjne genetyki molekularnej roślin, światowe wydawnictwa czasopism naukowych, 2011