Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności
Sylabus przedmiotu Embriologia i genetyka rozwoju:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Embriologia i genetyka rozwoju | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza podstawowa z zakresu genetyki ogólnej, biochemii, podstaw diagnostyki oraz biologii molekularnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy pozwalającej scharakteryzować cechy rozwojowe płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciązy. |
C-2 | Zapoznanie studenta z najważniejszymi mechanizmami molekularnymi embriogenezy oraz formowania się organów roślin podczas ich rozwoju. |
C-3 | Doskonalenie umiejętności mikroskopowych podczas obserwacji wybranych rodzajów tkanek. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Genetyczne podstawy determinacji płci u zwierząt na przykładzie modelowego organizmu – Drosophila melanogaster (część 1). | 1 |
T-L-2 | Genetyczne podstawy determinacji płci u zwierząt na przykładzie modelowego organizmu – Drosophila melanogaster (część 2). | 1 |
T-L-3 | Rozwój i aktywność gruczołu mlekowego ssaków. | 1 |
T-L-4 | Mechanizmy regulujące proces zapylenia i zapłodnienia, samoniezgodność i męska sterylność. Mikroskopowa ocena płodności pyłku przy wykorzystaniu barwienia płynem Lugola i acetokarminem. Porównanie wyników. | 1 |
T-L-5 | Formowanie się zarodka i ziarniaka. Mikroskopowa ocena zarodków i tkanek spichrzowych w nasieniu. Morfologia i identyfikacja żywych komórek błękitem Evansa (obserwacja w binokularze), identyfikacja materiałów zapasowych za pomoca płynu Lugola. | 1 |
T-L-6 | Mechanizmy molekularne odpowiedzialne za formowanie się, wzrost i wzór budowy liści. Analiza ekspresji wybranych genów. | 1 |
T-L-7 | Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie embriologii. Historia i metody badań. Etapy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży. | 1 |
T-W-2 | Wady wrodzone ze znacznym udziałem czynnika genetycznego. Wady pochodzenia wieloczynnikowego oraz wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Diagnostyka prenatalna. | 1 |
T-W-3 | Prawidłowy rozwój oraz wady w budowie i funkcjonowaniu wybranych układów. | 1 |
T-W-4 | Zaburzenia w rozwoju powłoki wspólnej. | 1 |
T-W-5 | Mikrosporogeneza oraz makrosporogeneza, genetyczna kontrola procesu zapłodnienia i formowania się ziarniaka oraz bielma. | 1 |
T-W-6 | Mechanizmy sterujące rozwojem siewki. Mutanty rozwojowe oraz mutanty związane z percepcją światła. Molekularne mechanizmy rozwoju merystemu wzrostu pędu i korzenia. | 1 |
T-W-7 | Genetyczna kontrola formowania się kwiatów oraz mechanizmy regulacji procesu kwitnienia. Formowanie sie ziarniaka. Rola mechanizmów apoptozy w rozwoju roślin. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych. | 7 |
A-L-2 | Przygotowanie projektów na wskazane tematy. | 23 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 12 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury. | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem mikroskopu. |
M-3 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadania mikroskopowego, opisu wyników i ich interpretacji. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D4_W01 Potrafi opisać charakterystyczne cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży. Umie wykorzystać wiedze z zakresu zagrożeń prawidłowej ciąży. | BT_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1 |
BT_2A_BTR-S-D4_W02 Student definiuje podstawowe procesy embriogeniczne oraz charakteryzuje molekularne mechanizmy kontroli kolejnych etapów rozwoju roślin. | BT_2A_W01 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-W-7, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
BT_2A_BTR-S-D4_W03 Posiada wiedzę umożliwiącą rozpoznanie wybranych wad rozwojowych płodu. | BT_2A_W08, BT_2A_W15 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D4_U01 Zna etapy rozwoju prenatalnego człowieka. Potrafi opisać rozwój wybranych układów i narządów płodu. | BT_2A_U06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
BT_2A_BTR-S-D4_U02 Student doskonali użycie technik mikroskopowych, przygotowywania preparatów biologicznych oraz opisu wykonanych obserwacji. | BT_2A_U05, BT_2A_U08 | — | — | C-3 | T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D4_K01 Student nabędzie swiadomości powiązań i zrozumienie dla procesów rozwojowych roślin i zwierząt. Będzie rozumiał potrzebę poszukiwania dodatkowych źródeł wiedzy. | BT_2A_K01 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D4_W01 Potrafi opisać charakterystyczne cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży. Umie wykorzystać wiedze z zakresu zagrożeń prawidłowej ciąży. | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy z zakresu embriologii i genetyki ogólnej. Student nie potrafi opisać charakterystycznych cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży. |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu embriologii i genetyki ogólnej. Student potrafi krótko wymienić charakterystyczne cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży w stopniu dostatecznym oraz odnieść się do fachowej literatury. | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży w stopniu dobrym oraz odnieść się do fachowej literatury. | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży w stopniu dobrym oraz potrafi wskazać ciąg przyczynowo - skutkowy opisywanych procesów. | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować cechy rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży w stopniu bardzo dobrym. Potrafi wskazać ciąg przyczynowo - skutkowy opisywanych procesów. | |
BT_2A_BTR-S-D4_W02 Student definiuje podstawowe procesy embriogeniczne oraz charakteryzuje molekularne mechanizmy kontroli kolejnych etapów rozwoju roślin. | 2,0 | Student nie umie wymienić podstawowych mechanizmów embriogenetycznych oraz zaprezentować podstawowych mechanizmów kontroli formowania się kolejnych organów roślin. |
3,0 | Student umie wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin. | |
3,5 | Student umie wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin. | |
4,0 | Student umie wymienić i dobrze scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować i dobrze scharakteryzować podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin. | |
4,5 | Student umie wymienić i bardzo dobrze scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz bardzo dobrze opisać podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin. Student potrafi wskazać ciąg przyczynowo - skutkowy opisywanych zjawisk. | |
5,0 | Student umie wymienić i w stopniu znakomitym scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz w stopniu znakomitym opisać podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin. Student potrafi wskazać ciąg przyczynowo - skutkowy opisywanych zjawisk. | |
BT_2A_BTR-S-D4_W03 Posiada wiedzę umożliwiącą rozpoznanie wybranych wad rozwojowych płodu. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić wad wrodzonych z udziałem czynnik genetycznego jak również wad pochodzenia wieloczynnikowego oraz wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Nie potrafi podać przykładów wad w budowie i funkcjonowaniu wybranych układów. |
3,0 | Student potrafi wymienić oraz opisać wybrane wady wrodzone z udziałem czynnik genetycznego jak również wady pochodzenia wieloczynnikowego oraz wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wady wrodzone oraz wady pochodzenia wieloczynnikowego ale nie potrafi szczegółowo opisać ich skutków. Umie podać przykłady wad w budowie i funkcjonowaniu wybranych układów. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi wymienić wady wrodzone oraz wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Dobre opanowanie wiedzy z zakresu funkcjonowania wybranych układów. | |
4,5 | Student w stopniu dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować wady wrodzone oraz wady pochodzenia wieloczynnikowego jak również wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Dobre opanowanie wiedzy z zakresu funkcjonowania wybranych układów. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować wady wrodzone oraz wady pochodzenia wieloczynnikowego jak również wywołane przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego. Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu funkcjonowania wybranych układów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D4_U01 Zna etapy rozwoju prenatalnego człowieka. Potrafi opisać rozwój wybranych układów i narządów płodu. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży . | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży . | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży . | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży . | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi rozpoznać cechy charakterystyczne rozwoju płodu w poszczególnych okresach rozwoju ciąży . | |
BT_2A_BTR-S-D4_U02 Student doskonali użycie technik mikroskopowych, przygotowywania preparatów biologicznych oraz opisu wykonanych obserwacji. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać technik mikroskopowych do rozwiązywania zadań praktycznych. |
3,0 | Student umie wykorzystać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań praktycznych z licznymi niedoskonałościami. Ma trudności z prawidłowym przygotowaniem preparatu oraz obsługą mikroskopu. | |
3,5 | Student umie wykorzystać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań praktycznychz w stopniu zadowalającym. Ma trudności z prawidłowym przygotowaniem preparatu ale prawidłowo obsługuje mikroskop. | |
4,0 | Student umie dobrze wykorzystać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań praktycznych. Prawidłowo przygotowuje preparat oraz prawidłowo obsługuje mikroskop. | |
4,5 | Student umie bardzo dobrze wykorzystać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań praktycznych. Prawidłowo przygotowuje preparat oraz prawidłowo obsługuje mikroskop. | |
5,0 | Student umie wykorzystać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań praktycznych w stopniu znakomitym. Prawidłowo przygotowuje preparat oraz prawidłowo obsługuje mikroskop. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D4_K01 Student nabędzie swiadomości powiązań i zrozumienie dla procesów rozwojowych roślin i zwierząt. Będzie rozumiał potrzebę poszukiwania dodatkowych źródeł wiedzy. | 2,0 | Student nie potrafi analizować problemu merytorycznie i podejmować dyskusji w grupie. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi analizować problem merytorycznie i podejmować dyskusje w grupie. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym potrafi analizować problem merytorycznie i podejmować dyskusje w grupie, wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie przyswojonej wiedzy. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi analizować problem merytorycznie i podejmować dyskusje w grupie, wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie przyswojonej wiedzy. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi analizować problem merytorycznie i podejmować dyskusje w grupie, wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie przyswojonej wiedzy. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować problem merytorycznie i podejmować dyskusje w grupie, wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie przyswojonej wiedzy. |
Literatura podstawowa
- Bartel H., Embriologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002, wydanie III
- Bartel H., Embriologia medyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2009
- Jura Cz., Krzanowska H., Rzepak K., Podstawy embriologii zwierząt, Warszawa, PWN, 1983
- Tywman R.R., Krótkie wykłady Biologia Rozwoju, PWN, Warszawa, 2005, 2
- Bednarska E., Zarys embriologii roslin okrytonasiennych, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 1994
Literatura dodatkowa
- Krzanowska H., Sokół-Misiak W., Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego., PWN, Warszawa, 2002