Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Bioremediacja skażonych gleb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioremediacja skażonych gleb
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1toksykologia, mikrobiologia, biotechnologia w ochronie środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką obejmującą zagadnienia związane z wpływem zanieczyszczeń na właściwości gleb i ich zachowaniem w glebach.
C-2Studenci poznają metody bioremediacji gleb oraz organizmy wykorzystywane w bioakumulacji i botransformacji zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych w glebie.
C-3Studenci nabędą umiejętności wykorzystywania i doboru metod bioremediacji.
C-4Stuenci poznają istotę i znaczenie ochrony gleb przed negatywnym oddziaływaniem człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznanie i ocena oddziaływania na środowisko obiektów powodujących skażenia gleb.1
T-A-2Procesy degradacji gleb na terenach miejskich oraz użytkowanych rolniczo. Metody oceny procesów degradacji i identyfikacji skażeń gleb.1
T-A-3Wykorzystanie autochtonicznej flory glebowej do biodegradacji zanieczyszczeń w glebach i wodach gruntowych.1
T-A-4Rośliny a zanieczyszczenia gleb.1
T-A-5Opracowanie technologii biodegradacji zanieczyszczeń i dobór kierunków bioremediacji na przykładach.1
T-A-6Zastosowanie biopreparatów w bioremediacji gleb skażonych związkami ropopochodnymi i metalami ciężkimi.1
T-A-7Nowe kierunki bioremediacji.1
7
wykłady
T-W-1Rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb. Najważniejsze zagrożenia gleb.1
T-W-2Mechanizmy odporności gleb na degradację.1
T-W-3Główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby – układ fazowy gleby, jej skład i właściwości.1
T-W-4Zachowanie i degradacja zanieczyszczeń ropopochodnych w glebie.1
T-W-5Biologiczne mechanizmy usuwania metali ciężkich z gleby.1
T-W-6Rodzaje metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ).1
T-W-7Wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.1
T-W-8Ochrona gleb w świetle aktualnych aktów prawnych (zapobieganie skażeniom i działania naprawcze).1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Przygotowanie zaliczenia do ćwiczeń20
A-A-3Samodzielne studiowanie teorii niezbędnej do realizacji cwiczeń.18
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
A-W-3samodzielne studiowanie wykładów17
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poziomu wiedzy studenta na podstawie aktywnego udziału w dyskusji.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów i cwiczeń.
S-3Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-N-O4.2_W01
Student zna: rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację; główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości; zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
BT_2A_W12C-4, C-2, C-1T-W-1, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-W-8, T-A-6, T-W-4, T-A-5, T-W-3, T-W-5, T-A-2, T-W-6, T-W-2, T-A-7, T-W-7M-3, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O4.2_U01
Student posiada umiejętność doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
BT_2A_U04C-3T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O4.2_K01
Student będzie miał świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabędzie umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
BT_2A_K03C-4T-A-7, T-A-5, T-W-8M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-N-O4.2_W01
Student zna: rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację; główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości; zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
2,0
3,0Student potrafi wymienić rodzaje i źródła skażeń glb oraz omawia ich wpły na jakość gleb w sposób dodtateczny.Zna podstawowe pracesy biologicznego usuwania zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O4.2_U01
Student posiada umiejętność doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
2,0Student nie przygotował prezentacji dotyczącej doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
3,0Student przygotował prezentację, ale nie dotyczyła ona ściśle tematyki doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
3,5Student posiada dostateczną umiejętność doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, co odzwierciedla się w przygotowanej prezentacji.
4,0Student przygotował dobrze prezentację dotyczącą doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, ale nie potrafi jej rzetelnie przedstawić.
4,5Student przygotował dobrze prezentację dotyczącą doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, i potrafi ją rzetelnie przedstawić.
5,0Student przygotował bardzo dobrze prezentację dotyczącą doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, ale nie potrafi ją rzetelnie przedstawić.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O4.2_K01
Student będzie miał świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabędzie umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nie nabył umiejętności odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
3,0Student ma dostateczną świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nie nabył umiejętności odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
3,5Student ma dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dostateczną umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
4,5Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył bardzo dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.

Literatura podstawowa

  1. Baran S., Turski S., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wyd. AR, Lublin, 1996
  2. Kowłzan B., Zanieczyszczenie środowiska produktami naftowymi i innymi antropogennymi zanieczyszczeniami organicznym, ich analityka, monitoring i usuwanie, Poznań, 2005
  3. Buczkowski R., Kondzielski I., Szymański T., Metody remediacji gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi, Wyd. UMK w Toruniu, Toruń, 2002
  4. Siuta J., Gleba: diagnozowanie stanu i zagrożenia, Wyd. Inst. Ochrony Środ., Warszawa, 1995
  5. Olszanowski A., Sozański M., Urbaniak A., Voelkel A., Remediacja i bioremediacja zanieczyszczonych wód i gruntów oraz wykorzystanie modelowania technik informatycznych w Inżynierii Środowiska, Wyd. Pol. Poznańskiej, Poznań, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kołwzan B., Ekotoksyczne aspekty oddziaływania zanieczyszczeń naftowych na środowisko gruntowo-wodne, Poznań, 2003
  2. Krzaklewski W., Leśna rekultywacja i biologiczne zagospodarowanie nieużytków poprzemysłowych., AR w Krakowie, Kraków, 1988
  3. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznanie i ocena oddziaływania na środowisko obiektów powodujących skażenia gleb.1
T-A-2Procesy degradacji gleb na terenach miejskich oraz użytkowanych rolniczo. Metody oceny procesów degradacji i identyfikacji skażeń gleb.1
T-A-3Wykorzystanie autochtonicznej flory glebowej do biodegradacji zanieczyszczeń w glebach i wodach gruntowych.1
T-A-4Rośliny a zanieczyszczenia gleb.1
T-A-5Opracowanie technologii biodegradacji zanieczyszczeń i dobór kierunków bioremediacji na przykładach.1
T-A-6Zastosowanie biopreparatów w bioremediacji gleb skażonych związkami ropopochodnymi i metalami ciężkimi.1
T-A-7Nowe kierunki bioremediacji.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb. Najważniejsze zagrożenia gleb.1
T-W-2Mechanizmy odporności gleb na degradację.1
T-W-3Główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby – układ fazowy gleby, jej skład i właściwości.1
T-W-4Zachowanie i degradacja zanieczyszczeń ropopochodnych w glebie.1
T-W-5Biologiczne mechanizmy usuwania metali ciężkich z gleby.1
T-W-6Rodzaje metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ).1
T-W-7Wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.1
T-W-8Ochrona gleb w świetle aktualnych aktów prawnych (zapobieganie skażeniom i działania naprawcze).1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Przygotowanie zaliczenia do ćwiczeń20
A-A-3Samodzielne studiowanie teorii niezbędnej do realizacji cwiczeń.18
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
A-W-3samodzielne studiowanie wykładów17
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-N-O4.2_W01Student zna: rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację; główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości; zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W12wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
Cel przedmiotuC-4Stuenci poznają istotę i znaczenie ochrony gleb przed negatywnym oddziaływaniem człowieka.
C-2Studenci poznają metody bioremediacji gleb oraz organizmy wykorzystywane w bioakumulacji i botransformacji zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych w glebie.
C-1Zapoznanie studentów z problematyką obejmującą zagadnienia związane z wpływem zanieczyszczeń na właściwości gleb i ich zachowaniem w glebach.
Treści programoweT-W-1Rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb. Najważniejsze zagrożenia gleb.
T-A-3Wykorzystanie autochtonicznej flory glebowej do biodegradacji zanieczyszczeń w glebach i wodach gruntowych.
T-A-1Rozpoznanie i ocena oddziaływania na środowisko obiektów powodujących skażenia gleb.
T-A-4Rośliny a zanieczyszczenia gleb.
T-W-8Ochrona gleb w świetle aktualnych aktów prawnych (zapobieganie skażeniom i działania naprawcze).
T-A-6Zastosowanie biopreparatów w bioremediacji gleb skażonych związkami ropopochodnymi i metalami ciężkimi.
T-W-4Zachowanie i degradacja zanieczyszczeń ropopochodnych w glebie.
T-A-5Opracowanie technologii biodegradacji zanieczyszczeń i dobór kierunków bioremediacji na przykładach.
T-W-3Główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby – układ fazowy gleby, jej skład i właściwości.
T-W-5Biologiczne mechanizmy usuwania metali ciężkich z gleby.
T-A-2Procesy degradacji gleb na terenach miejskich oraz użytkowanych rolniczo. Metody oceny procesów degradacji i identyfikacji skażeń gleb.
T-W-6Rodzaje metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ).
T-W-2Mechanizmy odporności gleb na degradację.
T-A-7Nowe kierunki bioremediacji.
T-W-7Wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów i cwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić rodzaje i źródła skażeń glb oraz omawia ich wpły na jakość gleb w sposób dodtateczny.Zna podstawowe pracesy biologicznego usuwania zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O4.2_U01Student posiada umiejętność doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-3Studenci nabędą umiejętności wykorzystywania i doboru metod bioremediacji.
Treści programoweT-A-3Wykorzystanie autochtonicznej flory glebowej do biodegradacji zanieczyszczeń w glebach i wodach gruntowych.
T-A-6Zastosowanie biopreparatów w bioremediacji gleb skażonych związkami ropopochodnymi i metalami ciężkimi.
T-A-4Rośliny a zanieczyszczenia gleb.
T-W-7Wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
T-W-5Biologiczne mechanizmy usuwania metali ciężkich z gleby.
T-W-6Rodzaje metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ).
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przygotował prezentacji dotyczącej doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
3,0Student przygotował prezentację, ale nie dotyczyła ona ściśle tematyki doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
3,5Student posiada dostateczną umiejętność doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, co odzwierciedla się w przygotowanej prezentacji.
4,0Student przygotował dobrze prezentację dotyczącą doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, ale nie potrafi jej rzetelnie przedstawić.
4,5Student przygotował dobrze prezentację dotyczącą doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, i potrafi ją rzetelnie przedstawić.
5,0Student przygotował bardzo dobrze prezentację dotyczącą doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, ale nie potrafi ją rzetelnie przedstawić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O4.2_K01Student będzie miał świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabędzie umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-4Stuenci poznają istotę i znaczenie ochrony gleb przed negatywnym oddziaływaniem człowieka.
Treści programoweT-A-7Nowe kierunki bioremediacji.
T-A-5Opracowanie technologii biodegradacji zanieczyszczeń i dobór kierunków bioremediacji na przykładach.
T-W-8Ochrona gleb w świetle aktualnych aktów prawnych (zapobieganie skażeniom i działania naprawcze).
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nie nabył umiejętności odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
3,0Student ma dostateczną świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nie nabył umiejętności odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
3,5Student ma dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dostateczną umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
4,5Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył bardzo dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.