Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności
Sylabus przedmiotu Systemy kontroli jakości i bezpieczeństwa w produkcji żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy kontroli jakości i bezpieczeństwa w produkcji żywności | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z chemii, mikrobiologii i fizyki |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów spożywczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kompleksowe Zarządzanie Jakością (TQM) | 1 |
T-A-2 | Punkty Kontrolne Zagwarantowania Jakości (QACP) | 1 |
T-A-3 | Certyfikacja systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności | 1 |
T-A-4 | Zintegrowane zapewnienie bezpieczeństwa i jakości żywności (GlobalGAP) | 1 |
T-A-5 | Europejski system Chronionych Nazw Pochodzenia, Chronionych Oznaczeń Geograficznych oraz Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności | 1 |
T-A-6 | Europejski system Rolnictwa Ekologicznego | 1 |
T-A-7 | Krajowe systemy wyróżniania produktów wysokiej jakości. Krajowe systemy jakości żywności dla produktów mięsnych. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności | 1 |
T-W-2 | Systemy zapewnienia jakości zdrowotnej żywności | 1 |
T-W-3 | Zasady Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP) | 1 |
T-W-4 | Zasady Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP) | 1 |
T-W-5 | System zarządzania bezpieczeństwem żywności | 1 |
T-W-6 | System HACCP | 1 |
T-W-7 | Nowoczesne metody kontroli jakości wytwarzania surowców rolno-spożywczych w wybranych krajach UE i w Polsce | 1 |
T-W-8 | System śledzenia ruchu i pochodzenia żywności jako narzędzie zapewnienia bezpieczeństwa konsumentów | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach | 7 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie wraz z zespołem pod kontrolą prowadzacego ćwiczenia prezentacji i jej omówenia | 12 |
A-A-4 | Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematem bieżących ćwiczeń | 6 |
A-A-5 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń | 14 |
A-A-6 | Pisemne zaliczenie materiału objętego programem ćwiczeń | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykladach | 8 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym wykłady | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury omawiajacej tematykę bieżących wykładów | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów | 15 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i rzutnika |
M-2 | Opis, objaśnienie, prelekcje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O3.4_W01 Student posiada podstawową wiedzę z systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwa żywności, począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania i obrotu | BT_2A_W03 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O3.4_U01 Student posiada umiejętność zastosowania systemów jakości i bezpieczeństwa w produkcji, przechowalnictwie i obrocie żywnością | BT_2A_U04, BT_2A_U10 | — | — | C-1 | T-A-7, T-A-3, T-W-4, T-W-3, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O3.4_K01 Student ma świadomość wpływu kontroli jakości i bezpieczeństwa żywności na produkcję, przechowalnictwo i obrót żywności. | BT_2A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O3.4_W01 Student posiada podstawową wiedzę z systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwa żywności, począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania i obrotu | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwa żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O3.4_U01 Student posiada umiejętność zastosowania systemów jakości i bezpieczeństwa w produkcji, przechowalnictwie i obrocie żywnością | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwa żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O3.4_K01 Student ma świadomość wpływu kontroli jakości i bezpieczeństwa żywności na produkcję, przechowalnictwo i obrót żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student ma w niewielkim zakresie świadomość wpływu kontroli jakości i bezpieczeństwa żywności na produkcję, przechowalnictwo i obrót żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- ROMUALD I. ZALEWSKI, ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W PRODUKCJI ŻYWNOŚCI, UNIWERSYTET EKONOMICZNY W POZNANIU, Poznań, 2008
- Małgorzata Wiśniewska, Ewa Malinowska, Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, DIFIN - Centrum Doradztwa i Informacji Sp. z o.o., Warszawa, 2011