Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności
Sylabus przedmiotu Produkcja roślinnych substancji biologiczne czynnych w bioreaktorach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Produkcja roślinnych substancji biologiczne czynnych w bioreaktorach | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zasad prowadzenia roślinnych kultur in vitro. |
W-2 | Posiadanie wiedzy na temat budowy bioreaktorów. |
W-3 | Posiadanie wiedzy na temat podłoża biochemicznego i genetycznego produkcji metabolitów wtórnych w roślinach. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy na temat projektowania i prowadzenia roślinnych kultur w bioreaktorach. |
C-2 | Nabycie umiejętności zakładania kultur zawiesinowych, powiekszania ich skali oraz oceny ich produktywności, zarówno w kulturach wytrząsanych jak i prowadzonych w bioreaktorach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Poznanie budowy bioreaktorów, zasady doboru odpowiedniego typu bioreaktorów do prowadzenia określonego typu roślinnych kultur zawiesinowych. | 2 |
T-A-2 | Przygotowanie pożywki do hodowli, sterylizacja pojemnika roboczego wraz z pożywką w autoklawie, inokulacja kultury, dopełnianie pojemnika wybranymi składnikami mineralnymi w trakcie trwania kultury | 2 |
T-A-3 | Modelowanie komputerowe procesów zachodzących w bioreaktorze przy pomocy programu Biocomand OPC. | 1 |
T-A-4 | Ocena prodyktywnosci wybranego metabolitu wórnego w kulturze. | 1 |
T-A-5 | Najnowsze trendy w produkcji metabolitów wtórnych w bioreaktorach. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metabolity wtórne produkowane przez rośliny, wykorzystywane w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym, i kosmetycznym. | 2 |
T-W-2 | Metody produkcji związków biologicznie czynnych w zawiesinowych, kalusowych kulturach in vitro. | 1 |
T-W-3 | Bioreaktory ich budowa i warunki prowadzenia bioprocesów w roślinnych kulturach zawiesinowych. | 2 |
T-W-4 | Zabiegi technologiczne zwiększające produkcję i sekrecję metabolitów wtórnych w kulturach kalusowych. Mechanizm elicytacji kultur. | 2 |
T-W-5 | Możliwości komercjalizacji metod produkcji metabolitów wtórnych w kulturach zawisinowych. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | samodzielne zaprojektowanie i modelowanie w programie komputerowym procesu pozyskiwania w kulturach in vitro wybranego metabolitu wtórnego | 20 |
A-A-3 | samodzielne przygotowanie się do zaliczenia | 18 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | poszukiwanie i sutdiowanie literatury naukowej dotyczącej kultur roślinnych w bioreaktorach | 15 |
A-W-3 | samodzielne przygotowywanie się do kolokwium | 22 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład multimedialny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | ćwiczenia demnstracyjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolowium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O3.1_W01 poznanie metabolitów wtórnych produkowanych przez rośliny oraz metod biotechnologicznych wykorzystywanych do ich produkcji | BT_2A_W01, BT_2A_W09, BT_2A_W10, BT_2A_W13 | — | — | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O3.1_U01 Student potrafi prawidłowo dobrać bioreaktor i parametry prowadzonej hodowli do danego rodzaju kultury i wymagań danego gatunku rośliny | BT_2A_U04, BT_2A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O3.1_K01 Student potrafi wspóldziałając w grupie zebrać informacje na temat najnowszych doniesień na temat produkcji metabolitów w bioreaktorach, przygotować na ich podstawie prezentacjęi i zaprezentować ją publicznie. | BT_2A_K01, BT_2A_K02, BT_2A_K07 | — | — | C-2, C-1 | T-A-5 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O3.1_W01 poznanie metabolitów wtórnych produkowanych przez rośliny oraz metod biotechnologicznych wykorzystywanych do ich produkcji | 2,0 | niezadowalająca wiedza |
3,0 | zadowalająca wiedza, ale student popełnia liczne błedy | |
3,5 | zadowalająca wiedza na podstawowym poziomie | |
4,0 | szeroka wiedza, student popełnia nieliczne błedy | |
4,5 | bardzo szeroka wiedza, student popełnia nieliczne błedy | |
5,0 | bardzo szeroka wiedza, student potrafi samodzielnie analizować podaną literaturę, nie popełnia przy tym błedów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O3.1_U01 Student potrafi prawidłowo dobrać bioreaktor i parametry prowadzonej hodowli do danego rodzaju kultury i wymagań danego gatunku rośliny | 2,0 | student na nie potrafi zaplanować przebieg procesu produkcji roślinnych metabolitów wtórnych w kulturach in vitro |
3,0 | student zna podstawowe etapy prowadzenia produkcji roślinnych metabolitów wtórnych w kulturach in vitro, planuje wykorzystanie bioteaktora i przebieg procesu dla konkretnej kultury popełniając przy tym szereg błedów | |
3,5 | student na podstawie podanych przez nauczyciela informacji potrafi zaplanować przebieg procesu produkcji roślinnych metabolitów wtórnych w kulturach in vitro, popełniając przy tym nieliczne błedy | |
4,0 | student na podstawie podanych przez nauczyciela informacji potrafi zaplanować przebieg procesu produkcji roślinnych metabolitów wtórnych w kulturach in vitro, popełniając przy tym nieliczne błedy | |
4,5 | student na podstawie podanych przez nauczyciela informacji potrafi zaplanować przebieg procesu produkcji roślinnych metabolitów wtórnych w kulturach in vitro; potrafi w sposób realny ocenić możliwość produkcyjne i przydatność danej hodowli | |
5,0 | student potrafi samodzielnie zebrać informacje oraz na ich podstawie zaplanować przebieg procesu produkcji roślinnych metabolitów wtórnych w kulturach in vitro; potrafi w sposób realny ocenić możliwość produkcyjne i przydatność danej hodowli |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O3.1_K01 Student potrafi wspóldziałając w grupie zebrać informacje na temat najnowszych doniesień na temat produkcji metabolitów w bioreaktorach, przygotować na ich podstawie prezentacjęi i zaprezentować ją publicznie. | 2,0 | student nie potrafi współdziałać w grupie, ani samodzielnie zebrać potrzebnych informacji |
3,0 | student potrafi wspóldziałac w grupie oraz samodzielnie zebrać informacje, ale tylko w bardzo ograniczonym zakresie; nie potrafi ich analizować i zapraezentować. | |
3,5 | student potrafi współdziałac w grupie oraz samodzielnie zebrać informacje, ale tylko w bardzo ograniczonym zakresie; potrafi je analizować i zaprezentować, ale popełniając przy tym liczne błedy | |
4,0 | student potrafi współdziałać w grupie oraz samodzielnie zebrać informacje, korzystając ze żródeł w języku polskim, wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski oraz przedstawia je popełniając nieliczne błędy | |
4,5 | student potrafi doskonale współdziałać w grupie zarówno jako jej członek jak i przywódca oraz samodzielnie zebrać informacje, korzystając ze żródeł w języku polskim, wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski, w poprawnie je przedstawia | |
5,0 | student potrafi doskonale współdziałać w grupie zarówno jako jej członek jak i przywódca oraz samodzielnie zebrać informacje, korzystając z licznych żródeł, zaróno w języku polskim, jak i obcym; wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski, w sposób interesujący je przedstawia |
Literatura podstawowa
- Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin, PWN, W-wa, 2009, 2
- C. Ratledge, B. Kristiansen., Podstawy biotechnologii., PWN, Warszawa, 2010
- Bednarski W., Reps A. (red.), Biotechnologia żywności., PWN., Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Chmiel A., Biotechnologia - Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne., PWN, Warszawa, 1999