Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Wprowadzanie nowych transgenów do roślin uprawnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wprowadzanie nowych transgenów do roślin uprawnych
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość genetyki i hodowli roślin, podstaw biotechnologii oraz podstaw inżynierii genetycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studnetów z tematyką, problematyką i skalą modyfikacji genetycznych u roślin uprawnych. Przedstawienie aktualnie dokonywanych jak i trendów w modyfikacjach genetycznych u roślin w kontekście potrzeb jak i uwarunkowań prawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie tematyki realizowanych zajęć, kryteriów uzyskania zaliczenia oraz omówienie zasad i tematyki przygotowania i przedstawienia referatów.1
T-A-2Monitorowanie transgenów. Cele i metody.2
T-A-3Identyfikowanie elementów konstrukcji genowych lub genów docelowych u roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne. Dyskusja wyników.6
T-A-4Biotransformacje z użyciem komórek i organów roślinnych. Trendy i aplikacje przyszłości.3
T-A-5Technologie RNAi w wybranych aplikacjach GM roślin.1
T-A-6Prezentacja referatów i dyskusja nad ich treściami. Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu.2
15
wykłady
T-W-1Eksperymentalne kierunki w transgenezie roślin. Wykorzystanie heterologicznej ekspresji syntazy fitoenu, desaturazy fitoenu, desaturazy karotenu oraz cyklazy karotenu w poprawianiu cech jakościowych transgenicznych odmian ryżu, pomidora oraz rzepaku.2
T-W-2Zmiana ekspresji gamma-metylotransferazy w biosyntezie tokoferoli w celu zwiększenia zawartości witaminy E pozyskiwanej z transgenicznych roślin. Wzbogacanie roślin w fitoestrogeny, izoflawony, fruktany, metioninę oraz likopen. Strategie i cele modyfikacji.3
T-W-3Zwiększanie wartości cech użytkowych roślin GM poprzez modyfikację fotosyntezy, skarlanie, podwyższanie ważliwości na zacienienie oraz regulację procesem starzenia się roślin.3
T-W-4Strategie podwyższania u roślin GM tolerancji na czynniki wywołujące stres abiotyczny. Fitoremediacja. Wykorzystanie roślin GM do produkcji biopaliw.2
T-W-5Eliminacja genów markerowych. Zastosowanie systemu Cre/lox, sekwencji homologicznych flankujących gen markerowy, różnych konstruktów DNA dla genów docelowych i markerowych.3
T-W-6Aktualny stan prawodawstawa polskiego regulujący aspekty wytwarzania i użycia różnych form GMO.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-A-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach informacyjnych oraz problemowych20
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia demonstracyjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena merytoryczna oraz formy prezentacji referatu na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z realizowanych form zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O5.2_W01
Objaśnia cele i metody stosowane do transformacji genetycznych u roślin. Potrafi opisac znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego funkcjonowania w genomie roślinnym
BT_2A_W08, BT_2A_W14C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O5.2_U01
potrafi identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisac wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych.
BT_2A_U04, BT_2A_U07C-1T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O5.2_K01
Rozumie i ma świadomość potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin. Rozumie potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć.
BT_2A_K02C-1T-A-4, T-A-6, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O5.2_W01
Objaśnia cele i metody stosowane do transformacji genetycznych u roślin. Potrafi opisac znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego funkcjonowania w genomie roślinnym
2,0studnet nie potrafi objaśnić celów, metod ani elementów konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
3,0studnet potrafi w stopniu podstawowym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
3,5studnet potrafi w stopniu zadowalającym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
4,0studnet potrafi w stopniu dobrym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
4,5studnet potrafi w stopniu ponad dobrym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
5,0studnet potrafi w stopniu bardzo dobrym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O5.2_U01
potrafi identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisac wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych.
2,0student nie potrafi identyfikować elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, nie objaśnia i nie tłumaczy ich funkcji. Nie potrafi opisać wad ani zalet elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych.
3,0student potrafi w stopniu podstawowym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu podstawowym.
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu zadowalającym.
4,0student potrafi w stopniu dobrym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu dobrym.
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu ponad dobrym.
5,0student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O5.2_K01
Rozumie i ma świadomość potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin. Rozumie potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć.
2,0student nie rozumie i nie ma świadomości potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
3,0student rozumie i ma świadomość w stopniu podstawowym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
3,5student rozumie i ma świadomość w stopniu zadowalającym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
4,0student rozumie i ma świadomość w stopniu dobrym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
4,5student rozumie i ma świadomość w stopniu ponad dobrym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
5,0student rozumie i ma bardzo dobrą świadomość na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin, Wydawnictow Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Twardowski T. (red), Biotechnologia, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań, 2006, 3 (74) 2006

Literatura dodatkowa

  1. Michalik Barbara (red)., Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Drukpol s.c., Kraków, 1996
  2. Autorzy prac naukowych, prac przeglądowych, Wybrane publikacje poświęcone tematyce realizowanej w ramach porowadzonego przedmiotu, Wiodące wydawnictwa naukowe, 2011
  3. Anioł A., Bujak H., Dalbiak A., Giziński M., Głowacka B., Linkiewicz A., Oleszczuk S., Sowa S., Twardowski T., Zimny J., Zimny T., Narkiewicz-Jodko J., Połanecki P., Wiąckowski S.K., Żarski T., Organizmy genetycznie zmodyfikowane, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2004, Materiały szkoleniowe - Transition Facility 2004/016-829.03.01

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie tematyki realizowanych zajęć, kryteriów uzyskania zaliczenia oraz omówienie zasad i tematyki przygotowania i przedstawienia referatów.1
T-A-2Monitorowanie transgenów. Cele i metody.2
T-A-3Identyfikowanie elementów konstrukcji genowych lub genów docelowych u roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne. Dyskusja wyników.6
T-A-4Biotransformacje z użyciem komórek i organów roślinnych. Trendy i aplikacje przyszłości.3
T-A-5Technologie RNAi w wybranych aplikacjach GM roślin.1
T-A-6Prezentacja referatów i dyskusja nad ich treściami. Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Eksperymentalne kierunki w transgenezie roślin. Wykorzystanie heterologicznej ekspresji syntazy fitoenu, desaturazy fitoenu, desaturazy karotenu oraz cyklazy karotenu w poprawianiu cech jakościowych transgenicznych odmian ryżu, pomidora oraz rzepaku.2
T-W-2Zmiana ekspresji gamma-metylotransferazy w biosyntezie tokoferoli w celu zwiększenia zawartości witaminy E pozyskiwanej z transgenicznych roślin. Wzbogacanie roślin w fitoestrogeny, izoflawony, fruktany, metioninę oraz likopen. Strategie i cele modyfikacji.3
T-W-3Zwiększanie wartości cech użytkowych roślin GM poprzez modyfikację fotosyntezy, skarlanie, podwyższanie ważliwości na zacienienie oraz regulację procesem starzenia się roślin.3
T-W-4Strategie podwyższania u roślin GM tolerancji na czynniki wywołujące stres abiotyczny. Fitoremediacja. Wykorzystanie roślin GM do produkcji biopaliw.2
T-W-5Eliminacja genów markerowych. Zastosowanie systemu Cre/lox, sekwencji homologicznych flankujących gen markerowy, różnych konstruktów DNA dla genów docelowych i markerowych.3
T-W-6Aktualny stan prawodawstawa polskiego regulujący aspekty wytwarzania i użycia różnych form GMO.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-A-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach informacyjnych oraz problemowych20
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O5.2_W01Objaśnia cele i metody stosowane do transformacji genetycznych u roślin. Potrafi opisac znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego funkcjonowania w genomie roślinnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człowieka i środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studnetów z tematyką, problematyką i skalą modyfikacji genetycznych u roślin uprawnych. Przedstawienie aktualnie dokonywanych jak i trendów w modyfikacjach genetycznych u roślin w kontekście potrzeb jak i uwarunkowań prawnych.
Treści programoweT-W-4Strategie podwyższania u roślin GM tolerancji na czynniki wywołujące stres abiotyczny. Fitoremediacja. Wykorzystanie roślin GM do produkcji biopaliw.
T-W-5Eliminacja genów markerowych. Zastosowanie systemu Cre/lox, sekwencji homologicznych flankujących gen markerowy, różnych konstruktów DNA dla genów docelowych i markerowych.
T-W-1Eksperymentalne kierunki w transgenezie roślin. Wykorzystanie heterologicznej ekspresji syntazy fitoenu, desaturazy fitoenu, desaturazy karotenu oraz cyklazy karotenu w poprawianiu cech jakościowych transgenicznych odmian ryżu, pomidora oraz rzepaku.
T-W-2Zmiana ekspresji gamma-metylotransferazy w biosyntezie tokoferoli w celu zwiększenia zawartości witaminy E pozyskiwanej z transgenicznych roślin. Wzbogacanie roślin w fitoestrogeny, izoflawony, fruktany, metioninę oraz likopen. Strategie i cele modyfikacji.
T-W-3Zwiększanie wartości cech użytkowych roślin GM poprzez modyfikację fotosyntezy, skarlanie, podwyższanie ważliwości na zacienienie oraz regulację procesem starzenia się roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena merytoryczna oraz formy prezentacji referatu na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z realizowanych form zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0studnet nie potrafi objaśnić celów, metod ani elementów konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
3,0studnet potrafi w stopniu podstawowym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
3,5studnet potrafi w stopniu zadowalającym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
4,0studnet potrafi w stopniu dobrym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
4,5studnet potrafi w stopniu ponad dobrym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
5,0studnet potrafi w stopniu bardzo dobrym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O5.2_U01potrafi identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisac wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
BT_2A_U07analizuje główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy ich regulacji w oparciu o wiedzę z zakresu budowy i funkcji białek, hormonów i witamin; potrafi pozyskiwać i wykorzystywać enzymy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studnetów z tematyką, problematyką i skalą modyfikacji genetycznych u roślin uprawnych. Przedstawienie aktualnie dokonywanych jak i trendów w modyfikacjach genetycznych u roślin w kontekście potrzeb jak i uwarunkowań prawnych.
Treści programoweT-A-3Identyfikowanie elementów konstrukcji genowych lub genów docelowych u roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne. Dyskusja wyników.
T-A-2Monitorowanie transgenów. Cele i metody.
T-A-4Biotransformacje z użyciem komórek i organów roślinnych. Trendy i aplikacje przyszłości.
T-W-6Aktualny stan prawodawstawa polskiego regulujący aspekty wytwarzania i użycia różnych form GMO.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia demonstracyjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena merytoryczna oraz formy prezentacji referatu na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z realizowanych form zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi identyfikować elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, nie objaśnia i nie tłumaczy ich funkcji. Nie potrafi opisać wad ani zalet elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych.
3,0student potrafi w stopniu podstawowym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu podstawowym.
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu zadowalającym.
4,0student potrafi w stopniu dobrym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu dobrym.
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu ponad dobrym.
5,0student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O5.2_K01Rozumie i ma świadomość potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin. Rozumie potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studnetów z tematyką, problematyką i skalą modyfikacji genetycznych u roślin uprawnych. Przedstawienie aktualnie dokonywanych jak i trendów w modyfikacjach genetycznych u roślin w kontekście potrzeb jak i uwarunkowań prawnych.
Treści programoweT-A-4Biotransformacje z użyciem komórek i organów roślinnych. Trendy i aplikacje przyszłości.
T-A-6Prezentacja referatów i dyskusja nad ich treściami. Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu.
T-A-5Technologie RNAi w wybranych aplikacjach GM roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia demonstracyjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena merytoryczna oraz formy prezentacji referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie i nie ma świadomości potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
3,0student rozumie i ma świadomość w stopniu podstawowym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
3,5student rozumie i ma świadomość w stopniu zadowalającym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
4,0student rozumie i ma świadomość w stopniu dobrym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
4,5student rozumie i ma świadomość w stopniu ponad dobrym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
5,0student rozumie i ma bardzo dobrą świadomość na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.