Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w ochronie roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w ochronie roślin
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość genetyki i hodowli roślin, podstaw biotechnologii oraz inżynierii genetycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studnetów z problematyką stresów biotycznych i abiotycznych w uprawie i hodowli roślin
C-2przybliżenie metod oraz strategii stosowanych dla podniesienia tolerancji/odporności roślin na czynniki wywołujące stres biotyczny lub abiotyczny
C-3omówienie najnowszych osiągnięć inżynierii genetycznej oraz różnych aplikacji biologii molekularnej dla celu podwyższenia tolerancji roślin na stresowe czynniki środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasolenie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na zasolenie. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na zasolenie.3
T-A-2Susza a okresowe niedobory wody. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na suszę. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na suszę.2
T-A-3Tolerancja na metale cięzkie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na obecność metali ciężkich. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej w celu poprawienia odporności roślin na zasolenie.2
T-A-4Stres wywołany chłodem. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na chłód. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin chłód.2
T-A-5Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu.1
10
wykłady
T-W-1Hodowla odpornościowa i jej znaczenie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Kierunki współczesnej hodowli odpornościowej. Reakcje genotypów na stresowe czynniki środowiska.2
T-W-2Hodowla odmian odpornych na choroby i szkodniki. Poszukiwanie i wykorzystywanie genów odporności na drodze mutacji. Rodzaje odporności na patogeny grzybowe.2
T-W-3Wykorzystanie metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roślin na choroby. Poszukiwanie źródeł odporności przy pomocy selekcji w kulturach in vitro. Poszukiwanie markerów molekularnych i genów odporności na choroby.Transformacje genetyczne.2
T-W-4Charakterystyka ważnych z punktu widzenia hodowli roślin chorób i szkodników roślin uprawnych. Dziedziczenie. Metody hodowli.2
T-W-5Biotyczne i abiotyczne stresy roślin. Molekularne mechanizmy tolerancji na stresy. Kierunki w hodowli w zakresie odporności na czynniki abiotyczne.3
T-W-6Zastosowanie metod inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej do zwiększenia odporności roślin uprawnych na czynniki wywołujące stres.3
T-W-7Niedobory pokarmowe. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na niedobór makro i mikroelementów. Źródła genów odporności i metody selekcji w kierunku tolerancji na niedobory pokarmowe. Rola inżynierii genetycznej i technik MAS w celu poprawienia tolerancji roślin na stres wywołany niedoborami pokarmowymi.3
T-W-8Mapowanie genetyczne, a poprawa odporności roślin na stresy abiotyczne.1
T-W-9Przedstawienie i dyskusja nad treściami referatów. Sprawdzian pisemny z realizowanej formy zajęć.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego10
30
wykłady
A-W-1uczestnictow w wykładach20
A-W-2przygotowanie i wygłoszenie referatu na zadany temat15
A-W-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego zaliczającego formę przedmiotu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu przedstawienia referatu na wybrany temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający odpowiednią formę zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D9_W01
definiuje i objaśnia rolę hodowli roślin i jej metod dla potrzeb poprawienia odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. Charakteryzuje źródła odporności i opisuje metody ich selekcjonowania i wykorzystywania w hodowli odpornościowej. Potrafi opisać najważniejsze czynniki wywołujące stres abiotyczny oraz metody wykorzystywane do minimalizaowania ich negatywnego skutku.
BT_2A_W06, BT_2A_W12C-2, C-1T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D9_U01
zna i rozumie mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres.
BT_2A_U01, BT_2A_U04C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D9_K01
rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie, lub we współpracy
BT_2A_K01, BT_2A_K03C-1, C-3T-A-5, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D9_W01
definiuje i objaśnia rolę hodowli roślin i jej metod dla potrzeb poprawienia odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. Charakteryzuje źródła odporności i opisuje metody ich selekcjonowania i wykorzystywania w hodowli odpornościowej. Potrafi opisać najważniejsze czynniki wywołujące stres abiotyczny oraz metody wykorzystywane do minimalizaowania ich negatywnego skutku.
2,0student nie zna definicji i metod hodowli roslin stosowanych w poprawianiu odpornosci roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne, jak i abiotyczne. Nie zna Źródeł odporności i nie opisuje metod ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornosciowej.
3,0student w stopniu podstawowym zna definicje i metody hodowli roslin stosowanych w poprawianiu odpornosci roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne, jak i abiotyczne. W stopniu podstawowym zna źródła odporności. W stopniu podstawowym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystania w hodowli odpornosciowej.
3,5Student w stipniu zadawalającym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odpornosci roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne, jak i abiotyczne. W stopniu zadawalajacycm zna źródła odporności. W stopniu zadawalajcaym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornosciowej.
4,0student w stopniu dobrym zna definicje i metody hodowli roslin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy biotyczne, jak i abiotyczne. W stopniu dobrym zna źródła odporności. W stopniu dobrym zna metody ich selekcjonowania i wykorzystania w hodowli odpornosciowej.
4,5student s stopniu ponad dobrym zna definicje i metody hodowli roslin stosowane w poprawianiu odpornosci roslin uprawnych na stresy biotyczne, jak i abiotyczne. W stopniu ponad dobrym zna źródła odpornosci. W stospniu ponad dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystania w hodowli odpornosciowej.
5,0student w stopniu bardzo dobrym zna definicje i metody hodowli roslin stosowane w hodowli odpornościowej roslin uprawnych na stresy biotyczne, jak i abiotyczne. W stopniu bardzo dobrym zna źódła odpornosci. W stopniu bardzo dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystania w hodowli odpornosciowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D9_U01
zna i rozumie mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres.
2,0student nie potrafi opisać mechanizmów odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Nie potrafi dobrać i zastosować wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
3,0student potrafi w stopniu podstawowym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi w stopniu podstawowym dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi w stopniu zadowalającym dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
4,0student potrafi w stopniu dobrym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
5,0student bardzo dobrze potrafi opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i bardzo dobrze rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D9_K01
rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie, lub we współpracy
2,0student nie rozumie potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
3,0student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
3,5student rozumie w stopniu zadowalającym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
4,0student rozumie w stopniu dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
4,5student rozumie w stopniu ponad dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
5,0student rozumie w stopniu bardzo dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S. (red.), Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002, Rozdział 8: Reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe
  2. Michalik Barbara, Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Drukpol s.c., Kraków, 1996
  3. Michalik Barbara (red.), Hodowla roślin, PWRiL, Poznań, 2009, Część III: Biotechnologia w hodowli roślin.

Literatura dodatkowa

  1. Ashraf M., Harris PJC. (red)., Abiotic stresses - Plant resistance through breeding and molecular approaches, Food Product Press - Haworth Press, New York, London, Oxford, 2005
  2. Autorzy prac naukowych, Różne publikacje naukowe traktujące o tematyce stresów biotycznych oraz abiotycznych u roślin, Wydawnictwa naukowe, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasolenie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na zasolenie. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na zasolenie.3
T-A-2Susza a okresowe niedobory wody. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na suszę. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na suszę.2
T-A-3Tolerancja na metale cięzkie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na obecność metali ciężkich. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej w celu poprawienia odporności roślin na zasolenie.2
T-A-4Stres wywołany chłodem. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na chłód. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin chłód.2
T-A-5Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hodowla odpornościowa i jej znaczenie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Kierunki współczesnej hodowli odpornościowej. Reakcje genotypów na stresowe czynniki środowiska.2
T-W-2Hodowla odmian odpornych na choroby i szkodniki. Poszukiwanie i wykorzystywanie genów odporności na drodze mutacji. Rodzaje odporności na patogeny grzybowe.2
T-W-3Wykorzystanie metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roślin na choroby. Poszukiwanie źródeł odporności przy pomocy selekcji w kulturach in vitro. Poszukiwanie markerów molekularnych i genów odporności na choroby.Transformacje genetyczne.2
T-W-4Charakterystyka ważnych z punktu widzenia hodowli roślin chorób i szkodników roślin uprawnych. Dziedziczenie. Metody hodowli.2
T-W-5Biotyczne i abiotyczne stresy roślin. Molekularne mechanizmy tolerancji na stresy. Kierunki w hodowli w zakresie odporności na czynniki abiotyczne.3
T-W-6Zastosowanie metod inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej do zwiększenia odporności roślin uprawnych na czynniki wywołujące stres.3
T-W-7Niedobory pokarmowe. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na niedobór makro i mikroelementów. Źródła genów odporności i metody selekcji w kierunku tolerancji na niedobory pokarmowe. Rola inżynierii genetycznej i technik MAS w celu poprawienia tolerancji roślin na stres wywołany niedoborami pokarmowymi.3
T-W-8Mapowanie genetyczne, a poprawa odporności roślin na stresy abiotyczne.1
T-W-9Przedstawienie i dyskusja nad treściami referatów. Sprawdzian pisemny z realizowanej formy zajęć.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictow w wykładach20
A-W-2przygotowanie i wygłoszenie referatu na zadany temat15
A-W-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego zaliczającego formę przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-D9_W01definiuje i objaśnia rolę hodowli roślin i jej metod dla potrzeb poprawienia odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. Charakteryzuje źródła odporności i opisuje metody ich selekcjonowania i wykorzystywania w hodowli odpornościowej. Potrafi opisać najważniejsze czynniki wywołujące stres abiotyczny oraz metody wykorzystywane do minimalizaowania ich negatywnego skutku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W12wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
Cel przedmiotuC-2przybliżenie metod oraz strategii stosowanych dla podniesienia tolerancji/odporności roślin na czynniki wywołujące stres biotyczny lub abiotyczny
C-1zapoznanie studnetów z problematyką stresów biotycznych i abiotycznych w uprawie i hodowli roślin
Treści programoweT-W-1Hodowla odpornościowa i jej znaczenie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Kierunki współczesnej hodowli odpornościowej. Reakcje genotypów na stresowe czynniki środowiska.
T-W-5Biotyczne i abiotyczne stresy roślin. Molekularne mechanizmy tolerancji na stresy. Kierunki w hodowli w zakresie odporności na czynniki abiotyczne.
T-W-3Wykorzystanie metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roślin na choroby. Poszukiwanie źródeł odporności przy pomocy selekcji w kulturach in vitro. Poszukiwanie markerów molekularnych i genów odporności na choroby.Transformacje genetyczne.
T-W-2Hodowla odmian odpornych na choroby i szkodniki. Poszukiwanie i wykorzystywanie genów odporności na drodze mutacji. Rodzaje odporności na patogeny grzybowe.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu przedstawienia referatu na wybrany temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający odpowiednią formę zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna definicji i metod hodowli roslin stosowanych w poprawianiu odpornosci roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne, jak i abiotyczne. Nie zna Źródeł odporności i nie opisuje metod ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornosciowej.
3,0student w stopniu podstawowym zna definicje i metody hodowli roslin stosowanych w poprawianiu odpornosci roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne, jak i abiotyczne. W stopniu podstawowym zna źródła odporności. W stopniu podstawowym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystania w hodowli odpornosciowej.
3,5Student w stipniu zadawalającym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odpornosci roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne, jak i abiotyczne. W stopniu zadawalajacycm zna źródła odporności. W stopniu zadawalajcaym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornosciowej.
4,0student w stopniu dobrym zna definicje i metody hodowli roslin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy biotyczne, jak i abiotyczne. W stopniu dobrym zna źródła odporności. W stopniu dobrym zna metody ich selekcjonowania i wykorzystania w hodowli odpornosciowej.
4,5student s stopniu ponad dobrym zna definicje i metody hodowli roslin stosowane w poprawianiu odpornosci roslin uprawnych na stresy biotyczne, jak i abiotyczne. W stopniu ponad dobrym zna źródła odpornosci. W stospniu ponad dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystania w hodowli odpornosciowej.
5,0student w stopniu bardzo dobrym zna definicje i metody hodowli roslin stosowane w hodowli odpornościowej roslin uprawnych na stresy biotyczne, jak i abiotyczne. W stopniu bardzo dobrym zna źódła odpornosci. W stopniu bardzo dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystania w hodowli odpornosciowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-D9_U01zna i rozumie mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
BT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-2przybliżenie metod oraz strategii stosowanych dla podniesienia tolerancji/odporności roślin na czynniki wywołujące stres biotyczny lub abiotyczny
C-3omówienie najnowszych osiągnięć inżynierii genetycznej oraz różnych aplikacji biologii molekularnej dla celu podwyższenia tolerancji roślin na stresowe czynniki środowiska
Treści programoweT-A-2Susza a okresowe niedobory wody. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na suszę. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na suszę.
T-A-3Tolerancja na metale cięzkie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na obecność metali ciężkich. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej w celu poprawienia odporności roślin na zasolenie.
T-A-4Stres wywołany chłodem. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na chłód. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin chłód.
T-A-1Zasolenie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na zasolenie. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na zasolenie.
T-W-6Zastosowanie metod inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej do zwiększenia odporności roślin uprawnych na czynniki wywołujące stres.
T-W-7Niedobory pokarmowe. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na niedobór makro i mikroelementów. Źródła genów odporności i metody selekcji w kierunku tolerancji na niedobory pokarmowe. Rola inżynierii genetycznej i technik MAS w celu poprawienia tolerancji roślin na stres wywołany niedoborami pokarmowymi.
T-W-8Mapowanie genetyczne, a poprawa odporności roślin na stresy abiotyczne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu przedstawienia referatu na wybrany temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający odpowiednią formę zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi opisać mechanizmów odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Nie potrafi dobrać i zastosować wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
3,0student potrafi w stopniu podstawowym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi w stopniu podstawowym dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi w stopniu zadowalającym dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
4,0student potrafi w stopniu dobrym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
5,0student bardzo dobrze potrafi opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i bardzo dobrze rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-D9_K01rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie, lub we współpracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studnetów z problematyką stresów biotycznych i abiotycznych w uprawie i hodowli roślin
C-3omówienie najnowszych osiągnięć inżynierii genetycznej oraz różnych aplikacji biologii molekularnej dla celu podwyższenia tolerancji roślin na stresowe czynniki środowiska
Treści programoweT-A-5Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu.
T-W-8Mapowanie genetyczne, a poprawa odporności roślin na stresy abiotyczne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu przedstawienia referatu na wybrany temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający odpowiednią formę zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
3,0student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
3,5student rozumie w stopniu zadowalającym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
4,0student rozumie w stopniu dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
4,5student rozumie w stopniu ponad dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
5,0student rozumie w stopniu bardzo dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy