Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: rolnictwo i ogrodnictwo

Sylabus przedmiotu Alternatywne źródła energii w rolnictwie i ogrodnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Alternatywne źródła energii w rolnictwie i ogrodnictwie
Specjalność rolnictwo i ogrodnictwo
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 44 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki, biochemii, mikrobiologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przedstawienie alternatywnych rozwiązań zaopatrzenia gospodarstw w biopaliwa, energię elektryczną i ciepło w warunkach zrównoważonego rozwoju, z uwzględnieniem efektywniejszego wykorzystywania lokalnych zasobów, w tym surowców i odpadów powstających w gospodarstwach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Lokalna energetyka odnawialna - korzyści społeczne, ekonomiczne i środowiskowe.2
T-P-2Przygotowywanie założeń do projektu wykorzystania wybranych lokalnych źródeł OZE na cele energetyczne z oszacowaniem ich potencjału, możliwości finansowania inwestycji, z uwzględnieniem aktualnych uwarunkowań prawnych oraz kwestii oddziaływania na środowisko.8
10
wykłady
T-W-1Odnawialne żródła energii - definicja, klasyfikacja, potencjał, perspektywy rozwoju.3
T-W-2Biomasa - rodzaje, szacowanie zasobów, możliwości energetycznego wykorzystania, metody konwersji.6
T-W-3Produkcja biopaliw, energii elektrycznej i ciepła.6
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Przygotowanie projektu.20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie podanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Pokaz / objaśnienie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne / ustne.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bRO_W01
Doktorant zna alternatywne źródła energii i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie i ogrodnictwie w warunkach zrównoważonego rozwoju.
SD_3_W01C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bRO_U01
Doktorant umie oszacować lokalne zasoby energetyczne i przedstawić sposoby ich wykorzystania w rolnictwie lub ogrodnictwie, z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych.
SD_3_U02C-1T-P-1, T-P-2M-1, M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bRO_K01
Doktorant rozumie konieczność wprowadzania alternatywnych rozwiazań energetycznych w rolnictwie i ogrodnictwie.
SD_3_K04C-1T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-P-2M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bRO_W01
Doktorant zna alternatywne źródła energii i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie i ogrodnictwie w warunkach zrównoważonego rozwoju.
2,0
3,0Doktorant potrafi omówić/opisać dowolny rodzaj OZE z oceną możliwości jego wykorzystania w rolnictwie lub ogrodnictwie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bRO_U01
Doktorant umie oszacować lokalne zasoby energetyczne i przedstawić sposoby ich wykorzystania w rolnictwie lub ogrodnictwie, z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych.
2,0
3,0Doktorant potrafi przygotować podstawowe założenia projektu wykorzystania lokalnych odnawialnych źródł energii w rolnictwie lub ogrodnictwie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bRO_K01
Doktorant rozumie konieczność wprowadzania alternatywnych rozwiazań energetycznych w rolnictwie i ogrodnictwie.
2,0
3,0Doktorant potrafi uzasadnić konieczność wykorzystywania alternatywnych rozwiazań energetycznych w rolnictwie lub ogrodnictwie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Klimiuk E., Pawłowska M., Pokój T., Biopaliwa. Technologie dla zrównoważonego rozwoju., PWN, Warszawa, 2012
  2. Kołodziej B., Matyka M., Odnawialne źródła energii. Rolnicze surowce energetyczne., PWRiL, Poznań, 2012
  3. Lewandowski R.M., Ryms M., Biopaliwa. Proekologiczne odnawialne źródła energii, WN-T, Warszawa, 2013
  4. Lewandowski W.M., Proekologiczne źródła energii odnawialnej., WN-T, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Jędrczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów., PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Lokalna energetyka odnawialna - korzyści społeczne, ekonomiczne i środowiskowe.2
T-P-2Przygotowywanie założeń do projektu wykorzystania wybranych lokalnych źródeł OZE na cele energetyczne z oszacowaniem ich potencjału, możliwości finansowania inwestycji, z uwzględnieniem aktualnych uwarunkowań prawnych oraz kwestii oddziaływania na środowisko.8
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Odnawialne żródła energii - definicja, klasyfikacja, potencjał, perspektywy rozwoju.3
T-W-2Biomasa - rodzaje, szacowanie zasobów, możliwości energetycznego wykorzystania, metody konwersji.6
T-W-3Produkcja biopaliw, energii elektrycznej i ciepła.6
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Przygotowanie projektu.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie podanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bRO_W01Doktorant zna alternatywne źródła energii i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie i ogrodnictwie w warunkach zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie alternatywnych rozwiązań zaopatrzenia gospodarstw w biopaliwa, energię elektryczną i ciepło w warunkach zrównoważonego rozwoju, z uwzględnieniem efektywniejszego wykorzystywania lokalnych zasobów, w tym surowców i odpadów powstających w gospodarstwach.
Treści programoweT-W-3Produkcja biopaliw, energii elektrycznej i ciepła.
T-W-1Odnawialne żródła energii - definicja, klasyfikacja, potencjał, perspektywy rozwoju.
T-W-2Biomasa - rodzaje, szacowanie zasobów, możliwości energetycznego wykorzystania, metody konwersji.
Metody nauczaniaM-3Pokaz / objaśnienie.
M-1Wykład multimedialny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne / ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi omówić/opisać dowolny rodzaj OZE z oceną możliwości jego wykorzystania w rolnictwie lub ogrodnictwie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bRO_U01Doktorant umie oszacować lokalne zasoby energetyczne i przedstawić sposoby ich wykorzystania w rolnictwie lub ogrodnictwie, z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie alternatywnych rozwiązań zaopatrzenia gospodarstw w biopaliwa, energię elektryczną i ciepło w warunkach zrównoważonego rozwoju, z uwzględnieniem efektywniejszego wykorzystywania lokalnych zasobów, w tym surowców i odpadów powstających w gospodarstwach.
Treści programoweT-P-1Lokalna energetyka odnawialna - korzyści społeczne, ekonomiczne i środowiskowe.
T-P-2Przygotowywanie założeń do projektu wykorzystania wybranych lokalnych źródeł OZE na cele energetyczne z oszacowaniem ich potencjału, możliwości finansowania inwestycji, z uwzględnieniem aktualnych uwarunkowań prawnych oraz kwestii oddziaływania na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny.
M-3Pokaz / objaśnienie.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi przygotować podstawowe założenia projektu wykorzystania lokalnych odnawialnych źródł energii w rolnictwie lub ogrodnictwie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bRO_K01Doktorant rozumie konieczność wprowadzania alternatywnych rozwiazań energetycznych w rolnictwie i ogrodnictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie alternatywnych rozwiązań zaopatrzenia gospodarstw w biopaliwa, energię elektryczną i ciepło w warunkach zrównoważonego rozwoju, z uwzględnieniem efektywniejszego wykorzystywania lokalnych zasobów, w tym surowców i odpadów powstających w gospodarstwach.
Treści programoweT-P-1Lokalna energetyka odnawialna - korzyści społeczne, ekonomiczne i środowiskowe.
T-W-2Biomasa - rodzaje, szacowanie zasobów, możliwości energetycznego wykorzystania, metody konwersji.
T-W-1Odnawialne żródła energii - definicja, klasyfikacja, potencjał, perspektywy rozwoju.
T-W-3Produkcja biopaliw, energii elektrycznej i ciepła.
T-P-2Przygotowywanie założeń do projektu wykorzystania wybranych lokalnych źródeł OZE na cele energetyczne z oszacowaniem ich potencjału, możliwości finansowania inwestycji, z uwzględnieniem aktualnych uwarunkowań prawnych oraz kwestii oddziaływania na środowisko.
Metody nauczaniaM-3Pokaz / objaśnienie.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena projektu.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne / ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi uzasadnić konieczność wykorzystywania alternatywnych rozwiazań energetycznych w rolnictwie lub ogrodnictwie.
3,5
4,0
4,5
5,0