Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: rolnictwo i ogrodnictwo

Sylabus przedmiotu Inżynieria terahercowa i mikrofalowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Inżynieria terahercowa i mikrofalowa
Specjalność automatyka, elektronika i elektrotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs akademicki z matematyki i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z projektowaniem układów wysokich częstotliwości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do projektu1
T-P-2Realizacja projektu w laboratorium8
T-P-3Prezentacja wyników i dyskusja1
10
wykłady
T-W-1Fale elektromagnetyczne w zakresie mikrofalowym i terahercowym.2
T-W-2Prowadzenie fal wysokiej częstotliwości i fale w ośrodkach warstwowych.2
T-W-3Metody genreacji i detekcji fal EM w zakresie mikrofalowym i terahercowym2
T-W-4Elementy i urządzenia pasywne w technice mikrofalowej i terahercowej3
T-W-5Elementy i urządzenia aktywne w technice mikrofalowej i terahercowej1
T-W-6Projektowanie i modelowanie numeryczne układów wysokiej i bardzo wysokiej częstotliwości4
T-W-7Metamateriały i metapowierzchnie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2przygotowanie się do zajęć - przegląd literatury5
A-P-3realizacja projektu15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć - praca z literaturą45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej i sprawozdania z wykonanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bAEE_W01
Student posiada wiedzę na temat projektowania urządzeń techniki terahercowej i mikrofalowej
SD_3_W01C-1T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bAEE_U01
Student posiada umiejętności w zakresie symulacji numerycznych i projektowania urządzeń techniki terahercowej i mikrofalowej.
SD_3_U02C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bAEE_K01
Student potrafi krytycznie przeanalizować wyniki własnej działalności badawczej, wyciągnąć wnioski i określić dalsze kierunki rozwoju.
SD_3_K01C-1T-P-3, T-P-2, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bAEE_W01
Student posiada wiedzę na temat projektowania urządzeń techniki terahercowej i mikrofalowej
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu techniki terahercowej i mikrofalowej i zna wybrane metody projektowania urządzeń pracujących w tym zakresie..
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bAEE_U01
Student posiada umiejętności w zakresie symulacji numerycznych i projektowania urządzeń techniki terahercowej i mikrofalowej.
2,0
3,0Student potrafi dokonać analizy pracy standardowych urządzeń działających w zakresie terahercowym i mikrofalowym, dobrać i zastosować metodę ich pomiaru i analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bAEE_K01
Student potrafi krytycznie przeanalizować wyniki własnej działalności badawczej, wyciągnąć wnioski i określić dalsze kierunki rozwoju.
2,0
3,0Student potrafi przeanalizować i omówić wyniki badań, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować dalszy kierunek prac.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szóstka J., Fale i anteny, WKŁ, Warszawa, 2006
  2. Spałek D., Fale elektromagnetyczne. Podstawy teorii anten i falowodów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2015
  3. Dobrowolski J.A., Technika wysokich częstotliwości, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2001
  4. Łopato P., Detekcja i identyfikacja defektów struktur dielektrycznych i kompozytowych z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych w zakresie terahercowym, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Balanis C. A., Antenna Theory: Analysis and Design, John Wiley & Sons Inc., New York, 2005
  2. Mittleman D., Sensing with terahertz radiation, Springer, Berlin, 2010
  3. Lee Yun-Shik, Principles of terahertz science and technology, Springer, New York, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do projektu1
T-P-2Realizacja projektu w laboratorium8
T-P-3Prezentacja wyników i dyskusja1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fale elektromagnetyczne w zakresie mikrofalowym i terahercowym.2
T-W-2Prowadzenie fal wysokiej częstotliwości i fale w ośrodkach warstwowych.2
T-W-3Metody genreacji i detekcji fal EM w zakresie mikrofalowym i terahercowym2
T-W-4Elementy i urządzenia pasywne w technice mikrofalowej i terahercowej3
T-W-5Elementy i urządzenia aktywne w technice mikrofalowej i terahercowej1
T-W-6Projektowanie i modelowanie numeryczne układów wysokiej i bardzo wysokiej częstotliwości4
T-W-7Metamateriały i metapowierzchnie1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2przygotowanie się do zajęć - przegląd literatury5
A-P-3realizacja projektu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć - praca z literaturą45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bAEE_W01Student posiada wiedzę na temat projektowania urządzeń techniki terahercowej i mikrofalowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z projektowaniem układów wysokich częstotliwości.
Treści programoweT-W-7Metamateriały i metapowierzchnie
T-W-3Metody genreacji i detekcji fal EM w zakresie mikrofalowym i terahercowym
T-W-6Projektowanie i modelowanie numeryczne układów wysokiej i bardzo wysokiej częstotliwości
T-W-1Fale elektromagnetyczne w zakresie mikrofalowym i terahercowym.
T-W-2Prowadzenie fal wysokiej częstotliwości i fale w ośrodkach warstwowych.
T-W-5Elementy i urządzenia aktywne w technice mikrofalowej i terahercowej
T-W-4Elementy i urządzenia pasywne w technice mikrofalowej i terahercowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej i sprawozdania z wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu techniki terahercowej i mikrofalowej i zna wybrane metody projektowania urządzeń pracujących w tym zakresie..
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bAEE_U01Student posiada umiejętności w zakresie symulacji numerycznych i projektowania urządzeń techniki terahercowej i mikrofalowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z projektowaniem układów wysokich częstotliwości.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do projektu
T-P-2Realizacja projektu w laboratorium
T-P-3Prezentacja wyników i dyskusja
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej i sprawozdania z wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać analizy pracy standardowych urządzeń działających w zakresie terahercowym i mikrofalowym, dobrać i zastosować metodę ich pomiaru i analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bAEE_K01Student potrafi krytycznie przeanalizować wyniki własnej działalności badawczej, wyciągnąć wnioski i określić dalsze kierunki rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z projektowaniem układów wysokich częstotliwości.
Treści programoweT-P-3Prezentacja wyników i dyskusja
T-P-2Realizacja projektu w laboratorium
T-W-6Projektowanie i modelowanie numeryczne układów wysokiej i bardzo wysokiej częstotliwości
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej i sprawozdania z wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeanalizować i omówić wyniki badań, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować dalszy kierunek prac.
3,5
4,0
4,5
5,0