Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Hodowla zwierząt w warunkach zrównoważonego rozwoju:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Hodowla zwierząt w warunkach zrównoważonego rozwoju
Specjalność zootechnika i rybactwo
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,50zaliczenie
projektyP6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chowu i hodowli zwierząt gospodarskich i ochrony środowiska przyrodniczego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z potrzebą wprowadzania holistycznych koncepcji prowadzenia produkcji zwierzęcej a także ze społeczną funkcją rolnictwa oraz rozwojem obszarów wiejskich w aspekcie ochrony środowiska przyrodniczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza treści publikacji naukowych i przygotowanie studentów do opracowania przeglądu pismiennictwa w formie artykułu naukowego z zadanej problematyki badawczej. Opracowanie gównych założeń do prezentacji w power point najwazniejszych wyników badań z przeglądu pismiennictwa.7
T-P-2Prezentacja przed grupą najwaznieszych wyników badań. Prezentacje przygotowane w Power point.3
10
wykłady
T-W-1Definicja, koncepcja i idea powstania rolnictwa zrównoważonego. Kluczowe kierunki rozwoju. Główne założenia w aspekcie krajowej strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa.3
T-W-2Zachowanie bioróznorodności zwierząt gospodarskich jako element rolnictwa zrównoważonego. Istota ochrony, znaczenie i wspólczesne metody jej prowadzenia.3
T-W-3Zrównoważona produkcja zwierzęca. Cele i główne założenia. Mozliwości podniesienia efektywności produkcji róznych gatunków zwierząt wykorzystywanych gospodarczo.3
T-W-4Ochrona środowiska i dobrostan zwierząt jako elementy kształtowania nowoczesnej produkcji zwierzęcej. Dobre praktyki w chowie zwierząt na przykładzie wybranych gałęzi produkcji zwierzęcej.3
T-W-5Ekologiczna produkcja zwierzęca i agroturystyka w aspekcie rolnictwa przyjaznego srodowisku. Stan i perspektywy rozwoju w Polsce.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Studiowanie pismiennictwa naukowego.10
A-P-3Przygotowanie prezentacji Power point obejmującej najważniejsze wyniki przeglądu pismiennictwa z zadanej problematyki badawczej.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Wyszukiwanie w bazach bibliotecznych publikacji z zakresu problematyki naukowej dotyczącej rolnictwa zrównoważonego. Lektura przedmiotowego pismiennictwa. Przygotowanie zgromadzonych materiałów w formie artykułu przeglądowego.30
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, opis oraz objasnienie zagadnień dotyczących realizowanych treści, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja na temat przygotowanego przeglądu piśmiennctwa z zadanej problematyki badawczej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na koniec zajęć z zaliczenia pisemnego oraz ze sprawozdania/opracowanie przeglądu pismiennictwa z zadanej problematyki naukowej
S-2Ocena formująca: Ocena z prezentacji przeglądu pismiennictwa z zadanej problematyki badawczej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05ZR_W01
Student zna istotę i głowne założenia rolnictwa zrównoważonego, ze szczególnym uwzglednieniem produkcji zwierzęcej. Definiuje potrzebę zachowania bioróznorodności zwierząt gospodarskich z zastosowaniem nowoczesnych metod i technologii. Opisuje alternatywne sposoby chowu zwierząt uwzględniające dobre praktyk zootechniki. Charakteryzuje możliwości podniesienia efektywności produkcji zwierzęcej z zachowaniem dobrostanu zwierząt i ochrony środowiska Ma poszerzoną wiedzę dającą mozliwość zrozumienia zależności występujących w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym.
SD_3_W07, SD_3_W03C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05ZR_U01
Student analizuje problemy naukowe w zakresie holistycznego podejścia do ochrony róznorodności przyrodniczej z uwzględnieniem zrównowazonego rolnictwa. Potrafi przeprowadzić rewizję piśmiennictwa naukowego z zakresu prowadzenia produkcji zwierzęcej w aspekcie rolnictwa przyjaznego środowisku.
SD_3_U03, SD_3_U01C-1T-P-2, T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05ZR_K01
Student ma świadomość społecznej funkcji rolnictwa, wykazuje wrazliwość i aktywną postawę w stosunku do ochrony środowiska przyrodniczego, potrafi byc kreatywny i promować zgadnienia rozwoju zrównoważonego rolnictwa
SD_3_K03C-1T-P-2, T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05ZR_W01
Student zna istotę i głowne założenia rolnictwa zrównoważonego, ze szczególnym uwzglednieniem produkcji zwierzęcej. Definiuje potrzebę zachowania bioróznorodności zwierząt gospodarskich z zastosowaniem nowoczesnych metod i technologii. Opisuje alternatywne sposoby chowu zwierząt uwzględniające dobre praktyk zootechniki. Charakteryzuje możliwości podniesienia efektywności produkcji zwierzęcej z zachowaniem dobrostanu zwierząt i ochrony środowiska Ma poszerzoną wiedzę dającą mozliwość zrozumienia zależności występujących w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym.
2,0
3,0Uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej z zaliczenia pisemnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05ZR_U01
Student analizuje problemy naukowe w zakresie holistycznego podejścia do ochrony róznorodności przyrodniczej z uwzględnieniem zrównowazonego rolnictwa. Potrafi przeprowadzić rewizję piśmiennictwa naukowego z zakresu prowadzenia produkcji zwierzęcej w aspekcie rolnictwa przyjaznego środowisku.
2,0
3,0Przygotowanie przeglądu pismiennictwa z zadanej problematyki badawczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05ZR_K01
Student ma świadomość społecznej funkcji rolnictwa, wykazuje wrazliwość i aktywną postawę w stosunku do ochrony środowiska przyrodniczego, potrafi byc kreatywny i promować zgadnienia rozwoju zrównoważonego rolnictwa
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji power point z krytczną rewizją zadanej problematyki badawczej. Aktywna postawa podczas dyskusji w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karol Kociszewski, Ekologizacja polskiego rolnictwa a jego zrównowazony rozwój w warunkach członkowstwa w UE, Akademia Ekonomiczna Wrocław, Wrocław, 2013
  2. Józef Zegar, Współczesne wyzwania rolnictwa, PWN, Warszawa, 2012
  3. A. Lipiec, J. Jankowski, H. Jeroch, Ekologiiczne żywienie zwierząt, UWM, Olsztyn, 2018

Literatura dodatkowa

  1. różni autorzy, czasopismo- Nowoczesne i odpowiedzialne rolnictwo, Media Planet, czasopismo on-line, 2019

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza treści publikacji naukowych i przygotowanie studentów do opracowania przeglądu pismiennictwa w formie artykułu naukowego z zadanej problematyki badawczej. Opracowanie gównych założeń do prezentacji w power point najwazniejszych wyników badań z przeglądu pismiennictwa.7
T-P-2Prezentacja przed grupą najwaznieszych wyników badań. Prezentacje przygotowane w Power point.3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja, koncepcja i idea powstania rolnictwa zrównoważonego. Kluczowe kierunki rozwoju. Główne założenia w aspekcie krajowej strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa.3
T-W-2Zachowanie bioróznorodności zwierząt gospodarskich jako element rolnictwa zrównoważonego. Istota ochrony, znaczenie i wspólczesne metody jej prowadzenia.3
T-W-3Zrównoważona produkcja zwierzęca. Cele i główne założenia. Mozliwości podniesienia efektywności produkcji róznych gatunków zwierząt wykorzystywanych gospodarczo.3
T-W-4Ochrona środowiska i dobrostan zwierząt jako elementy kształtowania nowoczesnej produkcji zwierzęcej. Dobre praktyki w chowie zwierząt na przykładzie wybranych gałęzi produkcji zwierzęcej.3
T-W-5Ekologiczna produkcja zwierzęca i agroturystyka w aspekcie rolnictwa przyjaznego srodowisku. Stan i perspektywy rozwoju w Polsce.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Studiowanie pismiennictwa naukowego.10
A-P-3Przygotowanie prezentacji Power point obejmującej najważniejsze wyniki przeglądu pismiennictwa z zadanej problematyki badawczej.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Wyszukiwanie w bazach bibliotecznych publikacji z zakresu problematyki naukowej dotyczącej rolnictwa zrównoważonego. Lektura przedmiotowego pismiennictwa. Przygotowanie zgromadzonych materiałów w formie artykułu przeglądowego.30
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05ZR_W01Student zna istotę i głowne założenia rolnictwa zrównoważonego, ze szczególnym uwzglednieniem produkcji zwierzęcej. Definiuje potrzebę zachowania bioróznorodności zwierząt gospodarskich z zastosowaniem nowoczesnych metod i technologii. Opisuje alternatywne sposoby chowu zwierząt uwzględniające dobre praktyk zootechniki. Charakteryzuje możliwości podniesienia efektywności produkcji zwierzęcej z zachowaniem dobrostanu zwierząt i ochrony środowiska Ma poszerzoną wiedzę dającą mozliwość zrozumienia zależności występujących w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
SD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z potrzebą wprowadzania holistycznych koncepcji prowadzenia produkcji zwierzęcej a także ze społeczną funkcją rolnictwa oraz rozwojem obszarów wiejskich w aspekcie ochrony środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-W-4Ochrona środowiska i dobrostan zwierząt jako elementy kształtowania nowoczesnej produkcji zwierzęcej. Dobre praktyki w chowie zwierząt na przykładzie wybranych gałęzi produkcji zwierzęcej.
T-W-3Zrównoważona produkcja zwierzęca. Cele i główne założenia. Mozliwości podniesienia efektywności produkcji róznych gatunków zwierząt wykorzystywanych gospodarczo.
T-W-1Definicja, koncepcja i idea powstania rolnictwa zrównoważonego. Kluczowe kierunki rozwoju. Główne założenia w aspekcie krajowej strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa.
T-W-5Ekologiczna produkcja zwierzęca i agroturystyka w aspekcie rolnictwa przyjaznego srodowisku. Stan i perspektywy rozwoju w Polsce.
T-W-2Zachowanie bioróznorodności zwierząt gospodarskich jako element rolnictwa zrównoważonego. Istota ochrony, znaczenie i wspólczesne metody jej prowadzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis oraz objasnienie zagadnień dotyczących realizowanych treści, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na koniec zajęć z zaliczenia pisemnego oraz ze sprawozdania/opracowanie przeglądu pismiennictwa z zadanej problematyki naukowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej z zaliczenia pisemnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05ZR_U01Student analizuje problemy naukowe w zakresie holistycznego podejścia do ochrony róznorodności przyrodniczej z uwzględnieniem zrównowazonego rolnictwa. Potrafi przeprowadzić rewizję piśmiennictwa naukowego z zakresu prowadzenia produkcji zwierzęcej w aspekcie rolnictwa przyjaznego środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U03Potrafi dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, które będą przekazywane różnym grupom odbiorców, w szczególności międzynarodowemu środowisku naukowemu.
SD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z potrzebą wprowadzania holistycznych koncepcji prowadzenia produkcji zwierzęcej a także ze społeczną funkcją rolnictwa oraz rozwojem obszarów wiejskich w aspekcie ochrony środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-P-2Prezentacja przed grupą najwaznieszych wyników badań. Prezentacje przygotowane w Power point.
T-P-1Analiza treści publikacji naukowych i przygotowanie studentów do opracowania przeglądu pismiennictwa w formie artykułu naukowego z zadanej problematyki badawczej. Opracowanie gównych założeń do prezentacji w power point najwazniejszych wyników badań z przeglądu pismiennictwa.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja na temat przygotowanego przeglądu piśmiennctwa z zadanej problematyki badawczej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na koniec zajęć z zaliczenia pisemnego oraz ze sprawozdania/opracowanie przeglądu pismiennictwa z zadanej problematyki naukowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie przeglądu pismiennictwa z zadanej problematyki badawczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05ZR_K01Student ma świadomość społecznej funkcji rolnictwa, wykazuje wrazliwość i aktywną postawę w stosunku do ochrony środowiska przyrodniczego, potrafi byc kreatywny i promować zgadnienia rozwoju zrównoważonego rolnictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z potrzebą wprowadzania holistycznych koncepcji prowadzenia produkcji zwierzęcej a także ze społeczną funkcją rolnictwa oraz rozwojem obszarów wiejskich w aspekcie ochrony środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-P-2Prezentacja przed grupą najwaznieszych wyników badań. Prezentacje przygotowane w Power point.
T-P-1Analiza treści publikacji naukowych i przygotowanie studentów do opracowania przeglądu pismiennictwa w formie artykułu naukowego z zadanej problematyki badawczej. Opracowanie gównych założeń do prezentacji w power point najwazniejszych wyników badań z przeglądu pismiennictwa.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja na temat przygotowanego przeglądu piśmiennctwa z zadanej problematyki badawczej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z prezentacji przeglądu pismiennictwa z zadanej problematyki badawczej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji power point z krytczną rewizją zadanej problematyki badawczej. Aktywna postawa podczas dyskusji w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0