Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Zastosowanie innowacyjnych metod badawczych w hodowli zwierząt i biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Zastosowanie innowacyjnych metod badawczych w hodowli zwierząt i biotechnologii
Specjalność zootechnika i rybactwo
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość przedmiotu biologia komórki
W-2Podstawowa wiedza wybranych zagadnień fizjologii zwierząt
W-3Znajomość wybranych zagadnień z chemii fizjologicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie do prowadzenia badań umożliwjających kompleksową analizę zmian zachodzących w organizmie na różnym poziomie jego organizacji z uwzględnieniem nowoczesnych technik badawczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zastosowania badań omicznych w badaniach dotyczących zwierząt hodowlanych - krytyczna analiza wybranych publikacji naukowych2
T-P-2Projektowanie, obróbka i analiza wyników doświadzenia -omicznego.2
T-P-3Przeprowadzenie doświadczenia z użyciem technik - omicznych.4
T-P-4Pobieranie i utrwalanie materiału biologicznego. Przygotowywanie preparatów histologicznych do badań IHC. Dobór odpowiednich przeciwciała. Detekcja białek. Komputerowa analiza obrazów.2
10
wykłady
T-W-1Zastosowania badań omicznych w badaniach dotyczących zwierząt hodowlanych - charakterystyka technik badawczych, możliowści i perspektywy ich wykorzystania6
T-W-2Identyfikacja, lokalizacja oraz analiza ekspresji białek z zastosowaniem immunohistochemii (IHC). Wykorzystanie IHC w badaniach biologii komórki, fizjologii i patofizjologii.4
T-W-3Projektowanie doświadzenia -omicznego - dobór materiału badawczego, metody konserwacji, metody zastapienia, dobór technik, szacowanie kosztów.3
T-W-4Bazy danych i oprogramowanie w badaniach -omicznych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie projektu15
A-P-3Analiza literatury przedmiotu5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna
M-2Prowadzenie doświadczenia
M-3analiza literatury przedmiotu
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prezentacja
S-2Ocena formująca: ocena aktywności
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04ZR_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe techniki i strategie badawcze stosowane w badaniach "omicznych".
SD_3_W01, SD_3_W03C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-3, M-4, M-1S-3, S-2
SD_3-_SzDE04ZR_W02
Student potrafi scharakteryzować możliwości wykorzystania technik "omicznych"w badaniach dotyczących zwierząt hodowlanych.
SD_3_W02C-1T-W-3, T-W-1, T-P-2, T-W-2, T-W-4, T-P-3, T-P-1, T-P-4M-1, M-3, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04ZR_U01
Student potrafi zaprojektować, przeprowadzić i zinterpretować doswiadczenie z uzyciem technik omicznych
SD_3_U02C-1T-P-3, T-W-3, T-P-1, T-P-4, T-W-2, T-W-1, T-P-2M-1, M-3, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04ZR_K01
Student rozumie konieczność weryfikowania otrzymanych wyników badań i ich krytycznej analizy
SD_3_K01C-1T-P-1, T-P-3, T-P-2M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04ZR_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe techniki i strategie badawcze stosowane w badaniach "omicznych".
2,0
3,0Student zna podstawowe techniki i strategie proteomiczne i opisuje ich główne możliwości i założenia
3,5
4,0
4,5
5,0
SD_3-_SzDE04ZR_W02
Student potrafi scharakteryzować możliwości wykorzystania technik "omicznych"w badaniach dotyczących zwierząt hodowlanych.
2,0
3,0Student potrafi wskazać możliwości wykorzystania strategii omicznych w badaniach dotyczących zwierząt hodowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04ZR_U01
Student potrafi zaprojektować, przeprowadzić i zinterpretować doswiadczenie z uzyciem technik omicznych
2,0
3,0Student potrafi przedstawić wstępne założenia projektu oraz przyporządkować techniki badawcze do zrealizowania jego założeń, a także krytycznie przeanalizować wybrane prace badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04ZR_K01
Student rozumie konieczność weryfikowania otrzymanych wyników badań i ich krytycznej analizy
2,0
3,0Student jest w stanie zaprezentować swoje wyniki badań i ma umiejetność ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Litwin JA, Gajda M, Podstawy technik mikroskopowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2017, 7
  2. Agnieszka Kraj, Anna Drabik, Jerzy Silberring, Proteomika i metabolomika, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2010, I

Literatura dodatkowa

  1. Agnieszka Kraj, Jerzy Silberring, Proteomika, Uniwersytet jagieloński, Kraków, 2004, I

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zastosowania badań omicznych w badaniach dotyczących zwierząt hodowlanych - krytyczna analiza wybranych publikacji naukowych2
T-P-2Projektowanie, obróbka i analiza wyników doświadzenia -omicznego.2
T-P-3Przeprowadzenie doświadczenia z użyciem technik - omicznych.4
T-P-4Pobieranie i utrwalanie materiału biologicznego. Przygotowywanie preparatów histologicznych do badań IHC. Dobór odpowiednich przeciwciała. Detekcja białek. Komputerowa analiza obrazów.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowania badań omicznych w badaniach dotyczących zwierząt hodowlanych - charakterystyka technik badawczych, możliowści i perspektywy ich wykorzystania6
T-W-2Identyfikacja, lokalizacja oraz analiza ekspresji białek z zastosowaniem immunohistochemii (IHC). Wykorzystanie IHC w badaniach biologii komórki, fizjologii i patofizjologii.4
T-W-3Projektowanie doświadzenia -omicznego - dobór materiału badawczego, metody konserwacji, metody zastapienia, dobór technik, szacowanie kosztów.3
T-W-4Bazy danych i oprogramowanie w badaniach -omicznych2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie projektu15
A-P-3Analiza literatury przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04ZR_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe techniki i strategie badawcze stosowane w badaniach "omicznych".
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do prowadzenia badań umożliwjających kompleksową analizę zmian zachodzących w organizmie na różnym poziomie jego organizacji z uwzględnieniem nowoczesnych technik badawczych.
Treści programoweT-W-2Identyfikacja, lokalizacja oraz analiza ekspresji białek z zastosowaniem immunohistochemii (IHC). Wykorzystanie IHC w badaniach biologii komórki, fizjologii i patofizjologii.
T-W-1Zastosowania badań omicznych w badaniach dotyczących zwierząt hodowlanych - charakterystyka technik badawczych, możliowści i perspektywy ich wykorzystania
T-W-3Projektowanie doświadzenia -omicznego - dobór materiału badawczego, metody konserwacji, metody zastapienia, dobór technik, szacowanie kosztów.
Metody nauczaniaM-3analiza literatury przedmiotu
M-4dyskusja dydaktyczna
M-1Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-2Ocena formująca: ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe techniki i strategie proteomiczne i opisuje ich główne możliwości i założenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04ZR_W02Student potrafi scharakteryzować możliwości wykorzystania technik "omicznych"w badaniach dotyczących zwierząt hodowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W02Posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do prowadzenia badań umożliwjających kompleksową analizę zmian zachodzących w organizmie na różnym poziomie jego organizacji z uwzględnieniem nowoczesnych technik badawczych.
Treści programoweT-W-3Projektowanie doświadzenia -omicznego - dobór materiału badawczego, metody konserwacji, metody zastapienia, dobór technik, szacowanie kosztów.
T-W-1Zastosowania badań omicznych w badaniach dotyczących zwierząt hodowlanych - charakterystyka technik badawczych, możliowści i perspektywy ich wykorzystania
T-P-2Projektowanie, obróbka i analiza wyników doświadzenia -omicznego.
T-W-2Identyfikacja, lokalizacja oraz analiza ekspresji białek z zastosowaniem immunohistochemii (IHC). Wykorzystanie IHC w badaniach biologii komórki, fizjologii i patofizjologii.
T-W-4Bazy danych i oprogramowanie w badaniach -omicznych
T-P-3Przeprowadzenie doświadczenia z użyciem technik - omicznych.
T-P-1Zastosowania badań omicznych w badaniach dotyczących zwierząt hodowlanych - krytyczna analiza wybranych publikacji naukowych
T-P-4Pobieranie i utrwalanie materiału biologicznego. Przygotowywanie preparatów histologicznych do badań IHC. Dobór odpowiednich przeciwciała. Detekcja białek. Komputerowa analiza obrazów.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-3analiza literatury przedmiotu
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-2Ocena formująca: ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać możliwości wykorzystania strategii omicznych w badaniach dotyczących zwierząt hodowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04ZR_U01Student potrafi zaprojektować, przeprowadzić i zinterpretować doswiadczenie z uzyciem technik omicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do prowadzenia badań umożliwjających kompleksową analizę zmian zachodzących w organizmie na różnym poziomie jego organizacji z uwzględnieniem nowoczesnych technik badawczych.
Treści programoweT-P-3Przeprowadzenie doświadczenia z użyciem technik - omicznych.
T-W-3Projektowanie doświadzenia -omicznego - dobór materiału badawczego, metody konserwacji, metody zastapienia, dobór technik, szacowanie kosztów.
T-P-1Zastosowania badań omicznych w badaniach dotyczących zwierząt hodowlanych - krytyczna analiza wybranych publikacji naukowych
T-P-4Pobieranie i utrwalanie materiału biologicznego. Przygotowywanie preparatów histologicznych do badań IHC. Dobór odpowiednich przeciwciała. Detekcja białek. Komputerowa analiza obrazów.
T-W-2Identyfikacja, lokalizacja oraz analiza ekspresji białek z zastosowaniem immunohistochemii (IHC). Wykorzystanie IHC w badaniach biologii komórki, fizjologii i patofizjologii.
T-W-1Zastosowania badań omicznych w badaniach dotyczących zwierząt hodowlanych - charakterystyka technik badawczych, możliowści i perspektywy ich wykorzystania
T-P-2Projektowanie, obróbka i analiza wyników doświadzenia -omicznego.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-3analiza literatury przedmiotu
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-2Ocena formująca: ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przedstawić wstępne założenia projektu oraz przyporządkować techniki badawcze do zrealizowania jego założeń, a także krytycznie przeanalizować wybrane prace badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04ZR_K01Student rozumie konieczność weryfikowania otrzymanych wyników badań i ich krytycznej analizy
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do prowadzenia badań umożliwjających kompleksową analizę zmian zachodzących w organizmie na różnym poziomie jego organizacji z uwzględnieniem nowoczesnych technik badawczych.
Treści programoweT-P-1Zastosowania badań omicznych w badaniach dotyczących zwierząt hodowlanych - krytyczna analiza wybranych publikacji naukowych
T-P-3Przeprowadzenie doświadczenia z użyciem technik - omicznych.
T-P-2Projektowanie, obróbka i analiza wyników doświadzenia -omicznego.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie zaprezentować swoje wyniki badań i ma umiejetność ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0