Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia i mykologia w technologii żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia i mykologia w technologii żywności
Specjalność technologia żywności i żywienia
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie
projektyP4 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii i znaczenia grzybów w ekosystemach i gospodarce
W-2Podstawy z morfologii i ekologii mikroorganizmów oraz wykorzystania drobnoustrojów w technogii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy SD ze wszechobecnością grzybów w technologii żywności i żywienia, możliwościami ich wykorzystania oraz pozytywnym i negatywnym odziaływaniem na konsumentów
C-2Zapoznanie słuchaczy SD z najnowszymi trendami wykorzystania mikroorganizmów w technologii żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Hodowla i identyfikacja grzybów toksynotwórczych występujących w produktach spożywczych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego3
T-P-2Kiedy i jakie grzyby jadalne mogą okazać się niebezpieczne dla konsumentów? - czyli warunki umożliwiajace syntezę związków trujących w grzybach jadalnych2
T-P-3Diagnostyka mikrobiologiczna w technologii żywności2
T-P-4Mikrobiologiczne przetwórstwo żywności - wybrane aspekty3
10
wykłady
T-W-1Aktywność enzymatyczna grzybów; zastosowanie mykologicznych preparatów enzymatycznych w technologii żywności2
T-W-2Mykotoksyny w żywności, warunki sprzyjające ich tworzeniu w produktach spożywczych oraz działanie toksyczne na człowieka i zwierzęta hodowlane.2
T-W-3Dlaczego warto jeść grzyby ? czyli wartości odżywcze i prozdrowotne macromycetes3
T-W-4Wybrane zagadnienia z biologii molekularnej i jej znaczenie w technologii zywności2
T-W-5Mikrobiologiczne procesy w technologii żywności4
T-W-6Probiotyczne znaczenie mikroorganizmów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Studiowanie problematyki przedmiotu10
A-P-3Przygotownie do zaliczenia10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie bibliografii przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego15
A-W-4Konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady problemowe z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i eksponatów biologicznych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mykologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Praktyczne zastosowanie technik i metod w diagnostyce mikrobiologicznej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gartunków grzybów mikro- i makroskopowych ważnych w technologii żywności i żywienia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02TZZ_W01
Student wskazuje, wymienia i charakteryzuje możliwości wykorzystania grzybów w technologii żywności; potrafi wytłumaczyć pozytywną i negatywną rolę tych mikroorganizmów w technologii żywności
SD_3_W01, SD_3_W03, SD_3_W06, SD_3_W08C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-P-2, T-P-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02TZZ_U01
Student właściwie analizuje i interpretuje skutki obecności micromycetes w produktach spożywczych, szacuje, związane z tym, zagrożenia dla konsumentów
SD_3_U01, SD_3_U02, SD_3_U04, SD_3_U06C-1T-W-3, T-P-2, T-W-2, T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02TZZ_K01
Student wykazuje aktywną postawę i stale jest otwarty na ocenę jakości produktów spożywczych pod kątem ich zanieczyszczenia mikrobiologicznego; jest świadomy konieczności powszechnego wyrażania opinii na ten temat w celu dbałości o zdrowie konsumentów
SD_3_K01, SD_3_K02, SD_3_K05C-1T-W-1, T-P-2, T-W-3, T-W-2, T-P-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02TZZ_W01
Student wskazuje, wymienia i charakteryzuje możliwości wykorzystania grzybów w technologii żywności; potrafi wytłumaczyć pozytywną i negatywną rolę tych mikroorganizmów w technologii żywności
2,0
3,0Student zna możliwości wykorzystania grzybów mikroskopowych w technologii żywności a także ich szkodliwość dla konsumenta
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02TZZ_U01
Student właściwie analizuje i interpretuje skutki obecności micromycetes w produktach spożywczych, szacuje, związane z tym, zagrożenia dla konsumentów
2,0
3,0Student wykazuje umiejetność identyfikacji grzybów obecnych w technologii żywności, ocenia skutki ich występowania i zagrożenia bądź możliwości wykorzystania w procesach biotechnologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02TZZ_K01
Student wykazuje aktywną postawę i stale jest otwarty na ocenę jakości produktów spożywczych pod kątem ich zanieczyszczenia mikrobiologicznego; jest świadomy konieczności powszechnego wyrażania opinii na ten temat w celu dbałości o zdrowie konsumentów
2,0
3,0Aktywność na zajęciach i świadome, uzasadnione i merytoryczne wyrażanie swojej opinii na temat pozytywnego i negatywnego wpływu obecności grzybów w technologii żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WN-T, Warszawa, 2002, ISBN 83-204-2562-X
  2. Długoński J., Biotechnologia mikrobiologiczna. Ćwiczenia i pracownie specjalistyczne, Wyd. UŁ, Łódź, 1997, ISBN 83-7171-067-4
  3. Chełkowski J., Mikotoksyny, grzyby toksynotwórcze i mikotoksykozy, wersja on-line, http://www.cropnet.pl/dbases/mycotoxins.pdf
  4. Grajewski J., Mikotoksyny i grzyby pleśniowe. Zagrożenia dla człowieka i zwierząt, Wyd. UKW, Bydgoszcz, 2006, ISBN 83-7096-596-2
  5. Myszka K., Czaczyk K., Rola egzopolisacharydów mikrobiologicznych w technologioi żywności, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 4 (41): 18-29, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Fiedurek J., Podstawy wybranych procesów biotechnologicznych, Wyd. UMCS, Lublin, 2004, ISBN 83-227-2226-5
  2. Materiały Konferencyjne od 2002 do 2018, Mikotoksyny i grzyby pleśniowe, UKW, Bydgoszcz
  3. Długoński J., Biotechnologia mikrobiologiczna, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 1997

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Hodowla i identyfikacja grzybów toksynotwórczych występujących w produktach spożywczych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego3
T-P-2Kiedy i jakie grzyby jadalne mogą okazać się niebezpieczne dla konsumentów? - czyli warunki umożliwiajace syntezę związków trujących w grzybach jadalnych2
T-P-3Diagnostyka mikrobiologiczna w technologii żywności2
T-P-4Mikrobiologiczne przetwórstwo żywności - wybrane aspekty3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aktywność enzymatyczna grzybów; zastosowanie mykologicznych preparatów enzymatycznych w technologii żywności2
T-W-2Mykotoksyny w żywności, warunki sprzyjające ich tworzeniu w produktach spożywczych oraz działanie toksyczne na człowieka i zwierzęta hodowlane.2
T-W-3Dlaczego warto jeść grzyby ? czyli wartości odżywcze i prozdrowotne macromycetes3
T-W-4Wybrane zagadnienia z biologii molekularnej i jej znaczenie w technologii zywności2
T-W-5Mikrobiologiczne procesy w technologii żywności4
T-W-6Probiotyczne znaczenie mikroorganizmów2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Studiowanie problematyki przedmiotu10
A-P-3Przygotownie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie bibliografii przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego15
A-W-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02TZZ_W01Student wskazuje, wymienia i charakteryzuje możliwości wykorzystania grzybów w technologii żywności; potrafi wytłumaczyć pozytywną i negatywną rolę tych mikroorganizmów w technologii żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_W06Posiada wiedzę dotyczącą najnowszych teorii, zasad i pojęć oraz metod badawczych związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną oraz wiedzę poszerzoną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy SD ze wszechobecnością grzybów w technologii żywności i żywienia, możliwościami ich wykorzystania oraz pozytywnym i negatywnym odziaływaniem na konsumentów
Treści programoweT-W-3Dlaczego warto jeść grzyby ? czyli wartości odżywcze i prozdrowotne macromycetes
T-W-2Mykotoksyny w żywności, warunki sprzyjające ich tworzeniu w produktach spożywczych oraz działanie toksyczne na człowieka i zwierzęta hodowlane.
T-W-1Aktywność enzymatyczna grzybów; zastosowanie mykologicznych preparatów enzymatycznych w technologii żywności
T-P-2Kiedy i jakie grzyby jadalne mogą okazać się niebezpieczne dla konsumentów? - czyli warunki umożliwiajace syntezę związków trujących w grzybach jadalnych
T-P-1Hodowla i identyfikacja grzybów toksynotwórczych występujących w produktach spożywczych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Metody nauczaniaM-1Wykłady problemowe z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i eksponatów biologicznych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mykologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gartunków grzybów mikro- i makroskopowych ważnych w technologii żywności i żywienia
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna możliwości wykorzystania grzybów mikroskopowych w technologii żywności a także ich szkodliwość dla konsumenta
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02TZZ_U01Student właściwie analizuje i interpretuje skutki obecności micromycetes w produktach spożywczych, szacuje, związane z tym, zagrożenia dla konsumentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
SD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
SD_3_U04Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy SD ze wszechobecnością grzybów w technologii żywności i żywienia, możliwościami ich wykorzystania oraz pozytywnym i negatywnym odziaływaniem na konsumentów
Treści programoweT-W-3Dlaczego warto jeść grzyby ? czyli wartości odżywcze i prozdrowotne macromycetes
T-P-2Kiedy i jakie grzyby jadalne mogą okazać się niebezpieczne dla konsumentów? - czyli warunki umożliwiajace syntezę związków trujących w grzybach jadalnych
T-W-2Mykotoksyny w żywności, warunki sprzyjające ich tworzeniu w produktach spożywczych oraz działanie toksyczne na człowieka i zwierzęta hodowlane.
T-W-1Aktywność enzymatyczna grzybów; zastosowanie mykologicznych preparatów enzymatycznych w technologii żywności
T-P-1Hodowla i identyfikacja grzybów toksynotwórczych występujących w produktach spożywczych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Metody nauczaniaM-1Wykłady problemowe z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i eksponatów biologicznych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mykologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gartunków grzybów mikro- i makroskopowych ważnych w technologii żywności i żywienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje umiejetność identyfikacji grzybów obecnych w technologii żywności, ocenia skutki ich występowania i zagrożenia bądź możliwości wykorzystania w procesach biotechnologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02TZZ_K01Student wykazuje aktywną postawę i stale jest otwarty na ocenę jakości produktów spożywczych pod kątem ich zanieczyszczenia mikrobiologicznego; jest świadomy konieczności powszechnego wyrażania opinii na ten temat w celu dbałości o zdrowie konsumentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
SD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy SD ze wszechobecnością grzybów w technologii żywności i żywienia, możliwościami ich wykorzystania oraz pozytywnym i negatywnym odziaływaniem na konsumentów
Treści programoweT-W-1Aktywność enzymatyczna grzybów; zastosowanie mykologicznych preparatów enzymatycznych w technologii żywności
T-P-2Kiedy i jakie grzyby jadalne mogą okazać się niebezpieczne dla konsumentów? - czyli warunki umożliwiajace syntezę związków trujących w grzybach jadalnych
T-W-3Dlaczego warto jeść grzyby ? czyli wartości odżywcze i prozdrowotne macromycetes
T-W-2Mykotoksyny w żywności, warunki sprzyjające ich tworzeniu w produktach spożywczych oraz działanie toksyczne na człowieka i zwierzęta hodowlane.
T-P-1Hodowla i identyfikacja grzybów toksynotwórczych występujących w produktach spożywczych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Metody nauczaniaM-1Wykłady problemowe z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i eksponatów biologicznych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mykologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Aktywność na zajęciach i świadome, uzasadnione i merytoryczne wyrażanie swojej opinii na temat pozytywnego i negatywnego wpływu obecności grzybów w technologii żywności
3,5
4,0
4,5
5,0