Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Biologiczne i chemiczne bezpieczeństwo żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Biologiczne i chemiczne bezpieczeństwo żywności
Specjalność technologia żywności i żywienia
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie
projektyP3 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień: Toksyny organizmów wodnych i lądowych, Mikrobiologia stosowana,Higiena i toksykologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych i chemicznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom bezpieczeństwa żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Chemiczne zagrożenia zywności - identyfikacja, zapobieganie, metody analizy.5
T-P-2Mikrobiologiczne zagrożenia zywności - identyfikacja, zapobieganie, metody analizy.5
10
wykłady
T-W-1Zagrożenia i metody zapewnienia bezpieczeństwa żywności na etapach uprawy, hodowli, przetwarzania, transportu i przechowywania2
T-W-2Chemiczne czynniki zagrożenia bezpieczeństwa żywności5
T-W-3Biologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności2
T-W-4Bezpieczeństwo żywności w kontekście aktualnych zagrożeń mikrobiologicznych4
T-W-5Mikrobiologia prognostyczna w ocenie zagrożeń żywności2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Studia literatury związanej z przedmiotem5
A-P-3Przygotowanie pracy - projektu na wybrany temat8
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literatury związanej z przedmiotem15
A-W-3Przygotowanie pracy i prezentacji na wybrany temat15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, dyskusja związana z tematem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena projektu i prezentacji oraz aktywności w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01TZZ_W01
Student zna przepisy krajowe, unijne i światowe związane z bezpieczeństwem żywności. Potrafi definiować, scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać przyczyny ich obecności oraz wskazać metody zapobiegania zgrożeniom bezpieczeństwa żywności. Student posiada wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, jest w stanie wybrać odpowiednie działania w celu oceny bezpieczeństwa żywności.
SD_3_W01, SD_3_W06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01TZZ_U01
Umie wyszukiwać informacje źródłowe, weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę, sformułować i uzasadnić wnioski, opracować zdobyte informacje i przedstawić je w formie pisemnej lub ustnej, w języku polskim lub angielskim stosując właściwą terminologię
SD_3_U02, SD_3_U01C-1T-P-1, T-P-2M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01TZZ_K01
Wykazuje dbałość o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z bezpieczeństwem żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad w produkcji żywności, jest kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań problemów, jest zdolny do popularyzacji wiedzy w zakresie bezpieczeństwa żywności
SD_3_K03, SD_3_K04C-1T-W-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01TZZ_W01
Student zna przepisy krajowe, unijne i światowe związane z bezpieczeństwem żywności. Potrafi definiować, scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać przyczyny ich obecności oraz wskazać metody zapobiegania zgrożeniom bezpieczeństwa żywności. Student posiada wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, jest w stanie wybrać odpowiednie działania w celu oceny bezpieczeństwa żywności.
2,0
3,0Student zna pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych zagrażających bezpieczeństwu żywności oraz potrafi dobrać i zaproponować metody przeciwdziałania zagrożeniu, zna przepisy prawne obowiązujące w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01TZZ_U01
Umie wyszukiwać informacje źródłowe, weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę, sformułować i uzasadnić wnioski, opracować zdobyte informacje i przedstawić je w formie pisemnej lub ustnej, w języku polskim lub angielskim stosując właściwą terminologię
2,0
3,0Student umie wyszukiwać informacje źródłowe, potrafi weryfikować ich przydatność, przeprowadzać ich analizę i krytyczną dyskusję, sformułować i uzasadnić wnioski oraz przedstawić informacje w języku angielskim i polskim
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01TZZ_K01
Wykazuje dbałość o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z bezpieczeństwem żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad w produkcji żywności, jest kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań problemów, jest zdolny do popularyzacji wiedzy w zakresie bezpieczeństwa żywności
2,0
3,0Student stale rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji,analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności, przekazuje je innym i podejmuje chętnie dyskusję
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dąbrowski W.M., Sikorski Z.E. (ed.), Toxins in Food, CRC Press, Boca Raton London New York, 2005
  2. N.A. Botsoglou, D.J. Fletouris, Drug residues in foods : pharmacology, food safety, and analysis, Dekker, New York, 2001
  3. Ozimek I., Bezpieczeństwo żywności w aspekcie ochrony konsumenta w Polsce, Wyd. SGGW, Warszawa, 2006
  4. de Vries J. [ed.], Food Safety and Toxicity, CRC Press, Boca Raton New York London Tokyo, 2006
  5. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
  6. Salyers A., Whitt D.D., Mikrobiologia, roznorodność, chorobotwórczość., PWN, 2009
  7. Błażejak St., I. Gientka, Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, SGGW, 2010
  8. Mikrobiologiczne zanieczyszcenie żywności, PWN, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Gertig H., Żywność, a zdrowie. Podręcznik dla studentów, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. Czasopisma: Bezpieczna żywność, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Przemysł Spożywczy; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Chemiczne zagrożenia zywności - identyfikacja, zapobieganie, metody analizy.5
T-P-2Mikrobiologiczne zagrożenia zywności - identyfikacja, zapobieganie, metody analizy.5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia i metody zapewnienia bezpieczeństwa żywności na etapach uprawy, hodowli, przetwarzania, transportu i przechowywania2
T-W-2Chemiczne czynniki zagrożenia bezpieczeństwa żywności5
T-W-3Biologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności2
T-W-4Bezpieczeństwo żywności w kontekście aktualnych zagrożeń mikrobiologicznych4
T-W-5Mikrobiologia prognostyczna w ocenie zagrożeń żywności2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Studia literatury związanej z przedmiotem5
A-P-3Przygotowanie pracy - projektu na wybrany temat8
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literatury związanej z przedmiotem15
A-W-3Przygotowanie pracy i prezentacji na wybrany temat15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01TZZ_W01Student zna przepisy krajowe, unijne i światowe związane z bezpieczeństwem żywności. Potrafi definiować, scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać przyczyny ich obecności oraz wskazać metody zapobiegania zgrożeniom bezpieczeństwa żywności. Student posiada wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, jest w stanie wybrać odpowiednie działania w celu oceny bezpieczeństwa żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W06Posiada wiedzę dotyczącą najnowszych teorii, zasad i pojęć oraz metod badawczych związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną oraz wiedzę poszerzoną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych i chemicznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom bezpieczeństwa żywności
Treści programoweT-W-2Chemiczne czynniki zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-W-3Biologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-W-1Zagrożenia i metody zapewnienia bezpieczeństwa żywności na etapach uprawy, hodowli, przetwarzania, transportu i przechowywania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, dyskusja związana z tematem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne
S-1Ocena formująca: ocena projektu i prezentacji oraz aktywności w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych zagrażających bezpieczeństwu żywności oraz potrafi dobrać i zaproponować metody przeciwdziałania zagrożeniu, zna przepisy prawne obowiązujące w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01TZZ_U01Umie wyszukiwać informacje źródłowe, weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę, sformułować i uzasadnić wnioski, opracować zdobyte informacje i przedstawić je w formie pisemnej lub ustnej, w języku polskim lub angielskim stosując właściwą terminologię
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
SD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych i chemicznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom bezpieczeństwa żywności
Treści programoweT-P-1Chemiczne zagrożenia zywności - identyfikacja, zapobieganie, metody analizy.
T-P-2Mikrobiologiczne zagrożenia zywności - identyfikacja, zapobieganie, metody analizy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, dyskusja związana z tematem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne
S-1Ocena formująca: ocena projektu i prezentacji oraz aktywności w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wyszukiwać informacje źródłowe, potrafi weryfikować ich przydatność, przeprowadzać ich analizę i krytyczną dyskusję, sformułować i uzasadnić wnioski oraz przedstawić informacje w języku angielskim i polskim
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01TZZ_K01Wykazuje dbałość o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z bezpieczeństwem żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad w produkcji żywności, jest kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań problemów, jest zdolny do popularyzacji wiedzy w zakresie bezpieczeństwa żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
SD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych i chemicznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom bezpieczeństwa żywności
Treści programoweT-W-1Zagrożenia i metody zapewnienia bezpieczeństwa żywności na etapach uprawy, hodowli, przetwarzania, transportu i przechowywania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, dyskusja związana z tematem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena projektu i prezentacji oraz aktywności w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stale rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji,analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności, przekazuje je innym i podejmuje chętnie dyskusję
3,5
4,0
4,5
5,0