Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Modelowanie matematyczne w hydrologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Modelowanie matematyczne w hydrologii
Specjalność inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 39 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość procesów hydrologicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności analizy procesów hydrologicznych
C-2Uzyskanie wiedzy o modelach matematycznych stosowanych w hydrologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie operatu hydrologicznego z zastosowaniem modelowania matematycznego9
T-P-2Zaliczenie ćwiczeń projektowych1
10
wykłady
T-W-1Procesy hydrologiczne i cykl hydrologiczny2
T-W-2Pojęcie modeli matematycznych obiektów i procesów, rodzaje modeli2
T-W-3Zasady konstrukcji modeli matematycznych1
T-W-4Kryteria oceny modeli matematycznych2
T-W-5Hydrologiczne modele konceptualne3
T-W-6Modele UH i IUH3
T-W-7Matematyczne modele innych procesów hydrologicznych1
T-W-8Sprawdzenie wiedzy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzieln praca nad projektem15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Samodzielne studiowanie przedmiotu40
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu wykladanego materiału
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04aISG_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania modeli matematycznych procesów i obiektów
SD_3_W01, SD_3_W02C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-P-1, T-W-1, T-W-7, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1
SD_3-_SzDE04aISG_W02
Ma podstawową wiedzę o modelowaniu matematycznym stosowanym w hydrologii
SD_3_W03C-2T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04aISG_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii wymagajace użycia modelowania matematycznego
SD_3_U05C-1T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04aISG_K01
Rozumie przydatność modelowania matematycznego w praktyce inżynierskiej, zwłaszcza w odniesieniu do zagadnień hydrologicznych
SD_3_K01C-1T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04aISG_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania modeli matematycznych procesów i obiektów
2,0
3,0Wiedza z zakresu modelowania matematycznego na poziomie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
SD_3-_SzDE04aISG_W02
Ma podstawową wiedzę o modelowaniu matematycznym stosowanym w hydrologii
2,0
3,0Wiedza z zakresu modelowania matematycznego z hydrologii na poziomie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04aISG_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii wymagajace użycia modelowania matematycznego
2,0
3,0Potrafi zastosować w praktyce proste hydrologiczne modele matematyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04aISG_K01
Rozumie przydatność modelowania matematycznego w praktyce inżynierskiej, zwłaszcza w odniesieniu do zagadnień hydrologicznych
2,0
3,0Wykonanie poprawnego projektu związanego z modelowaniem matematycznym w hydrologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
  2. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Brzeziński J., Ozga-Zielinska M., Hydrologia stosowana, PWN, Warszawa, 1997
  2. Eagleson P.S., Hydrologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
  3. Kaczmarek Z., Metody statystyczne w hydrologii i meteorologii, Wyd. Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1970

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie operatu hydrologicznego z zastosowaniem modelowania matematycznego9
T-P-2Zaliczenie ćwiczeń projektowych1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy hydrologiczne i cykl hydrologiczny2
T-W-2Pojęcie modeli matematycznych obiektów i procesów, rodzaje modeli2
T-W-3Zasady konstrukcji modeli matematycznych1
T-W-4Kryteria oceny modeli matematycznych2
T-W-5Hydrologiczne modele konceptualne3
T-W-6Modele UH i IUH3
T-W-7Matematyczne modele innych procesów hydrologicznych1
T-W-8Sprawdzenie wiedzy1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzieln praca nad projektem15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Samodzielne studiowanie przedmiotu40
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aISG_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania modeli matematycznych procesów i obiektów
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W02Posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie wiedzy o modelach matematycznych stosowanych w hydrologii
C-1Ukształtowanie umiejętności analizy procesów hydrologicznych
Treści programoweT-W-2Pojęcie modeli matematycznych obiektów i procesów, rodzaje modeli
T-W-4Kryteria oceny modeli matematycznych
T-W-5Hydrologiczne modele konceptualne
T-P-1Wykonanie operatu hydrologicznego z zastosowaniem modelowania matematycznego
T-W-1Procesy hydrologiczne i cykl hydrologiczny
T-W-7Matematyczne modele innych procesów hydrologicznych
T-W-3Zasady konstrukcji modeli matematycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu wykladanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza z zakresu modelowania matematycznego na poziomie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aISG_W02Ma podstawową wiedzę o modelowaniu matematycznym stosowanym w hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie wiedzy o modelach matematycznych stosowanych w hydrologii
Treści programoweT-W-2Pojęcie modeli matematycznych obiektów i procesów, rodzaje modeli
T-W-7Matematyczne modele innych procesów hydrologicznych
T-W-6Modele UH i IUH
T-W-4Kryteria oceny modeli matematycznych
T-W-3Zasady konstrukcji modeli matematycznych
T-W-1Procesy hydrologiczne i cykl hydrologiczny
T-W-5Hydrologiczne modele konceptualne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu wykladanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza z zakresu modelowania matematycznego z hydrologii na poziomie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aISG_U01Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii wymagajace użycia modelowania matematycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U05Potrafi przygotować w oparciu o uzyskane wyniki opracowanie naukowe w postaci publikacji naukowej lub prezentacji w języku angielskim oraz potrafi funkcjonować w zespole naukowo-badawczym.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności analizy procesów hydrologicznych
Treści programoweT-W-6Modele UH i IUH
T-W-2Pojęcie modeli matematycznych obiektów i procesów, rodzaje modeli
T-W-3Zasady konstrukcji modeli matematycznych
T-W-5Hydrologiczne modele konceptualne
T-W-4Kryteria oceny modeli matematycznych
T-W-1Procesy hydrologiczne i cykl hydrologiczny
T-W-7Matematyczne modele innych procesów hydrologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu wykladanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zastosować w praktyce proste hydrologiczne modele matematyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aISG_K01Rozumie przydatność modelowania matematycznego w praktyce inżynierskiej, zwłaszcza w odniesieniu do zagadnień hydrologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności analizy procesów hydrologicznych
Treści programoweT-P-1Wykonanie operatu hydrologicznego z zastosowaniem modelowania matematycznego
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonanie poprawnego projektu związanego z modelowaniem matematycznym w hydrologii
3,5
4,0
4,5
5,0