Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Modelowanie kotłów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Modelowanie kotłów
Specjalność inżynieria mechaniczna
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 35 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,50zaliczenie
projektyP6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstawowych obliczeń technicznych kotłów i zasad modelowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenia przypływów w kotłach po stronie wody i pary.3
T-P-2Obliczenia cieplne kotłów.3
T-P-3Budowa modelu matematycznego wybranego podsystemu kotła.3
T-P-4Zaliczenie.1
10
wykłady
T-W-1Podstawy pracy kotłów. Przegląd konstrukcji.2
T-W-2Parametry ekspolatacyjne i wielkości charakteryzujące pracę kotłów.1
T-W-3Paliwa kotłowe, spalanie i produkty spalania.1
T-W-4Wymiana ciepła w kotłowych wymiennikach ciepła.2
T-W-5Charakterystyki statyczne kotłów.1
T-W-6Zdolności akumulacyjne kotłów i charakterystyki dynamiczne.2
T-W-7Automatyczna regulacjia kotłów.2
T-W-8Modele fizyczne kotłów. Przykłady.1
T-W-9Podstawy budowy modeli matematycznych kotłów. Przegląd modeli.2
T-W-10Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Studiowanie literatury10
A-P-3Wykonanie projektu10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury40
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: Test z treści wykładów, Zadanie obliczeniowe do samodzielnego rozwiązania z zagadnień realizowanych na ćwiczeniach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05bIME_W01
Posiada wiedzę dotycząca pozyskiwania ninformacji o pracy kotłów w oparciu o ich modele
SD_3_W01C-1T-P-3, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05bIME_U01
Potrafi zaprojektowac model fizyczny kotła dla przeprowadzenia określonych badań.
SD_3_U02C-1T-W-8, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05bIME_K01
Umie krytycznie ocenić wyniki generowane przez model
SD_3_K01C-1T-P-3, T-P-2, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05bIME_W01
Posiada wiedzę dotycząca pozyskiwania ninformacji o pracy kotłów w oparciu o ich modele
2,0
3,0Potrafi samodzielnie wykonac moel matematyzny wybranego podsystemu kotła
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05bIME_U01
Potrafi zaprojektowac model fizyczny kotła dla przeprowadzenia określonych badań.
2,0
3,0Potrafi samodzielnie zaprojektować model fizyczny kotła do zbadania określonych włąściwości.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05bIME_K01
Umie krytycznie ocenić wyniki generowane przez model
2,0
3,0Zna rzędy wielkości podstawowych parametrów wybranych kotłów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bis Zbigniew, Kotły fluidalne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2010
  2. Chmielniak Tadeusz, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
  3. Kruczek Stanisław, Kotły, konstrukcje i obliczenia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kunii D., Levenspiel O, Fluidization Engineering, Butterworth-Heineman, Boston, London, Sydney, 1991
  2. Buecker B., Basics of Boiler & HRSG Design, PennWell Corporation, 2002, Tulsa Oklahoma

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia przypływów w kotłach po stronie wody i pary.3
T-P-2Obliczenia cieplne kotłów.3
T-P-3Budowa modelu matematycznego wybranego podsystemu kotła.3
T-P-4Zaliczenie.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy pracy kotłów. Przegląd konstrukcji.2
T-W-2Parametry ekspolatacyjne i wielkości charakteryzujące pracę kotłów.1
T-W-3Paliwa kotłowe, spalanie i produkty spalania.1
T-W-4Wymiana ciepła w kotłowych wymiennikach ciepła.2
T-W-5Charakterystyki statyczne kotłów.1
T-W-6Zdolności akumulacyjne kotłów i charakterystyki dynamiczne.2
T-W-7Automatyczna regulacjia kotłów.2
T-W-8Modele fizyczne kotłów. Przykłady.1
T-W-9Podstawy budowy modeli matematycznych kotłów. Przegląd modeli.2
T-W-10Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Studiowanie literatury10
A-P-3Wykonanie projektu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury40
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05bIME_W01Posiada wiedzę dotycząca pozyskiwania ninformacji o pracy kotłów w oparciu o ich modele
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstawowych obliczeń technicznych kotłów i zasad modelowania
Treści programoweT-P-3Budowa modelu matematycznego wybranego podsystemu kotła.
T-W-9Podstawy budowy modeli matematycznych kotłów. Przegląd modeli.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi samodzielnie wykonac moel matematyzny wybranego podsystemu kotła
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05bIME_U01Potrafi zaprojektowac model fizyczny kotła dla przeprowadzenia określonych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstawowych obliczeń technicznych kotłów i zasad modelowania
Treści programoweT-W-8Modele fizyczne kotłów. Przykłady.
T-W-1Podstawy pracy kotłów. Przegląd konstrukcji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test z treści wykładów, Zadanie obliczeniowe do samodzielnego rozwiązania z zagadnień realizowanych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi samodzielnie zaprojektować model fizyczny kotła do zbadania określonych włąściwości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05bIME_K01Umie krytycznie ocenić wyniki generowane przez model
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstawowych obliczeń technicznych kotłów i zasad modelowania
Treści programoweT-P-3Budowa modelu matematycznego wybranego podsystemu kotła.
T-P-2Obliczenia cieplne kotłów.
T-P-1Obliczenia przypływów w kotłach po stronie wody i pary.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna rzędy wielkości podstawowych parametrów wybranych kotłów
3,5
4,0
4,5
5,0