Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Dynamika maszyn:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Dynamika maszyn
Specjalność inżynieria mechaniczna
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Berczyński <Stefan.Berczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 35 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,50zaliczenie
projektyP6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość mechaniki, wytrzymałości materiałów, numerycznych metod obliczeniowych, analizy sygnałów oraz dynamiki układów mechanicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z dynamiką maszyn w zakresie podstawowych pojęć, definicji, metodyki badań modelowych oraz doświadczalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zapoznanie się z interfejsem programów, w których realizowane bedą obliczenia.2
T-P-2Budowa modeli matematycznych układów o jednym stopniu swobody. Wyznaczenie odpowiedzi czasowej oraz częstotliwościowej.2
T-P-3Budowa modeli matematycznych układów o wielu stopniach swobody. Wyznaczenie odpowiedzi czasowej oraz częstotliwościowej.2
T-P-4Teoretyczna i doświadczalna analiza modalna2
T-P-5Analiza stabilności obróbki.2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu dynamika maszyn2
T-W-2Analiza układów o jedym stopniu swobody2
T-W-3Analiza układów o wielu stopniach swodoby4
T-W-4Wprowadzenie do analizy modalnej4
T-W-5Analiza stabilności obróbki3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciah10
A-P-2Wykonanie projektu20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie liteartury45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia z dynamiki maszyn
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie projektu obejmującego analize dynamiki maszyny bądź elementu maszyny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_4-_SzDE05aIME_W01
Student posiada wiedzę z zakresy dynamiki maszyn. Rozumie podstawe problemy poruszane w jej zakresie.
SD_3_W01, SD_3_W03, SD_3_W07C-1T-P-1, T-W-2, T-P-2, T-P-3, T-W-1, T-P-5, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-P-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_4-_SzDE05aIME_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i przeprowadzić podstawowe analizy właściwości dynamiczncyh maszyn.
SD_3_U01, SD_3_U02C-1M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_4-_SzDE05aIME_K01
Portafi krytycznie ocenić wyniki modelowania.
SD_3_K02C-1T-W-5, T-P-5, T-P-3, T-P-1, T-P-4, T-W-1, T-W-3, T-P-2, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_4-_SzDE05aIME_W01
Student posiada wiedzę z zakresy dynamiki maszyn. Rozumie podstawe problemy poruszane w jej zakresie.
2,0
3,0Stundet potrafi przedstawić podstawowe problemy dotyczące dynamiki maszyn. Porafi przeprowadzić podstawowe analizy w zakresie dynamiki maszyn.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_4-_SzDE05aIME_K01
Portafi krytycznie ocenić wyniki modelowania.
2,0
3,0Stundent potrafi zastosować poznane metody analizy dynamiki konstrukcji do wyznaczenia podstawowych charakterystyk dynamicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K. Marchelek, Dynamika obrabiarek, WNT, Warszawa, 1991
  2. S.S Rao, Mechanical vibrations, Springer, 2019
  3. J. Giergiel, Drgania mechaniczne, PWN, Warszawa, 1990
  4. C. W. De Silva, Vibrations: fundamentals and practice, CRC Press, 2006

Literatura dodatkowa

  1. S. S. Rao, Vibration of continuous systems, Wiley, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie się z interfejsem programów, w których realizowane bedą obliczenia.2
T-P-2Budowa modeli matematycznych układów o jednym stopniu swobody. Wyznaczenie odpowiedzi czasowej oraz częstotliwościowej.2
T-P-3Budowa modeli matematycznych układów o wielu stopniach swobody. Wyznaczenie odpowiedzi czasowej oraz częstotliwościowej.2
T-P-4Teoretyczna i doświadczalna analiza modalna2
T-P-5Analiza stabilności obróbki.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu dynamika maszyn2
T-W-2Analiza układów o jedym stopniu swobody2
T-W-3Analiza układów o wielu stopniach swodoby4
T-W-4Wprowadzenie do analizy modalnej4
T-W-5Analiza stabilności obróbki3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciah10
A-P-2Wykonanie projektu20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie liteartury45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_4-_SzDE05aIME_W01Student posiada wiedzę z zakresy dynamiki maszyn. Rozumie podstawe problemy poruszane w jej zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z dynamiką maszyn w zakresie podstawowych pojęć, definicji, metodyki badań modelowych oraz doświadczalnych.
Treści programoweT-P-1Zapoznanie się z interfejsem programów, w których realizowane bedą obliczenia.
T-W-2Analiza układów o jedym stopniu swobody
T-P-2Budowa modeli matematycznych układów o jednym stopniu swobody. Wyznaczenie odpowiedzi czasowej oraz częstotliwościowej.
T-P-3Budowa modeli matematycznych układów o wielu stopniach swobody. Wyznaczenie odpowiedzi czasowej oraz częstotliwościowej.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu dynamika maszyn
T-P-5Analiza stabilności obróbki.
T-W-4Wprowadzenie do analizy modalnej
T-W-5Analiza stabilności obróbki
T-W-3Analiza układów o wielu stopniach swodoby
T-P-4Teoretyczna i doświadczalna analiza modalna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie projektu obejmującego analize dynamiki maszyny bądź elementu maszyny
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia z dynamiki maszyn
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Stundet potrafi przedstawić podstawowe problemy dotyczące dynamiki maszyn. Porafi przeprowadzić podstawowe analizy w zakresie dynamiki maszyn.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_4-_SzDE05aIME_U01Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i przeprowadzić podstawowe analizy właściwości dynamiczncyh maszyn.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
SD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z dynamiką maszyn w zakresie podstawowych pojęć, definicji, metodyki badań modelowych oraz doświadczalnych.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie projektu obejmującego analize dynamiki maszyny bądź elementu maszyny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_4-_SzDE05aIME_K01Portafi krytycznie ocenić wyniki modelowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z dynamiką maszyn w zakresie podstawowych pojęć, definicji, metodyki badań modelowych oraz doświadczalnych.
Treści programoweT-W-5Analiza stabilności obróbki
T-P-5Analiza stabilności obróbki.
T-P-3Budowa modeli matematycznych układów o wielu stopniach swobody. Wyznaczenie odpowiedzi czasowej oraz częstotliwościowej.
T-P-1Zapoznanie się z interfejsem programów, w których realizowane bedą obliczenia.
T-P-4Teoretyczna i doświadczalna analiza modalna
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu dynamika maszyn
T-W-3Analiza układów o wielu stopniach swodoby
T-P-2Budowa modeli matematycznych układów o jednym stopniu swobody. Wyznaczenie odpowiedzi czasowej oraz częstotliwościowej.
T-W-4Wprowadzenie do analizy modalnej
T-W-2Analiza układów o jedym stopniu swobody
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie projektu obejmującego analize dynamiki maszyny bądź elementu maszyny
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia z dynamiki maszyn
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Stundent potrafi zastosować poznane metody analizy dynamiki konstrukcji do wyznaczenia podstawowych charakterystyk dynamicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0