Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Analiza systemowa w energetyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Analiza systemowa w energetyce
Specjalność inżynieria mechaniczna
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 32 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie
projektyP4 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka, fizyka, podstawy termodynamiki technicznej, energetyka, zarządzanie energią

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w analizie systemowej w energetyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Praktyczne wykorzystanie treści wykładowych do zamodelowania dostaw paliwa, produkcji energii dla wybranego zakładu pracy.10
10
wykłady
T-W-1Długoterminowa prognoza rozwoju krajowego sektora paliwowo-energetycznego. Zapewnienie równowagi rynkowej w zakresie dostaw i popytu na paliwa. Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego. Minimalizacja kosztów dostaw paliw i produkcji energii. Utrzymanie właściwego stanu środowiska przyrodniczego. Modele systemów energetycznych. Modele energetyczno-ekonomiczne. Zintegrowane modele energetyczno-ekonomiczno-środowiskowe. Zaliczenie wykładów.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Studiowanie literatury8
A-P-3Praca własna10
A-P-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Studiowanie wymaganej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie wykładu2
A-W-5Konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny Metody problemowe: wykład problemowy
M-2Metody praktyczne: wykonanie projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: poprawne wykonanie zadania projektowego wg ustalonych założeń początkowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02aIME_W01
W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie dysponował wiedzą na temat analizy systemowej w energetyce
SD_3_W08C-1T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02aIME_U01
Student zna zagadnienia związane: z długoterminową prognozą rozwoju krajowego sektora paliwowo-energetycznego; z zapewnieniem równowagi rynkowej w zakresie dostaw i popytu na paliwa; z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego; z minimalizacją kosztów dostaw paliw i produkcji energii; z utrzymaniem właściwego stanu środowiska przyrodniczego; z modelami systemów energetycznych, energetyczno-ekonomicznych oraz zintegrowanych modeli energetyczno-ekonomiczno-środowiskowe.
SD_3_U06C-1T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02aIME_K01
Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającej z analizy systemowej w energetyce.
SD_3_K03C-1T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02aIME_W01
W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie dysponował wiedzą na temat analizy systemowej w energetyce
2,0
3,0Opanowanie materiału w zakresie 61-100%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02aIME_U01
Student zna zagadnienia związane: z długoterminową prognozą rozwoju krajowego sektora paliwowo-energetycznego; z zapewnieniem równowagi rynkowej w zakresie dostaw i popytu na paliwa; z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego; z minimalizacją kosztów dostaw paliw i produkcji energii; z utrzymaniem właściwego stanu środowiska przyrodniczego; z modelami systemów energetycznych, energetyczno-ekonomicznych oraz zintegrowanych modeli energetyczno-ekonomiczno-środowiskowe.
2,0
3,0Opanowanie materiału w zakresie 61-100%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02aIME_K01
Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającej z analizy systemowej w energetyce.
2,0
3,0Doktorant rozumie w stopniu podstawowym społeczne skutki i korzyści wykorzystania analizy systemowej w energetyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wojciech Suwała, Modelowanie systemów paliwowo-energetycznych, Wydawnictwo Instytutu GSMiE PA, Kraków, 2011, ISBN: 978-83-60195-74-1
  2. Klima Grzegorz, Poznańska Dorota (red), Model optymalnego miksu energetycznegodla Polski do roku 2060, Kancelaria Prezeza Rady Ministrów, Departament Analiz Strategicznych, Warszawa, 2015, https://www.premier.gov.pl/files/files/energymix_das_1.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Kamiński J., Modelowanie systemów energetycznych – ogólna metodyka budowy modeli, Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal t. 13, z. 2, s. 219–226, 2010
  2. Kudełko M., Znaczenie analizy systemowej w prognozowaniu rozwoju sektorów paliwowo- -energetycznych. Polski, Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal t. 8, z. spec., s. 245–260., 2005
  3. Szczerbowski R., Modelowanie systemów energetycznych – charakterystyka wybranych modeli, Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal, t.17, zeszyt 3, s.147–156, 2014

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Praktyczne wykorzystanie treści wykładowych do zamodelowania dostaw paliwa, produkcji energii dla wybranego zakładu pracy.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Długoterminowa prognoza rozwoju krajowego sektora paliwowo-energetycznego. Zapewnienie równowagi rynkowej w zakresie dostaw i popytu na paliwa. Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego. Minimalizacja kosztów dostaw paliw i produkcji energii. Utrzymanie właściwego stanu środowiska przyrodniczego. Modele systemów energetycznych. Modele energetyczno-ekonomiczne. Zintegrowane modele energetyczno-ekonomiczno-środowiskowe. Zaliczenie wykładów.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Studiowanie literatury8
A-P-3Praca własna10
A-P-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Studiowanie wymaganej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie wykładu2
A-W-5Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02aIME_W01W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie dysponował wiedzą na temat analizy systemowej w energetyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w analizie systemowej w energetyce.
Treści programoweT-P-1Praktyczne wykorzystanie treści wykładowych do zamodelowania dostaw paliwa, produkcji energii dla wybranego zakładu pracy.
T-W-1Długoterminowa prognoza rozwoju krajowego sektora paliwowo-energetycznego. Zapewnienie równowagi rynkowej w zakresie dostaw i popytu na paliwa. Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego. Minimalizacja kosztów dostaw paliw i produkcji energii. Utrzymanie właściwego stanu środowiska przyrodniczego. Modele systemów energetycznych. Modele energetyczno-ekonomiczne. Zintegrowane modele energetyczno-ekonomiczno-środowiskowe. Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny Metody problemowe: wykład problemowy
M-2Metody praktyczne: wykonanie projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: poprawne wykonanie zadania projektowego wg ustalonych założeń początkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanowanie materiału w zakresie 61-100%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02aIME_U01Student zna zagadnienia związane: z długoterminową prognozą rozwoju krajowego sektora paliwowo-energetycznego; z zapewnieniem równowagi rynkowej w zakresie dostaw i popytu na paliwa; z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego; z minimalizacją kosztów dostaw paliw i produkcji energii; z utrzymaniem właściwego stanu środowiska przyrodniczego; z modelami systemów energetycznych, energetyczno-ekonomicznych oraz zintegrowanych modeli energetyczno-ekonomiczno-środowiskowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w analizie systemowej w energetyce.
Treści programoweT-P-1Praktyczne wykorzystanie treści wykładowych do zamodelowania dostaw paliwa, produkcji energii dla wybranego zakładu pracy.
T-W-1Długoterminowa prognoza rozwoju krajowego sektora paliwowo-energetycznego. Zapewnienie równowagi rynkowej w zakresie dostaw i popytu na paliwa. Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego. Minimalizacja kosztów dostaw paliw i produkcji energii. Utrzymanie właściwego stanu środowiska przyrodniczego. Modele systemów energetycznych. Modele energetyczno-ekonomiczne. Zintegrowane modele energetyczno-ekonomiczno-środowiskowe. Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny Metody problemowe: wykład problemowy
M-2Metody praktyczne: wykonanie projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: poprawne wykonanie zadania projektowego wg ustalonych założeń początkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanowanie materiału w zakresie 61-100%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02aIME_K01Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającej z analizy systemowej w energetyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w analizie systemowej w energetyce.
Treści programoweT-W-1Długoterminowa prognoza rozwoju krajowego sektora paliwowo-energetycznego. Zapewnienie równowagi rynkowej w zakresie dostaw i popytu na paliwa. Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego. Minimalizacja kosztów dostaw paliw i produkcji energii. Utrzymanie właściwego stanu środowiska przyrodniczego. Modele systemów energetycznych. Modele energetyczno-ekonomiczne. Zintegrowane modele energetyczno-ekonomiczno-środowiskowe. Zaliczenie wykładów.
T-P-1Praktyczne wykorzystanie treści wykładowych do zamodelowania dostaw paliwa, produkcji energii dla wybranego zakładu pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny Metody problemowe: wykład problemowy
M-2Metody praktyczne: wykonanie projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: poprawne wykonanie zadania projektowego wg ustalonych założeń początkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant rozumie w stopniu podstawowym społeczne skutki i korzyści wykorzystania analizy systemowej w energetyce.
3,5
4,0
4,5
5,0