Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Zaawansowane materiały:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Zaawansowane materiały
Specjalność inżynieria materiałowa
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 27 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie
projektyP4 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o materiałach na poziomie S2.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobywanie wiedzy na temat materiałów najnowszej generacji wykorzystywanych w inżynierii materiałowej, co pozwoli na przygotowanie absolwentów do prac na poziomie obowiązujących standardów krajowych, europejskich oraz światowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Materiały funkcjonalne i ich wykorzystanie jako: nadprzewodniki,polimery przewodzące, materiały magnetostrykcyjne, katalizatory nowej generacji, selektywne sensory, efektywne materiały luminescencyjne oraz elektroluminescencyjne – OLED i LEC,biosensory, inteligentne transportery leków itd.- praktyka i teoria.10
10
wykłady
T-W-1Materiały funkcjonalne pod kątem ich szczególnych cech: fizycznych (nadprzewodniki,polimery przewodzące, materiały magnetostrykcyjne), chemicznych (katalizatory nowej generacji, selektywne sensory, efektywne materiały luminescencyjne oraz elektroluminescencyjne – OLED i LEC) i biologicznych (biosensory, inteligentne transportery leków itd.). Nowoczesne lekkie polimerowe materialy konstrukcyjne: polimery i kompozyty konstrukcyjne. Lekkie konstrukcje w systemach mobilnych. Mikropiany do zastosowań w konstrukcjach. Biokompozyty dla zastosowań technicznych. Monokompozyty – samowzmocnienie polimerów. Materiały gradientowe.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Analiza literatury15
A-P-2Przygotowanie prezentacji projektowej na zadany temat z wykorzystaniem najnowszych doniesień literaturowych lub ewentualnie własnych badań naukowych15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Analiza litertaury naukowo-badawczej, dotyczącej zagadnień wykładowych30
A-W-3Przygotowanie do testu końcowego i pozytywne zaliczenie testu końcowego10
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach6
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka) Metody problemowe (wykład konwersatoryjny) Metody eksponujące (film)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca (test końcowy lub praca pisemna zaliczająca)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02aIM_W01
Student po odbytym kursie powinien być w stanie poprawnie definiowac i dobierać wskazane zagadnienia, opisać je wykorzystując wiedzę zdobytą zgodnie z efektami kształcenia.
SD_3_W01, SD_3_W02, SD_3_W03, SD_3_W04, SD_3_W05, SD_3_W06, SD_3_W07C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02aIM_U01
Na podstawie przeprowadzonego jursu Student potrafi pogłębiać kopmetencje zawodowe i osobiste w zakresie pozyskiwania i analizowania nowych osiągnięć związanych z daną dziedziną i dyscypliną badawczą.
SD_3_U06, SD_3_U05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02aIM_K01
Student rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, przestrzega norm etycznych
SD_3_K03, SD_3_K04, SD_3_K05C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02aIM_W01
Student po odbytym kursie powinien być w stanie poprawnie definiowac i dobierać wskazane zagadnienia, opisać je wykorzystując wiedzę zdobytą zgodnie z efektami kształcenia.
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi pracy do analizy danych. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi, analizuje w bardzo minimalnym zakresie przedstawiony problem Na ocenę 3,5: Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia ale nie potrafi w sposób dogłębny przeanalizować zagadnienia Na ocenę 4: Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je wykorzystać, przedstawiając zadane zagadnienie w sposób przejrzysty i zrozumiały.. Na ocenę 4,5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować problem. Na ocenę 5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02aIM_U01
Na podstawie przeprowadzonego jursu Student potrafi pogłębiać kopmetencje zawodowe i osobiste w zakresie pozyskiwania i analizowania nowych osiągnięć związanych z daną dziedziną i dyscypliną badawczą.
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi pracy do analizy danych. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi, analizuje w bardzo minimalnym zakresie przedstawiony problem Na ocenę 3,5: Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia ale nie potrafi w sposób dogłębny przeanalizować zagadnienia Na ocenę 4: Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je wykorzystać, przedstawiając zadane zagadnienie w sposób przejrzysty i zrozumiały.. Na ocenę 4,5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować problem. Na ocenę 5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02aIM_K01
Student rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, przestrzega norm etycznych
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi pracy do analizy danych. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi, analizuje w bardzo minimalnym zakresie przedstawiony problem Na ocenę 3,5: Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia ale nie potrafi w sposób dogłębny przeanalizować zagadnienia Na ocenę 4: Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je wykorzystać, przedstawiając zadane zagadnienie w sposób przejrzysty i zrozumiały.. Na ocenę 4,5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować problem. Na ocenę 5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Najnowsza literatura naukowa, publikacje naukowe nie starsze niż 5 lat, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Najnowsza literatura naukowo badawcza, publikacje naukowe, 2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Materiały funkcjonalne i ich wykorzystanie jako: nadprzewodniki,polimery przewodzące, materiały magnetostrykcyjne, katalizatory nowej generacji, selektywne sensory, efektywne materiały luminescencyjne oraz elektroluminescencyjne – OLED i LEC,biosensory, inteligentne transportery leków itd.- praktyka i teoria.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Materiały funkcjonalne pod kątem ich szczególnych cech: fizycznych (nadprzewodniki,polimery przewodzące, materiały magnetostrykcyjne), chemicznych (katalizatory nowej generacji, selektywne sensory, efektywne materiały luminescencyjne oraz elektroluminescencyjne – OLED i LEC) i biologicznych (biosensory, inteligentne transportery leków itd.). Nowoczesne lekkie polimerowe materialy konstrukcyjne: polimery i kompozyty konstrukcyjne. Lekkie konstrukcje w systemach mobilnych. Mikropiany do zastosowań w konstrukcjach. Biokompozyty dla zastosowań technicznych. Monokompozyty – samowzmocnienie polimerów. Materiały gradientowe.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Analiza literatury15
A-P-2Przygotowanie prezentacji projektowej na zadany temat z wykorzystaniem najnowszych doniesień literaturowych lub ewentualnie własnych badań naukowych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Analiza litertaury naukowo-badawczej, dotyczącej zagadnień wykładowych30
A-W-3Przygotowanie do testu końcowego i pozytywne zaliczenie testu końcowego10
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach6
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02aIM_W01Student po odbytym kursie powinien być w stanie poprawnie definiowac i dobierać wskazane zagadnienia, opisać je wykorzystując wiedzę zdobytą zgodnie z efektami kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W02Posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
SD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_W04Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z pozatechnicznymi aspektami działalności naukowej, zagadnieniami ochrony własności intelektualnej oraz uwarunkowaniami ekonomicznymi, prawnymi i etycznymi.
SD_3_W05Posiada wiedzę z zakresu komercjalizacji wyników badań naukowych, w tym metod wprowadzenia wyników badań do praktyki, istniejących ścieżek wdrażania innowacji, kryteriów i metod oceny projektów innowacyjnych oraz finansowania wyników badań naukowych.
SD_3_W06Posiada wiedzę dotyczącą najnowszych teorii, zasad i pojęć oraz metod badawczych związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną oraz wiedzę poszerzoną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
Cel przedmiotuC-1Zdobywanie wiedzy na temat materiałów najnowszej generacji wykorzystywanych w inżynierii materiałowej, co pozwoli na przygotowanie absolwentów do prac na poziomie obowiązujących standardów krajowych, europejskich oraz światowych.
Treści programoweT-W-1Materiały funkcjonalne pod kątem ich szczególnych cech: fizycznych (nadprzewodniki,polimery przewodzące, materiały magnetostrykcyjne), chemicznych (katalizatory nowej generacji, selektywne sensory, efektywne materiały luminescencyjne oraz elektroluminescencyjne – OLED i LEC) i biologicznych (biosensory, inteligentne transportery leków itd.). Nowoczesne lekkie polimerowe materialy konstrukcyjne: polimery i kompozyty konstrukcyjne. Lekkie konstrukcje w systemach mobilnych. Mikropiany do zastosowań w konstrukcjach. Biokompozyty dla zastosowań technicznych. Monokompozyty – samowzmocnienie polimerów. Materiały gradientowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka) Metody problemowe (wykład konwersatoryjny) Metody eksponujące (film)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca (test końcowy lub praca pisemna zaliczająca)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi pracy do analizy danych. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi, analizuje w bardzo minimalnym zakresie przedstawiony problem Na ocenę 3,5: Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia ale nie potrafi w sposób dogłębny przeanalizować zagadnienia Na ocenę 4: Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je wykorzystać, przedstawiając zadane zagadnienie w sposób przejrzysty i zrozumiały.. Na ocenę 4,5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować problem. Na ocenę 5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02aIM_U01Na podstawie przeprowadzonego jursu Student potrafi pogłębiać kopmetencje zawodowe i osobiste w zakresie pozyskiwania i analizowania nowych osiągnięć związanych z daną dziedziną i dyscypliną badawczą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_U05Potrafi przygotować w oparciu o uzyskane wyniki opracowanie naukowe w postaci publikacji naukowej lub prezentacji w języku angielskim oraz potrafi funkcjonować w zespole naukowo-badawczym.
Cel przedmiotuC-1Zdobywanie wiedzy na temat materiałów najnowszej generacji wykorzystywanych w inżynierii materiałowej, co pozwoli na przygotowanie absolwentów do prac na poziomie obowiązujących standardów krajowych, europejskich oraz światowych.
Treści programoweT-W-1Materiały funkcjonalne pod kątem ich szczególnych cech: fizycznych (nadprzewodniki,polimery przewodzące, materiały magnetostrykcyjne), chemicznych (katalizatory nowej generacji, selektywne sensory, efektywne materiały luminescencyjne oraz elektroluminescencyjne – OLED i LEC) i biologicznych (biosensory, inteligentne transportery leków itd.). Nowoczesne lekkie polimerowe materialy konstrukcyjne: polimery i kompozyty konstrukcyjne. Lekkie konstrukcje w systemach mobilnych. Mikropiany do zastosowań w konstrukcjach. Biokompozyty dla zastosowań technicznych. Monokompozyty – samowzmocnienie polimerów. Materiały gradientowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka) Metody problemowe (wykład konwersatoryjny) Metody eksponujące (film)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca (test końcowy lub praca pisemna zaliczająca)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi pracy do analizy danych. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi, analizuje w bardzo minimalnym zakresie przedstawiony problem Na ocenę 3,5: Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia ale nie potrafi w sposób dogłębny przeanalizować zagadnienia Na ocenę 4: Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je wykorzystać, przedstawiając zadane zagadnienie w sposób przejrzysty i zrozumiały.. Na ocenę 4,5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować problem. Na ocenę 5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02aIM_K01Student rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, przestrzega norm etycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
SD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Zdobywanie wiedzy na temat materiałów najnowszej generacji wykorzystywanych w inżynierii materiałowej, co pozwoli na przygotowanie absolwentów do prac na poziomie obowiązujących standardów krajowych, europejskich oraz światowych.
Treści programoweT-W-1Materiały funkcjonalne pod kątem ich szczególnych cech: fizycznych (nadprzewodniki,polimery przewodzące, materiały magnetostrykcyjne), chemicznych (katalizatory nowej generacji, selektywne sensory, efektywne materiały luminescencyjne oraz elektroluminescencyjne – OLED i LEC) i biologicznych (biosensory, inteligentne transportery leków itd.). Nowoczesne lekkie polimerowe materialy konstrukcyjne: polimery i kompozyty konstrukcyjne. Lekkie konstrukcje w systemach mobilnych. Mikropiany do zastosowań w konstrukcjach. Biokompozyty dla zastosowań technicznych. Monokompozyty – samowzmocnienie polimerów. Materiały gradientowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka) Metody problemowe (wykład konwersatoryjny) Metody eksponujące (film)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca (test końcowy lub praca pisemna zaliczająca)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi pracy do analizy danych. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi, analizuje w bardzo minimalnym zakresie przedstawiony problem Na ocenę 3,5: Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia ale nie potrafi w sposób dogłębny przeanalizować zagadnienia Na ocenę 4: Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je wykorzystać, przedstawiając zadane zagadnienie w sposób przejrzysty i zrozumiały.. Na ocenę 4,5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować problem. Na ocenę 5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0