Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Inteligentne systemy zarządzania ruchem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Inteligentne systemy zarządzania ruchem
Specjalność inżynieria lądowa i transport
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 24 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw inżynierii ruchu, infrastruktury transportu oraz środków transportu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących rozwiązań wykorzystujących różnorodne technologie - informatyczne, telekomunikacyjne, automatyki obiektów ruchomych w obszarze transportu oraz ich zastowania i przeznaczenia
C-2Zapoznanie studentów z problematyką wdrażania i funkcjonowania inteligentnych systemów zarządzania ruchem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza i ocena inteligentnych systemów zarządzania ruchem w ramach poszczególnych gałęzi transportu - studium przypadku.10
10
wykłady
T-W-1Kluczowe innowacje transprtowe XXI wieku2
T-W-2Tendencje i uwarunkowania zmian w systemach zarządzania ruchem.2
T-W-3Istota, funkcje i zadania ITS2
T-W-4Bariery techniczno-technologiczne oraz organizacyjno-prawne wdrażania inteligentnych systemów zarządzania ruchem.2
T-W-5Analiza regulacji prawnych w zakresie wdrażania inteligentnych systemów zarządzania ruchem2
T-W-6Inteligentne systemy zarządzania w ruchu lądowym i powietrznym2
T-W-7Inteligentne systemy zarządzania ruchem na morskich i śródlądowych drogach wodnych2
T-W-8Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca własna studenta20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny i wykład problemowy
M-2Metody praktyczne - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Projekt - ocena końcowa na podstawie oddanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bILT_W01
Student zna współczesne rozwiązania wykorzystujące różnorodne technologie informatyczne i telekomunikacyjne stosowane do zarządzania ruchem
SD_3_W01, SD_3_W03, SD_3_W06, SD_3_W08C-2, C-1T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-P-1, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bILT_U01
Student potrafi przeanalizować i ocenić inteligentne systemy zarządzania ruchem w ramach poszczególnych gałęzi transportu oraz wskazać bariery techniczno-technologiczne i organizacyjno-prawne ich wdrażania
SD_3_U03, SD_3_U05, SD_3_U01C-2, C-1T-W-6, T-P-1, T-W-7, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bILT_K01
Student potrafi ocenić wpływ zastosownia inteligentnych systemów zarządzania ruchem na realizację procesów transportowych
SD_3_K04, SD_3_K01C-1, C-2T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-P-1, T-W-6, T-W-2M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bILT_W01
Student zna współczesne rozwiązania wykorzystujące różnorodne technologie informatyczne i telekomunikacyjne stosowane do zarządzania ruchem
2,0
3,0Znajomość podstaw funkcjonowania inteligentnych systemów zarządzania ruchem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bILT_U01
Student potrafi przeanalizować i ocenić inteligentne systemy zarządzania ruchem w ramach poszczególnych gałęzi transportu oraz wskazać bariery techniczno-technologiczne i organizacyjno-prawne ich wdrażania
2,0
3,0Umiejętność racjonalnej oceny zostosowanych rozwiązań w poszcególnych gałęziach transportu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bILT_K01
Student potrafi ocenić wpływ zastosownia inteligentnych systemów zarządzania ruchem na realizację procesów transportowych
2,0
3,0Rozumienie potrzeby zastosownia ITS w transporcie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Adamski A., Inteligentne Systemy Transportowe, Wyd. AGH, Kraków, 2003
  2. Lejda K., Siedlecka S., Charakterystyka systemów telematycznych wykorzystywanych w transporcie drogowym. Monografia (red. naukowa K. Lejda) - Systemy i Środki Transportu Samochodowego, Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2014
  3. Planning a modern transport system. A guide to Intelligent Transport System architecture. European Communities, Cambridge, 2010
  4. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu. (Dz. U. L. 320.10L/0040)., 2010

Literatura dodatkowa

  1. Cichocki P., Jabkowski P., Kaczmarek M.:, Inteligentne systemy sterowania ruchem – perspektywa ekspercka a perspektywa potoczna, studium zachowań poznańskich kierowców., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza i ocena inteligentnych systemów zarządzania ruchem w ramach poszczególnych gałęzi transportu - studium przypadku.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kluczowe innowacje transprtowe XXI wieku2
T-W-2Tendencje i uwarunkowania zmian w systemach zarządzania ruchem.2
T-W-3Istota, funkcje i zadania ITS2
T-W-4Bariery techniczno-technologiczne oraz organizacyjno-prawne wdrażania inteligentnych systemów zarządzania ruchem.2
T-W-5Analiza regulacji prawnych w zakresie wdrażania inteligentnych systemów zarządzania ruchem2
T-W-6Inteligentne systemy zarządzania w ruchu lądowym i powietrznym2
T-W-7Inteligentne systemy zarządzania ruchem na morskich i śródlądowych drogach wodnych2
T-W-8Zaliczenie1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca własna studenta20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bILT_W01Student zna współczesne rozwiązania wykorzystujące różnorodne technologie informatyczne i telekomunikacyjne stosowane do zarządzania ruchem
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_W06Posiada wiedzę dotyczącą najnowszych teorii, zasad i pojęć oraz metod badawczych związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną oraz wiedzę poszerzoną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z problematyką wdrażania i funkcjonowania inteligentnych systemów zarządzania ruchem
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących rozwiązań wykorzystujących różnorodne technologie - informatyczne, telekomunikacyjne, automatyki obiektów ruchomych w obszarze transportu oraz ich zastowania i przeznaczenia
Treści programoweT-W-3Istota, funkcje i zadania ITS
T-W-7Inteligentne systemy zarządzania ruchem na morskich i śródlądowych drogach wodnych
T-W-2Tendencje i uwarunkowania zmian w systemach zarządzania ruchem.
T-W-5Analiza regulacji prawnych w zakresie wdrażania inteligentnych systemów zarządzania ruchem
T-W-6Inteligentne systemy zarządzania w ruchu lądowym i powietrznym
T-W-4Bariery techniczno-technologiczne oraz organizacyjno-prawne wdrażania inteligentnych systemów zarządzania ruchem.
T-P-1Analiza i ocena inteligentnych systemów zarządzania ruchem w ramach poszczególnych gałęzi transportu - studium przypadku.
T-W-1Kluczowe innowacje transprtowe XXI wieku
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda projektów
M-1Metody podające - wykład informacyjny i wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt - ocena końcowa na podstawie oddanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstaw funkcjonowania inteligentnych systemów zarządzania ruchem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bILT_U01Student potrafi przeanalizować i ocenić inteligentne systemy zarządzania ruchem w ramach poszczególnych gałęzi transportu oraz wskazać bariery techniczno-technologiczne i organizacyjno-prawne ich wdrażania
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U03Potrafi dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, które będą przekazywane różnym grupom odbiorców, w szczególności międzynarodowemu środowisku naukowemu.
SD_3_U05Potrafi przygotować w oparciu o uzyskane wyniki opracowanie naukowe w postaci publikacji naukowej lub prezentacji w języku angielskim oraz potrafi funkcjonować w zespole naukowo-badawczym.
SD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z problematyką wdrażania i funkcjonowania inteligentnych systemów zarządzania ruchem
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących rozwiązań wykorzystujących różnorodne technologie - informatyczne, telekomunikacyjne, automatyki obiektów ruchomych w obszarze transportu oraz ich zastowania i przeznaczenia
Treści programoweT-W-6Inteligentne systemy zarządzania w ruchu lądowym i powietrznym
T-P-1Analiza i ocena inteligentnych systemów zarządzania ruchem w ramach poszczególnych gałęzi transportu - studium przypadku.
T-W-7Inteligentne systemy zarządzania ruchem na morskich i śródlądowych drogach wodnych
T-W-4Bariery techniczno-technologiczne oraz organizacyjno-prawne wdrażania inteligentnych systemów zarządzania ruchem.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda projektów
M-1Metody podające - wykład informacyjny i wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt - ocena końcowa na podstawie oddanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność racjonalnej oceny zostosowanych rozwiązań w poszcególnych gałęziach transportu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bILT_K01Student potrafi ocenić wpływ zastosownia inteligentnych systemów zarządzania ruchem na realizację procesów transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących rozwiązań wykorzystujących różnorodne technologie - informatyczne, telekomunikacyjne, automatyki obiektów ruchomych w obszarze transportu oraz ich zastowania i przeznaczenia
C-2Zapoznanie studentów z problematyką wdrażania i funkcjonowania inteligentnych systemów zarządzania ruchem
Treści programoweT-W-7Inteligentne systemy zarządzania ruchem na morskich i śródlądowych drogach wodnych
T-W-3Istota, funkcje i zadania ITS
T-W-5Analiza regulacji prawnych w zakresie wdrażania inteligentnych systemów zarządzania ruchem
T-P-1Analiza i ocena inteligentnych systemów zarządzania ruchem w ramach poszczególnych gałęzi transportu - studium przypadku.
T-W-6Inteligentne systemy zarządzania w ruchu lądowym i powietrznym
T-W-2Tendencje i uwarunkowania zmian w systemach zarządzania ruchem.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda projektów
M-1Metody podające - wykład informacyjny i wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt - ocena końcowa na podstawie oddanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumienie potrzeby zastosownia ITS w transporcie
3,5
4,0
4,5
5,0