Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Metody badań w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Metody badań w transporcie
Specjalność inżynieria lądowa i transport
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 22 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie
projektyP4 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Doktorant ma podstawową wiedzę z zakresu transportu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktoranta z metodami i technikami prowadzenia badań w transporcie.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie formułowania i rozwiązywania problemu badawczego w obszarze funkcjonowania transportu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Treść zajęć powiązana jest z tematyką wykładów.9
T-P-2Zaliczenie.1
10
wykłady
T-W-1Pojęcie i klasyfikacja badań.2
T-W-2Decyzje i procesy decyzyjne.4
T-W-3Metody i techniki badań w transporcie.4
T-W-4Formułowanie i rozwiązywanie problemu badawczego.2
T-W-5Przykłady zastosowania wybranych metod badawczych w transporcie.2
T-W-6Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.10
A-P-2Studiowanie literatury.10
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia.10
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury.25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy.
M-2Metoda projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02bILT_W01
Doktorant posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu metod i technik prowadzenia badań naukowych w obszarze transportu.
SD_3_W01, SD_3_W06C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02bILT_U01
Doktorant potrafi wykorzystywać narzędzia badawcze do prowadzenia badań z zakresu transportu.
SD_3_U01, SD_3_U02, SD_3_U06C-2T-P-1, T-P-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02bILT_K01
Doktorant rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na efekty prowadzonych badań naukowych z zakresu transportu.
SD_3_K04, SD_3_K05, SD_3_K02C-2, C-1T-W-1, T-P-1, T-W-6, T-W-4, T-P-2, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02bILT_W01
Doktorant posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu metod i technik prowadzenia badań naukowych w obszarze transportu.
2,0
3,0Doktorant posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu metod i technik prowadzenia badań naukowych w obszarze transportu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02bILT_U01
Doktorant potrafi wykorzystywać narzędzia badawcze do prowadzenia badań z zakresu transportu.
2,0
3,0Doktorant wykorzystuje narzędzia badawcze do prowadzenia badań z zakresu transportu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02bILT_K01
Doktorant rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na efekty prowadzonych badań naukowych z zakresu transportu.
2,0
3,0Doktorant rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na efekty prowadzonych badań naukowych z zakresu transportu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Creswell John W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2013
  2. Zalewski W., Rachunek kosztow działan w zarządzaniu przedsiębiorstwem transportu drogowego, PWN, Warszawa, 2011
  3. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe - metody i techniki, PWE, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Grobler, A., Metodologia nauk, Wydawnictwo Areus - Wydawnictwo Znak, Kraków, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Treść zajęć powiązana jest z tematyką wykładów.9
T-P-2Zaliczenie.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i klasyfikacja badań.2
T-W-2Decyzje i procesy decyzyjne.4
T-W-3Metody i techniki badań w transporcie.4
T-W-4Formułowanie i rozwiązywanie problemu badawczego.2
T-W-5Przykłady zastosowania wybranych metod badawczych w transporcie.2
T-W-6Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.10
A-P-2Studiowanie literatury.10
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury.25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02bILT_W01Doktorant posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu metod i technik prowadzenia badań naukowych w obszarze transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W06Posiada wiedzę dotyczącą najnowszych teorii, zasad i pojęć oraz metod badawczych związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną oraz wiedzę poszerzoną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktoranta z metodami i technikami prowadzenia badań w transporcie.
Treści programoweT-W-4Formułowanie i rozwiązywanie problemu badawczego.
T-W-2Decyzje i procesy decyzyjne.
T-W-1Pojęcie i klasyfikacja badań.
T-W-6Zaliczenie.
T-W-3Metody i techniki badań w transporcie.
T-W-5Przykłady zastosowania wybranych metod badawczych w transporcie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu metod i technik prowadzenia badań naukowych w obszarze transportu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02bILT_U01Doktorant potrafi wykorzystywać narzędzia badawcze do prowadzenia badań z zakresu transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
SD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
SD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie formułowania i rozwiązywania problemu badawczego w obszarze funkcjonowania transportu.
Treści programoweT-P-1Treść zajęć powiązana jest z tematyką wykładów.
T-P-2Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykorzystuje narzędzia badawcze do prowadzenia badań z zakresu transportu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02bILT_K01Doktorant rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na efekty prowadzonych badań naukowych z zakresu transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
SD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie formułowania i rozwiązywania problemu badawczego w obszarze funkcjonowania transportu.
C-1Zapoznanie doktoranta z metodami i technikami prowadzenia badań w transporcie.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i klasyfikacja badań.
T-P-1Treść zajęć powiązana jest z tematyką wykładów.
T-W-6Zaliczenie.
T-W-4Formułowanie i rozwiązywanie problemu badawczego.
T-P-2Zaliczenie.
T-W-2Decyzje i procesy decyzyjne.
T-W-5Przykłady zastosowania wybranych metod badawczych w transporcie.
T-W-3Metody i techniki badań w transporcie.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu.
M-1Wykład informacyjny i problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na efekty prowadzonych badań naukowych z zakresu transportu.
3,5
4,0
4,5
5,0